Zweefvliegen in omgeving Zwolle (OV)

Hey,

Gisteren aangemeld vanwege wat hier staat http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=748243#748243, ga hem zometeen ophalen uit Ommen. Zal vandaag zeker niets meer mee gaan doen maar natuurlijk binnenkort wel :D

Heeft er iemand ervaring met vliegen in de buurt van Zwolle, ik weet dat er ergens achter Wapenveld (?) een vliegclub is, daar ben ik ooit eens geweest maar weinig zweefvliegers toen. Of hoef ik voor een zwever geen lid te worden van een club / kan ik gewoon ergens in de uiterwaarden van de ijssel gaan staan ofzo?

Zijn er overigens speciale verzekeringen die je kunt / moet afsluiten als je RC gaat vliegen? Ik heb jaren gevliegerd met powerkites (trekkracht 250-900 kilo) en daarvoor had ik een speciale verzekering nodig..

Ik heb overigens een auto dus een (klein) stukje rijden is geen probleem, tot ongeveer een half uur van huis zeg maar :)

Tsja, als de politie komt mopperen weet ik gewoon nergens van ;) Maar je hebt gelijk, een club is veel gezelliger (en je leert nog eens wat). Maar eens bij beide clubs gaan kijken dan, eens zien wat ik daar wijzer van word.

Raar eigenlijk, dat in een grote stad (nou ja :P) als zwolle helemaal geen vliegclub is?!

Arjan,

Bedankt voor je reactie, daar kan ik weer wat mee! Vlak achter mijn huis zijn ook 'uiterwaarden' (die van de Vecht) dus de eigenaar even localiseren lijkt me dan een goed plan.. De herrie van het motortje lijkt mij inderdaad ook vervelend, zou ik (zonder het gewicht te verhogen) die kunnen wijzigen naar electra + accu enzo? Er zitten onder de cockpit wel een paar flinke proppen lood (om pompen tegen te gaan neem ik aan) misschien zou ik daar iets mee kunnen doen (geen idee hoe zwaar een accu eigenlijk is)

Dan heb ik overigens niet meer genoeg aan een 2-kanaals zender lijkt me. Weer een nieuw probleem dus..

Ik ben toevallig ook verzekerd via Univé dus dat zal dan wel goed zitten (goed om te weten toch)

Iemand overigens een idee of ik dit motortje aan kan passen zodat het niet blijft draaien tot de benzine op is maar regelbaar wordt? Of is het daarvoor het verkeerde soort..

Weer wat om over na te denken!

ik zou in elk geval deze zwever voorzien van een elektro motor als je op de uiterwaarden van de vecht gaat vliegen.
maar het probleem waar je al gouw tegen aan kijkt is dat je moet op letten hoe ver je richting dalfsen gaat. want daar zit rmf-friendship.
met elektro zweef ben je ook welkom bij condor en met brandstof niet. bij rmf met alles.
als je wilt weten hoeveel accu aangewicht je mee kan nemen zou ik zeggen haal de prop lood er uit en weeg dat even.
meestal praatje dan over behoorlijke hoeveelheden. want al het lood is nutteloos gewicht op het moment dat je het lood kan vervangen voor accu's ben je veel efficenter bezig.
dat betekend langere vliegtijden. ook is het nooit verstandig om een twee kanaals zender te nemen voor vliegtuigen.

marco bosch zei:
dat betekend langere vliegtijden. ook is het nooit verstandig om een twee kanaals zender te nemen voor vliegtuigen.
Hey Marco,

De rest snap ik, maar zou je dit duidelijker voor me uit kunnen leggen? Volgens mij heb ik toch op het moment maar twee kanalen nodig (ben dan ook op zoek naar een zender voor een paar tientjes), pas als ik de motor regelbaar wil maken moet er een derde kanaal bij (en voor rolroeren nog meer kanalen neem ik aan, of vervangen die dan het hoogteroer?)

Pff, gaat me alsnog bakken met geld kosten zo. Waarom hou ik niet gewoon van kaarten of domino ofzo, wat is dat toch dat hobby's die veel geld kosten (meestal vooral om mee te beginnen) zo aantrekkelijk zijn? :P

exact wat ph_ajh zegt plus dat je nu mischien wel genoeg hebt aan 2 maar geloof me al gouw wil je meer en dan gaat het naar minstens 4 al gouw 6/8

PH_AJH zei:
je hebt maar twee kanalen ja, maar wat als er een noodzituatie is en je de motor moet stoppen? Dat kan nu niet en dat is.....niet echt slim. Je hebt nu iets als een auto zonder handrem. Niet altijd nodig, soms wel vreselijk handig om een ongeluk of brokken te voorkomen. :D
Vandaar; je hebt eigenlijk sowieso minimaal 3 kanalen nodig om veilig te vliegen..
Dat klinkt inderdaad als wijsheid! :oops:
Alleen.. is ieder motortje daar geschikt voor? Volgens mij heb ik nergens een "gashendel" zien zitten.. Of kan dat er later nog opgemaakt worden? Zou wel mooi zijn als ik tevens na het stijgen de motor naar stationair zou kunnen zetten, scheelt brandstof en dan kan ik natuurlijk langer vliegen..

Iemand die een brandstofmotor wil ruilen tegen elektra? :wink:

In de toekomst lijkt me dat een goed idee (gewicht in lood vervangen voor accu's en een electramotor erop, lekker stil vliegen) en een haak eronder lijkt me ook wel wat om - stel dat het een mooie dag is maar mijn accu's zijn leeg - in ieder geval met een lier of een flink elastiek toch de lucht in te kunnen komen!

Hey Billy,

Volgens mij zit er op dat kistje van jou een cox motortje, zal wel 0,8cc zijn. Daarvan kun je alleen de mengverhouding instellen en meer niet. Volgens mij worden dit soort motortjes niet zo veel meer gebruikt (kun je ze uberhaupt nog wel nieuw kopen?). Ik denk dat je wel iets meer geld kwijt zult zijn aan een 'elektro setup' en al snel tot de conclusie zult komen dat je dan wellicht beter gelijk een elektro zwever had kunnen kopen.... Als ik jou was dan ging het eerst eens proberen met dit dingetje, dan ben je voor weinig geld klaar.

Ten aanzien van het niet uit kunnen zetten van de motor, je moet gewoon even uitvogelen hoeveel je erin moet doen zonder dat je model te hoog gaat. Vergeet niet dat men dit vroeger altijd zo deed :)

EDIT: ik zie nu nog eens de foto's maar er zit een demper op jouw motor. Zou een OS-Max 10fp-s kunnen zijn?

Ik ga zometeen even met het hele spul naar quartel in Zwolle, eens kijken wat zij ervan vinden (en of ze opties hebben om bijvoorbeeld de brandstof regelbaar te maken)

Kan ik gelijk een lijstje laten maken van alle dingen die ik werkelijk nodig heb en eventueel laten kijken naar de kosten van ombouw naar electrisch (wat me toch wel erg aantrekt)

Misschien kan je heel wat geld besparen door eerst eens langs een club te rijden? Ik vermoed dat er (zoals bij ons in de club) wel bergen ervaring en bereidwilligheid om te helpen aanwezeig zijn?

Nou, het viel mee.. Natuurlijk willen ze daar graag nieuwe spullen verkopen maar ik kreeg in ieder geval het advies het toestel voorlopig te laten zoals het is (met niet-regelbare brandstofmotor dus) en eventueel later een andere electrozwever te kopen. Scheelt kennelijk niet zoveel qua kosten.

Ik ga zo de mensen van de clubs eens een berichtje sturen om te kijken wanneer ik daar kan langskomen, wie weet heeft daar iemand nog wel wat dingen over die ik nodig heb. Ik moet toch eerst leren vliegen (geen zin de boel te slopen, zonde van het toestel) en dat kan ook het beste begeleid..

sadkingbilly, je bent van harte welkom bij modelbouwvereniging jules verne in Doornspijk, dit is ca. 20 minuten rijden vanuit Zwolle. op donderdag avond is de vast clubavond. voor meer informatie zie onze website http://www.mvjv.nl daar vind je ook een routebeschrijving.

Back