Zwever (wat voor 1???) maiden video (BosModelAir)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Nadat Onno`s SB-10 afgelopen donderdag iets harde de aarde heeft geraakt dan bedoeld (zeg vanaf 50-75 meter zonder vleugels naar beneden :rolling: ) moet er eigenlijk toch een vervanger komen.

Dit was de SB-10:
SB-10%201.jpg

De vervanger heb ik gevonden in de vele spullen die wij te koop aan bieden voor iemand.

Dat is een 3 meter zwever, rolroeren, geen stoorkleppen en met hulpmotor.
Dus deze zwever koop ik dan maar en die ga ik voorzien van servo`s.

Natuurlijk komen er weer heel wat ideeen op om hem op te knappen, te spuiten, schilderen, opnieuw bespannen, stoorkleppen inbouwen en weet ik wat nog meer maar heb besloten om daar vanaf te stappen.

De kist gaat ge/mis- bruikt zoals die nu is, dan is ie ook het snelste vliegklaar.

Hier wat foto`s van het kissie (als iemand weet wat het is hoor ik het graag):
zwever1.jpg

zwever2.jpg

zwever3.jpg

Het volgende moet gebeuren:
- hulpmotor + verstevigingen verwijderen (motortje is er al af nu de rest er nog uit),
- servo`s monteren,
- sleephaak monteren,
- Vliegen maar.................................. :D

Over een 2 weken dus hopenlijk een maiden ;-)

Lijkt op een oud kistje van Multiplex. De naam moet ik even opzoeken.
Pendelroer hoogteroer, V-stelling. Alleen rolroeren kan ik me niet herinneren...

Leuke kist! :D

Aha en je hebt net zo'n mooie zwever aan mij verkocht!! :D

Ik heb hem helemaal kaal gemaakt, de romp schoongemaakt, de electromotor schoongemaakt + nieuwe prop, de vleugels zijn nog niet af [ik ben bezig er ailerons in te bouwen].

Berto zei:
Hee Sap,

Kijk al helemaal lekker bezig met je zwevertje, mooi zo.

Ja hij word mooi!

Als ik je draadje even mag misbruiken :oops:
Misschien kan jij me wat advies geven m.b.t. de rolroeren. De vleugels hebben een v-stelling is het 'wijs' om hier roelroeren in te bouwen of is dit zinloos? :!:

Hey Sap
Als de kist bedoeld is om alleen met richting en hoogte te vliegen is de V-stelling hier op aangepast
Wil je er rolroeren in bouwen moet je de V-stelling verminderen tot +/- 3 graden of minder anders blijft de kist eigen stabilietijd te groot
groeten jan

J.v.d.Wetering zei:
Hey Sap
Als de kist bedoeld is om alleen met richting en hoogte te vliegen is de V-stelling hier op aangepast
Wil je er rolroeren in bouwen moet je de V-stelling verminderen tot +/- 3 graden of minder anders blijft de kist eigen stabilietijd te groot
groeten jan

Aha ik had al zo'n idee! Scheelt ook weer een hoop geklus. Dan begin ik wel langzaam aan met het maken van een andere vleugel als ik deze helemal hersteld heb.

Bedankt.
sap

Jaja,

Vandaag op het werk even nieuwe vleugelpennen gemaakt met wat V-stelling.

En thuis hebben de servo`s een plekje gekregen:
zwever4.jpg

Wat moet er nog gebeuren:
- servo`s vastzetten,
- hoogte- en richtingsroeraansturing verlengen (de servo`s zitten verder naar voren dan eerst ivm zwaartepunt),
- rolroerservo aansluiten,
- tja, 1 of andere cockpit maken, als het maar gestroomlijnt is is het goed,
- even uitwegen,
- trimmen dmv. 3 handstarts door mijzelf,
- invliegen door Onno achter de Super Decathlon :D

Volgende week woensdag een maiden moet wel lukken dus :yes:

Berto zei:
Jaja,

Vandaag op het werk even nieuwe vleugelpennen gemaakt met wat V-stelling.

En thuis hebben de servo`s een plekje gekregen:
Foto-tje

Wat moet er nog gebeuren:
- servo`s vastzetten,
- hoogte- en richtingsroeraansturing verlengen (de servo`s zitten verder naar voren dan eerst ivm zwaartepunt),
- rolroerservo aansluiten,
- tja, 1 of andere cockpit maken, als het maar gestroomlijnt is is het goed,
- even uitwegen,
- trimmen dmv. 3 handstarts door mijzelf,
- invliegen door Onno achter de Super Decathlon :D

Volgende week woensdag een maiden moet wel lukken dus :yes:

Zijn die houten 'verlengde' pushrods nou een beproefte methode? Ik vind het er raar uitzien, maar heb wel het idee dat het goed werkt?
Zitten er nou drie servo's voorin? Achterste is voor de ailerons....toch?
Als je een mooie manier hebt gevonden om een kapje te maken zet het dan hier neer dan kan ik je na-apen ;)

ben benieuwd hoe die vliegt.
sap

Die houten aansturing werdt vroeger (en nu nog wel eens) veel gebruikt, zelfs in de grotere brandstof modellen.
Ben er zelf niet zo heel erg weg van maar het is licht, spelingsvrij en het werkt, dus ga het bij deze zwever vooralsnog ook niet aanpassen.

Ik moet alleen die houten stuurstangen dus nog wel verlengen.

Yep, 3 servo`s voorin, en ja de achterste is voor aileron.
De 3 servo`s voorin zijn voor, richting, hoogte en sleephaak.

Voor de cockpitkap ga ik gewoon een balsa kap maken en wie weet in de toekomst een echte doorzichtige maar ons kennende zal dat er wel niet van komen als de balsa kap eenmaal erop zit en er redelijk uitziet ;-)

Die houten aansturing werdt vroeger (en nu nog wel eens) veel gebruikt, zelfs in de grotere brandstof modellen.
Ben er zelf niet zo heel erg weg van maar het is licht, spelingsvrij en het werkt, dus ga het bij deze zwever vooralsnog ook niet aanpassen.

Ik moet alleen die houten stuurstangen dus nog wel verlengen.

Yep, 3 servo`s voorin, en ja de achterste is voor aileron.
De 3 servo`s voorin zijn voor, richting, hoogte en sleephaak.

Voor de cockpitkap ga ik gewoon een balsa kap maken en wie weet in de toekomst een echte doorzichtige maar ons kennende zal dat er wel niet van komen als de balsa kap eenmaal erop zit en er redelijk uitziet ;-)

Qua vliegeigenschappen denk ik dat dit beestje een stukje beter zal vliegen dan de SB-10 :-)

Zo vanavond even bezigf geweest om de BosModelAir zwever nr 2 sleep gereed te krijgen.

Alles werkt en alles doet het, alleen nog +/- 150 gram in de neus plaatsen en dan zou het moeten kunnen.
Dus morgen een re-maiden en na enkele hopenlijk geslaagde handstart achter de Super Decathlon ermee :yes:

De filmpjes verschijnen wel weer ;-)

Jaja, de maiden is geslaagd.

De uitslagen op de rolroeren mogen wat groter maar er is mee te vliegen volgens Onno ;-)
Zwever maiden 3min 49sec / 10mb

Dat gaat lekker Berto dat slepen zo.
Even een tip voor de sleeplijn.
Ik bind altijd een lapje aan de kant van de zwever aan de lijn (dakdoek formaat).
En dan als je losgoot niet te langzaam vliegen.
Dan heb je nooit last meer.

En de zwever kan beter ietsje lager achter de sleper gaan hangen dan sleept het nog lekkerder.
Verder vind ik het echt super gaan.
Zie mijn puntje niet als kritiek maar meer als aandachtspuntje.
Ik vind het erg leuk dat jullie er ook mee begonnen zijn.
Veel succes met slepen.
P.s. met wat minder V stelling werken de rolroeren het misschien ook beter.

Hee Bertus,

Dank je, We doen ons best om het ergens op te laten lijken en Onno en ik vinden het sleepgedeelte het leukste.

Wat betreft een lapje om makkelijker te kunnen afgooien is wel een goed idee.
voor het losgooien vlieg ik meestal rustig over, ontkoppel en geef even een stoot gas, tot op heden is ie nog maar 1 keer blijven hangen, maar met wat extra weerstand dmv een stukje doek zou dit niet meer kunnen gebeuren.

Dat de zwever misschien wat hoog hangt kan ookk komen door de lokatie van de sleephaak in de zwever, deze heb ik namenlijk een stukje onder de neus geplaatst ipv in de neus, misschien had dat iets minder gemogen (of Onno trekt teveel up ;-) ).

En zie het zeker niet als kritiek, wij komen maar net kijken met het slepen en kunnen nog voldoende leren denk ik zo.

Wat betreft de rolroerreaktie, ik zal eens kijken of ik de V-stelling iets kan verminderen maar ik denk dat dat weinig resultaat zal bieden.
Probleem momenteel is voornamenlijk de uitslag van de rolroeren, deze is maar 3 tot 4 mm up of down en dat is gewoon aan de kleine kant.
Weet even ook nog niet hoe ik dit kan aanpassen, de aansturing staat nu al op de grootste uitslag ingestel :-(

Na ik zal er nog eens goed naar kijken anders moet ik desnoods de vleugel even opensnijden en kijken hoe de 90gr. hevel in de vleugel aangesloten is, misschien kan ik daar nog wat mee.

Leuk trouwens dat je mee leest :-)

Wij zijn ook met slepen begonnen en hadden bij de eerste lossing bleef hangen.
Robert heeft de piper van Toni Clark waarbij er staaldraad tussen rudder en stabilo zit om deze op zijn plaats te houden :? .
Wij hebben dit opgelost door een stukje schuim aan de lijn gezet op ongeveer 3 meter van de kist.
Daarnaast trekt Robert nu de kist op tijdens het lossen...geen probleem meer.

Op de lijn van Appie zit een triplex driehoekje om meer druk op de lijn te krijgen.
Iemand enig idee hoe groot dit moet zijn? Dat stukje schuim is namelijk niet echt een kanshebber voor een schooheidsprijs.

Back