Kyosho inferno DX brushless

Ik maak maar eens een nieuw topic aan, het vorige geraakte wat onsamenhangend: herbouwverslag-kyosho-burns-15

Even opstart: dus een oud kyosho inferno DX chassis (eerste inferno, ik vermoed eind jaren '80, begin '90?). Herbouwd en na lange tijd stil te staan als een would be nitro project, mij eens in de brushless gesmeten, en het bevalt mij.

Ik ga niet de hele heropbouw terug overlopen, maar starten bij de conversie.

Eerder had ik dat alu plaatje dat de stuurinrichting op zijn plaats houdt, gemaakt omdat het originele verzaagd was op dit chassis toen ik hem kreeg.
De mudguards zijn origineel van de inferno DX voor zover ik weet. Kwam ze tegen op een chassis dat ik later bij kocht. Totaal niet courant toen, en ze passen mooi. De wielhexen zijn er nu van 17mm, niet de originele van 19, anders pasten de wielen die ik al had er natuurlijk niet op.

DSC00728bis_zps3b04b2fd.jpg

In alu de motorplaat en servohouder gemaakt.
De bodyposts moeten er nog komen en antennehouder.
De lipo houder staat op een zwart ABS plaatje gemonterd, dat op zijn beurt op het chassis staat.Gelukkig had ik deze mudguards van een donor, passen perfect met alles erin, al moest ik redelijk wat puzzelen. De servo aan de andere kant gezet.
Onderkant: de meeste gaten zijn dicht door de alu en ABS plaatjes. Ben tevreden.
DSC00732bis_zpsb32a846e.jpg

Rijdt netjes. De body komt nog. Heb een donor van een enigma: nog gaten dichten enz.
Heb nog voldoende DX en burns onderdelen, voor het geval er iets defect raakt. Maar de buggy is erg robuust en deftig. Daar hou ik van bij deze oude modellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds vorige foto's een aantal keer kunnen rijden. Toch leuk, vooral met dit weer is nitro rijden niet zo leuk.
De witte spoiler is wel afgebroken (botsing, wellicht door de koude, heb nog nooit een gebroken spoiler gehad). Is nu een grijze die ik nog had liggen, met kyosho erop...
DSC00904bis_zps9606968d.jpg

Dit is de body die ik in gedachten heb. Een versneden enigma kap, hier even voorlopig dichtgeplakt. Kan met glasvezel gebeuren, heb er al meerdere zo gedaan in het verleden. Wat werk aan, maar goed resultaat.
Hij past redelijk goed, sluit goed aan, alleen zijn de "schouders) net iets te laag, de esc binnenin duwt er wat tegen waardoor de body wat open komt te staan... Nog niet 100%.
 
Laatst bewerkt:
Kleine aanvullingen.
Antennehouder:
DSC00909bis_zpsedfe16db.jpg

Blokje aluminium waarin de antenne met een schroefje vastgehouden worden. Heb al te veel gehad dat de antenne eruit vliegt tijdens het rijden. Trouwens een ouderwetse 40Mhz ontvanger, lange antenne dus.

Ontvanger en aan/uit knopje verplaatst naar achter, kwam wat beter uit. De antenne is onder de cardan geleid onder een zwart kunststof plaatje met een gleufje in.

DSC00914bis_zpsa1a79d5b.jpg

1 van de mudguards was een beetje toegetakeld en er was redelijk wat uit weggesneden voor de uitlaat wellicht. Niet ideaal, maar heb een PP plaatje wat bol vervormd door te verwarmen en dan bevestigd met kleine revetjes. Is wel ok.

DSC00915bis_zps6888200d.jpg

Achterste bodypost. Het zijn oude alu bodyposts met een beugeltje vastgezet op de shocktover. Hou wel van die look, eenvoudig, wat ruw, maar toch in alu. Staat redelijk laag, wil de body zo laag mogelijk houden. Maar de beugel kan nog ondersteboven gemonteerd worden om de kont hoger te krijgen indien nodig.

DSC00916bis_zpsfd343e0d.jpg

Bodypost voorran. Er zit een bodypost in de shochtower vooraan, maar de body verzwakt daar da heel fel. + vind dit eleganter.

DSC00917bis_zps3670ccdc.jpg

Zo ziet de bodypost achter eruit van langs achter. Er zat een groot gat in de shocktower, maar met een aantal zwarte kunststofplaatjes is dat gat dicht en goed geschikt voor montage van de bodypost zonder iets bij te boren in de shocktower. Dat doe ik meestal liever niet.
 
Laatst bewerkt:
Had nog niets van brushless, moest dus ook een lipo (2S) en een lader kopen nog. Samen ruim 200 wel, maar het chassis kostte mij eigenlijk niets. Was verruild met wat ander spullen. Al heb ik wel een 2de inferno chassis bijgekocht nog. Oorspronkelijk voor de middendiff en remmen, maar heb deze nu uiteindelijk hier niet gebruikt. Er was ook een originele body bij in goeie staat, maar vind het geen mooie.
Wel heb ik de antirollbars en de sideguards gebruikt.
Het verder heel complete 2de chassis staat ondertussen te koop.
Qua kost voor een brushless 1/8 buggy, dus lekker laag als je vergelijkt met een flux of zo.
 
geen idee, zal dat eens checken. Wellicht wel wat zwaarder dan een recent model, al weet ik niet direct waar het verschil dan zit. Meer alu ipv kunststof, dikkere kunststof stukken,...?
Wat weegt een recent brushless 1/8 buggy model zo ongeveer?
 
Ik schat dat mijn converted xb808 tussen de 3.8 en 4 kilo weegt rijklaar.
Zonder banden en accu en body weet ik het wel precies.
3374 gram.
Mijn keuken weegschaal gaat maar tot 3.5 kg :-(
 
Laatst bewerkt:
Net gecheckt: net 3,450kg rijklaar. Wel met lipo 2s.
De wielmeenemers en moren zijn staal, moest ik die vervangen door al, zou het nog wat schelen. Verder kan ik niet afsnoepen denk ik, tenzij nog wat van de alu stukken verwijderen of gaatjes boren. Maar ga ik niet doen.
Lijkt me wel ok.
 
Dat gewicht wat ik poste zat me toch niet lekker, ben opnieuw gaan wegen en kennelijk had ik het flink verkeerd onthouden.
20150122_211805.jpg


2596 gram:p
 
er zit ook 20 jaar tussen zeker :) En met je carbon plaatjes en zo.
Bijna een kilo voor 20 jaar ouder te zijn, kan ermee leven. Veel wel hé, alles is wat massiever en dikker zeker? Diffs zwaarder uitgevoerd, meer alu, die stalen meenemers en moeren...
Ik zal mijn volgende lichter proberen maken hoor.
 
Op zich denk ik dat je auto met al die brushless power nu niet (veel) langzamer zal zijn.
Alleen (veel) sneller leeg.
 
Dan zou ik eerst naar 3s gaan en dan pas eventueel 4s.
Ik rijd zelf enkel 4s en dat geeft toch al behoorlijke slijtage.
 
Vooral tandwielen/diffs? Moet ook even checken hoe hoog de esc kan.
Heb momenteel enkel een 2s lipo en nog wat aan het bouwen ook, heb dus wel wat tijd om erover na te denken.
Maar zo brushless is dus meer een aanslag dan nitro eigenlijk.
De vorza en zo, zijn die daarop speciaal voorzien of zo? Slipperclutch of zo? Is me nog nooit opgevallen in elk geval.
 
Je kan ook proberen om de punch wat lager te zetten, zodat de eerste klap als de motor op gang komt minder hard is. Dat zorgt vooral voor schade, eenmaal op snelheid is het verschil minder. Brushless heeft vaak erg veel koppel direct vanaf stilstand, zeker bij een 4 pool of meerpolige motor, en natuurlijk de punch van LiPo-power.
 
er was geen zo'n instelding bij, zag achteraf dat ik dat erbij moet kopen... Maar zoveel grip is er niet, gewoon wielspin.
Hoe zie je dat, 4/meerpolig? En wat betekent het?
 
Meer polen is meestal meer koppel. Aantal polen zie je niet aan de buitenkant, gaat om het anker/rotor. Het zou in de specs van de motor moeten staan
 
Back
Top