Zweven ?

• Topicstarter Topicstarter racende_racer
  • Startdatum Startdatum
R

racende_racer

Guest
Kan je zweven zonder Brevet ? dus gewoon je zwever pakken en van een helling af gooien ?
Ik heb namelijk ook een zwever op het oog , alleen nu het geld nog niet echt :oops: en heb nog geen brevet maar herinner met iets van :

Tegenwoordig kan je zweven zonder brevet.

Klopt dit ?

Zoek even met de zoekfunctie op de term 'wildvliegen'.

Ik kan niks vinden over wat ik vraag.
Dus wil ik hier graag antwoord zien.
alvast Bedankt !

ik zou toch nog eens zoeken op "wildvliegen"

die discussie is al meerdere keren uitgediept, met alle wettelijke bepalingen etc etc in die discussies.

<boefje>

Je mag toch ook niet door het rood rijden?

</boefje>

als je zwever lichter is dan 500 gram mag je, mits 50 meter van de bebouwde kom hiermee spelen, valt dan nog onder speelgoed. (+toestemming landeigenaar)

Correct me if im wrong

Alweer zo iets van de klok en de klepel????

In het Cafee staat een draad over de nieuwe regels met betrekking tot het zweefvliegen en ballonvaren.

Het brevet hiervoor is dan wel afgeschafd maar je mag niet zomaar in een zwever/ballon stappen en ermee wegvliegen. Je zal terdege moeten laten zien dat je de regels en de theorie kent en daarnaast moet je dan ook nog aantonen dat je die zwever of ballon kan besturen.

Berichtbron: IVW

Zweefvliegen en ballonvaren vrij

23 september 2004

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) geeft vanaf 1 oktober geen brevetten meer af voor recreatief ballonvaren en zweefvliegen. Voor deze vliegsporten volstaan vanaf deze datum een minimumleeftijd van zestien jaar, aantoonbare kennis en ervaring van verkeersregels en vluchtuitvoering en een WA-verzekering. Voor commerciële ballonvaart blijft overigens een brevet vereist.

Vanaf 1 oktober hanteert de IVW bovendien meer gebruiksvriendelijke regels voor examens en examinatoren in de luchtvaart. Zo kunnen examinatoren voortaan zonder tussenkomst van de IVW de geldigheidsduur van de brevetten verlengen, zijn ervaringsuren opgedaan voor bepaalde recreatieve vliegtoestellen uitwisselbaar en worden, onder bepaalde voorwaarden, praktijkexamens in het buitenland erkend.

De wijzigingen houden onder meer verband met een verdere deregulering van de recreatieve luchtvaart en een nauwere aansluiting van de nationale op de internationale regelgeving.

Voor het modelvliegen gelden dus weer andere regels, die kun je vinden in de Faq van dit forum.

... Overigens is er voor de ballonvaart en zweefvliegerij vanaf 1 januari weer een brevet nodig alleen wordt dit niet uitgegeven door het rijk maar is dit door het rijk uitbesteed aande KNVVL. Er is dus van 1 oktober (toen stopte het rijk ermee) tot 1 januari een 'brevetloze' periode ... althans dat is wat ik ervan heb begrepen.

Verder is het het inderdaad zo dat voor modelzweven dezelfde regels gelden als modelmotorvliegen ...

Mark

Hallo RR

Je vraagt eigenlijk 2 zaken:

Er zijn een aantal zaken in Nederland (nog?) niet geregeld.
Idd, het "hang" vliegen wat jij bedoelt is "illegaal", dwz bij mijn weten is er nergens in een club die een officieële toestemming heeft een bepaald stuk duin/dijk/verhoging te gebruiken voor modelvliegen.
Het is vaak een kwestie dat deze sport daar "geduld" wordt door de gemeente.
Van zo'n terrein een echt modelveld maken zou onhaalbaar zijn, denk aan veiligheidshekken etc.
Zoiets is er ook met watervliegen, wat ik ook doe. Een formeel watermodelvlieg"veld" bestaat niet, ik meen dat ze in Kolhorn een goede afspraak met de gemeente hebben, verder is mij niets bekend van watervliegvelden.

Het komt er dus op neer dat je je verstand moet gebruiken als je gaat vliegen vanaf een duin.
Doe je dat midden in de zomer met een bak van 15 kg dan maak je geen vrienden met de badgasten beneden met de landing.
Loop je herhaaldelijk je model op te halen op het duin, en boldert het toch al los zittende zand tussen het moeilijk groeiende gras uit, dan zijn de dijkwachten (of hoe heten die mannen) weer boos.

Maar ach, een klein licht zwevertje...who cares. Er zijn vliegers die véél meer herrie maken en zwaarder zijn.

Brevetten:
In het verleden was er één (modelvlieg) brevet. Sinds enkele jaren is dat gesplitst in diverse soorten brevetten, kijk op de KNVvL site http://www.modelvliegsport.nl/ en klik op download en dan bij de brevetformulieren van het zweven.
Het zweven is een simpel brevetje.

Ik weet niet of dit door veel clubs strak wordt gehanteerd, meestal vliegt men met een (motor) brevet en hooguit een helibrevet ernaast.

Maar als je van een helling af gaat vliegen is een brevet al helemaal niet relevant. De brevetten zijn geen documenten die bvb een politieman van je kan eisen.

Maak je dus niet al teveel zorgen en ga lekker vliegen vanaf een duin, kijk bij de mannen die er vaker komen wat je wel en niet moet doen.

Wat voor kistje wil je kopen als hellingracer? Koop er het liefst een met een kunststof romp, het heeft nogal wat te lijden op de helling.

Back