Zweefvliegclubs in limburg

Na een pauze van 4 - 5 jaar is het toch weer gaan "jeuken" en heb ik een oude kist afgestoft en weer gaan vliegen. Dat smaakte naar meer en ik vlieg weer regelmatig. Allemaal leuk, maar nu wil ik graag toch weer in club verband vliegen.
Mijn grootste probleem is dat ik me weer wil concentreren op zweven. Ik vlieg ook electro maar zweef is toch mijn voorkeur.
Vroeger ben ik lid geweest van de Maastrichtse luchtvaart club en zit er ook aan te denken om daar weer eens te kijken, maar ik woon nu in
midden Limburg en het zou makkelijker zijn als ik niet eerst zo'n 3 kwartier tot een uur zou moeten rijden. Dus mijn voor de hand liggende vraag; welke clubs in (midden) limburg zijn actief op zweef gebied? Zo ja, zou je een beschrijving kunnen geven van de activiteit? Is er bv. een lier, wordt er actief gevlogen?
Verder heb ik natuurlijk ook nog de vraag met betrekking tot mijn brevetten. Is het nog geldig? Of moet ik opnieuw afvliegen?

Bij voorbaat dank.

Rond Stevensweert heb je de clubs in Weert, Nederweert, Posterholt, en dan iets verder weg Sittard en Nuth. Kijk ook eens op de site van de Federatie van Limburgse Modelvliegers http://www.modelvliegers.nl/

Leuke site met veel links!
Ik ben zowat alle website's afgegaan. Jammer genoeg ben ik nog niet veel wijzer geworden. In eerste instatie lijkt me nuth wel een optie kwa zweefvliegen, maar dan kan ik net zo goed naar m'n oude clubje (Maastricht) rijden. Alhoewel ik zag dat ze in Maastricht nu 2 doelen op het veld hebben staan??
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik me wel al heb aangesloten bij swentibold uit born. Lekker dichtbij en daar zal ik nog wel heel wat vluchten maken, maar alleen geen zweefclub. Daar is het veld niet geschikt voor. Landen natuurlijk wel, maar een lier/ elastiek uitleggen behoort niet tot de opties.
Zijn er geen mensen op dit forum die bij een van de vele limburgse vliegclubs zijn aangesloten die me het een en ander kunnen vertellen?

En natuurlijk de brandende vraag van de brevetten?

de enigste echte modelzweefvliegclub in Limburg zit in Swalmen. Verder zijn er goede mogelijkheden in Sittard (uitleggen elastiek in goed overleg misschien wel mogelijk Lieren is overal wel erg moeilijk) en met slepen in Nuth. Andere clubs met mogelijkheden tot uitleggen van lijnen ken ik helaas ook niet.
En Swentibold Born, Tsja jammer van de uitbreidingen van het industrieterrein Holtum-Noord en de ontsluiting hiervan. De club verliest binnenkort de mogelijkheden om op dat veld nog te kunnen vliegen, andere opties zijn er niet meer in die hoek van de gemeente. En met de plannen van de Ontgrindingen en de aanpassingen van de maasvalei ivm de hoogwaterbescherming, zijn aan de andere kant van het Juliana kanaal de mogelijkheden ook op.

Pascal,

bij ons in Weert wordt er ook regelmatig gezweefd met huckepacks als hoogbrenger. Ook slepen behoort bij de activiteiten. Kom anders maar eens langs.
Wil je echter een specifieke zweefvliegclub hebbeb bij ons in de regio, dan zul je toch waarschijnlijk de 'grens'over moeten naar Brabant.
Eindhoven heeft een club die hun veld in Heeze hebben.
Kijk maar eens op http://www.starthaak.tk/
Een klein half uurtje van Stevensweert af...
Hier zijn geen brandstofmotoren toegestaan, maar electrische lieren hebben ze er wel.

Veel suc6
Frank Stevens van de vliegcub Weert.....

Ik dacht dat bij LCA veel gezweverd wordt:
L.C. Agglomeratie Eindhoven
(club)e-mail: Martin.Oberg@hetnet.nl
Secr: p/a M. Oberg
Gen. Coenderslaan 67
5623 LV Eindhoven
tel: 040 2438848

Verder, de naam spreekt boekdelen:
Model-Zweefvliegvereniging 'de Starthaak'
p/a C. van Dijk Tel: (040) 243 12 68
Bramantestraat 10
5624 AJ Eindhoven

Bedankt iedereen voor de reacties! Denk dat ik verplicht toch maar een keer bij verschillende clubs ga kijken. Swalmen weet ik nog van vroeger, daar werden ook F3B wedstrijden gehouden enzo. Erg mooi veld. Hopelijk komt er ook nog iemand voorbij die wel eens in Maastricht komt? Dan kan die ook zijn zegje doen. Als ik toch eenmaal een stuk zou moeten gaan rijden, is die afstand ook heel goed te overbruggen.

@Theo Coenen > Wel jammer dat de club misschien weg moet. Het veld ligt er ook alles behalve ideaal. Jij woont in Schipperskerk en vliegt niet in Born? Kan ik daaruit concluderen dat je in Sittard vliegt?

@Frank Stevens > Wordt in Weert ook door de week op een bepaalde avond gevlogen? Ik werk namelijk in Weert, zou wel leuk zijn als ik dan een keer kon langskomen.

Iemand nog enige info over de brevetten?

idd niet meer in Born maar nu in Sittard. En regelmatig als gastvlieger bij andere clubs met mijn indoor en parkflyers.

Pascal,

doordeweeks vliegen we meestal op woensdagavond. Dan is het ook altijd druk en heel gezellig.
Kom maar eens langs dan spreken we elkaar...

Suc6
Frank

Dat je als buitenstaander ook de mogelijkheid hebt om een keer je kist mee te nemen en te vliegen.
Veel clubs staan dit toe, mits je van te voren toestemming vraagt.

Ok, de eerst volgende vrije woensdag avond kom ik langs.
Ik zal je tzt. ook een pb sturen zodat je op de hoogte bent ;)

Back