Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 5 jan 2024.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb een voor mij nieuwe houtvuller aangeschaft, die superfijn is, dus absoluut niet korrelig en zeer geschikt voor het vullen van kleine kiertjes en gaatjes in hout. Je kan het met een vochtig plamuurmesje glad strijken en daarna hoef je het zelfs niet te schuren. Eén nadeel, je kan het alleen gebruiken op hout wat geschilderd is of geschilderd moet worden omdat het wit van kleur is, dus ongeschikt voor huid- en dek beplanking. Na 2 uur kan je het al over schilderen met acrylverf.
    Ik gebruikte voor dit doel altijd laminaat vuller, maar dit is eigenlijk nog een stuk beter met als kanttekening dat je laminaat vuller in diverse houttinten kan krijgen. Het is maar een klein tubetje van 8 cm lang, dus echt voor het kleine werk en wat mij betreft een aanrader!

    Voor kleine kiertjes in huid en/of dek beplanking kan je het evengoed wel gebruiken als je het direct schuurt terwijl het nog vochtig is omdat dan het schuursel van het hout zich dan mengt met de vuller. Maar in principe is het dus voor hout met schilderwerk.

    (gezien de tekst op de tube, misschien ook iets voor de tandarts...:cool:)

    IMG_1982kopie.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2024
    walter10, Pingu57, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Aha gelukkig maar :)
     
  3. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Piet, wat leuk dat je dit aan 't doen bent. Ik vond 't bij de Union een van de leukste dingen om te doen met wat adviezen van een collega (die de zeilen van de Scotland van Corel had gemaakt) en mijn vrouw (over de naaimachine). De foto's van het werk met een oude (handmatige) Pfaff naaimachine zijn op het forum te vinden. Grappig is dat de schrijvers van modelbouwboeken er tegengstelde meningen op na houden voor wat betreft zeilen en die meningen ventileren ze ook :). Bij Mastini (Shipmodeling Simplified) zul je een pleidooi vinden voor een model zonder zeilen (hij zegt zoiets als dat je je mooie werk op het dek dan niet meer kan zien), terwijl Milton Roth (Ship modeling from stem to stern) zijn hoofdstuk over zeilen opent met: A model of a sailing ship without sails looks naked :).
     
    Herby63, P Voogt en pietsan vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi verhaal Dave, bedankt voor het delen. De meeste modellen die ik heb gebouwd hebben overigens geen zeilen om voornamelijk twee redenen. De 1e reden is simpel omdat ik het naaiwerk nooit zag zitten en daar ook geen tijd in wou steken en de 2e reden is dat ik altijd veel werk maak van het tuigen hetgeen zonder de zeilen zeker niet 'naakt' overkomt.
    De Dolphin heeft maar twee masten en ziet er daarom juist zonder zeil wat kaal uit vandaar mijn beslissing om het dan toch maar eens te gaan proberen. Corel geeft je ook nog een keus hierin; met banen en rifbanden of gewoon zeilen met slechts een zoom en de lijken, van beide zijn tekeningen in de kit. Ik ga voor de complete zeilen met alles er op en er aan, althans dat ga ik proberen en of dat gaat lukken zal de tijd leren...
     
    Dave Bekers, Scheveninger, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik overweeg om voor een tussenoplossing te gaan bij mijn Amerigo Vespucci, namelijk met gereefde zeilen. Heeft één van jullie daar ervaring mee, want daar heb ik zeker belangstelling voor !
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eigenlijk zou je eerst moeten uitleggen wat je bedoeld met 'gereefde zeilen', omdat er vaak verwarring bestaat tussen gereefde- en geborgen zeilen. Bij een gereefd zeil word er een deel van het zeil als het ware weggenomen en geborgen zeilen zijn geheel opgerold tegen de ra's bevestigd, hier word het verschil uitgelegd https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/ in de 10e post op de 1e pagina.

    De meeste mensen die het over gereefde zeilen hebben, bedoelen dit (foto hieronder) en dan heb je het over geborgen zeilen. Gereefde zeilen komen op modellen nagenoeg niet voor, ik heb het tenminste nog nooit gezien.
    JPG_2103_6618_bewerkt-1.jpg
    Het verslag vind je hier Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50 | ModelbouwForum.nl het aanbrengen van de zeilen vind je vanaf deze pagina Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50 | Pagina 33 | ModelbouwForum.nl
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2024
    walter10 en Dave Bekers vinden dit leuk.
  7. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Daar ga ik meteen eens mijn licht opsteken ! Bedankt voor de tip !
     
  8. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Julianadorp
    Wat een beauty. Ik ben jaloers op jouw vakmanschap. :wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb me de laatste dagen voor zover mogelijk bezig gehouden met het onder de knie krijgen van het naaiwerk op de machine en dat begint langzaam zijn vruchten af te werpen ;)

    De laatste loodjes aan de romp en dek details gelegd, zoals nog wat decoraties aan de buitenkant aan het achterschip en de vlaggenlijn ingeschoren, kogelbakjes en kruitemmers aan bakboord e.d. wat rest is het aanbrengen van de talies en broekings van het geschut.

    buitenkant romp helemaal klaar; (de lantaarn is nog dry-fit)
    IMG_2051.JPG

    vlaggenmast;
    IMG_2053.JPG

    en het dek op het tuig van het geschut na ook gereed,'
    IMG_2054.JPG
     
    walter10, P Voogt, Baker en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Leidschendam
    Ziet er prachtig uit, Piet. En ik ben benieuwd naar de tuigage en de zeilen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze ziet er prachtig uit Piet :rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is een prachtig model aan het worden. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet, laat de zeiltjes maar komen zodat we je naaikunsten kunnen bewonderen :(
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nog ff geduld Koos, er is nog het één en ander te verhapstukken voor ik daar aan toe ben...
     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Haha, Piet. Op mijn Bluenose heb ik het voorzeil gereefd op de 1e reefband:
    IMG_0146.jpeg
    (pag. 91-92 van mijn verslag)
    Maar ik kan mij goed voorstellen dat dit door de vele pag’s er tussendoor is geschoten.

    Terug naar jou model, Piet. Mooie dat je bijna klaar bent met de romp en dek.
    Gr. Peter
     
    Dave Bekers en MarkGr vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter, ik heb dat waarschijnlijk wel gezien hoor, want ik heb je verslag uitgebreid gevolgd. Mijn punt over de gereefde zeilen is dat het bijna nooit voorkomt op modellen, waarbij de uitzondering de stelling bewijst ;). En wat het meest voorkomt is de vergissing die word gemaakt tussen reven en borgen, de meeste spreken over gereefde zeilen terwijl ze geborgen zeilen bedoelen. Waar dat vandaan komt is uiteraard een raadsel en soms simpel onwetendheid denk ik. Het is in principe ook niet erg omdat we meestal wel weten wat er word bedoeld :)
     
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Helemaal mee eens, Piet. En dan nemen we de Engelse termen er nog niet eens bij.
    Enne …….. het gaat om het resultaat.
    Gr. Peter
     
    pietsan en MarkGr vinden dit leuk.
  18. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Inderdaad, in mijn geval was het pure onwetendheid en bedoelde ik eigenlijk geborgde (geborgen ?) zeilen. Nooit te oud om te leren en hier op het forum leer ik heel wat bij !
     
    Dave Bekers, P Voogt en pietsan vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag ben ik begonnen aan het definitief plaatsen van de kanonnen en deze te voorzien van broeking en talies. Het komt er enigszins eenvoudig uit te zien, zonder de terughaal talies omdat deze duidelijk te kort gaan worden i.v.m. de verhoudingen. Ik heb evengoed wel een ring aan de achterkant van de rolpaarden gezet omdat ik nogal eens van gedachte kan veranderen...:rolleyes:. Er komt wegens genoeg drukte op het dek ook geen opgeschoten touwwerk op het dek te liggen. Een fotootje van een kanon zoals ik het in gedachte heb;
    IMG_2150.JPG

    Eerst maar eens de 10 kanonnen op deze manier afwerken en dan beslis ik of ik het zo laat of alsnog de terughaal talies plaats. De ringen maak ik zelf op maat, voor de broeking wat dikker en de talie wat kleiner, gezwart met patina ven een bekende Hollandse fabrikant...
    IMG_2151kopie.jpg
     
    Erik B, MarkGr, walter10 en 9 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De laatste update is alweer 12 dagen geleden zie ik en dat komt omdat ik wat onderzoeken heb gehad in het ziekenhuis en het advies om weer even rustig aan te doen, dus luister ik maar naar het lichaam en de dokter(s). Dat betekend niet direct dat ik ziek ben of zo, dus beterschap wensen zijn zeker niet nodig, gewoon even niet teveel achter mijn werktafel zitten. Fotografie is ook een hobby van mij en daarom is wandelen of fietsen met de camera een gezonde afwisseling, vooral omdat ik graag foto's maak van natuur en landschappen zoals bijv. deze; kopie 2.jpg IMG_0369kopie.jpg IMG_0376kopie.jpg IMG_0720kopie.jpg Als het weer wat beter gaat dan ga ik hier gewoon weer vrolijk verder :)
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2024
    Dave Bekers, tone, P Voogt en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina