Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

  1. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    438
    Locatie:
    zeeland
    :thumbsup::yes:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wie een hekel heeft aan weeflijntjes knopen raad ik het schip van Barentsz aan, want om het hele want te knopen zijn 'slechts' 774 mastworpjes nodig...:)

    op de foto hoofd- en puttingwant van de grote mast,
    JPG_1902_6511_bewerkt-1.jpg
     
    P Voogt, Sjors Blomberg, peter 55 en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er weer vreselijk netjes uit Piet :):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ga de zeilen net als het voorbeeld in de bouwbeschrijving geborgen aan de ra's bevestigen. Het lijkentouw om het zeil naaien dat is geen probleem, maar de banen mooi recht op het zeil stikken, dat is een ander verhaal. Ik heb geen naaimachine en ook zo gauw geen kennis in de buurt die dat voor me zou kunnen doen, want zelf zie ik dat dus niet zitten met de hand. Dus na een beetje experimenteren met een stukkie stof en garen heb ik besloten om de banen op het stof te lijmen met witte houtlijm, hetgeen verbazend goed werkt. Daar de zeilen worden opgerold is er later maar een klein stukje van die banen zichtbaar, dus ik denk dat het wel kan....

    Eerst heb ik het zeiltje (de bezaan) uit de stof geknipt en de zomen met houtlijm vast gelijmd en daarna de banen er op gelijmd eveneens met houtlijm aan beide kanten, onder het motto; als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ;)
    JPG_1908_6515_bewerkt-1.jpg
    word vervolgt....
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is een net zeiltje Piet, complimenten :thumbsup::thumbsup: en je ziet wel, de aanhouder wint ;)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Sssttt - niks zeggen, maar stiekem heb ik het in het verleden ook zo wel eens uitgevoerd. Dan had mijn moeder geen zin of tijd om te naaien....
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Sssttt - niks zeggen, zeker niet tegen zijn vrouw :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Weer een schitterende bouw wat je allemaal laat zien Piet.
    Je bent een voorbeeld voor velen van ons.
    bewondering en lof is hier op zijn plaats..:wave
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    438
    Locatie:
    zeeland
    :thumbsup::yes:
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Met de ra's, zeilen en het lopend want begin ik met de achterste mast, de bezaan mast, dan de fokke mast en tenslotte de grote mast zo zit ik mezelf het minst in de weg.

    Vandaag het lijk om de bezaan genaaid (foto vergeten) en het zeil geborgen aan de bezaanroede bevestigd, tevens voorzien van de blokken en het benodigde touwwerk om de roede af te hangen.
    Er worden op dit model op een klein uitzondering na, zoals de blokken in het midden van de ra(s) die met een mastworp om de ra's zijn bevestigd, geen knopen gelegd. Alle andere blokken en takels worden vast gemaakt met kleine bindsels, net als het hele staand want. Is uiteraard wel wat bewerkelijker, maar ziet er dan ook wel fraai uit:)
    JPG_1909_6516_bewerkt-1.jpg
    Er staan geen benamingen in de beschrijving, dus bij het 4 mm enkelblok onder de val staat een ? omdat ik dit niet ken. De schoothoek van het zeil krijgt op mijn model geen schoot omdat ik die met het zeil heb opgerold in tegenstelling tot de beschrijving. En voor de hanepoten heb ik 8 ringetjes in de nok gezet i.p.v. een houten lat met gaten, hetgeen overigens voor de constructie zelf niets uit maakt.
    Ook enigszins apart is dat de roede maar één geerde krijgt, meestal zijn deze ook dubbel, één aan bak- en één aan stuurboord, maar na een beetje speurwerk heb ik gezien dat het soms dus ook zo werd gedaan, de geerde werd dan indien nodig verzet naar de andere kant, al naar gelang de wind in kwam.

    Morgen hoop ik de nodige blokken aan de romp en mast(en) te maken en de roede af te hangen. (de takel voor de spinnekop komt in de grote mast, ook dit is nieuw voor mij, maar heb ik gevonden in één van de boeken van Orazio Curtis, alleen indien de bezaanmast geen steng heeft zoals op het schip van Barentsz.
     
    P Voogt, cees050, Sjors Blomberg en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Hee bij de duyfken stonden alle termen juist precies aangegeven
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij de Duyfken hoort ook een eindexamen (alleen voor bouwers onder de 18 jaar) waarin je uit je hoofd alle namen van alle onderdelen moet noemen.
    Omdat het nu corona is heb jij dat examen nog niet gehad. :p:rolleyes::D

    Voor het schip van Willem Barentsz is dit examen niet zinvol want Piet verklapt alle antwoorden :)

    Tot zover deze onzin. Ik zou zelf zakken als een baksteen voor zo'n examen...
     
    cees050, Ruud Pont, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Fotografie, een 2e hobby levert soms leuke plaatjes op. De foto is gemaakt in het donker zonder flits met slechts één ledlamp van 1 watt, (diafragma F5, belichting 1/40e sec en iso 400)
    JPG_1919_6517_bewerkt-1.jpg
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nagenoeg alle benamingen staan wel in het tuigplan hoor Ronk, maar toevallig die van de bezaan roede niet.
     
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Gave foto! Kan heel goed met zulke schepen
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De bezaanroede met het geborgen zeil is afgehangen,

    bakboord;
    JPG_1923_6520_bewerkt-1.jpg
    Rechts naast de X is het belegpunt aan een ring aan dek van de lijn met de spinnenkoppen en hanenpoten, die ik de maar piekeval heb gedoopt. De spinnenkoppen heb ik gemaakt van 3x2 mm noten.
    JPG_1924_6521_bewerkt-1.jpg

    stuurboord,
    JPG_1925_6522_bewerkt-1.jpg
    De val van de roede is belegd op de knecht net voor de bezaanmast, de geerde op de ringen bij de vlaggenmast en het halende part van de talie op het kruishout.
    JPG_1926_6523_bewerkt-1.jpg
    De halende parten van de halstalies zijn belegd op de zelfde ring als waar de blokken aan zijn bevestigd.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2021
    P Voogt, Sjors Blomberg, peter 55 en 12 anderen vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig hoor.:worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Prachtige update, prachtige foto’s en een prachtig schip, :wave

    Dus eigenlijk kunnen we zeggen “Piet bouwt de 3P” :D:D
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi compliment Koos, dank je wel en als er ooit een vacature vrij komt voor directeur van de grappenmakerij, dan ben je zeker een geschikte kandidaat ;)
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De fokkera gemaakt van 6 mm rondhout; de ra moet 5 mm dik zijn, maar die maat had ik niet (meer) en 180 mm lang,
    JPG_1943_6529_bewerkt-1.jpg
    Het middendeel is dus 5 mm dik geworden en afgeschuind naar de nokken tot 3,5 mm terwijl de nokken zelf ong. 2 mm dik zijn. De klamp is gemaakt van een stukje notenhout van 3x2 mm.
     

Deel Deze Pagina