zwevertje meeliften

Harold zei:
Sleepkabel mag rustig behoorlijk lang zijn. Metertje of 3.

3 meter lang???

Zit je voluit in de turbulentie van de sleepkist! 5 meter of meer en dan zo licht mogelijk draad (garen/visdraad).
Haakje in de neus (neuspiercing?? :wink: ) van de chuck. Ontkoppelen door een scherpe bocht van 180 graden

Ontkoppel logica (Jorrit special):
-Chuck raakt de draad kwijt => chuck = off-topic! => topic = sleepkist => sleepkist = een kist die te zwaar is om te dragen => een sleepkist is te zwaar om goed te vliegen. => vliegt het goed? dan niet slepen!! :lol:

Motor start problemen??? duwprop nemen :twisted:

Harold zei:
Probeer die chuck eerst eens met handstartjes om te zien of het uberhaupt wel vliegt voordat je het met de holiday omhoog brengt.

dat hebben we uiteraard geprobeerd... en hij vloog dus niet... maar ja, huck(l?)e pack moest getest worden, en deze deed het...

een hoek van 180 graden.... zou de chuck voldoende massa hebben om niet met het haakje mee te draaien?

:pim:

Joost zei:
een hoek van 180 graden.... zou de chuck voldoende massa hebben om niet met het haakje mee te draaien?

Als je voldoende scherp draait en voldoende lijnlengte hebt valt de sleeplijn slap. De lijn volgt de sleper in de richting van de staat van de chuck en de lijn glijdt van de haak.

Jorrit zei:
Jezus.. Waarom zijn we naar dit forum verhuisd? Zélfs op M.com staat minder onzin!!!
rocketwhore.gif

Precies: daarom juist!

het mistery van de niet vliegende chuck is opgelost...

omdat het model kort na lancering naar beneden ging, vroeg ik gelijk of de invalshoek van de vleugel wel goed stond... de wát? vroeg hij verbaasd

dus ik uitgelegd etc...
zei hij dat hij hem volgens de tekening gebouwd had, en niet zoiets tegen was gekomen....

dus thuis ff op de tekening kijken en jawel hoor, hij was het vergeten :x
dit zal hij nooit meer vergeten hoop ik....

mijn houten c is nu ook af, als het hier niet meer regent en het gras droog is ff testen....

Beste meelifters.

Heb een jaar of twee geleden van pure ellende een eigen ontwerp Hückepack gemaakt en gebouwd. Er was niks te koop op dat gebied.
Vanwege een tiental jaren ervaring met ongeschikte vliegtuigen zoals een TC Piper Cub, een QB Monster en nog wat vaags, heb ik alle eigenschappen waar een HP model aan zou moeten voldoen samengebald en het resultaat mag er wezen, het vliegt al die tijd zonder problemen en doet waarvoor hij ontworpen is en nog veel meer.

Ik kan hem bvb gebruiken als snoepjesdropper, para-afgooier en gewoon sleepkist, heb er testen met rookpatronen mee gedaan en kan door een sleephaak aan de onderkant reclameslepen mee oppikken.
Helaas kan ik nog geen foto's plaatsen (moet echt eens aan die homepage beginnen).
Het is een 38cc (geïntegreerde resonantie uitlaat, samen met stille 3-blad prop ruim binnen de geluidsnormen), spanwijdte 240cm, heel groot kielvlak (het "rekje" is gemeen de-stabiliserend, kostte me destijds die Piper), neuswiel (de startstand is daardoor beter voor de zwever), grote flaps (ism met "droop" ailerons)om ook met lichte zwevertjes met weinig snelheid te kunnen vliegen.
Een luik in de romp waar óf snoepies in kunnen of de chute van de para.
Aan het rek zit tevens de sleephaak voor de zwevers(zelfde servo) en zoals gezeid een extra sleephaak aan de onderkant.

Verder geen poespas zoals een flauwekul cockpit, nee, een echt "doel" vliegtuig. En toch issie niet lelijk, vind ik dan tenminste!!

Heb er tot 3,5 m zwevers mee omhoog gebracht, alsmede een 2,5cc racekistje wat moeilijk te handstarten was, chucks, een "nurfluegel"etc.
Een verder "geheim van de smid" is dat er halverwege de vleugel draad steuntjes op de vleugel staan die het gevreesde "aan elkaar plakken" van de beide vleugels verhindert.
Komt omdat de motorkist vleugel aan de bovenkant zuigt en de zwever aan de onderkant een overdruk heeft, bij een beetje wiebelen vinden deze twee elkaar maar al te graag en raken innig verstrengeld in een soort dodelijke zuigzoen, haha.
Hierdoor zijn al de nodige combinaties onbestuurbaar uit de lucht komen zeilen.

Naam is PICKUP, leuk gevonden he.

Richard

Richard Branderhorst zei:
...Helaas kan ik nog geen foto's plaatsen (moet echt eens aan die homepage beginnen ...
Dat hoeft niet perse. Hetnet bijvoorbeeld kent de mogelijkheid om files (kan elk type zijn) te uploaden. Tussen deze files bestaat geen enkel verband, er is geen bovenliggende structuur/internetpagina. Ze hebben wel hun http://.... adres. Je hoeft hier dan alleen maar via een adres ernaar te verwijzen. In feite is het niet meer dan een bestandsdirectory op een andere computer.

Arjen van Viegen zei:
Normaal gesproken ligt de zwever op een rekje en wordt op zijn plaats gehouden met elastiek....

Mijn laatst overgebleven zwever licht idd op een rekje.. al een paar jaar :sleeping:

anyway..

mvg
Rico

mijn lichte kist ligt onder het schemer licht van de lightwerende blah, eh..

fietsbel..

:hammer:

hier een foto in aanduik vlucht... (is wel een beetje bewogen :roll: , want hij ging nogal hard :jos: 8) )
fotoholiday.jpg

je kan de huckepack wel zien zitten... (welke er een half uur geleden bij transport is afgebroken....)

het meeliften van een chuck gaat opzich goed... alleen wil het vliegtuigje bij ons niet goed vliegen... :roll:
volgens mij heb ik 2 chuck :?: tekeningen door elkaar :?

heeft er iemand een foto van een chuck?
of een tekening van een soortgelijk, goedvliegend toestel?

Back