Zweefvliegen en de DX8

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik overweeg te upgraden qua zender. Met mijn DX6i zit ik eigenlijk al aan wat mogelijk is (bijvoorbeeld met mijn Sirion, maar ik overweeg een aanschaf die ik met de DX6i zeker niet kan programmeren).
Ik heb een flinke bos Spektrum (en Orange) ontvangers, dus het zou praktisch zijn om een Spektrum zender te kiezen.
Ik denk al een tijdje over een variometer, logisch zou zijn een variometer via ingebouwde telemetrie (dus niet zo'n los schermpje erbovenop) als je toch voor een zender aan het shoppen bent.

De Spektrum DX8 lijkt een goede optie.

Probleem 1: Spektrum heeft de variometersensor gepresenteerd op Neurenberg, maar het ding is nog niet te koop. Er zijn dus geen recensies etc. over.
Probleem 2: de DX8 heeft géén specifieke zwever-programmering. Zweefvliegen is wel mijn core business. Als ik bijvoorbeeld hoor hoe de Graupner Hott zenders specifiek op zweefvliegen ingericht zijn, dan lijkt dat aantrekkelijk (maar ik heb geen enkele ervaring met specifieke zwever programmering). Maar als ik een Hott zender koop, zal ik mijn DX6i erbij moeten houden (of meteen een hele bos Graupner ontvangers erbij moeten kopen)...:confused:

Wie van jullie heeft bijvoorbeeld ervaring met zweefvliegen met een DX8?

Laatst bewerkt:
Ga gewoon eens kijken bij de hobbyshop. Een zender moet ook lekker in de hand liggen. Download eerst wat handleidingen en ga is wat proberen op de zenders in de winkel. Als je de 6i voor de huidige modellen houd kun je inderdaad ook overstappen op andere merken.
Zelf heb ik geen ervaring met de DX8 of hott zenders. Ik vlieg met een T8FG van futaba en ben hier zeer tevreden mee met instellen is zo goed als alles mogelijk en met de 12+2 kanalen zeer uitgebreid. Helaas is hier geen ingebouwde telemetry voor.

Mijn LHS of een Duitse winkel scheelt ongeveer 120 euro, en om nou naar Duitsland te rijden om te kijken hoe het in de hand ligt... over dat in-de-hand-liggen ben ik niet echt bezorgd, de DX8 is qua model bijna een DX6i.
Ik hoop op ervaringsdeskundigen met de DX8...

Ik zeg ook niet dat je em bij de lsh moet kopen maar je kunt em wel proberen. Alle daagse benodigdheden (die ik gelijk nodig heb) koop je bij de lsh. en geloof het of niet maar toen ik mijn zender kocht was quartel het goedkoopst.

hoi,
ik vlieg al een tijdje met de dx8 en een epsilon comp. zwever 3.5 mtr
veel functies, moeilijk te snappen ( voor mij als beginner),
maar werkt verder uitstekend, ik heb wel de bind knop vervangen door
een schakelaar, omdat ik daar de motor mee bedien.
als vario gebruik ik een skyasistant (moeite waard)
ik kan eventueel instellingen sturen , doe maar een mail
skooistra1(apestaart)chello.nl
en waarom zou je de dx6 moeten houden, dx8 kan ook met heli's omgaaan...
sietse

Ik zou voor een Multiplex Cockpit ST M-link gaan met een m-link ontvanger. Hiermee heb je met de juiste ontvanger standaard vario. Verder zeer uitgebreid en eenvoudig te programmeren, ergonomisch zeer prettig in de hand en met de schuifjes aan de zijkant voor het bedienen van de flaps ook zeer fijn voor zweefvliegen. Daarbij ook zeer prettig geprijsd.

Gebruik nu zelf een Futaba FC-18 met Assan, maar als ik nu een nieuwe zender zou kopen, dan het de Cockpit SX M-link worden. Maarja, verder geen Spektrum idd ;).

ik vlieg al een tijdje met de dx8 en een epsilon comp. zwever 3.5 mtr (...) als vario gebruik ik een skyasistant (moeite waard)
ik kan eventueel instellingen sturen
Heb ik iets aan die instellingen zolang ik zelf niet zo'n zender heb? :-)
Ik wil juist een vario die via de telelemetrie werkt, dat lijkt me voor de hand liggend... of bedoel je te zeggen dat je de SkyAssistant op de Spektrum ontvanger kan aansluiten en via telemetrie downlinken?

Ik zou voor een Multiplex Cockpit ST M-link gaan met een m-link ontvanger. Hiermee heb je met de juiste ontvanger standaard vario.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van die M-link ongeveer niks weet. Maar als ik zo de prijzen zie is dat systeem niet echt goedkoper dan de rest.
Niet dat ik op een tientje wil kijken hoor... eigenlijk wil ik voorlopig vooral weten wat een zinvolle zender is voor zwevers. En dat dan met telemetrie-vario.

Heb ik iets aan die instellingen zolang ik zelf niet zo'n zender heb? :-)
Ik wil juist een vario die via de telelemetrie werkt, dat lijkt me voor de hand liggend... of bedoel je te zeggen dat je de SkyAssistant op de Spektrum ontvanger kan aansluiten en via telemetrie downlinken?

je hebt gelijk, ik was voorbarig
nee je kunt de skyassistant niet op de dx8 aansluiten,
maar ik wilde er mee zeggen , dat dat systeem toch wel erg goed werkt ,
met gesproken text, qua hoogtes, accu spanning etc..
sk.

Ik raak langzamerhand ook steeds meer geïnteresseerd in het Graupner HoTT-systeem; heb net het draadje over dat systeem doorgelezen. Groot voordeel is dat het nu al een jaar bestaat (de variosensor ook) en ik kan er eigenlijk geen wanklanken over vinden. Da's andere koek dan anderhalf jaar updates en revisies bij Spektrum.
Prettige bijkomstigheid is dat de sensors van Graupner rechtstreeks op de ontvanger kunnen worden geprikt (tenzij je er heel veel gebruikt), en niet via een tussenkastje. De ontvangers zijn ook nog eens een slok goedkoper dan die van spektrum.

Zodra ik mijn centjes van de belastingdienst binnen heb ga ik ook eens kijken voor de Graupner MX-20 HoTT. :mrgreen:

Overweeg deze GPS-logger ook even SM-Modellbau online Shop - GPS-Logger mit USB-Interface Kabel 2700
Werkt met Graupner HOTT, Multiplex en Jetti.

Buiten GPS en logger met telemetrie, zit hier ook al een variometer in.
Zelf vlieg ik met een Multiplex EVO9, met uitbreidingsset voor 2.4Ghz, voor mijn 2 zeilboten (en als backup zender) een Multiplex Cockpit SX 2.4Ghz gekocht.
Bij de Cockpit zat een ontvanger met telemetrie-mogelijkheid (geen light-versie).
Ook de SM GPS-logger aangeschaft, en gelijk maar een set van 3 MPX 2.4Ghz ontvangers met telemetrie.

Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij MPX, hun programmeerlogica ben ik nu aan gewend, ik vind de zenders lekker in de hand liggen. Ik ben geen pult-vlieger, niet handig bij werpzwevers of DLG en het voelt voor mij niet prettig.

Prijskaartjes heb je bij elke zender.

Het advies om wat zenders in de hand te voelen is zo gek nog niet. En hoeveel mensen gaan niet een auto bekijken in de showroom zonder te kopen?

Wat betreft de GPS-logger, door de extra functionaliteiten die er in zitten, is dat voor een stuk goedkoper dan diverse modules los te kopen voor MPX.

In Duitsland gaan de HOTT-zenders als warme broodjes over de toonbank. Mede door prijsstelling. Rondkijken bij Duitse shops kan veel geld schelen. Ik heb nog wel wat namen voor je als je geïnteresseerd bent (PB dan even).

Ik ga niet meer voor goedkoop, maar voor goed spul tegen een scherpe prijs. Blijft toch een investering, maar ook een investering in de veiligheid van onze groter en duurder wordende vliegtuigen.
Ik heb er ook 3 jaar tegenaan gehikt voor dat ik over ben gegaan naar 2.4Ghz. Maar mijn 35Mhz ontvangers houd ik nog wel, mijn EVO9 kan ik schakelen tussen 35Mhz en 2.4Ghz.

Geen advies, maar mijn gedachtengang bij overgang naar nieuw zend en ontvanger materiaal. Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik ga niet meer voor goedkoop, maar voor goed spul tegen een scherpe prijs.
Wat me op het moment opvalt is dat je hetzelfde ziet gebeuren als in de computerwereld; iedere fabrikant komt voortdurend met nieuw spul wat de voorgaande (van een andere fabrikant) overtreft. Je kunt wel blijven wachten op het nieuwste maar dat is een half jaar later ook al weer overtroffen.....

Ik heb het idee dat Graupner met de HoTT serie in ieder geval slim is geweest door er voor te zorgen dat de firmware makkelijk te updaten is. En ik denk dat de nieuwste versies van de andere fabrikanten dat straks ook kunnen.

Die Unilog serie is inderdaad mooi. Als je toch F5J gaat vliegen Bart kun je die ook nog overwegen.

Ik heb het idee dat Graupner met de HoTT serie in ieder geval slim is geweest door er voor te zorgen dat de firmware makkelijk te updaten is. En ik denk dat de nieuwste versies van de andere fabrikanten dat straks ook kunnen.
Dat kunnen de nieuwe Spektrum zenders ook al (en eigenaren van een DX8 hebben al heel wat moeten updaten... :( )
Als je toch F5J gaat vliegen Bart kun je die ook nog overwegen.
Nou een erg serieuze wedstrijdvlieger zal ik denk ik niet worden. Anders had ik, na de crash van mijn Elipsoïd, wel iets anders gekocht dan weer een Elipsoïd.

Nou ja, hij is inmiddels besteld. Volgende week of zo zal-ie wel aankomen... gewoon bij de LHS, 2brosRC. Kan ik de Taborca gaan programmeren.

Die Unilog serie is inderdaad mooi. Als je toch F5J gaat vliegen Bart kun je die ook nog overwegen.
Nou ja, ik zal nooit een echte wedstrijdman worden (anders had ik na het mollen van mijn Elipsoïd wel iets anders gekocht dan weer een Elipsoïd).

Back