zwever landen?

Wat ik in deze discussie mis is, is het effect van de windgradiënt. De windsnelheid neemt nl. sterk af in de onderste meters dichtbij de grond. Bij tegenwind moet het kistje de grond met een ruim hogere snelheid dan de overtreksnelheid naderen om het vallen over de vleugel te voorkomen.

Bijv. een kist met overtreksnelheid van 10m/s wordt geland met 5m/s tegenwind. Het voelt dan goed als de landing wordt ingezet met 12m/s luchtsnelheid (air speed). Op flinke hoogte zal de kist prima reageren en een gezonde baanhoek hebben door de lage grondsnelheid van 7m/s (=12-5). Alleen, dichtbij de grond zakt de windsnelheid snel (=windgradiënt) waardoor de luchtsnelheid ineens onder de overtreksnelheid van 10m/s kan komen met alle gevolgen van dien.

Daarnaast, bij hogere windsnelheden is er ook meer turbulentie. Vooral de kisten met lagere vleugelbelasting zoals zweefvliegtuigen kunnen onverwacht overtrokken raken door lokale turbulentie effecten.

Dus bij (tegen)wind altijd wat sneller aanvliegen.

Groet, Sinan

Klopt, een veel gemaakte fout is dat mensen denken dat de minimum vliegsnelheid ook de landingssnelhied is, maar die is stukken hoger, ook bij de bemande luchtvaart is dat het geval. Dat is ook veelvuldig de oorzaak van ongelukken en crashes bij modellen als ook bij de bemande luchtvaart.
Bij de modellen wordt in deze al snel de schuld gegeven aan het model of aan de wind (windshear), maar die zijn het probleem niet, maar het is gewoon een inschattingsfout van de vliegsnelheid en de wind.

De K7 was de laatste zwever die met volle kleppen uit, niet sneller kon dan zijn VNE (maximale, nooit te overschrijden snelheid).

Ik zou niet graag de testpiloot zijn die de opdracht kreeg om dat vast te stellen! . . . :shock:

En, ik herinner mij van de vluchten op de K7 en K8: als je in een keer de kleppen vol uittrok, klapte je bijna met je neus tegen het instrumenten paneel, zo hard remde dat! :yes:

(Bij wijze van spreken. ;))

jan.

(Prille) solisten kregen dan ook heel expliciet de opdracht mee om met maximaal half kleppen te landen. Een HELP landing met een K7 is heel spectaculair.

De testvlucht om de duikremkleppen te testen is minder eng dan gedacht. Er is al een max. snelheid berekend. De testvlieger begint met een snelheid iets boven kruissnelheid, trekt kleppen en verlaagt de neusstand. Je moet een Redelijk lage neusstand aannemen om nog snelheids toename te bereiken. Dat voelt wel wat eng.

groet,

Erik

Back