zweven in frankrijk

Helaas veel te weinig gevlogen in de vakantie maar wel en paar hele mooie zwevers gezien. MAsters of flight:
DSC_0953.jpg

gespot boven de camping. Dan zijn wij maar amateurs (in de letterlijke zin).

en deze :

3854005900_032719a1b9.jpg

Check mijn onderschrift: dit geldt ook voor "vultures"

Laatst bewerkt:
Erik,
een heel mooie foto.

Ik heb zo´n beest een keer max. 2 mtr boven mij gehad toen ik per racefiets afdaalde van de Col d´Aubisque. Hij bleef maar boven mij cirkelen.
Afgestapt en genoten. Wat was dat indrukwekkend, ik weet het nog als de dag van gisteren.

"Watch the birds, they do it for living"....
In de Pyreneeën heb ik meerdere malen met gieren samen gethermiekt met mijn deltavlieger. De Franse gieren zijn dat geloof ik nog niet gewend (gieren zijn nog niet zo lang teruggefokt en losgelaten in de omg. Cevennen), maar de Spaanse waren niet bang voor ons. Prachtig als die een paar meter naast je vliegen, en dan die kop, in schokjes van links naar rechts...

Mooi hoor Dirk! Ik vindt het vliegen met buizerds al gaaf. Laat staan met een gier..... (wat me nog nooit overkomen is, maar ik dan ook nooit zuidelijk op vakantie)

ik heb eens met ooievaars in de lucht gehangen... maar voor ik het besefte lieten ze me achter en zaten ze al snel tot 800-1000 meter. en was ik de loser van de dag ;) ik kon niet boven de 400meter uit of ik was men zwever kwijt :p

Lag daar een kadaver of zo?

Nee, het was 's morgens om een uur of 10.
Ze zaten nog op de eerste echte thermiek te wachten.
Ze werden opgejaagd door een 300 m voor ons rijdende auto. Wij zijn gestopt om te kijken. Na elke auto keerden ze weer terug op die stek.
Zeker een half uur aan een stuk.

Overdag kwam er elk half uur wel een groepje van 2 tot 6 stuks langs.
Die beesten zijn een heel goede "vario". Je ziet waar ze stijgen, je hoeft er alleen maar bij te gaan vliegen :D

Het was hier. Mooie vliegstek.

Gr. Dirk.

Zelf ooit een keer aan de parapente met 2 ooievaars in de zelfde bel gehangen. Dan zie je ze ook een beetje denken "wat een tobbers die mensen". Maar wel een geweldige ervaring.
Heb overigens niet alleen in de pyreneen gieren gezien maar ook in de tarn/aveyron.

De foto maakte ik in Argeles Gazost (tussen tourmalet en aubisque zeg maar)

@ dirk, die plek wilde ik ook nog bezoeken, maar zat er iets te ver vandaan, ik begrijp echter dat ik nog een keer terug moet naar de pyreneen. Heb je wat meer info over die plek?

Laatst bewerkt:
Dirk,

graag ook voor mij deze info waar erik om vraagt.
anders svp per pb o.i.d.
alvast bedankt

Dan zie je ze ook een beetje denken "wat een tobbers die mensen".
Tja dat denk ik ook als ik iemand met z'n voeten vooruit zie vliegen :-D

In het dal van de Dourbie (komt bij Millau in de Tarn uit) zit een stichting die gieren fokt en "opleidt" om in de natuur uitgezet te worden. (Belvedère des Vautours) Je kan er een bezoekje brengen, er zitten daar in de buurt ook veel nesten langs de wanden van de gorge. Maar in de Dourbie is het slecht vliegen voor ons en die beesten komen niet graag de kant van Millau op.
Het gaafste heb ik met gieren gevlogen bij Arangoiti, een vliegstek bij de westelijke punt van het meer van Yesa, tussen Pamplona en Jaca. Die beesten zitten nergens mee.

Hier een filmpje van een model van een gier aan een helling boven Parijs.

[URL="
- Vautour fauve light[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Port de Balès : info

Hier een (Frans-talige) beschrijving.
De GPS-coördinaten staan erbij.

Hier nogmaals het kaartje.
Je kunt er met de auto vanuit het zuiden komen (vanuit Bagnères-de-Luchon, via Bourg-d'Oueil), maar ook vanuit het noorden. Maar dat is een lange route (2x zo lang) en veel minder goede weg.

Starthelling is meestal de noord-helling, soms de zuid-kant. Met een flinke kist (> 3m) met goede glijhoek is het leuk om aan de N-kant eerst hoogte te winnen, om vervolgens naar de Z-kant te steken en daar op thermiek door te vliegen (aan die kant is de thermiek VEEL sterker).

Verder kun je in die buurt nog vliegen bij de Col de Peyresourde (en bij Superbagnères, maar daar heb ik geen ervaring mee), en je kunt er eindeloze bergwandelingen maken.

Nog vragen? Stel ze!

Gr. Dirk.
Hotels, campings etc. in overvloed in de directe omgeving

Hier een filmpje van een model van een gier aan een helling boven Parijs.

[URL="
- Vautour fauve light[/URL]

hell yeah :)

geweldig hoe zoiets er uit ziet , en dan wetende dat je veel mensen bij de neus hebt, zo echt lijken die dingen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back