ZWEVER - Elipsoid Evolution 2.8m

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 14 feb 2011.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Misschien een domme vraag, maar ik wil een accu gaan bestellen. 3S lipo 3000 Amp 20C. Deze accu kan dus tot 60 Amp leeggetroken worden, alleen haal ik dat nooit met mijn setup. (tot 40-50 Amp) Kan ik deze accu zonder problemen gebruiken, of is het aan te raden om het C getal hoger te nemen?
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    deze accu kun je qua getallen gebruiken
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik denk dat het hier gaat om de motorisering met een AL-3548, de 900KV variant schat ik in. Even een rekensommetje, je pakket is 11.1 volt, volgens de tabel op de website van S... levert de motor on top 630 Watt. Dat is het amparage wat de motor on top trekt 630 watt:11.1 volt = 56 ampere. Het zou dus best kunnen maar ik vind het een beetje op het randje, en natuurlijk trek je die 56 ampere niet continue dat begrijp ik ook wel. Vaak tijdens het vliegen daalt dit getal.

    Verder vind ik dat de motor wat toeren per KV te kort komt. Inderdaad op de website van S.. staat 3-4 lipo dus denk ik dat je ergens tussen de 7000 a 8000 toeren uitkomt met een 3s setup. Kijk ik naar mijn eerdergenoemde Champion (zelfde model maar andere vleugelbevestiging) dan vlieg ik die met een 4s setup en dat gaat heel erg goed (880 KV binnenloper). Verder heeft 4s ook het voordeel dat je getrokken amperage omlaag gaat, immers 630 Watt: 14.8 volt = 42 ampere. Verder zal het toerental met een 11X6 rond de 10500 toeren liggen. Dat is gewoon ideaal. Had je een AL-3548 1100kv dan had 3s gewoon de beste keuze geweest. Helaas verkoopt S. die niet maar is via Ebay verkrijgbaar, ik heb er daar 10 vandaan gehaald voor een euro per stuk inc. 60 amp regelaar. (dmv van bieden, ik ben dan eigenlijk altijd de enige bieder!) En of je het gelooft of niet de motor heeft 100% dezelde specs, heb ik gemeten. Verder ziet alles hetzelfde eruit de bijgeleverde hulpstukken tot aan het doosje toe.
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik heb de AL 3538-900KV al binnen, daar kan ik niets meer aan veranderen. Via HK heb ik al wat Lipo's bestelt, ipv 20 C zijn het 30 C geworden.

    Al zal de AL 3538-1100KV beter zijn, ivm met zijn toerental. Ik ga vliegen op 3S, en met trekkracht (via de calculator) kom ik op 2400 gram. Lijkt mij genoeg. Voor mij hoeft het niet loodrecht omhoog, met ''heel vlotjes'' neem ik al genoegen.

    Nog even wachten op de bestelling, dat zel wel wat langer gaan duren dan bij Staufenbiel....
     
  5. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    en gaan er ook mooie opbouwfotos komen van je prachtige zwever ben erg benieuwt :yes:
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Tuurlijk...
     
  7. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik had er ook eentje in mijn brievenbus zitten gisteren! :D
     
  8. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Elipsoid Anniversary edition

    Ook eentje besteld via Staufenbiel. Misschien raakt ie dit weekend wel klaar.:yes:
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    En wie begint er nu met een bouwverslag? (als daar enige sprake van is, zoveel werk is het niet) Het wachten op accu's uit China kost meer tijd...

    Hoeveel Elipsoid's zijn er nu eigenlijk?
     
  10. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    De mijne is deze voormiddag de lucht in gegaan en dat deed hij zeer goed. De gooi-start ging zeer vlot en mooi recht. Eens op hoogte en uitgetrimt vloog hij zeer gevoelig. Even terug landen voor wat Exponential erin te zetten (-40% op alle vlakken) en daarna terug omhoog. Nu was hij al veel rustiger. Ik had niet gedacht om op een dag als vandaag en nog in de vroege voormiddag al wat thermiek te nemen maar dat deed hij wel :)! Verder vliegt hij aan de snelle kant en heb je veeeeeel plaats nodig om te landen als je de kist nog niet kent. Flaperon setup zit er ook al in voor de volgende vlucht.
    Van de setup ben ik ook meer dan content. Het levert een stijgvlucht van een goede 75° op.

    motor: NTM 35-36B 1400KV
    ESC: hobbyking 40A blue series
    servo's: 4x hobbyking 939MG die 2.5kg leveren.
    battery: 3000mAh 3S 20C turnigy

    Dit alles lever met een 9"x5" aeronaut CAM folding prop een piek vermogen van 305Watt.

    Groetjes
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb er altijd wat op tegen gehad om richtingsroer bij te mixen bij de ailerons; dat ontneemt je de mogelijkheid om het toestel (bijvoorbeeld op final) recht te leggen zonder de koers te wijzigen. Op mijn Ellipsoïd heb ik het daarom omgekeerd geprobeerd: ailerons bijgemixed bij het richtingsroer. Dat bevalt me eigenlijk heel goed.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Als het even kan maak ik mijn keuze voor HK bestellingen uit wat ze in Hamburg hebben. Verzendkosten in aanmerking genomen kost dat niet veel meer, en je hebt het in een paar dagen... maar goed, daar heb je nu niks aan...
    Ik heb trouwens gemerkt dat bij het ene product de meerprijs vanuit Hamburg veel kleiner is dan bij het andere. Als je bij de lipo's rondneust zijn er zelfs bij die in Hamburg een fraktie goedkoper zijn.
     
  13. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    volledig mee eens. Dat mixen heeft op deze kistjes niet veel nut vind ik, zeker niet bij een glider die veel rudder nodig heeft in de bochten. Het geeft je ook meer feeling vind ik...
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    ik heb die mix afroepbaar op een schakelaar
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    op hoogte kun je de bochten niet meer zien , dan is het beter en makkelijker om ruder met rol gemengt te hebben . en daarbij als je veel rudder voor een bocht nodig hebt , gooi je een remklep uit .

    de bocht dus inleggen met rol en richting tegelijk , dan de bocht nadrukken met richting en hoogte, kost minder roeroppervlak en snelheidsverlies .
    als je je zelf eenmaal aangeleert hebt om zelf met richting en rol de bochten te vliegen ,zul je zien dat je toestel aan jouw vingers ligt ipv dat je toestel met jou vliegt .

    een bocht vliegen is geen kunst (hangend met de staart naar binnen omdat 90% geen richting meer gebruikt eenmaal na de start),maar netjes een bocht door drukken dat is sturen .
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb nog nooit op een ander toestel rudder & rol gemixed, heb altijd zelf de keuze gemaakt rol en/of rudder te gebruiken, en ik neem aan dat DUS al mijn bochten met de staart naar binnen hangend gevlogen zijn...
    Ik vind het eigenlijk wel een beetje vervelend om op het forum voor jandoedel uitgemaakt te worden...
    Nauurlijk is een aanzienlijk deel van mijn vloot vliegende vleugels, waarbij het gebruik van rudder er zowiezo niet in zit, maar die hebben dan ook geen staart om te laten hangen.
     
  17. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Elipsoïd

    Hier enkele foto's:


    [​IMG]

    Regelaar zit onder de Lipo, ernaast de variometer. Ontvanger achter de accu.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @ Bongose,

    Waar ligt jou zwaartepunt?

    En over rudder tijdens de bocht, ik deed het altijd tegelijkertijd samen met de ailerons. Heel klein beetje up erbij en mooi dat ie gaat door de bocht. Schakelaar licht al klaar om de mix aan te kunnen zetten rudder/ailerons.


    Ik ga nog wat aandacht besteden aan het zwaartepunt, vliegen doet ie super! Landen is geen probleem met de ailerons up. Beetje down bij mixen en hij komt heel mooi naar beneden.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  19. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Ik heb ook een van deze super kisten op de kop kunnen tikken.
    Iik ben echter niet echt tevreden over de wendbaarheid.

    ik heb de rolroeren ingesteld zoals in de handleiding en, heb zo on dertussen al wat meer uitslag gegeven evenals het roer . Toch sta ik geregeld met mijn sticks op volledige uitslag en reageert het toestel niet voldoende.

    Ik weet dat het geen acro kist is maar het zou toch voldoende moeten reageren. in de lucht is dat geen probleem maar bij het landen geeft dat niet echt een aangenaam gevoel .

    Iemand een tip
     
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Elipsoïd

    Voldoende differentiëel instellen op de ailerons. Ik heb bv +-5mm negatieve en 12mm positieve uitslag.
     

Deel Deze Pagina