zweverstaarten

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

Bij wijze van mini-projectje zou ik de u misschien bekende "Der kleine UHU" van Graupner, die eens in mijn kinderjaren voor sinterklaas gekregen heb, ombouwen tot een zwevertje. Uiteraard zou ik enkel de vleugel overhouden, want die romp in plastiek is nogal zwaar.

Nu twijfel ik wat voor staart ik eraan zou zetten: een T, V, of gewone staart. Kan iemand even de voor- en nadelen van deze soorten opsommen?

V-staart - kleiner opppervlakte nodig, dus ook minder vlakken waar weerstand op kan treden. Uit mijn hoofd zijn de roervlakken gemiddeld 80% van het normale oppervlak ( + staart ). Daarom ook lichter dan de andere staarten.

+ staart - makkelijkst te bouwen, vaak mechanisch ook het sterkst.

T-staart - hoogteroer krijgt minder snel "klappen" bij het landen van "het veld". Nadeel bij wat zwaardere staartvlakken is dat de mechanische kracht op de roervlakken wat groter schijnt te zijn. De krachten die ik hier bedoel zijn neerwaarts gericht ( verticaal ).

Dit is wat ik er met mijn beperkte kennis van weet.
Hopelijk kunnen anderen je nog verder helpen.

T-staart is wel iets kwetsbaarder, overtijd kwam mijn zwever verkeerd tegen de grond (neen geen crash :oops: ) en het hoogte roer was afgebroken. ik zou kiezen voor een gewone staart.

Groetjes

Xaf

Geen V staarten meer voor mij. Vaak te vaag stuurgedrag en weerstand is ook niet minder dan met een goed geconstrueerde kruisstaart. De weerstand van een V staart is uitsluitend minder dan bij een conventionele staart wanneer er rechtuit gevlogen wordt. Bij het vliegen van bochten worden tegengesteld gerichte momenten gebruikt, die elkaar neutraliseren. Die momenten worden echter wel opgewekt over een heel grote stabilo-lengte en dat is nadelig. Overigens wordt de laatste jaren in de wedstrijdvliegerij ook massaal overgestapt naar kruisstaarten.
Enige echte nadeel van een conventionele staart is het iets grotere gewicht, vergeleken met een V-staart.

Hoi,

Er valt over deze onderwerpen zeer veel te zeggen. De antwoorden die je tot nu toe kreeg zijn wat kort door de bocht.

Over v-staart: http://dmoz.org/Recreation/Aviation/Model_Aviation/Radio_Controlled/Soaring/Technical_Papers/

Ergens onderaan is de link naar V-tails

een duitstalig artikel:

http://mfg-markdorf.de/archiv/2001/v-leitwerk/index.htm

Interresante site: www.aerodesign.de , met andere leuke links.

Het zijn best pittige artikelen, maar het geeft je een heel goed beeld. En het blijkt dan ook dat je niet zomaar antwoord kan geven op je vraag!

succes!!! :wink:

Ik vergeet wat. Vaak is het zo dat bij vrije vlucht zwevers, en dat is der kleine UHU toch, een dragend profiel voor het stabilo grbuikt wordt.

Als dat zo is zou ik de oude constructie gewoon overnemen. Wat betreft de aerodynamische vormgeving dan.

Met dragend profiel bedoel ik: geen symmetrisch profiel.

Succes ermee!

@Berrie

Wanneer iemand om advies vraagt en er worden daadwerkelijk adviezen gegeven dan maakt het geen pas om over 'kort door de bocht' te spreken.

Terug naar de (uitstekende) artikelen waar je naar verwijst: De slotsom dat je op basis van dergelijke artikelen niet zomaar een antwoord kunt geven kan ik niet onderschrijven. Ze geven juist sterke indicaties om niet voor een V-staart te kiezen.

Zo krijg je bij een V-staart te maken met parasitaire momenten, die zich bij een kruisstaart niet of nauwelijks voordoen. Denk daarbij aan rolmoment bij gieren, en vaak parasitair pitch bij gieren. Het probleem is nu juist dat die parasitaire effecten zich bij een kleiner model sterker manifesteren. De inertie om de rol as is omgekeerd gerelateerd met de slankheid van de vleugel en die is bij een UHU niet al te groot. Het is geen rocket science om te bepalen dat parasitaire rol zich bij zo'n ukkepuk hinderlijk kenbaar zal maken. Hetzelfde geldt voor parasitaire pitch.

Bij vrijvliegers wordt met hele hoge tail volume ratio's gevlogen om de boel stabiel te houden, wanneer er geen knuppeltjes en handen zijn om dat te doen. Daarom is het aantal vrijvliegers dat met een V-staart is uitgerust is, onder de duizenden ontwerpen, altijd zeer gering gebleven. Doe een analyse van een vrijvliegend model met een polyhedral en V-staart dat met harde zijwind vliegt en je ziet waarom: De V-staart ondersteunt de ongewenste rol terwijl een normale vin uitsluitend een corrigerend moment opwekt!

De F3J en F3B vliegers zijn, na en masse met V-staarten te hebben gevlogen, overgestapt naar kruisstaarten. De meeste fabrikanten hebben hun bestaande modellen omgewerkt naar kruisstaarten en nieuwe ontwerpen hebben min of meer per definitie een kruisstaart. De massale run naar V-staarten vanaf einde jaren tachtig werd ingegeven door de wens de weerstand (door beperken nat oppervlak) te verminderen. De massale terugkeer anno nu door de ontdekking dat dat niet lukt en dat een V-staart ongevraagd wat bijverschijnselen met zich meebrengt

Tot slot: We hebben met twee man vergelijkende experimenten gedaan met kruis en V-staarten op mosquito class achtige zwevers (RC dus). Zonder uitzondering realiseerden we met de kruisstaarten betere vliegtijden op het vlakke land en een prettiger gedrag aan de helling.

hallo,

mijn excuses aan een ieder die zich door mijn antwoord: kort door de bocht gekwets voelt. DAT WAS ZEKER NIET MIJN BEDOELING EN MAAKT INDERDAAD GEEN PAS!!!!!!! :oops: nog maals excuses. Natuurlijk doet iedereen zijn best om elkaar te helpen. Ik bedoelde het zo: zelf heb ik een electra voorzien van een v-staart, daar de kruisstaart er om de drie weken aflag omdat deze weer eens ergens achter was blijven haken. Ik kwam met de vraag te zitten, wat voor staart nu? Ik merkte dat er vele tegengestelde adviezen gegeven werden, die bijelkaar bergen papier kunnen vullen. Toen had ik ook behoefte aan een volledig antwoord. En dat werd nergens in drie zinnen gegeven. De keuze van een staart vorm is van vele factoren afhankelijk. En niet in de laatste plaats ook van wat je zelf mooi vindt. Ondanks dat de v-staart er wat stabiliteit het slechtst vanaf komt, heb ik toch voor een V-staart gekozen. Het Duitstalige artikel heeft mij daartoe overgehaald. Daarin werd namelijk verteld dat een slecht presterende v-staart vaak komt door verkeerde vormgeving. De v-stelling, of openingshoek is dan vaak te groot gekozen waardoor de richtingsstabiliteit in het gedrang komt. Ook de grootte van de roervlakken wordt vaak te klein genomen. De aan de hand van dit artikel gemaakte v-staart is mij werkelijk prima bevallen!!!!!!!!!! Hij is een heel jaar op zijn plek blijven zitten. Geen enkel probleem gehad met sturen. Sterker nog, tijdens rugvlucht, om uit sterke thermiek terug te komen, is de kist gewoon op zijn rug te houden.

Verder vlieg ik een F3j kist en een eigen ontwerp electrozwever, beide met een T-staart. Deze vliegen goed. Maar mechanisch vind ik ze zwakker dan beide andere vormen, al heeft de F3j zwever daar geen last van. Deze is van glas/kevlar.

Ik kan dus de keuze om geen V-staart te kiezen niet weerleggen. Omdat mijn eigen ervaringen goed zijn. Zowel in de lucht als tijdens het landen op ruiger terrein. Zelfs op de Zwitserse hellingen ging het goed. Vandaar dat ik de ongelukkige opmerking "kort door de bocht gebruikte". Ik had beter gelijk met mijn "positieve v-staart verhaal" kunnen komen, zodat er van verschillende meningen gebruik gemaakt kan worden.

Laat mijn domme opmerkingen alsjeblieft geen wrang gevoel bij de personen in kwestie geven.

Met excuses, Berrie

p.s. Bij de kleine UHU zou ik, maar wie ben ik, ook kiezen voor een gewone kruisstaart.

Peytr,

ik zie dat je in Groot Ammers woont. Dat is hemelsbreed erg dicht bij Schoonhoven. Waar vlieg je normaal gesproken?

Berrie,

Geen excuses nodig! Zo zwaar bedoelde ik het niet en je hebt niemand gekwetst.

Er is inderdaad vanalles te zeggen over die staarten. Na alles wat ik eerder schreef moet me ook van het hart dat, met name op grotere kisten, de verschillen erg beperkt zijn. Niet in de laatste plaats omdat er dan met rolroeren wordt gecombineerd. Bij mij op de club vind ik de mooiste kist de Flower en da's een kist met een V-staart.

Het argument van de duurzaamheid is inderdaad een enorm voordeel: Zo'n V-staart krijg je er bijna niet afgevlogen omdat ie lekker hoog zit.

:D

Je vroeg waar ik normaal vlieg. De Maasvlakte is +/- favoriet voor hellingvliegen en de Rechte heide bij Tilburg is mijn vlakke landje. Verder overal waar het lijkt te kunnen. Ik vlieg alleen zwevers, bijna zonder uitzondering van eigen makelij. De nadruk ligt op licht en klein, alleen al omdat dat handzaam is en ik vind het leuk. Mijn absolute favoriet is een RE zwevertje van 900 mm span, zowel op de helling als op het vlakke veld.

Waar vlieg jij meestens? Wel een tikkeltje :offtopic: maar 't moet maar even

Gelukkig, je bent niet erg boos. Ik heb er gewoon slecht van geslapen!!!!!!!

Waar ik vaak vlieg? Na, dat is o.a. zo nu en dan op de Maasvlakte!!!!!!!! Zo nu en dan, want het is toch een aardig eindje tuffen. Twee weken geleden ben ik met straffe noorderwind langs de nieuwe waterweg wezen vliegen. Dikke schik gehad met de balsa pibros. De dag voor het eerst de hele maasvlakte verkend. Het blijkt dat er voor ALLE windrichtingen een helling is!!!!!

Ook vlieg ik wel eens op de helling bij Nieuwegein, bij de nedereindse plassen, op de skiheuvel en een andere heuvel daarnaast. Dit is een ideale plek voor kleine kistjes, al kan mijn 3.3mtr F3J er ook uit de voeten. Al hang je dan echt continu in de roeren. Wel een mooi gezicht zo vlak voor je…….. Als je deze plek nog niet wist maak ik je vast gelukkig met deze lokatie…… Vliegen kan je er met zuiden tot westen wind. Denk om de wandelaars (en de hondepoep)

Ik vlieg alleen zwevers. Afgelopen zomer heb ik met m’n Electra gevlogen. D’r zit een speed 400 gear aandrijving in en 8 NiMh cellen 1000mAh. Het stijgt voor geen meter (eigenlijk net iets meer dan 1 m/s) maar dat langzame stijgen houdt hij zeker wel 8 min. Vol. En dan is het lekker zweven als een 2 meter kist net geen kilo weegt.

Ik heb een eigen ontwerp 4 klappen zwever. Die vliegt, na veel sleutelen ook goed. Al moet er nog de eerste thermiek mee gepakt worden. Er zitten 6 servo’s in, over een (zware) bec. Dat vondt ik, met betrekking tot de restcapaciteit eerst best wel eng. Nu weet ik dat ik 2.5 min de motor kan gebruiken. Goed voor een start hoogte van minstens 350 meter. Niet verschikkelijk veel, maar bij goed weer voldoende. Vario doet de rest..

Ik heb ook al eeuwen een 1.4 meter zwever. Een oud ding, staat ook ergens op het Forum (bekijk mijn berichten, ook 4klappending staat ergens)

Daarnaast ben ik bezig met een Grunau baby, staat ook ergens op het forum. Deze moet op de maasvlakte gaan vliegen.

De F3J zwever heb ik net een half jaar. Machtig apparaat.

Dan is er nog de balsa Pibros. Dat is als vliegtuig niet serieus te nemen. Maar je hebt er schik mee voor 10. En zo’n ding is snel te maken, niet stuk te krijgen en kost nog weinig ook.

En er hangt ook nog wat bij Quartel van mij te koop. Een zwaarweer hellingzwever. Die was overkompleet (en nu niet duur……).

Ik zal mijn email ff in mijn profiel opnemen. Vind de baas van het forum vast fijn.

Gr. Berrie

De dag voor het eerst de hele maasvlakte verkend. Het blijkt dat er voor ALLE windrichtingen een helling is!!!!!

Tja, we vliegen eigenlijk alleen met NW en N tot NO op de Maasvlakte. Maar je kunt er met vrijwel alle richtingen uit de voeten, inderdaad. Zit altijd een beetje verliefd te kijken naar die berg rommel die naast de Slufter ligt. Je mag er niet op, maar ik denk dat ik een keer ga zondigen.......

Ook vlieg ik wel eens op de helling bij Nieuwegein, bij de nedereindse plassen, >>knip<<
Als je deze plek nog niet wist maak ik je vast gelukkig met deze lokatie…… Vliegen kan je er met zuiden tot westen wind

Heb er verschillende mensen over gehoord maar heb er nog niet gevlogen. Dat gaat zeker een keer gebeuren want het is niet erg ver weg :D

Ik heb een eigen ontwerp 4 klappen zwever.

Heb er even naar gekeken. Mooi ding....
Wat voor F3J kist heb je? Ik vind dat altijd zo verschrikkelijk mooi, maar ook een tikkeltje eng, zo'n groot en duur ding. Je Grunau Baby wordt ook wat moois, zo te zien. Nodig je de Forumleden wel even uit voor de maiden flight? (of die erna, zoals ik zelf waarschijnlijk zou doen :oops:)

peytr zei:
De dag voor het eerst de hele maasvlakte verkend. Het blijkt dat er voor ALLE windrichtingen een helling is!!!!!

Tja, we vliegen eigenlijk alleen met NW en N tot NO op de Maasvlakte. Maar je kunt er met vrijwel alle richtingen uit de voeten, inderdaad. Zit altijd een beetje verliefd te kijken naar die berg rommel die naast de Slufter ligt. Je mag er niet op, maar ik denk dat ik een keer ga zondigen.......

Die berg rommel is een baggerdepot. Als je op de N15 de afslag Slufter neemt kan je de Zuid tot West Noordwest kant goed bevliegen. Lekker landen op het strand

Ook vlieg ik wel eens op de helling bij Nieuwegein, bij de nedereindse plassen, >>knip<<
Als je deze plek nog niet wist maak ik je vast gelukkig met deze lokatie…… Vliegen kan je er met zuiden tot westen wind

Heb er verschillende mensen over gehoord maar heb er nog niet gevlogen. Dat gaat zeker een keer gebeuren want het is niet erg ver weg :D

Ik heb een eigen ontwerp 4 klappen zwever.

Heb er even naar gekeken. Mooi ding....
Wat voor F3J kist heb je? Ik vind dat altijd zo verschrikkelijk mooi, maar ook een tikkeltje eng, zo'n groot en duur ding.

Ik heb een tweede hands F3J zwever. Ik kon hem kopen, inclusief vleugelservo's met metalen tandwielen, voor 185 euro. Ik heb de verkoper bedankt met tranen in mijn ogen. (bij wijze van spreken dan.......) Het betreft een ietwat zwaar uitgevallen ding, circa 2.5 kg. Ik heb het nooit nagewogen. Het vliegt hoe dan ook super. (ik denk er nu over om een eigen model te maken voor electroaandrijving. Maar dan wel gebouwd met materialen die kant en klaar te koop zijn. Zoals koolstof staf en buis. Een vleugel in geodetischedinges methode maken etc. Veel werk, maar gemiddels 600 euro voor een kist is mij ook eigenlijk te veel.)

Hoe krijg je die qoutes op een fatsoenlijke manier in een bericht!?!? :oops:

Je Grunau Baby wordt ook wat moois, zo te zien. Nodig je de Forumleden wel even uit voor de maiden flight? (of die erna, zoals ik zelf waarschijnlijk zou doen :oops:)

Ik wil best een seintje geven. Maar dat wordt zeker wel herfs!

Back