Zwever voor bij windkracht 3/4

De laatste dagen waait het wat steviger. Ik heb 2 zwevers tot mijn beschikking.
-De Parkzone Radian (een echte floater, windkracht 1 en 2 doet ie het fantastisch)
-De Reichard Elipsoid (is iets zwaarder, kan met begin windkracht 3 ook gevlogen worden).

Wat zou de volgende stap kunnen zijn als ik kijk naar een zwever waarmee ik met windkracht 3 a 4 kan vliegen. Een zwever die wat zwaarder is en ook goed tegen de wind in kan steken. Ik doel niet op een hotliner, maar een electro thermiekzwever. Het doel is om een vloot te hebben waarmee ik met iedere weersomstandigheid kan vliegen (windkracht 0 t/m 4, en natuurlijk droog weer;))

Welke zwevers zouden bij deze wens aansluiten, ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

nou wat dacht je van je easy star (wel met ailerons)
daar kun je met een brushless set wel tot 30 a 35kmpu wind vliegen
tenminste dat doe ik bij wind, dan kun je op het strand gewoon stil hangen in de wind als een vlieger, zonder motor, tot wel windsnelheid 35kmpu

Een Easystar is nou niet direct een thermiekzwever.....en al helemaal geen opvolger voor een Elipsoïd.

Bij wat meer wind vliegen hellingzwevers en F3B-achtigen goed. Maar lekker thermieken is er met zoveel wind niet bij, wat je ook neemt. Het is toch wat behelpen dan. En dan is een F3B natuurlijk leuk om mee te spelen.

Er is van alles te vinden maar je vraag is wel erg ruim. Wat is je budget, welke afmetingen zoek je? High-tech of "gewoon"?

Windkracht 3/4 is geeft inderdaad niet echt veel bruikbare thermiek, maar alles is beter dan helemaal niet vliegen:D

F3B kisten zien er leuk uit, maar een vintage model of een schaalmodel vind ik eigenlijk nog mooier. Zelfbouw lijkt me zeker leuk, het liefst uit een mooie voorgesneden bouwdoos, maar met hulp van de club zou het ook direct van papier kunnen. Het blijft erg breed en vaag allemaal;)

Wat zoek ik
-kist om met meer wind te vliegen.
-elektro model
-vintage model, schaalmodel
-zelfbouw uit bouwdoos of rechtstreeks van de tekening
-spanwijdte (ongeveer 3 meter), met deelbare vleugel
-budget (maximaal 300 euro), exclusief inbouw.

Voorop gesteld, wind versus thermiek is ook al jaren mijn "probleem". Om te beginnen, mijn ervaring is dat je wind hebt, en wind. Windkracht 3/4 uit zuidwest ervaar ik heel anders als uit oost. Met dezelfde windkracht uit Noord West heb ik spectaculaire vluchten meegemaakt. De wind uit zuid/west ervaar ik in mijn moerasje als vervelend. Uit de oosthoek als een veel stabielere flow. Noordwest richtingen geven onstabieler weer, meer kleinere thermiek (sneller een nieuwe bel), en dus beter bevliegbaar voor ons.

Vandaag heb ik gevlogen met deze wind, tussen 13.00 en 16.00 :

stationsgif.pl

De eerste helft van de middag, onverwacht, fijne thermiekvluchten gehad. Tot niet wettelijke, doch comfortabele hoogtes kunnen vliegen. Met een electrothermiekzwever, een beetje F3J-achtig apparaat. (overigens gebruik ik de electroaandrijving echt alleen om tot 100-130meter te stijgen en dan op jacht te gaan naar thermiek. Dus een hoogtestart zonder draadje)

Terwijl ik vloog moest ik aan je wens denken. Vooral of dat een semischaalmodel in deze omstandigheden op zijn plaats zou zijn. Ik denk van niet. Als je goed wilt vliegen op ons modelformaat moet je ook iets nemen wat daar speciaal voor ontworpen is. Als je voor thermiekvliegen kiest zijn toch de F3J varianten wel te preferen. Je hebt om te VLIEGEN niet direct een typisch F3J model nodig. (om kanonhard te starten wel) Wat je wilt om te vliegen zijn de spanwijdtes/slankheden/profielen van dergelijke kisten. Daar zou ik naar zoeken.

En verder: Oefenen MET wind, jaar in jaar uit. Het helpt, echt.

Verder moet ik, voor mij persoonlijk, eerlijk zeggen dat een vario het leven een stuk aangenamer maakt als je er zeker van wilt zijn geen bel te missen.

Laatst bewerkt:
toestel in de wind moet hebben: pendelroer en een goed profiel (en hier mogen de deskundigen mij rustig in verbeteren )een epler 205 is wel aardig .en toch een leuke spanweidte heben een 2 tot 3 meter is leuk . rolroeren is wel een must .
dus als je dan met deze criteria gaat zoeken zul je best wel iets vinden

Vandaag waaide het stevig en toch heb ik met mijn Valenta Sioux goed kunnen vliegen. Een kist die ik voor dagen met meer wind dus zeker kan adviseren.

vandaag mijn metrick uitgelaten ,ging perfect ,wel iets meer knuppelen als normaal . toch nog goed thermiek kunnen pakken .

vaak is de beperkende factor het gebied tussen de oren van de piloot .

Vandaag heerlijk gevlogen met de Epsilon van staufenbiel... ik vermoed een Richard?

Landen was wat lastiger maar het vliegen ging perfect en ook nog eens een belletje wat me tot 285 meter hoogte wilde brengen..

Ik had het niet verwacht maar ik heb heerlijk gevlogen met de zwever!

epsilon is een f3j achtige , wel de zweefkwaliteieten ,maar niet de sterkte .

vliegt fenominaal goed die zwever idd.pakt elk belletje welke zijn vleugels passeren

zwever voor windkracht 3/4

Gisteren en vandaag prima gevlogen met mijn Volcano in D-box versie van het merk Valenta. Een GFk versterkt met kevlar, 3.7mtr. gewicht 4.7kg.. Geen echte thermiek zwever maar een 100% allrounder. Ik heb vandaag alle figuren kunnen maken rollen looping negatieve loopings alles. En toch ook met behulp van de kleppen thermiek kunnen vinden en blijven hangen op ca. 250mtr. hoogte. Ik vlieg deze kist ook met windkracht 5, blijft heel en goed te besturen. Natuurlijk geen/weinig thermiek meer. Het is geen goedkope kist maar oersterk. Mvg. Bob.

Het doel is om een vloot te hebben waarmee ik met iedere weersomstandigheid kan vliegen (windkracht 0 t/m 4, en natuurlijk droog weer;))

Welke zwevers zouden bij deze wens aansluiten, ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Neem een DLG. We hebben vandaag de gehele dag tot 5 bft staan vliegen in de Eurocontest. 100 tot 140 gram lood erbij in en gaan. Geen probleem

Ik had weer even wat te lezen in dit draadje, bedankt voor de vele suggesties:D

Dus de mogelijkheden zijn
-een F3J achtige zwever (zoals een Epsilon, Vitesse, Valenta Sioux, Valenta volcano)
-De metrick (@serge: ik neem aan dat je hem zelf hebt gebouwd, gezien je handtekening ;), heb je deze van de tekening gebouwd of de bouwdoos?)
-Een DLG (hele andere tak van sport, maar zweven is zweven:yes:)

Nog steeds veel mogelijkheden, maar het is nu iets duidelijker welke richting ik op moet zoeken. Schaalmodellen in ieder geval niet.

Ik had weer even wat te lezen in dit draadje, bedankt voor de vele suggesties:D

Dus de mogelijkheden zijn
-een F3J achtige zwever (zoals een Epsilon, Vitesse, Valenta Sioux, Valenta volcano)
-De metrick (@serge: ik neem aan dat je hem zelf hebt gebouwd, gezien je handtekening ;), heb je deze van de tekening gebouwd of de bouwdoos?)
-Een DLG (hele andere tak van sport, maar zweven is zweven:yes:)

Nog steeds veel mogelijkheden, maar het is nu iets duidelijker welke richting ik op moet zoeken. Schaalmodellen in ieder geval niet.

jups van tekening gebouwd en omgezet naar elektro

toestel in de wind moet hebben: pendelroer en een goed profiel

Serge,
Ik ben benieuwd wat het voordeel van een pendelroer is in winderige condities.
Ik kan me voorstellen dat een pendelroer aerodynamisch beter is dan een hoogteroer, maar wat heeft het met wind te maken?

Groeten!
Patrick

een pendelroer heeft dus eigenlijk altijd een instelhoek en dus beter dan een hoogteroer aan een stabilo wat dus eigenlijk een rem vormt .
met een pendelroer verstel je dus door het sturen je instelhoek en heb je eigenlijk zeer weinig aerodynamische verliezen ,tevens heb je een groter roeroppervlak en kun je dus met kleinere uitslagen meer bereiken zonder kans op overtrek op je roeren .

mijn metrick krijg ik niet overtrokken om in een vrille te gaan ,hij gaat enkelt pompen .en ik kan hem snoeistrak om een kwartje draaien zonder dat hij uit de bocht rolt door overtrek op het hoogteroer .ontwerp stamt uit1986 ,maar menig moderne zwever kan er nog niet aan tippen .daarom ben ik ook zo gek met deze zwever .groot windbereik ,pakt elk zuchtje thermiek .en dankzij de rolroeren(zelf ingebouwd) snaarstrak te sturen .zwever is dernmate goedmoedig dat een beginner zonder ervaring ermee kan leren vliegen . tevens kun je hem dus ook op de helling toepassen .en dat met 2 meter en 980 gram(die van mij)vliegklaar. vleugels zijn oersimpel en stijf als een plank (aanduiken en 5 loopings draaien is geen probleem )

officieel is het een thermiekzwever (wat hij voortreffelijk doet ),maar eigenlijk is het een buizerd in een lammetjespakje verpakt in folie.

Serge,

Is die metrick een beetje gemakkelijk te bouwen voor iemand met nog relatief weinig bouwervaring? Ik ben lid van een club waar mensen veel bouwen, dat maakt het gelukkig wel wat gemakkelijker. En bouwen is goedkoper. Die F3J achtige kisten kosten toch al snel 300 euro (alleen de zwever), kan ik in de tussentijd sparen;)

En, hoe kom je aan die tekening, waar kun je die krijgen?

Ik voel een leuk bouwprojectje aankomen:yes:

Back