zwevertje meeliften

Mijn broertje heeft een chuck gemaakt, en nou vroeg hij: 'kan je die nou ook lieren met dat ding van jou?'

met 'dat ding' bedoelde hij mijn holiday look a like...

hoe zouden we dit het beste kunnen doen? met een soort van huckle pack? hoe werkt zoiets pcs?

lieren met een lijntje lijkt mij niet handig omdat er geen ontkoppelingsmechanisme in een chuck zit....

ook ben ik niet van plan een extra servo in te bouwen en moet de chuck er natuurlijk niet bij de handstart gelijk afvallen... iemand ideeën/tips?
 
Huckepacken lijkt mij het beste. Maak een rekje zodat de chuck met de vleugel recht boven die van de motorkist zit. Zorg voor een neutrale instelhoek van de chuckvleugel t.o.v. de hartlijn van de romp (lijn in het verlengde van het stabilo).

Voor het lossen kun je de hoogteroerservo gebruiken: Maximaal down = chuck los. uit oogpunt van krachten op de servo dan wel gas dicht.
 
uhm, een huckle pack... hoe ziet zoiets er pcs uit?

zoiets lijkt mij?

------¬
-------/
««-- vliegrichting

een inkeping in een plaat hout, waar de vleugels tussen gaan?

en dan...? als ik de motor uit zet en down geef trekt de zwaartekracht hem eruit? :)

(zijn depron chuck vliegt fantastisch :lol:)
 
de linkt doet het niet :cry:
ruft.gif


:pim:
 
Normaal gesproken ligt de zwever op een rekje en wordt op zijn plaats gehouden met elastiek. Dat elastiek is aan een kant vast bevestigd en aan de andere kant aan een beweegbare pen of hevel. Als de hevel omklapt of de pen wordt weggetrokken komt het elastiekje los en kan ieder toestel zijn eigen weg vervolgen.
Gebruikelijk is dat het motormodel daarbij iets duikt dus vandaar mijn suggestie om lossen te koppelen aan vol down geven.

Ik heb thuis nog wel ergens een plaatje. ik zal vanavond wel even kijken.
 
aanbidden.gif

Arjen

het is mij helemaal duidelijk, thx

ik heb het rekje van depron gemaakt.

zou een holiday 8ig model (foto's volgen deze week) met een speed 280 een extra chuck mee kunnen nemen? of zou hij dan niet meer voldoende power hebben? :(

en het vlieggedrag? zal het erg veel schelen met zo'n 'ding' erop?

alvast bedankt

:pim:
 
Je zal die chuck best wel merken bovenop. minder gang en minder stijgvermogen. Ook belangrijk is hier of die chuck goed recht is en dat ook blijft bij hogere snelheden. vleugel kromtrekken = oncontroleerbare rol. Ga er van uit dat er best trim verschillen zullen zitten tussen vliegen met- en zonder chuck en vliegen met- en zonder rekje!! :roll:

Trouwens opletten met dat rekje: zijdelings oppervlak niet te groot maken. (geen dichte zijkanten) Het toestel wil dan lastig de bocht door. :oops:


Is die Emoticon aan het begin van je post trouwens niet erg overdreven Joost??? :wink:
 
Kreun... :(
Jij ook hier,Rotjoch!?

Wie heeft jouw dit hier ingefluisterd? :?

:murder:
 
jong oke maar ehh
Om nu op de knieen te gaan voor een junior-goeroe...... :?
 
Billy the Kid zei:
jong oke maar ehh
Om nu op de knieen te gaan voor een junior-goeroe...... :?

ach, een beetje dankbaar mag je toch wel zijn als iemand je verder heeft geholpen?

maar ja, daar weet 'billy' niets van af :twisted:
 
Even terug naar de vraag.
Slepen kan met een planbandje of stukje klitteband als "ontkoppelhaak".
Maak een wilde beweging :twisted: om de sleepkabel los te trekken.

Klitteband koppeling kan ook met huckepack.

Mogelijk probleem is dat de holiday normaal veel sneller vliegt dan de chuck. Chuck kan gaan tollen :rolling:
 
nou, daarnet een proefvlucht gemaakt.

1st de chuck van mijn broertje weggegooid... deze deed het veeeeeeel minder goed dan in de huiskamer :cry: hij verloor snel zijn snelheid, en ging de grond in...

wat gewicht eruit, en nog eens proberen, dit keer ging het beter, maar nog niet optimaal... meer gewicht uit de neus was niet nodig, dus hebben we hem zo gelaten...

daarna met de holiday een rondje zonder chuck gemaakt, alleen het rekje dus. hij reageerde/vloog pcs zoals normaal :mrgreen:

gelijk weer geland en de chuck gemonteerd, nu reageerde hij nog goed, alleen hij vloog wat langzamer

na 1 'klimrondje' op ongeveer 15 mtr de dualrate uitgezet, en full down gegeven...
het model maakte een duikbeweging, maar de chuck bleef zitten :(
(ik denk dat dat kwam door de krachten die op het roer werkten er voor zorgden dat het roer niet helemaal full down ging)
dus gelijk weer up, en maar weer down, deze keer ging hij er wel af... nadat de chuck los was gekomen, maakte deze een grote duik, en ging bijna loodrecht de grond in......

hoewel ik na de ontkoppeling zo snel mogelijk lande, was de chuck dus toch eerder beneden.... :x

nog maar meer gewicht eruit, en nog een keer proberen, dit keer ontkoppelde hij wel direct.
Vloog door zijn meegekregen snelheid even door, en ging toen weer naar beneden :hammer:
dit keer was de staart van de chuck gebroken, dus liften was er toen niet meer bij...

toevallig had ik nog een ander heeel simpel balsa model mee, iets groter dan de chuck. hier heb ik het ook mee geprobeerd...
dit model lag alleen niet zo stevig op de holiday, en kon een beetje draaien...
nadat hij was opgestegen (lees weggegooid) en ik een bocht wou inzetten, reageerde hij nauwlijks... en moest ik dus gelijk weer landen... :cry:

dit model was waarschijnlijk te groot... het model eraf gehaald, en nog zeker 5 min gevlogen met een leeg rekje


ik denk dat de chuck niet vliegt omdat hij bijna helemaal uit depron is gemaakt, en heeeeel weinig weegt, waardoor hij te veel weerstand heeft, en te weinig massa om vaart te bewaren... kan dat?
kort na de lancering, valt hij stil en maakt hij een duik die pas op de grond ophoud....
meer gewicht op het zwaarte punt hebben we niet meer geprobeerd, omdat hij toestel al defect was... zou mschn kunnen helpen...

zal morgen/zo even een houten chuck bouwen, mschn doet die het beter
de huckle pack doet het dus, het enige dat het niet dee was de chuck... (maar jah, deze had Ik niet gemaakt :twisted: )

het depron rekje, valt bijna niet op boven op de depron vleugel :) , je ziet het alleen als hij op/onder ooghoogte recht langsvliegt, deze blijft er dus permanent op :)

:pim:
Joost
 
harold was iets eerder klaar met typen ;)

ik heb nu zo'n huckle pack, dus slepen is nu niet meer nodig... toch bedankt voor de tip, mschn voor volgende modellen ;)
maar hoe zou je 2 modellen dan in de lucht willen krijgen? en hoe lang zou je de draad maken?

de chuck tolde niet... maar ging gelijk naar benee :roll:

(is het huckle of hucke pack?)

:pim:
 
Sleepkabel mag rustig behoorlijk lang zijn. Metertje of 3.
start is inderdaad een probleem. Iemand moet de chuck op een vlakke hand houden. Kabel (touwtje) moet bij de start loshangen.

Synchroongooien kan mischien ook.

Probeer die chuck eerst eens met handstartjes om te zien of het uberhaupt wel vliegt voordat je het met de holiday omhoog brengt.
 
Back
Top