zwever slepen; tips en trucs

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door loeki, 3 sep 2011.

  1. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Aangezien ik een beginnend sleper ben zou ik me graag verdiepen in de kunst van het slepen.

    Weet iemand of er leesvoer bestaat over deze vorm van modelvliegen?

    Een dagje instructie van een ervaren sleepvlieger zou ik ook erg op prijs stellen!

    Kortom; hoe krijg ik de fijne kneepjes van het slepen te pakken....

    grt, Louis
     
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Er zijn er hier die daar hele boeken over kunnen schrijven.
    Een Biggs treffen is ideaal om met ervaren slepers te praten (en te zien hoe zij het doen)

    een paar puntjes die ik ervaren heb:
    De zwever eerder los en hoger vliegen dan de sleper
    Ruime bochten maken.
    Als het flink waait in de wind laveren.
    Vermijdt naar je toe bochten (achten vliegen)
    Afhankelijk van de kombinatie lengte en dikte touw
    (schuipies die schuipies slepen dun niet te lang touw, zwaardere/grotere kombinaties dikker en langer(20-25mtr) touw)
    De sleper moet zich aanpassen aan de zwever die er achter hangt
    Een in verhouding zware acro zwever moet "vlakker" sneller gesleept worden dan "oude" langzame zwevers (of minder vermogen of steiler slepen)

    als het fout begint te gaan de zwever laten ontkoppelen (de vinger aan de ontkoppel schakellaar houden tijdens het slepen) als hij te lang wacht, als sleper ontkoppelen.

    In het begin , bij het opstijgen langenoeg rechtdoor vliegen dat als het in de eerste bocht fout gaat de zwever hoog genoeg is om terug te zweven en te landen
    zorgen dat de sleep kabel nergens achter aan het sleeptoestel kan blijven hangen (incl roerhoorntjes en roerbalans vlakken)

    een link naar een andere posting in een een ander draadtje
    [post68]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als sleper zo rustig mogelijk vliegen. Rechtuit gaat meestal redelijk makkelijk, als je de voorwaartse- en klimsnelheid zo constant mogelijk houdt. Het helpt als je een vluchtfase in je zender aanmaakt en je voor het slepen de trim van je hoogteroer aan kunt passen zodat je daar weinig op hoeft te corrigeren.

    Vlieg niet over je heen maar ook niet te ver weg. Dan kun je namelijk slecht zien of de hoogte van de zwever nog goed is en of de zwever wel recht achter je zit.

    Bochten zijn lastig; je moet héééle wijde bochten maken, veel met richtingsroer sturen en de vleugels vlak houden. Reken er op dat het niet altijd gaat zoals je gewend bent; soms trekt de zwever je wat de andere kant op en kom je slecht de bocht om. Ook in die gevallen rustig blijven sturen en even afwachten. Als je te grote uitslagen gaat gebruiken gaat de sleper vaak wel ineens de bocht om maar de zwever niet en dan gaat het mis.

    En het allermoeilijkste, zeker als je weinig vermogen hebt of een zwaardere zwever sleept: klimmende bochten maken, zonder hoogte te verliezen. Zodra de sleper gaat zakken zal de zwever inlopen en dan gaat het mis.


    Als sleper duidelijk vertellen aan de zwever wat je gaat doen. In de bochten moet de zwever de buitenkant aanhouden dus die moet een seintje hebben. Vermijdt s-bochten; dan gaat de lijn zeker slap staan omdat de zwever dan in de binnenbocht komt. Dus maak je bocht af, vlieg even rechtuit en ga dan pas eventueel de andere kant op.

    Er zit maar één ding op: heel veel oefenen. Zodra de lijn slap komt te hangen of de combinatie wordt instabiel: zwever af laten koppelen en opnieuw beginnen.

    Succes.....het is wel héél erg leuk om te doen. Begin met lichte zwevers en bouw het geleidelijk op. Hoe meer vermogensoverschot je hebt, hoe makkelijker het is.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2011
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ik sluit mij aan bij de eerder gegeven suggestie om middels BIGGS je nader te laten informeren Louis! Als je iets wil leren over slepen dan moet je daar zijn. Ik wil natuurlijk ook graag een keer achter je Cessna omhoog en kom daar graag voor langs! Succes, Maarten
     
  5. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Maarten,

    Afgelopen zaterdag een aantal sleeps gemaakt met de K8 van Marcel erachter.
    Ik moet zeggen dat het ook steeds beter gaat.
    We hebben de afgelopen weken/maanden verschillende biggs-treffens bezocht en hier heb ik al kennis gemaakt met de beide wilga-slepers.
    Ook zijn ze afgelopen jaar te gast geweest bij ons in Boxmeer.

    Ik zal via een clublid van ons (Wim Hesse) eens proberen een afspraak te maken met één van beide heren om de fijne kneepjes geleerd te krijgen.

    Wat me wel duidelijk is geworden dat ik komende winterperiode ga proberen de cessna iets hoger op z'n poten te krijgen zodat er een iets grotere prop op kan.
    Ik sleep op dit moment met een 62 cc zenoah met een 16-11/3 meyzlik prop, maar die motor kan veel meer aan.... vandaar..

    Ik zou het een eer vinden je eens achter mijn kist omhoog te slepen!

    grt, Louis
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Is die prop niet wat aan de kleine kant ? >>> draait op hol volgens mij , of heb je een typefout gemaakt ?
     
  7. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Die prop is idd wat aan de kleine kant, maar kan er op het moment geen grotere op zetten i.v.m. de grondspeling.
    Vandaar dat ik schreef om in de winterperiode het toestel wat hoger op de poten te zetten...:rolleyes:

    wat eerder geplaatste foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarom dus...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België
    Niet dat ik zo'n ervaren sleeppiloot ben, maar mss nog enkele tips:

    - Vermijd te lang van je weg vliegen bij de start, de zweefpiloot ziet zijn
    toestel dan slechts als een streepje in de lucht, en dat wordt snel
    onzichtbaar.

    - Afhankelijk van het toestel trekken de meeste slepers een beetje naar links
    bij de start (koppel v/d motor)), zeker bij het slepen van zwaardere zwevers en het gebruik van grotere props. Met een beetje rudder naar rechts, sturen of mixen met schakelaar v/d sleepkoppeling, vermijd je dit.
    De sleepkoppeling uit het center zetten is ook een mogelijkheid.

    - Maak goede afspraken voor de sleep, zodat de zweverpiloot tijdig loskoppelt
    wanneer één van de piloten problemen krijgt met het zicht op zijn toestel.
    Liever een extra sleep, dan brokken om 50meter hoger te kunnen
    ontkoppelen...

    - Hou je brandstofpeil/accu 's goed in de gaten.
    Het gebeurt dat bij het kort achter elkaar opslepen van zwevers, je soms
    enkele minuten moet blijven cirkelen omdat er zwevers aan het landen zijn.
    Zeker op evenementen. Met voldoende reserve kan je onnodige schade
    vermijden

    - Hou altijd snelheid in de combinatie. Als je wat hoger begint te geraken is
    de voorwaartse snelheid vaak moeilijk in te schatten.

    - Hou tijdens de start altijd een vinger aan de schakelaar v/d sleepkoppeling.
    Soms blijft een vleugeltip van een zwever wel eens haken in het gras. Dit zorgt voor veel weerstand. In de ergste gevallen haken biede vleugeltips om beurt in het gras dit leidt tot schade aan de zwever en bij het niet tijdig loskoppelen ook een crash v/d sleper.

    - Probeer de combinatie zo snel mogelijk los van de grond te krijgen. Dus de koord spannen, dan vol gas, na het loskomen even horizontaal en rechtdoor vliegen, Daarna indien nodig (afhankelijk v/h type zwever) wat gas minderen en de sleep verder zetten.

    Voor de rest sluit ik me volledig aan bij hetgeen hier al geschreven werd. :yes:

    Een draadje vol bruikbare tips, maar ze omzetten in de praktijk is een heel ander paar mouwen :rolleyes:
    Veel slepen dus en da komt goed!
     
  9. jillessmits

    jillessmits

    Lid geworden:
    27 okt 2009
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Brisbane Australia
    Hallo
    even wat ervaringen uit Australie. Boven staande geeft allemaal goede tips
    Ik vlieg klassiek schaal 1:4 zoals Goevier en Ka4 Rhönlerche. Als sleep kist heb ik een Piper Cub gebouwd 1:4 met elektro motor. (Turnigy 8085-170 op 10S lipo)
    Een tip nog niet genoemd is het volgende. Blijf van het richtings roer, probeer niet de sleep kist te volgen hou alleen je vleugels horizontaal, de sleep kist trekt je van zelf in de juist richting
    Als je een aileron/richtings roer mix hebt schakel dit uit. Ik heb de mix op de ontkoppelings schakelaar, tijdens het sleepen is de mix uit als je ontkoppelt schakel je de mix vanzelf weer aan.

    Grt Jilles Smits Brisbane Australie
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Even om verwarring te voorkomen: topicstarter vraagt om tips als sleper, niet als zwever. Bovenstaande geldt voor de zwevers.....:cool:
     
  11. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    Bij je eigen club zijn een aantal goede sleepvliegers, die zich alleen een tijd niet met slepen hebben bezig gehouden, waardoor jij dat nooit hebt gezien. Inmiddels wordt er al weer aan wat sleepkisten gewerkt.
    Je moet gewoon slepen, heel veel slepen en niet alles op één dag willen leren.
    De fijne kneepjes komen vanzelf, en het gaat je trouwens al behoorlijk goed af. Dat voelt misschien nog niet zo, en daarom ook weer: heel veel slepen. Bijkomend voordeel: Kunnen wij veel zweven :)

    André
     
  12. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Thanks André, wordt hard werken dus...:rolleyes:

    Komt goed!;)
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Louis.
    Als iemand serieus interesse heeft om te gaan leren slepen, die helpen wij graag. Bvb kunnen we ergens een middag afspreken om te oefenen. Op een sleeptreffen doen wij dat niet, daar is geen ruimte voor (wel om een beginnende zwever het gesleept worden bij te brengen).

    Enkele voorwaarden:

    • Je moet een geschikte kist hebben waar je ook daadwerkelijk mee kan slepen. Het hoeft niet gelijk een 200cc te zijn, maar je zult zien dat als er binnen je club 3,5 zwevers beginnen te komen, er het jaar erop ze "gegroeid" zijn naar 5 m!
    • Je moet "los" zijn op je kist. Als je nog maar half vertrouwd bent met je sleepkist wordt het helemaal niks. Het slepen maakt het vliegen ermee niet makkelijker, je moet dus voldoen stuurmanskunst reserve hebben! Bvb: lichte acro en zonder problemen achter elkaar een tiental touch & goes kunnen maken (met acceptabele landingen)
    • Je kist moet in perfecte staat zijn. Het moet zonder problemen een middagje kunnen vliegen.
    Over twee weken is het BIGGS seizoen afgelopen en daarna hebben we zeker tijd je een keer te helpen.
    Ik heb een boekje geschreven over slepen en gesleept worden, maar dat krijg je pas als je BIGGS lid wordt... Het staat vol met tips en de antwoorden op al jouw vragen.
     
  14. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hallo Richard,

    Dank voor je info en aanbod!

    Ik ga aan mijn cessna nog wat kleine aanpassingen doen deze winter.
    Verder natuurlijk hopen op vliegbaar weer zodat ik dit toestel voor 200% leer kennen.

    Ik heb inmiddels ook binnen onze club (mvc Columbia) een aantal ervaren slepers benaderd welke ook met een sleepkist bezig zijn zodat we met z'n allen kunnen gaan slepen en zweven!

    Maareh biggs, die club blijft mij boeien dus een aantal bezoekjes komend jaar staat zeker in de planning!
    Helaas ben ik het weekend van de 25e verhinderd...

    We houden contact!

    Grt, Louis
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nog een tip

    Kom je vliegmaat Geert eens opzoeken; daar knoop je een weekendje Thermiek 58 aan vast,
    met veel slepen en nog meer advies, en je weekend kan niet meer stuk ;)
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2011
  16. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Goed idee Arno!

    Heb trouwens al tijden niks meer gehoord dus zal spoedig eens contact met hem opnemen!

    Thanks voor de tip!
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Laat je eens zien !
    (is ook goed voor mij ;) )
     

Deel Deze Pagina