zwevertjes uit ballon gelanceerd

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 13 sep 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Voor mijn verjaardag had ik een bon voor een ballonvaart gekregen en gisteravond was het zo ver. Ik had gevraagd of ik wat kleine zwevertjes mocht laten vliegen vanuit de ballon, en dat was geen probleem. De ballonvaarder had dat nog nooit eerder meegemaakt, dus vond het wel leuk. Ik had een simpel balsa zwevertje uit een Tsjechisch bouwdoosje met een spanwijdte van iets van 70 cm meegenomen, maar dat overleefde de start niet, toen we door een onverwachte zucht wind door een boom werden gedreven. Die kon ik dus niet gebruiken. Ik had verder wat van die foam zwvertjes meegenomen die je voor een paar cent bij de Wibra en dergelijke winkels kunt halen, en een parachuutje. Nou, ik heb echt waar voor mijn geld gehad. Alle zwevertjes zwoven geweldig, zonder pompen, duiken of spiralen. Ze draaiden mooie bochtjes en waren te volgen tot ze landden. Dat duurde telkens érg lang. De grootste was een F15 achtig model die ik van onze grootste hoogte, 1500 voet, heb gelanceerd. Ik heb geen tijd opgenomen, maar het moeten zeker 10 minuten zijn geweest voor hij uiteindelijk de grond raakte. Een record voor dit soort modellen? De rest waren laagdekkertjes, een P51 en 2 PC9's, die ook van begin tot eind goed te volgen waren. Ook het parachuutje is minutenlang in de lucht geweest. Soms leek het omhoog te gaan, maar er was geen thermiek en ik denk dat op dat moment de daalsnelheid van de ballon groter was dan van het parachuutje. Mocht je dus ooit een ballonvaart maken: neem wat zwevertjes mee!
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    zou ze niet graag op mn hoofd krijgen... :roll: was wel top weer gister voor ballonvaart, wel laage bewolking, tijdens het vliegen gister diverse balons gezien.
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het ging om 4 foamzwevertjes, 3 laagdekkertjes met een spanwijdte van iets van 20cm en een jet met een spanwijdte van misschien 30 cm en een wat langere romp. Ik denk dat de laagdekkertjes geen 5 gram per stuk hebben gewogen en de jet misschien 15 of 20 gram.

    Het is op dit moment gevaarlijker te wandelen in het bos en een eikel op je hoofd te krijgen.
     
  4. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Lijkt me geweldig, daar had ik wel beelden van willen zien maar ik neem niet aan dat je die hebt....
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Nee, ik heb er geen beelden van. Ik had alleen een fototoestel bij me, maar zulke kleine modellen zo ver weg zou op de foto niet uitgekomen zijn.
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Goeie actie....van Fox!

    Lijkt me erg leuk, zowel de ballonvaart als het boven op je model kijken terwijl ie vliegt...
     

Deel Deze Pagina