zweefduur

Dat staat in de formule in de afbeelding

Ik snap nog steeds niet waar jij die gratis energie vandaan haalt waardoor je zonder vermogen toe te voegen toch harder omhoog gaat.

De verticale component van de thrustvector zorgt samen met de liftkracht voor stijgen. Als je naar verticaal gaat verlies je je liftkracht van de vleugel, die moet je terugwinnen met F Thrust...dus meer vermogen

die winst, is doordat ik de verliezen van 45 graden klimmen niet heb als mijn kist verticaal klimt. als ik 45 graden klim ermee, net zo verliezen! dan klimt mijne ook iets van 6~7 m/s

de Thrust, is gewoon disk oppervlakte vergroten, niet moeilijk (en ander toerental, en spoed)

P=FxV , waarbij V de component in de richting van F is.

Wat is P?
Wat is Fx?
Wat is V?

neehee. maar een raket waarvan de motoren recht naar beneden staan (verlengde), klimt het best.

Nee, als hij recht omhoog gaat klimt hij het snelst. Die stuwkracht staat in de vliegrichting van de raket, ook als die raket onder een hoek klimt (wat raketten wel eens doen) staat die stuwkracht in de vliegrichting en niet onder de hoek waarin die vliegt

ja en ik kan me vergissen mss met een verklaring die ik terstond genereer, maar ik ga uit van die kisten!
ik wist dit voorheen ook niet en de eerste pogingen mislukten, waarmee ik verticaal goed wilde klimmen.
ik heb dat nu! grote disk en weinig spoed. het werkt! als een raket met hetzelfde vermogen als 45 graden conventioneel.
en iets van 1,4 keer sneller!

Dus jij beweert dat als de kist die jij nu vertikaal met 9 m/s omhoog vliegt zou vertragen naar 6 m/s als je naar 45° gaat i.p.v. 90°??

Nu vlieg ik toch al een tijdje met het een en ander aan elektro spul met een enorme diversiteit aan toerentallen en diameters (ook de propdiameters en spoed die jij hebt genoemt) maar het is écht nog nooit voorgekomen dat een kist die vertikaal kan klimmen snelheid verliest door minder steil te klimmen.

Wat wel voor komt is dat de snelheid terugloopt omdat je te steil klimt gewoon omdat je daar domweg meer vermogen voor nodig hebt.

Maar jouw kist heeft dus wel de eigenschappen dat hij accelereert als je stijl omhoog gaat?

Want dát is wat jij beweert

ja dat komt, door die spoed en toerental van die aandrijving. de luchtsnelheid van de kist neemt wel iets toe maar niet zoveel dat de kist ook maar gelijk, klimt.
de propeller is niet gestalled en komt echt goed op gang (kijk naar filmpje wat had)
ik heb nagevraagd aan de dude met vario later, en hij bevestigde dat verticaal de vario het meeste klimmen aangaf.
toen dacht ik "dan heb ik die afstemming wat dat betreft goed"!
(ik jok niet, onthou dat steeds. en ik wil zelf, gelezen hebben waarom dit is! als ik het zelf al niet geschreven heb)

het is ook gewoon een kwestie van de static thrust in drivecalc, hoog genoeg krijgen. (dat moet wel goed zitten anders krijg je idd jouw beeld)

mijn huidige kist, als je de neus omhoog doet en motor aan, "roteert" die naar verticaal en accelereert naar de klimsnelheid toe.
dit is met zo weinig geluid, dat ik de vleugel zelf hoor fluiten (je weet wel als je redelijk snel met een kunststof kist vliegt)

dit zal ik iig graag demonstreren tzt!

Even voor mijn beeldvorming nog 1 keer:

Je vliegt uit de hand weg, vol gas neem ik aan?

Dan ga je up trekken en als je onder 45° graden zou stoppen met roteren, dan stopt je vliegtuig met accelereren en blijft hij op 6m/s klimmen hangen.

Maar als je dan door draait naar verticaal neemt je snelheid wel toe naar 9 m/s?

die houten HLG, ja, of 7 mss. ik deed ook wel para droppen, lang, vrij vlak klimmen.
ik heb dat, niet specifiek uitgezocht, en ben benieuwd naar zelf.
de kunststof, zal net zoiets zijn. (dat verticaal beste klimt, en afname anders enz)

ja, 9 verticaal. die kunststof denk wel 12 m/s verticaal minstens.
iirc is de static thrust in drivecalc, 2x het gewicht (van de kunststof iig). en of dat wegtrekt

laatste wat ik weet kan ik dat niet meer, abo. ik kan die aandrijving dan wel zo laten zien daar iig.
(morgen, zzz)

nee strikt gesproken, gooi ik, dan motor aan!
ik heb al eens gehad, dat een prop eraf vloog. ik kon nog keren.
had ik dan uit de hand weg laten trekken *plop in het gras
ja of eerst 1 sec draaien dan heb em nog vast, maar kost energie, vandaar!

zzzz

climb.gif

Welke factoren in deze formules veranderen dan waardoor jouw model langzamer gaat vliegen als je naar 45° gaat en dan weer sneller als je door naar 90° gaat?

Hoe vlieg je horizontaal eigenlijk? Is je voorwaartse snelheid dan wel meer dan 9m/s?

ja stuk meer. nee langzamer klimmen! vario. piekt verticaal
dan komt de prop net goed op snelheid.
horizontaal best snel! kan wel foamie bijhouden. deed een keer

je moet er ook niet 50 gram gewicht bij doen dan is het al suboptimaal. met legere accu neemt ook af. daarom net iets powerreserve. echt gelukt!
op zich is die aandrijving al een "ontwerp"! hoort bij de resp. kist model.

Thrust neemt erg af, als de vliegsnelheid toeneemt. op zich, wel een beetje als een kunstvlucht model. (wel anders! vario piekt verticaal)

Back