Zweefvliegtuig uitvoeren met radiobesturing

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een zweefvliegtuig te kopen, waar nog geen RC systeem in is gebouwd. Ik ben dan van plan om dit toestel zelf te voorzien van radiografische besturing.

Van een van mijn vorige modellen (ArtTech cessna) heb ik een uitstekend werkend 2.4 ghz 6-kanaals RC systeem, met 4 goed werkende servo's, speedcontroller, elektromotor en een 1000mah 9.6V NiHe accu. Deze set, behalve de motor want deze wil ik niet monteren in mijn toekomstige zwever, wil ik gebruiken voor de zwever.

Ik ben nog maar een beginnende vlieger, vandaar dat ik waarschijnlijk voor een 3 kanaals zwever kies, die vrij stabiel is. Ook monteer geen motor in het toestel.

Nu komt mijn vraag: Wie kent een geschikt toestel? Waar nog geen radiobesturing in is gebouwd?

Zelf zat ik te denken aan het volgende model van Graupner: Der kleine RC UHU met een spanwijdte van 110cm. Der kleine RC UHU - houtbouw zwever - Zwevers - Toemen Modelbouw

Kan iemand mij helpen? en/of heeft iemand tips?

Met vriendelijke groet,

Wessel van Oyen

Nou ik denk dat je beter kunt vragen welke zwever niet geschikt is want de meeste zwevers zonder motor en rolroeren zullen voldoen aan de eisen.

Je moet letten op V stelling of vleugeltippen die omhoog staan en verder kun je volgens mij niet erg veel verkeerd doen zolang het een zwever is.
Kijk ook of hij wel een redelijke rudder/rudderuitslag heeft omdat je geen rolroeren gaat gebruiken zodat je nog een beetje hard een bocht om kan sturen (voor aan een helling).

Oké, bedankt voor je tip! Maar waarom moet ik letten op de vleugeltippen die omhoog staan? Sorry ik ben nog maar een beginnen en begrijp dit niet helemaal.

Met vriendelijke groet,

Wessel

Nou wanneer de vleugel geen V stelling heeft moeten in plaats daar van de vleugeltippen omhoog staan om het zelfde effect te krijgen. Het effect is dat wanneer je gaat sturen met het roer het vliegtuig gaat kantelen en wanneer je stopt met sturen hij weer recht gaat liggen.
Wanneer er geen Vstelling is heb je rolroeren nodig

Juist, ik begrijp het!

Aangezien het al eerder door mij genoemde toestel wél een V stelling heeft, lijkt het je dan een geschikt toestel?

Hartelijke groet!

Der rc uhu is zeker leuk.. Maar heb je er rekening mee gehouden dat je een bos hout krijgt en zelf moet bouwen met de meegeleverde UHU lijm? (vandaar de naam)
Als je je radio en sevo's wilt hergebruiken kan je een Multiplex easystar bouwdoos overwegen?
Die zit wat sneller in elkaar en is een echte trainer

ja het is een geschikt toestel.

Maar omdat je nog weinig ervaring hebt is een vliegtuig zonder motor wel een extra uitdaging. Als hij laag is en je moet nog een stukje dan is even gas geven wel erg handig. Dus misschien moet je toch overwegen om toch een zwever te nemen die een motor heeft maar ook die een crash gaat overleven bijvoorbeeld een multiplex easy star.
Ook de start is veel makkelijker omdat je niet afhankelijk bent van een sleepvliegtuig of startlier.

Een houtbouw kan weinig hebben maar is wel een stuk mooier en ook zweven zonder motor is zeker een leuke ervaring maar wel moeilijker

Oke, dat het een bouwpakket was, wist ik nog niet. Het lijkt mij nu dus ook wel verstandig om iets zoals een Multiplex easystar te halen.

Klopt, maar ik woon bovenop een heuvel, en heb hier vaker mensen zien vliegen met een zwever, en dit ging redelijk gemakkelijk. Maar het liefst haal ik een model, waar ik later nog een motor in kan bevestigen. Heeft u suggesties?

Wessel,
Heb je de sticky bovenaan dit forum gelezen? http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/150121-beginnen-met-zweefvliegen%3B-een-leidraad.html
Er zijn inderdaad héél veel geschikte modellen, je zult zelf een keus moeten maken. En als je die dan hier even noemt dan kunnen anderen je zeggen of dat wel of niet een goede keuze is. Nu krijg je met een beetje pech 100 verschillende suggesties.

Der rc uhu is zeker leuk..
Ja!
Maar heb je er rekening mee gehouden dat je een bos hout krijgt en zelf moet bouwen met de meegeleverde UHU lijm? (vandaar de naam)
Nou...dat valt redelijk mee. Het is wat meer werk dan een schuim-model maar goed te doen. Zie "]

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al gegoogled op dat vliegtuig? Want dan kom je al snel iets tegen wat lijkt op een motor die speciaal voor dit vliegtuig gemaakt is

Graupner WP Der kleine RC-UHU

100727_2.jpg

Dankjewel Arjan!

Maar ik zie nu dat de multiplex Easystar een ARF model is, met ingebouwde motor elektronica etc.

Ik zou graag zelf mijn radiobesturing inbouwen, puur als onderdeel van de hobby.
En ook zou ik graag een iets groter model willen hebben dan de Multiplex Easystar, vanwege de grotere stabiliteit.

Hoe denken jullie hierover?

De easystar kan je ook leeg krijgen klik!
Deze kan je vast ook wel in de buurt voor die prijs krijgen.
Je moet hier zelf de 2 romphelften tegen elkaar lijmen en de staart erop.
Een motor en prop krijg je erbij.

Gezien de leeftijd van de topic starter heb ik rekening gehouden met de prijs.
Bij de bixler komt nog verzendkosten en inklaringen kosten (€12,50 + 20% van de waarde incl. verzendkosten)
Het enigste verschil qua bouwen van de easystar (heb tientallen voor beginners in elkaar gezet) en de bixler ARF in het filmpje is dat je bij de easystar je eigen servo's erin moet plakken.
Nu heeft de topic starter al aangegeven dat hij al servo's en electronica uit de cessna heeft en wilt hergebruiken.
Hij is dus voor de easystar €38,- en een tube secondenlijm kwijt. De regelaar voor de cessna met nicad is volgens mij ook voor borstel motoren.
Dus hij is voor €40 klaar met de easystar

Als je de easystar te makkelijk vind zul je elk 3/2 kanaals toestel te makkelijk vinden (zoals de sky hawk). Ik denk dat je aan rolroeren en 1,8M moet denken wil je echt kunnen zweven en wat uitdaging wilt hebben. Wat is je budget? dan is het wat makkelijker om wat geschikts te vinden.

Waar woon je? Misschien krijg je dan een aanbod van mensen in de buurt.

Back