waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

oke, bedankt. ik keek steeds via producten en dan de A123 cell.


eens even kijken of het in de Porter gaat passen.
 
Ik heb net ook 7 A123 cellen binnen gekregen en deze gaan als ontvanger accu dienen. 2 x 2s voor de servo's edg en 1 x 3s voor de ecu. Ik vindt deze cellen daar echt super geschikt voor. Vergeleken met een 5 cellen Nixx pack ben je lichter uit met 2s A123 en ook de 3s A123 is lichter dan een 6 cellen pack voor de ecu. Ik heb gekozen voor A123 als ontvanger accu omdat 2s lipo teveel is voor de servo's en 2s A123 komt precies overeen met 5 cellen Nixx. Ze zijn ook snel laadbaar dus op het veld aangekomen en vergeten te laden is niet erg :)
 
Nieuw setupje voor mijn Calmato40sport.
Nu 9S A123 zodat ik de 1200W lader kan gebruiken. Pakketje is dan waarschijnlijk binnen 5-6 minuten klaar. Kan dit nu even niet doortesten want er sit nu een 6s+3S pakket in en die kan je niet optimaal balanceren. Eind deze week hoop ik de nieuwe akku binnen te hebben!
Db niveau zit waarschijnlijk onder de 80Db/7m limiet

Cameraman Wim van Schaik was verrast:
PvSEjwE5Y8E[/media] - 9S A123 testflight 1


Cameraman Willo van Asseldonk had er ook even moeite mee:
4KNxdNBMBOM[/media] - 9S A123 testflight 2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Binnen een halve meter los en verticaal.. beetje ondergemotoriseerd, of niet? :P
 
Nieuw setupje voor mijn Calmato40sport.
Nu 9S A123 zodat ik de 1200W lader kan gebruiken. Pakketje is dan waarschijnlijk binnen 5-6 minuten klaar....

Op wat voor stroom stel je de lader in? Max?

Ik loop met het idee om een graupner voeding van 20A te gebruiken voor 4S snel te laden.
Mischien dat de spanning nog een beetje is op te schroeven naar 14.4V.
 
Ik denk dat ik ergens tussen de 16 en 18A kom te zitten. Zal dit met mijn A123 leverancier even door moeten nemen wat een goed compromis is tussen laadtijden en levensduur. Het is natuurlijk logisch dat er een daling van laadcyclussen plaatsvind als je (veel) hoger in de laadstromen gaat zitten. Ook is het even uitproberen hoeveel warmte er in het pakket gepompt wordt. Als die op 40-45 graden Celcius uitkomt zit je op de ideale werktemperatuur en nog zoon 15 graden onder de grens van 60 graden. Daarboven gaat de levensduur hard achteruit.
De levensduur is vrij relatief, want de levensduur en prijsverhouding is gunstiger als Lipos dus kan er een behoorlijke mishandeling plaatsvinden voordat LiFePo kostentechnisch onaantrekkelijk wordt.

Mischien is de laadtijd van 5-6 minuten te absurd en kan ik de stroom verlagen tot 10 minuten laadtijd. Onder 15A kan ik ook nog mijn shulze balancer gebruiken dus dat zou een reden kunnen zijn om de lader tot 15A te begrenzen.

Gisteren bijna een niet geschakelde voeding van 30A continu in rook op laten gaan bij 8A laadstroom. die begon echt heet te worden en te stinken. Laadproces had ik afgebroken. Een geschakelde voeding van 25A gaat uitstekend en wordt amper warm. Mischien kan je 20A voeding een goed alternatief zijn!

grtz! erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een on-topic vraag, zijn er ook hele kleine LiFePo pakketjes? Dus bv. cellen van 200mAh?

Zat te denken dat het voor indoorvliegen best ideaal zou zijn. Dan kun je je accutje gewoon vastlijmen aan je toestel en op die schaal zal het hooguit een paar gram kunnen schelen.. en pakketjes in dat formaat laad je natuurlijk in no-time vol, zonder een heavy-duty lader te hebben (als ie maar lifepo kan).
 
Binnen een halve meter los en verticaal.. beetje ondergemotoriseerd, of niet? :P

In tegendeel, Dit is ongeveer 650-700W. Kan ik straks met het nieuw pakket wat beter meten. Alles is nu ingebouwd en met een nieuw pakket kan ik het er wel even naast leggen om te meten. Echter, met een theoretische 17000rpm en een 11x4 prop genereer je wel een gigantische hoeveelheid statische trekkracht wat je dus met de start en bij het klimmen goed kan gebruiken. Een ander tof ding is dat je een gigantische rem hebt als je de motor afzet. Kijk nog maar eens goed naar de landing die erg abrupt wordt ingezet. Een extra speeltje erbij dus. Denk niet dat dat zal lukken met een 11x8 prop bij 8500rpm ;)

Het stomme is ook dat dit een motor is van 200gram. De 'elektrodeskundologen' (nee Harold) op dit forum zouden een motor van 300gram en 1000Watt uitkiezen voor dit vliegtuig met de vuistregels die blijkbaar staan als een huis. Denk dat ik vrijwillig met minder vermogen vlieg ten gunste van mijn vliegtijd ;)

Netjes toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een on-topic vraag, zijn er ook hele kleine LiFePo pakketjes? Dus bv. cellen van 200mAh?

Zat te denken dat het voor indoorvliegen best ideaal zou zijn. Dan kun je je accutje gewoon vastlijmen aan je toestel en op die schaal zal het hooguit een paar gram kunnen schelen.. en pakketjes in dat formaat laad je natuurlijk in no-time vol, zonder een heavy-duty lader te hebben (als ie maar lifepo kan).


Nee, die zijn er niet. Alleen de 1100, 2300 en de industriecel met 2 draadeinden. Ook is er een grote platte cel uit voor de autos en dat is het zoon beetje. Een 10.000mAh had ik ook eens gezien maar die was 10C geloof ik en de specs viel erg tegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is daar een technische reden voor, of meer een kwestie van dat de vraag er nog niet is en de techniek nieuw is?
 
Is dit geen 200mAh lifepo cel?
Lifepo4 15266 battery
Features Specifications: Lifepo4 15266 battery
Battery Type: Li-ion Nominal Capacity: 200mAh Nominal Voltage: 3.2v
Lifepo4 15266 battery is 27mm high battery with diameter 15.6mm,It is suitable for power tools,electric bike,eletric motorcycle,high-tech device
 
@Hezik:
Wel LiFe, maar geen A123.
Grote kans dat die cel niet dezelfde hoge laad en ontlaad karakteristieken heeft.

@Eric:
Ik denk dat die onderpowerd opmerking beetje ironisch was bedoeld.
Vuist¨regels¨ zijn richtlijnen om te helpen. Als je weet waar je mee bezig bent zoals jij, dan kan je daar makkelijk bewust van af wijken.
Zelf heb ik iets van 700+ watt in de mentor (<2kg) met een motor van 150g (mega 22/20/4 + kruse, 14x10, 6s-A123, 55A).

Enige puntje: 11x4 prop heel leuk voor trekkracht, maar minder voor optimale vliegtijd, omdat je relatief veel gas moet houden voor normale vliegsnelheden.
Als he echter voornamelijk raketje aan het spelen bent, dan ligt het natuurlijk anders.
 
Het was idd sarcastisch bedoeld, komop zeg, dat ding is zwaaaaar overpowered.

Een calmato 40 vliegt ook met een Roxy 3536-06, die amper 300Watt is :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
300 is te weinig voor een sport ;) 600W is toch wel het minimum wat in een sport moet om leuk te vliegen. 1000+ wat is echt leuk :)
 
Met 300 Watt vliegt ie dus echt wel.. maar idd te weinig om echt lekker te vliegen .. maar ja 300Watt is dan ook iets van 140 watt/kg..
 
Ding is normaal 2.7kg. Dus 300W is dan 112W/kg. Nu kan hij met een 300W setupje lichter zijn maar daar is hij niet op gemaakt en vliegt hij ook niet lekker met iets wind. Als ik minimaal gas vlieg zit ik op 160W dan blijft hij net vliegen. 300W is dus voldoende om hem in de lucht te houden maar het "vliegt" niet ;) Grondstart wordt ook lastig dus geen bruikbare setup.
 
Weet ook wel dat die opmerking een geintje was, maar de definitie van zwaar overpowered is dus niet helemaal van toepassing als je bewust voor statische trekkracht kiest boven dynamische. De oude setup (22-20-3. vertr 1:2, 10x4 prop en 6S is eigenlijk een betere keuze als de buitenloper die er nu op zit terwijl die in theorie 1000 toeren meer eruitperst was het vliegen met een 10x4 prop eerder teleurstellend. De 11x4 was de oplossing.

Voor normale vliegsnelheden (6.5cc) is 3/4 gas voldoende dus zakt de stroom behoorlijk, het geluid ook overigens ;) . Denk dat de vlliegtijden op een minuut of 7 zal zitten met een normaal vliegbeeld. De setup is dus voor een sportkist best geslaagd, vooral de superkorte laadtijd straks maakt alles goed!

btw, Zat ook echt niet te wachten op een Calmato die een half veld nodig heeft om los te komen. Dat is ook niet echt meer van deze tijd LOL!! Een halve meter is erg kort en niet echt elegant, maar het zit er wel in en dat is weer lache op een meeting toch. De filmpjes waren ook alleen een korte indruk wat de setup kan.

O,ja. Het is natuurlijk ook leuk om een brandstofkist zo voor de dag te laten komen op een voornamelijk methanol georienteerde thhuisbasis. Resultaat is wel dat ze nu op mijn club toch weer aan het rekenen zijn gegaan voor e-leskisten. Of dat er aan komt is nog maar de vraag, maar de krukas is zijn laatste omwentelingen al aan het tellen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top