zwelling lipo - lucht ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door perk, 30 jul 2013.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Nou heb ik iets raars voor....

    vorig weekend mijn lipo's geladen, 3s2200 met de lipo lader.
    netjes zoals het hoort. met PQ balancer bordje - ik dacht dat dit toch het juiste was ? (Hyperion lipo)

    Ik ben niet kunnen gaan vliegen op de laatste moment, en vandaag kijk ik alles na en een van de lipos redelijk boller.

    Als ik de folie van het pack wegsnij, zie ik een beetje 'lucht' in de cellen. Het lijkt dat de alu folie niet strak plat meer zit, met een luchtbel onder en ik kan met de vingers er een deukje in duwen.

    Is dit was jullie met opgeblazen lipo bedoelen? Ik heb dit nog nooit gezien... (ik neem toch geen risico's en ga deze wegdoen)

    De andere lipo lijkt het niet zo erg te hebben, maar toch misschien een beetje. Ik vergelijk het met nieuwe HK lipo's die (nog nooit gebruikt) mooi strak staan. (ook die dag geladen met JST bordje)

    De accu's zijn een jaar of 2 oud en hebben nooit overbelast geweest (of te laag ontladen) , noch ga ik heel vaak vliegen dus heel veel cycle hebben ze niet gehad (misschien 30? ik tel dat niet echt)
    Aan het veld laad ik wel met 2C.

    Ik heb nog nooit een gezwollen lipo gezien dus ik vroeg me af of dit nu een was?

    Zou dat slijtage kunnen zijn dat me nooit opgevallen is (nu wel met de nieuwe HK ernaast) ?

    Patrick
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hier bolle-lipo vindt je een vergelijkbaar probleem. Lees vooral bericht nummer 15.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ja, het lijkt hetzelfde. Want de zwelling is mimiem maar toch aanwezig in beide packs. Ik dacht een foto te maken maar je ziet het amper - alleen bij het oppakken voel je de bolling.

    Als ik de commentaren lees over 'instabiel geworden chemie' ... dan denk ik direct aan slijtage over de 2 jaren die me misschien nu pas opvalt. Maare.. da's toch snel hoor :-(

    Waarom vernietigen jullie die packs eigenlijk? Kan je die niet gewoon op het containerpark bij de recyclage doen?

    Wat breng je naar Bebat? | Bebat spreekt toch over 'alle' batterijen.

    Patrick
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een klein beetje zwelling is niet erg, vooral bij packs die het niet al te zwaar hebben kun je daar nog lang mee vliegen. De interne weerstand neemt een beetje toe waardoor ze wat warmer kunnen worden.
    Gewoon gebruiken maar wel extra in de gaten houden hoe ze zich verder ontwikkelen.
    Jou ervaring laat wel weer goed zien dat je LiPo's niet vol weg moet leggen, zeker bij warm weer!. Ik bewaar ze op storage stand (60% vol en laad ze vlak voor ik ga vliegen of op het veld. Bij 2C laden heb je er zo een paar vol.
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik wou ze vandaag op storage zetten...

    de 2de was nu aan het ontladen en mijn indruk is dat ie het ook zitten heeft nu.
    heel raar vind ik...

    Patrick
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ook bij correct gebruik komt na 2 jaar ongeacht het aantal ontladingen het einde in zicht dus houdt daar rekening mee.;)
     

Deel Deze Pagina