Zweefvliegen in de simulator, enigzins representatief?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik ben nu bezig met de bouw van 2 toestellen, een Hobbyking Specter 1800 en een Epsilon Competition E. Helaas is het weer niet zo geweldig en wacht ik op nog wat onderdelen dus ik ben intussen wat aan het spelen met realflight 5.5 en phoenix v4.

Nu vraag ik mij af: is het vlieggedrag en gedrag met betrekking tot thermiek een beetje representatief in deze simulatoren? De bewegingen die ik in de simulator zie, heb ik vergelijkbare herkenningspunten voor thermiek in "het echt"?

Ik snap het idee van de thermiek en waar je moet zijn voor thermiek maar ik heb nog geen heel goed beeld van hoe ik het nu daadwerkelijk ervaar met het rc zweeftoestel.

toestellen vliegen altijd beter in de simulator, dan in het echt... (moest dit realistisch zijn, niemand kocht een simulator om te leren vliegen)

wat thermiek betreft, is het al zeker geen realiteit...
wanneer je in het echt een thermiekbel tegen komt word je er uit gesmeten/geduwd... op de simulator vlieg je er vrolijk door, en zijn er lijnen of spiralen die de thermiek eventueel aangeven...
deze heeft ook een constante....

terwijl echte thermiek elke seconde verandert van vorm, stijgsnelheid, daalsnelheden errond etc...

kortom... een vliegsimulator (eender welke) is leuk als je de stuurvaardigheid wat onder de knie wilt krijgen zonder dat je onmiddelijk crashed, en het geld kost.

(ook altijd met wat wind vliegen, en windvlagen, dit is realistischer)

heb je nu een antwoord op je vraag gekregen?

Ja voor 95%, Simulator is geen sim voor thermiek.

Is er ergens een plek waar ik meer informatie en voorbeelden kan vinden mbt thermiek en rc vliegtuigen? Ik heb al wel veel rondgevlogen met mijn radian pro maar nooit (perongeluk) thermiek tegen gekomen. Ik moet zeggen dat ik er ook niet echt naar zocht toen.

Ja hoor lees voer zat maar hier is een goede basis.

Thermiek vliegen is vooral doen en kijken in de volgende link staat erwel wat over.
Vaak merk je als je een bel raakt dat je model de neus omhoog gooit of als je met de tip raakt dat je model uit koers gedrukt wordt. Thermiek is altijd wel aanwezig alleen hoeft het niet altijd krachtig genoeg te zijn om je model de lucht in te stuwen. Ik heb gisteren bijvoorbeeld een 10 minuten in een bel gezeten waarbij je alleen maar op hoogte bleef en bijna niks aan hoogte won. Misschien is er een ervaren zweef piloot in in je omgeving op het forum waarmee je een keer kunt vliegen
Thermiek

Ik heb al wel veel rondgevlogen met mijn radian pro maar nooit (perongeluk) thermiek tegen gekomen.

zij die geen thermiek herkennen denken dat het gewoon turbulentie is...

ik kom haast elke dag thermiek tegen als ik vlieg :) (tenzij het echt rotweer is)
maar zelfs op dagen dat je denkt, nu is er NIKS, door de 5bft wind die er staat, de 5° op de thermometer, en de lucht VOL met wolken... zelfs dan is er thermiek!

helaas moet je veel vliegen met een GOED toestel dat erg vlot thermiek aangeeft, om het te leren.
het is eigenlijk opnieuw leren vliegen :)

een rc simulator is niet iets waar zweefvliegen realistisch is... net omdat ze er niet voor ontworpen zijn... deze zijn altijd gericht naar het motorvliegen of heli vliegen....

helaas maar het is zo...

ervaring doe je op op het veld. :)

gegroet!

De Epsilon is daar heel geschikt voor, je kunt goed zien als je met de vleugeltip de zijkant van de bel raak.
De flaps iets naar beneden en proberen in de bel te blijven

Stef elk vliegtuig is geschikt om in thermiek te vliegen alleen de ene is er gevoeliger voor dan de andere jouw toestel zal iets minder reageren als een epsilon

Stef elk vliegtuig is geschikt om in thermiek te vliegen alleen de ene is er gevoeliger voor dan de andere jouw toestel zal iets minder reageren als een epsilon

zolang het een zweefvliegtuig is, of het toestel licht is en een goede glijhoek heeft ;)

maar inderdaad, een epsilon of zelfs de radian moet boven blijven met thermiekvolle dagen.

even opzoeken hoe je thermiek herkend aan je toestel, en wat je moet doen... logica, niet meer dan dat... en vaak vliegen... komt goed!

ik onderschrijf hier dat er in de praktijk veel meer thermiek is dan je denkt maar, ik heb er al eens een betoogje aan gewijd:
wanneer je in het echt een thermiekbel tegen komt word je er uit gesmeten/geduwd
Dit laatste is een misverstand en klopt dus niet.

ik onderschrijf hier dat er in de praktijk veel meer thermiek is dan je denkt maar, ik heb er al eens een betoogje aan gewijd:

Dit laatste is een misverstand en klopt dus niet.

ik denk anders wel dat 80% van de keren je thermiek tegen komt, je toestel weggeduwd wordt van het centrum van de bel...

dus wat klopt er niet aan? de keren dat je recht in de bel vliegt?
dan wordt je als het ware "achterover" eruit geduwd, met het gevolg dat je toestel trager gaat vliegen, of zelfs stallen....

maar even dat ter zijde... die kenmerken ga je niet tegenkomen in een simulator :)

Niet elke zwever reageert hetzelfde bij het invliegen van een thermiekbel.
Bij mijn HAST heb ik de ervaring dat hij niet uit de thermiek wordt gesmeten/geduwd maar juist erin trekt.
In het volgende filmpje vanaf 4:28 kan je goed zien hoe hij reageert op thermiek.
Hij draaide vanzelf rechtsom de thermiek in.

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk anders wel dat 80% van de keren je thermiek tegen komt, je toestel weggeduwd wordt van het centrum van de bel... dus wat klopt er niet aan? de keren dat je recht in de bel vliegt?
@Fireforx309: ik heb in het volgende oude draadje een aantal (te) lange bijdragen geleverd over oa dit onderwerp: kennelijk is het me toen niet gelukt je te overtuigen want volgens mij was je ook toen deelnemer in die discussie.
video%7Dvorming-van-thermiek

http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/130798-video}vorming-van-thermiek.html

@Ariel: dit is precies wat ik bedoel; als je een model de kans geeft gaat ie bijna altijd beter de thermiek in ''op zijn vrije-vluchts''.
Als je in dit geval had gedacht dat de opgaande vleugel het ''uitgooien'' uit de bel was geweest en dus was gaan tegensturen had het best een stuk lastiger geweest kunnen zijn.
Overigens: terug naar topicstarter: op dit filmpje zie je dus perfect hoe een vliegtuig karakteristiek reageert op thermiek: mooi om te zien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back