GMC Fishbowl bus uit Speed

Hey Rob,

De wielen lijken inderdaad te zijn gemaakt voor jouw bus. Zij passen er schitterend onder. Gaat u voor de achteras gebruik maken van een Tamiya vrachtwagen as?? Als ik een kleine tip mag geven, heb onlangs op Ebay een set rollagers gekocht voor een tamiya vrachtwagen een stuk of 20 en dit voor 15euro's transport inbegrepen. 2 dagen later zat het pakketje uit GB reeds in de Bus prima service zal eens kijken voor de gegevens van deze Ebayer. Rollagers schelen een heeeellllleeee hoop in weerstand en dit komt de rijtijd ten goede.

Kijk al verder uit naar de volgende update.
 
Hoi Jan, thanks voor de tip:thumbsup: waarschijnlijk ga ik een Tamiya achteras gebruiken, maar dat ligt eraan wat ik met de aandrijving ga doen. Ik heb nog ergens een autowrak liggen, de diff van die auto is volgens mij nog te gebruiken.

Het chassis maak ik van 2 U profielen, de ruimte tussen het U profiel en de voorwiel ophanging is 9 mm. Is misschien wat aan de krappe kant, maar ik denk dat dat wel genoeg is voor de voorkant.

CIMG5844.jpg
 
Hey Rob

Anders een stukje uit het profiel wegvijlen ter hoogte van de vooras zodat deze wat dieper kan inveren. De constructie van de bus is opzich al stevig genoeg dus mag niet geen probleem geven.

groetjes
 
Ik kan eventueel later kijken of de speling tussen de ophanging en het chassis genoeg is, het meeste gewicht van de bus komt op de achteras te liggen.

Ik heb de ophanging in tweeën gezaagd om hem met 15 mm te verbreden met een U profiel, de ophanging valt na wat vijlwerk precies in het profiel, vervolgens het geheel vast gelijmd met metaal lijm.

CIMG5847.jpg

CIMG5852.jpg


De basis van het chassis bestaat uit twee 62 cm lange U profielen, daartussen zitten voor en achter twee kleinere profielen van 7 cm, ze vallen in de lange profielen en worden bij elkaar gehouden met metaal lijm en schroeven. Popnagels had ook gekund :yes:

CIMG5854.jpg


Volgende stap, ophanging/stuurinrichting bevestigen aan het frame dat het chassis moet vormen, daarna een plekje zoeken voor m'n stuurservo.

CIMG5856.jpg


Als het chassis klaar is spuit ik hem helemaal zwart :cool:
Next update, ASAP
 
Volgende stap, ophanging/stuurinrichting bevestigen aan het frame dat het chassis moet vormen, daarna een plekje zoeken voor m'n stuurservo.

CIMG5856.jpg


Als het chassis klaar is spuit ik hem helemaal zwart :cool:
Next update, ASAP

Hoi Rob,
mooi staaltje van framebouwen. Ziet er prima uit.
Knappe oplossing van de vooras trouwens.

Mss kan je de stuurservo direct midden achter de vooras plaatsen.
Kan je de wielen met twee kleine stuur-stangentjes direct op de servo monteren.
Neemt dan het minste ruimte in beslag.;)
 
Dank je wel Ruud :worship: De stuurservo in het midden achter de vooras is idd de beste oplossing, als ik een paar inkepingen maak in de alu profielen dan komt de servo tussen de profielen te liggen. Moet wel even een alu plaatje tussen de profielen leggen, zodat ik de stuurservo daaraan kan bevestigen.

Hier een ruwe opstelling,

CIMG5870.jpg


De ophanging zit nu in ieder geval vast, de ruimte tussen de ophanging en het frame is ook genoeg. De schokdempers die er onder zitten zijn vrij stug, ik moest aardig wat kracht erop zetten om ze in te drukken,

CIMG5858.jpg


Ik moet alleen nog even een andere stuurstang gebruiken, want deze is net te kort :-)
 
Hey Rob,

Dat de vering stug is komt omdat u de bladveren aan 2vaste punten hebt opgehangen. Normaal gebruikt men bij bladveren één vast en één beweegbaar punt, u zou dus de ophanging soepel kunnen maken door de achterste bevestiging beweegbaar te maken (Heb bij m'n scout de bladveren gemaakt van oude ijzer zaagjes en de achterste bevestiging uitgevoerd doormiddel van schommels, anders moet u eens een kijkje nemen in m'n bouwverslag bij de truckers dan zal u snel begrijpen wat ik bedoel). Wat ik zou proberen is om het achterste bevestigings gat uit te vijlen tot een geleufje, u zal direkt merken dat de vering soepel zal gaan. Ophanging ziet er verder al zeer goed, mooie oplossing voor het verbreden van de as.

Groetjes Jan
 
Hier een ruwe opstelling,

CIMG5870.jpg


Ik moet alleen nog even een andere stuurstang gebruiken, want deze is net te kort :-)

Hey Rob,
kleine aanpassing mogelijk, draai de vooras om zodat je de kant van de stuurstang bij de servo krijgt.
Maak aan beide servo heveltjes een stuurstangetje naar ieder wiel.
Zoals je nu het geel/groene staafje hebt liggen, en dan ook zo'n staafje van het andere heveltje naar het andere wiel.
En je stuurstang probleem is opgelost.
Deze constructie zie je ook in de M-04 chassis.;)
 
Ik begrijp wat je bedoeld Jan, zojuist even je bouwverslag:cool: bekeken m3a1-scout-car-bouwverslag-verlichting-keuzes-problemen. Het 'probleem' is als ik zo'n schommel gebruik, dan komen de wielassen hoger te staan dan gebruikelijk is voor de bus.
Volgens mij is het grootste verschil tussen het chassis van trucks en bussen, dat bussen een laag chassis hebben en een kleinere diameter wielen.
truckchassis.jpg
chassisbus.jpg


Ruud, ik snap niet helemaal wat je bedoeld :nooo:, als ik de stuurstang (en de assen) zou omdraaien is ie nog steeds te kort. Zojuist heb ik de profielen aangepast zodat de servo ertussen past, ook ligt er een alu plaatje waar de servo op rust. De servo plak ik vervolgens met dubbelzijdige tape aan het alu plaatje, als ik een stuurstang op juiste lengte heb, dan hoef ik maar één servostang te gebruiken. Ik zit nu te denken hoe ik de servostang laat lopen, via een gaatje in het profiel, of over het profiel heen.

CIMG5872.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ruud, ik snap niet helemaal wat je bedoeld :nooo:, als ik de stuurstang (en de assen) zou omdraaien is ie nog steeds te kort. Zojuist heb ik de profielen aangepast zodat de servo ertussen past, ook ligt er een alu plaatje waar de servo op rust. De servo plak ik vervolgens met dubbelzijdige tape aan het alu plaatje, als ik een stuurstang op juiste lengte heb, dan hoef ik maar één servostang te gebruiken. Ik zit nu te denken hoe ik de servostang laat lopen, via een gaatje in het profiel, of over het profiel heen.

CIMG5872.jpg

Hoi Rob,
je servo ligt nu goed.
Nu is jou idee om 1 servostang naar 1 van de wielen te leiden.

Mijn idee is, draai de as om zodat je de kogelkoppen aan de kant van de servo krijgt.
Leidt dan van de twee bovenste servo-hevels 1 servostang naar de kogelkoppen.
Dus 1 servostang van de rechterhevel naar de rechter kogelkop, en 1 servostang van de linkerhevel naar de linker kogelkop.
Dan heb je de orginele stuurstang niet meer nodig omdat de beide wielen dan direct door de servo gestuurd worden.

Hier twee foto's van de servo sturing bij het M-04 chassis.
Mss is dat wat duidelijker ;)
rr1glk.jpg


2ptci9z.jpg
 
Ah ja, dat systeem heb ik ook eens gehad in een modelauto, dat werkt goed en is betrouwbaar. De assen omdraaien zodat de kogelkop bij de servo ligt word een probleem, omdat de armpjes waar de kogelkoppen aan zitten langer zijn dan armpjes aan de andere kant.
Daardoor zouden de servostangen in een V vorm staan, als ik de servo ongeveer 1 cm naar achteren had geplaatst had het wel gekund:yes:

Maar, ik heb zojuist de stuurstang verlengt, ongeveer op de zelfde manier als hoe ik de ophanging heb verbreed ;-)

CIMG5875.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Rob,

U heht helemaal gelijk wat u zegt aangaande het verschil tussen bussen en vrachtwagens daarom dacht ik eraan om het achterste bevestigingsgat uit te vijlen tot een gleufje, zo krijgt u hetzelfde effect als een schommel.

Mijn theorie. De bladveren worden ingeduwd-> Achterste bevestigings punt verplaatst zich "soepel" zijwaarst door het gleufje-> boutje komt aan het eind van het gleufje veerwerking wordt stugger. Dus progressieve vering in het begin soepel daarna stug. Denk dat een gleufje van een halve centimeter volstaat.

Rob dit is zeker geen kritiek op de bouw he, wil enkel mijn ervaring delen.

Groetjes Jan
 
Hey Jan, ik ben blij met je inbreng en begrijp wat je bedoeld met een gleufje zijwaarts uit te vijlen, probleem is dat de schroeven die de schokdempers op hun plaatst houden vast zitten met metaal lijm en getapt zijn in het aluminium.
Omdat ik praktisch tegen de vloer van de bus zit kon ik geen moeren gebruiken om de schroeven vast te zetten, als ik de schroeven lager had geplaatst dan zou de wielassen hoger komen te liggen ten opzichte van de body, de ruimte die ik nu tussen de wielen en de wielkasten heb is al iets te ruim, maar nog wel acceptabel voor het uiterlijk,

CIMG5878.jpg


Even acrobatische toeren uitgehaald met m'n camera :-D Onder de bus kun je zien dat de ruimte qua hoogte beperkt is, een schommel scharnier zou de as nog verder omhoog brengen,

CIMG5880.jpg


Het is misschien niet de beste manier, maar ivm de beperkte ruimte tussen het chassis (profiel) en de voorwielophanging wel de veiligste methode.
 
Ik had bij het bouwverslag van Volvo freak bouw-tamiya-scania gekeken hoe ik de assen moet draaien, volgens mij staan ze goed, tenzij hij ze ook verkeerd heeft geplaatst:-)

Even een foto gepikt uit z'n bouwverslag,

stp82055gy5.jpg


Volgens mij (weet het niet zeker) word het Ackerman principe hoofdzakelijk gebruikt bij auto's, zodat ze sneller een bocht kunnen nemen. Een vrachtwagen en/of bus zou in de bochten gaan kantelen als ze dit systeem hebben
Daarom is het ook belangrijk dat ik de stuurstang gebruik zodat de uitslag van de wielen gelijk is.

De servostang ga ik over het profiel (en de schokdemper) laten lopen, de stang blijft onder de hoogte van de ophanging, (de stang op de foto is om ff te testen of het geheel op één lijn staat met elkaar)

CIMG5882.jpg


Over de stuurservo maak ik een alu plaatje om hem op z'n plaats te houden, ipv dubbelzijdige tape, ook is de servo beter beschermd tegen steenslag als hij bedekt is met aluminium :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij (weet het niet zeker) word het Ackerman principe hoofdzakelijk gebruikt bij auto's, zodat ze sneller een bocht kunnen nemen. Een vrachtwagen en/of bus zou in de bochten gaan kantelen als ze dit systeem hebben
Daarom is het ook belangrijk dat ik de stuurstang gebruik zodat de uitslag van de wielen gelijk is.

Ieder (gestuurd) voertuig gebruikt dit principe, dus ook trucks (óók met meerdere assen) én zelfs opleggers met sturende assen, anders is er écht niet meer te rijden!

Het principe is als volgt: de (denkbeeldige) lijn van de fuseepen (draaipunt) tot het punt waar de "spoorstangen" het fusee bedienen, moet je doortrekken tot op het draaipunt (dat is bij een auto/truck de achteras en bij een trailer de "kingpin").

ackerman2of3.png

ackerman_principle.jpg


goed voorbeeld:
HPIM9152.jpg

zie: nieuwe-uitdaging-11

steering-turning.jpg


zie ook: About.com: http://www.rctek.com/handling/ackerman_steering_principle.html


probeer het maar...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat je gelijk hebt Dr. Evil, heb net even de wielen eronder gezet om de draaislag te kunnen bekijken, bij mij zit het andersom, het buitenste wiel valt meer naar binnen dan het binnenste wiel.

CIMG5883.jpg


Nou heb ik toch wel een probleem, alleen de vraag is, is het een groot probleem :?:
De draaislag op de foto gaat tot het uiterste, waarschijnlijk zal ik tijdens het rijden niet zo'n scherpe draai maken.
 
Denk dat het idd het beste is om het zaakje om te draaien, de stuurservo gaat dan naar voren, en de plaats waar nu de servo ligt reserveer ik dan voor m'n ontvanger.
Volvo Freak heeft dan het zelfde probleem, tenzij hij het al veranderd heeft, ik heb nog niet z'n hele bouwverslag gelezen :-D
 
Back
Top