Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

De weeflijntjes zijn inmiddels allemaal aangebracht, een foto lijkt me wat overbodig omdat die niets toevoegt aan de reeds getoonde foto van de SB kant van het model in post 632 hierboven.

Dus de volgende stap is de ra's maken met de zeilen en afhangen met het lopend tuigwerk. En nadat ik nog maar eens de beschrijving van het tuigplan had doorgenomen (zou ik eigenlijk wel wat vaker moeten doen, de bouwbeschrijving(en) doornemen :rolleyes:), kwam ik er achter dat ik de gelazerde 'ramshead' blokken die in feite bedoeld zijn voor de kardeeltalies van de fokke- en grote ra gebruikt hebt voor de stag van de fokkemast, gewoon omdat dit er wel aardig uitziet....
Bekijk bijlage 434593
Daar ik er weinig voor voel om deze blokken er weer af te slopen, heb ik maar twee nieuwe gemaakt voor de kardeel talies van een rest stukje notenhout,
Bekijk bijlage 434594
Rechts de blokken op kleur gebracht met eiken beits, ze zijn niet helemaal krek hetzelfde, maar het dekt de lading;)
:thumbsup::yes:

Wie een hekel heeft aan weeflijntjes knopen raad ik het schip van Barentsz aan, want om het hele want te knopen zijn 'slechts' 774 mastworpjes nodig...:)

op de foto hoofd- en puttingwant van de grote mast,
JPG_1902_6511_bewerkt-1.jpg

Ik ga de zeilen net als het voorbeeld in de bouwbeschrijving geborgen aan de ra's bevestigen. Het lijkentouw om het zeil naaien dat is geen probleem, maar de banen mooi recht op het zeil stikken, dat is een ander verhaal. Ik heb geen naaimachine en ook zo gauw geen kennis in de buurt die dat voor me zou kunnen doen, want zelf zie ik dat dus niet zitten met de hand. Dus na een beetje experimenteren met een stukkie stof en garen heb ik besloten om de banen op het stof te lijmen met witte houtlijm, hetgeen verbazend goed werkt. Daar de zeilen worden opgerold is er later maar een klein stukje van die banen zichtbaar, dus ik denk dat het wel kan....

Eerst heb ik het zeiltje (de bezaan) uit de stof geknipt en de zomen met houtlijm vast gelijmd en daarna de banen er op gelijmd eveneens met houtlijm aan beide kanten, onder het motto; als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ;)
JPG_1908_6515_bewerkt-1.jpg

word vervolgt....

Sssttt - niks zeggen, maar stiekem heb ik het in het verleden ook zo wel eens uitgevoerd. Dan had mijn moeder geen zin of tijd om te naaien....

Met de ra's, zeilen en het lopend want begin ik met de achterste mast, de bezaan mast, dan de fokke mast en tenslotte de grote mast zo zit ik mezelf het minst in de weg.

Vandaag het lijk om de bezaan genaaid (foto vergeten) en het zeil geborgen aan de bezaanroede bevestigd, tevens voorzien van de blokken en het benodigde touwwerk om de roede af te hangen.
Er worden op dit model op een klein uitzondering na, zoals de blokken in het midden van de ra(s) die met een mastworp om de ra's zijn bevestigd, geen knopen gelegd. Alle andere blokken en takels worden vast gemaakt met kleine bindsels, net als het hele staand want. Is uiteraard wel wat bewerkelijker, maar ziet er dan ook wel fraai uit:)
JPG_1909_6516_bewerkt-1.jpg

Er staan geen benamingen in de beschrijving, dus bij het 4 mm enkelblok onder de val staat een ? omdat ik dit niet ken. De schoothoek van het zeil krijgt op mijn model geen schoot omdat ik die met het zeil heb opgerold in tegenstelling tot de beschrijving. En voor de hanepoten heb ik 8 ringetjes in de nok gezet i.p.v. een houten lat met gaten, hetgeen overigens voor de constructie zelf niets uit maakt.
Ook enigszins apart is dat de roede maar één geerde krijgt, meestal zijn deze ook dubbel, één aan bak- en één aan stuurboord, maar na een beetje speurwerk heb ik gezien dat het soms dus ook zo werd gedaan, de geerde werd dan indien nodig verzet naar de andere kant, al naar gelang de wind in kwam.

Morgen hoop ik de nodige blokken aan de romp en mast(en) te maken en de roede af te hangen. (de takel voor de spinnekop komt in de grote mast, ook dit is nieuw voor mij, maar heb ik gevonden in één van de boeken van Orazio Curtis, alleen indien de bezaanmast geen steng heeft zoals op het schip van Barentsz.

Hee bij de duyfken stonden alle termen juist precies aangegeven
Bij de Duyfken hoort ook een eindexamen (alleen voor bouwers onder de 18 jaar) waarin je uit je hoofd alle namen van alle onderdelen moet noemen.
Omdat het nu corona is heb jij dat examen nog niet gehad. :p:rolleyes::D

Voor het schip van Willem Barentsz is dit examen niet zinvol want Piet verklapt alle antwoorden :-)

Tot zover deze onzin. Ik zou zelf zakken als een baksteen voor zo'n examen...

De bezaanroede met het geborgen zeil is afgehangen,

bakboord;
JPG_1923_6520_bewerkt-1.jpg

Rechts naast de X is het belegpunt aan een ring aan dek van de lijn met de spinnenkoppen en hanenpoten, die ik de maar piekeval heb gedoopt. De spinnenkoppen heb ik gemaakt van 3x2 mm noten.
JPG_1924_6521_bewerkt-1.jpg

stuurboord,
JPG_1925_6522_bewerkt-1.jpg

De val van de roede is belegd op de knecht net voor de bezaanmast, de geerde op de ringen bij de vlaggenmast en het halende part van de talie op het kruishout.
JPG_1926_6523_bewerkt-1.jpg

De halende parten van de halstalies zijn belegd op de zelfde ring als waar de blokken aan zijn bevestigd.

Laatst bewerkt:
Back