zwever VEGA van Aviomodelli

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door packard, 24 nov 2021.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    942
    Locatie:
    naaldwijk
    Heeft iemand in het grijze verleden een VEGA gebouwd?

    Ik heb een zo'n kit liggen , waarbij iedere vleugelhelft uit twee delen bestaat.

    Het zijn piepschuim constructies die eerst met abachi veneer moeten worden beplakt en daarna aan elkaar gezet moeten worden. Er zijn geen liggers en kennelijk moeten de vleugeldelen koud aan elkaar worden gelijmd?
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.667
    Locatie:
    groningen
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.052
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als het een VEGA zwever betreft kun je beenderlijm dus al bij voorbaat uitsluiten....:rofl:

    Maar plaats eens een paar foto's van de onderdelen, dan kunnen we verder meedenken.

    Nou, voor zover mijn beperkte kennis van het Italiaans toeliet, kon ik daar geen enkele aanwijzing voor de bouw in ontdekken.
    Alleen wat instemmende geluiden "Ottima iniziativa", "Benissimo"...
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Boskoop
    HIER vind je iets anders, niet zo Benissimo:
    Era un ottimo termicatore, ma aveva una serie di difetti strutturali e pratici che richiederebbe una lunga trattazione. Lo so perché è stato il mio primo veleggiatore RC.
    oftewel volgens Google:
    It was a very good thermostat, but it had a number of structural and practical defects that would require a long discussion. I know this because he was my first RC glider.

    (en een thermostaat hebben modelzwevers meestal niet, zal dus wel thermiekzwever moeten zijn....)
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Boskoop
    En één post verder in dat draadje klaagt iemand over het uitzetten van de romp bij warm weer, met daardoor een verlopende trim.
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    942
    Locatie:
    naaldwijk
    Dank voor de input tot nu toe. Het gaat inderdaad om de VEGA Zwever. Spanwijdte 250 cm.
    Zou je de vleugel in het midden van de romp aan elkaar willen lijmen , dan is de oplossing het glasmatje en epoxy hars. Dat is waarschijnlijk toch al nodig bij deze vleugel.
    Nu moeten vleugeldelen ter plaatse van de ailerons ook aan elkaar worden gezet. Een glasmatje lukt hier ook prima , maar dat is geen gezicht.
    Eerst moet je vanuit het midden een tunnel maken voor de doorvoer van servo voedingskabels. Pal naast de verbinding komt dan de servo voor aileron/remklep in de vleugel.
    Ik ben nog in het prille studie stadium dus ik heb nog geen foto van onderdelen.
    Een wanhoop voorstel van mij is, om de hele vleugel te bekleden met glasdoek en epoxy. Dan heb je geen lelijke overgang bij de las. Inmiddels weet ik dat je heel voorzichtig abachi kunt inwrijven met epoxy hars zonder dat de polystyreen kern wordt geraakt.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.689
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom zou epoxy het polystyreen niet mogen raken?
    Als je de schuimkernen hebt en nog geen balsa of abachi erop zit dan zou ik voordat je het gaat beplanken eerst de kanalen trekken voor de servokabels, dan waar de delen aan elkaar komen liggers inlijmen, hout of carbon maar het moet wel van de bovenkant naar de onderkant zodat de ligger gelijk word met het schuim.
    Dan beplanken, ik zou eerst (zeker tot 80cm vanaf het midden) een glasweefseltje erop leggen (49 grams) en dan het balsa of abachi erop verlijmen.
    Dat alles een nachtje uit laten harden en je hebt een stevige vleugel.
    Na het uitharden de servokabels doortrekken, gaten maken voor de servo's en dan ailerons uitzagen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina