Zweefvliegen in omgeving Den Bosch/Eindhoven/Tilburg

Ik vlieg sinds een jaar bij modelvliegclub Boxtel, maar daar ben ik eigenlijk de enige zweefvlieger.
Ik weet niet of het aan de omgeving, het jaargetijde of mezelf ligt, maar ik ben er nog nooit in geslaagd het model op thermiek te laten stijgen.
Graag zou ik eens met iemand in de buurt op zijn/haar veld vliegen, en wat tips krijgen waar op te letten. Misschien herken ik gewoon de signalen niet en vlieg ik dwars door de bel heen.
Ik heb een Valenta Sioux elektrozwever, spanwijdte 2,4m, vleugelbelasting ca. 35g/dm2.
Ik ben overigens geen KNVVL-lid, maar heb wel een WA-dekking.

Is het mogelijk dat ik als ' gastvlieger' of zo een keer ergens op bezoek kan?

Groeten,

Ron

Allebei bedankt voor de uitnodiging!
Mooie luchtfoto van het terrein bij Heesch.
Kunnen we iets afspreken voor a.s. zondag/zaterdag of is er een tijdstip dat er sowieso mensen aanwezig zijn?

Ron

Hoi Ron

Je kan het een proberen op www.rmzc.nl
dat is een club waar ik vlieg op de heide in tilburg goirle... een modelzweefclub electromodelzweef

Groeten Hanskez

Ik heb niet iets af kunnen spreken maar het is nu (zaterdag 14:00 uur) heel mooi weer,
dus ga ik naar het veld bij Heeze. Wellicht kom ik daar één van jullie nog tegen?

Ron

Gisteren (zaterdag) was ik op het veld bij Heeze. Mooi groot veld zeg, midden in het bos.
Heb daar kennis gemaakt met Cor, Renske en Piet en 2 uurtjes gevlogen.
Helaas opnieuw geen echte thermiek kunnen vinden.

Ga vanmiddag even kijken bij de 'cup-middag' van RMZC, bedankt voor de tip!

Ron

Gisteren (zondag) op bezoek geweest bij RMZC "de rechte heide" te Goirle.
Ik viel met m''n neus in de boter, mooi weer en een clubwedstrijd waardoor er veel piloten en toeschouwers waren.
Ik voelde me direct welkom en heb tussen het vliegen door links en rechts wat gekletst.
Omgeving is erg mooi (langwerpig heideveld omringd door bos), landen niet zo heel makkelijk (bultjes, diepe plassen, struiken en toeschouwers), sfeer top.
Robert Hermans had zijn lier meegenomen, dus er werd ook nog 'echt' zweef gevlogen.

Iedereen bedankt voor de tips. EMVC wil ik ook nog graag een keer bezoeken. En Rosmalen.
Uiteraard zijn jullie ook welkom om eens een kijkje te nemen op ons terrein in Boxtel.
Sinds een jaar hebben we weer een startterrein, daarvoor waren we 8 jaar 'veldloos'. Eén en ander moet dus weer een beetje van de grond komen.
A.s. zondag hebben we in elk geval een fly-in in sporthal de Braken in Boxtel, gericht op jeugd en belangstellenden.
Een echte website is nog in de maak maar enige info is te vonden op http://nl.msnusers.com/ModelvliegclubBoxtel
Het terrein is gelegen naast de voetbalvereniging van Lennisheuvel LSV. Meer info ook te krijgen bij het forum-lid Rick_NT

Ter correctie op mijn eerste post: we hebben wel degelijk meerdere zweefvlieg-piloten binnen MVC Boxtel, o.a. Jan van Esch die ook F3B wedstrijden vliegt.
Alleen was het de laatste maanden nogal stil op ons veld, vandaar dat ik eens om me heen ging kijken om wat meer aansluiting te vinden.

Groeten,

Ron

Ron,

Was gisteren na het indooren in Alphen ook nog ff op bezoek geweest op de heide. Maar iedereen was aan het opruimen.

Om dat veld te bereiken is een andere hobby trouwens ook wel wenselijk, namelijk 4x4 rijden. Heb daar laatst al pogingen tot gedaan, maar met minder succes. M'n Golf maar voor aan de pad laten staan.

De komende 2 weekende nog ff een nasleepje van het indoor-seizoen dus het outdoor spul moet weer klaar gemaakt worden.
Tips over zweven kan ik je niet echt geven, mijn ervaring is op dat gebied te weinig. Maar we zullen eens proberen om Jan weer fanatiek te krijgen, die heeft ervaring genoeg en ook al thermiek gevlogen op het 'nieuwe' terrein.

Trouwens aan de nieuwe Website wordt gewerkt, tzt komt het adres in m'n profiel te staan.

m.vr.gr.

Rick

Heeej rick

Tja tis wel een stuntwerk om er te komen.
maar dat word geregeld door de gemeente en kon door de nattigheid het niet repareren
en de boer rijd daar alles kapot als hij voer voor de koeien moet halen

margoed word aan gewerkt

greoten Hans

Ik vond het erg indrukwekkend en leerzaam om jullie te zien trainen met F3B.
Prachtig om te zien hoe goed hoogte kan worden omgewisseld in snelheid en weer terug, en met welke kracht en nauwkeurigheid de modellen te besturen zijn.
Heb inderdaad ook veel geleerd van jullie aanwijzingen. Hier kan ik even verder op oefenen.
Heb nog een paar fotootjes gemaakt, ik zal ze vanavond doorsturen.

Is dat normaal, drie lijnbreuken op een dagje vliegen? Of zoeken jullie het zelf een beetje op door steeds het maximale van de lier te vragen?
Toen ik wegreed zag ik een stuk lijn aan de staart van een model hangen, lijnbreuk neem ik aan. Ik hoop dat dat nog heelhuids aan de grond gekomen is?

Groeten,

Ron

Ha Ron,

Als eerste nog bedankt voor je hulp.
De lijnen die wij gebruikten gaan met de wind van gisteren ongeveer 12 starts mee. Daarna neemt de kans op breuk toe. Je wilt niet te dikke lijn (=sterker) gebruiken ivm de weestand en dus hoogteverlies. Nu waren 2 lijnen al niet nieuw meer en dus was er meer kans op breuk. Uit financieel oogpunt ga je net zo lang door tot ze breken. ( en dan gaan ze de prullebak in, want knopen zit er niet in).

Ook de laatste waarbij een stuklijn met chute aan het model bleef hangen was geen probleem ( zolang de chute maar niet open gaat)

(wat foto's op de website : http://piazza.iae.nl/users/jsmits/wk2007a/foto1/index.htm)

Back