heel interessant thnx! het beeld is er al goed in terug te zien zo. volgens in de praktijk is het wel zo, dat volgens mij de verliezen van de kist en de propeller nog meer in verband staan. (uberhaupt gaan we alles nog nameten).
ik moet ook heel erg kiezen en selecteren, voor ik de juiste motor en propeller, bij de kist, passend heb (daar zit tuning, in) pitch/diameter, electrisch vermogen (alle verliezen kortom), gewicht.en die tellen ook mee.
bijvoorbeeld ook hoe de Thrust op de snelheid reageert (het is een vrij vlakke, grote diameter weinig pitch, propeller bij dit concept), motor op toeren komt en ontlast als men vlakker gaat, enz.
nee Justus en ik zijn zeker geen vrienden, ik kan dit niet doen zo. die hele thread is op zich nu verstierd en een lezer, kan nu mijn punt helemaal niet terugvinden! dat moet ik dus nog een keer opnieuw formuleren en dan Justus
liever niet alles volplempen.
je kan je voorstellen, als Justus en ik samen op school dit uit zouden werken, dat het lokaal te klein is. of als wij op een schip zitten en de zee oversteken.
dit ligt niet aan hem, dit ligt aan mij. dit is mijn projectje en hobby, en ik ben een mate van serieus, zelf ermee bezig. ik heb dan altijd moeite, met banjerende mensen die vanalles roepen ook.
ik weet dit van mezelf al.
@MaartenCornelissen: heel gaaf!
ik begon deze thread dus niet, Justus, van "ok mensen stop allemaal met vliegen. jullie doen het allemaal verkeerd, jullie moeten allemaal verticaal stijgen want dat is het best" (ik kan me ook echt voorstellen dat mensen dat zo gedacht hebben nu)
*facepalm. het is wat het is mensen.
ik heb nog een nieuw puntje gevonden in het geheel, wat ik ook nog wil testen.
als men punt lecraM heeft geconfigureerd bij een kist (dat alles werkt zoals beschreven), dan is Zweeftijd/Motorlooptijd, ~ L/D (tenminste, dat vermoed ik). dit komt door alle verbanden in de kist, en dat de kist een vergelijking is die in
evenwicht is, in in de zwaartekracht vliegt.
als dit ook zo klopt, is dat een mooi voorbeeld, van dat punt wat ik zei, van verliezen van klim en zweven, optimaliseren.
heel misschien is dan wel: Vstijg ~ VmaximumLD@vlieggewicht. (ik epibreer hier nog op)
dit klopt ook wel empirisch met mijn laatste kisten!
ik haal even, de formulatie naar boven.
formulatie zover:
--------
zover heb ik alles geformuleerd (ik denk daar over na etc als ik klus e.d.): (onder voorbehoud)
een bepaalde electrozwever heeft een Optimale hoek. kan heel vlak zijn, of verticaal.
als men met de helft van die hoek klimt, wordt de stijgsnelheid ~ 0,7 van optimaal. de bereikte cumulatieve hoogte met de accu, wordt 0,7 van het geval van klimmen met de optimale hoek.
de pure zweefduur, wordt 0,7. als men tijdens die vlakkere klim vermogen reduceert (richting duurvlucht kisten), neemt de pure zweefduur, nog verder af, omdat men al meer op de vleugel vliegt,
en de kist meer "eigendalen" (het vermogen dat de kist tijdens zweefvliegen aan potentiele energie steeds verliest, daalsnelheid). dat wordt dan op het totale vermogenplaatje op dat moment, een groter aandeel. klimmen wordt een kleiner aandeel.
maar, de propeller, is bij dat punt van laagste vermogen, wel het efficientst!
de kisten voor de extreme hoeken (heel vlak, duurvlucht. of heel steil, zweefduurvlucht (punt lecraM zeg maar)), zijn heel bijzonder en curieus
-------
ik vind Justus niet onaardig, en je deed niks verkeerd, maar zelf kan ik dat niet in die vorm.
wel vliegen! momenten beleven enz .
wat ik zei, ik kan ook niet vergaderen. op het werk niet. thuis in een gezin niet. op de vliegclub niet. ik kan hoogstens erbij zitten en luisteren.
en ik kan modellen bouwen, apparaatjes goed stellen enz. ook wel goed in optimaliseren van iets.
maar dat in samenwerking overleggen enz, kan ik echt niet.
het gaat dan echt hetzelfde als in de thread hier. zelf ken ik mij zo al.
overal waar ik met een ideetje kom dat onbekend lijkt, krijg ik hetzelfde. nooit "ah cool zeg".
dit geeft ook niet, ik ken de wereld zo! leuk is het niet.
vandaar ook dat mijn levenshouding is "laat me maar een beetje, let me cook".
als mensen dat weten en erop vertrouwen, kom ik af en toe met iets "nuttigs" waar iedereen ook iets mee kan zelf.
ik ben er ook serieus mee bezig en werk het zelf ook uit. mee vliegen enz. (dat is al, zo kwam ik erop. vanuit de praktijk, en onbevooroordeelde observaties). het vliegen is waar ik het zelf voor doe.
sterker nog, ik had gehoopt dat dit al in een boekje stond. ik heb heel veel boeken enz gelezen over dit onderwerp.
het staat nergens! en dat komt doordat men dat aan de formules, zo niet kan zien.
ik zelf kwam echt verder met het idee, na het zien van de HLG's, tegelijk vliegen op de club.
simultaan. klimmen vergelijken, vliegduur vergelijken. daar was een "extreem" beeld te zien.
(ik heb hier al enkele motor accu setjes voorgesteld, ideaal om mee te vergelijken tzt)
ik ga dat zelf ook vergelijken! HLG kist bouwen, ene 45 graden, 6~7 m/s met 100W, en, een punt lecraM aandrijving, 90 graden, ~9 m/s met 100W (zelfde accu energie inhoud)
het model met "mijn" aandrijving, blijft veel langer boven (zou denken 1,4 keer zo lang theoretisch energetisch). dit gaan we ook meten! alles loggen.
overigens, dat filmpje met libelles waar ik wel naar verwees, was een totaal spontaan moment.
ik klim vaak met dat kistje. niet steeds heel precies maximaal. soms wel.
die piloot zag mijn kist (fpv, spotter bij enz) en zei "sow daar gaat ook iets omhoog?!" ik: ja ben ik, ja klimt goed! (zoiets)
het leukst vind ik een beetje freestyle toch wel. vaak ga ik vanzelf thermiek zoeken.
je kan bij dat filmpje, wel goed, een HLG voorstellen die 45 graden gaat, en een stuk lager uitkomt (zelfde motorloop en ongeveer vliegsnelheid).
vandaar dus dat mij dat opviel destijds. vandaar mijn punt daarmee en hoe dat komt.