Zweefvliegtuig Profielwerkstuk

Discussie in 'Beginners' gestart door luukvanweelden, 13 sep 2010.

  1. Hallo,

    Ik zit nu in HAVO 5 en ik moet een profielwerkstuk gaan maken. Ons idee is het over zweefvliegen te gaan doen! Van de docent moet er ook een praktijk gedeelte aan te pas komen. Daarom willen wij een zweefvliegtuig gaan maken. Ik had al op internet gekeken naar vliegtuigen. Het idee is dat we een vliegtuig willen maken zonder motor (het is een zweefvliegtuig) ik had wel op internet gezien dat je het roer bestuurbaar kan maken dat zou wel mooi zijn! maar ik ben echt in amateur kwaar modelbouw dus daarom vraag ik jullie hulp. wij willen een vliegtuig met spanwijde van ongeveer 1 meter en we willen hem zo lang mogelijk laten vliegen. kunnen jullie mij uitleggen hoe het met het roer werkt en wat voor onderdelen we nodig hebben. hebben jullie ook nog tips of bouwtekeningen dan hoor ik dat graag!
    groetjes Luuk van Weelden
     
  2. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    ik zou zeggen mijn rc uhu is te koop en staart en hoogte is te besturen.
    wordt omhoog gebracht door een elastiek en geheel motorloos.
    en het besturen appeltje eitje
     
  3. Hallo twin star.
    we willen zelf een vliegtuig maken. kunt u iets uitleggen over de besturing met hoogte en roer. wat voor onderdelen heb je daar voor nodig? en hoe moet je dat monteren?
     
  4. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ik zou een DLG maken ,
    die roeren beweeg je door servo's. als het niet groter dan 1 meter wordt dan zou ik de HXT900 nemen.
    Je hebt nog een zender,batterij,lader en ontvanger nodig.

    Groeten,

    Lindert
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik houd het even kort. De rest is wel te vinden met wat gezoek op het forum.

    Een modelvliegtuig besturen doe je met een zender.
    In het model zelf zit een ontvanger die correspondeert met de zender. Ofwel de zender zend uit op een bepaald kanaal en de ontvanger kan dit ontvangen.

    Aan de ontvanger zitten de zogenaamde servo's aangesloten. deze servo's zijn kleine elektromotoren met een vertraging en hebben bijvoorbeeld een maximale uitslag van 60graden naar links en naar rechts. Hierop zit een heveltje dat gekoppeld wordt aan een stuurstang.
    Deze stuurstang loopt naar je roer toe. aan het roer zit een roerhorn.

    De ontvanger heeft ook nog voeding nodig. Dit zijn over het algemeen 4cellen NimH batterijen wat 4,8V oplevert. Niet meer in prikken want dan gaat je elektronica stuk.

    Deze zendersets met 1 of 2 servo's kan je zo kopen. Als je niet meer van plan bent dan nu kan je het af met een 2 kanaals zender die bv voor modelauto's gebruikt worden.

    Voor je model.

    Vleugel wou je 1 meter spanwijdte hebben.
    Maak de breedte van de vleugel zo'n 15cm. Genaamd koorde.

    Simpel profieltje wat altijd werkt. Clark Y Anders even verder zoeken naar profielen met een holle onderkant en of S-slag.

    Zie:
    betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Airfoils / Vleugelprofielen.

    bv

    [​IMG]
    Selig S4062

    Gewicht uhmmm 10x1,5= 15dm/2 Vleugelbelasting van á 20gram dm/2 = 15x20 = 300 gram max. Ik zou proberen om rond de 250 uit te komen.
    Licht is goed maar te licht ook niet. Maar zeker niet veel zwaarder dan die 300gram.

    Zoals Lindert al aangaf zoek het ook eens in de HLG en DLG modellen (hand launghs en discus laungh glider)

    Meer over zwevers
    Zweefvliegen - Modelbouwforum.nl

    En nog een hele mooie topic met wat theorie door Fotor
    [118439] het-getal-van-reynolds

    Google-se

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. bedankt voor de reactie! ik heb gezocht naar servo's en zenders etc etc maar het kost allemaal wel heel veel geld. weet u waar je goedkoop onderdelen kan halen?
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja dan mag dit adres toch ook niet ontbreken:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store :
    Verzending kan soms lang duren, vooral omdat TNT erg lang duurt over inklaring (en als je pech hebt kost dat nog wat extra, maar uiteindelijk toch altijd goedkoper dan de plaatselijke modelwinkel...)
    HobbyKing heeft ook een vestiging in Hamburg. De artikelen die je daar kan kopen staan op deze zelfde site, maar hebben op de foto een Europese vlag in de hoek staan. Prijzen zijn iets duurder dan vanuit Hong Kong, maar verzending gaat behoorlijk snel en er komen geen extra kosten bij.
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Jongens, begin nou niet meteen over radiografisch ... vrije vlucht bestaat ook nog! Zeker omdat het voor een schoolwerkstuk is lijkt me dat een stuk zinniger en haalbaarder.

    Luuk, ik zou eens google-en op: free flight glider plan balsa

    Sites die misschien ook interessant zijn:
    AMD-Homepage
    http://www.fullsizeplans.com/
    airplane model plans and classified ads
     
  10. hallo allemaal, ik doe samen met luuk het PWS.
    het rc gedeelte is voorlopig van de baan.

    we hebben nu al 3 kleine vleugeltjes (schaal modelletjes) gemaakt van 4 bij 5 cm van balsahout. deze willen we testen in onze windtunnel. over de windtunnel proef heb ik een vraag. wij willen graag de stroming langs de vleugel zien gaan d.m.v rook. maar we hebben niet echt een idee hoe we (goede) rook kunnen maken. hebben jullie een idee voor ons?
     
  11. VanHeerde

    VanHeerde Guest

    Hallo Iedereen,

    Wij zijn voor ons PWS ook bezig om een (rs) zweefvliegtuigje te maken maar we zouden echt niet weten hoe je het op een redelijke hoogte krijgt. Hier eerder op die forum wordt aangeven dat zoiets gedaan wordt met een elastiek maar doe dan precies.

    Wij hopen op een reactie!

    Tristen&Maarten
     

Deel Deze Pagina