waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Erik, op RC groups is "everydayflyer" zijn cellen ook aan het misbruiken met ZIP charging.
Dat werkt een stuk lomper dan wat wij nu doen en hij heeft al ruim 400 cycli geladen zonder afname van de cellen.

Ik heb de fabrikant aangeschreven, er zijn trouwens ook grotere capaciteit cellen met dezelfde eigenschappen.
De fabrikant schrijft over die en over de 2300 cellen:
"We use 10C to charge the batteries without any problems in durability"

Dus tja...
Discharge zeggen ze 15C is OK.

GJ
 
Alleen storten de cellen in 1 keer in, je kan nog 1 keer gas geven en dan is het over, dan draait de prop nog amper.
Dat viel mij ook op... heel raar de 1e (paar) keer. 't is net een afgeslagen brandstof motor...
 
Laatst bewerkt:
Erik, op RC groups is "everydayflyer" zijn cellen ook aan het misbruiken met ZIP charging.
Dat werkt een stuk lomper dan wat wij nu doen en hij heeft al ruim 400 cycli geladen zonder afname van de cellen.

Ik heb de fabrikant aangeschreven, er zijn trouwens ook grotere capaciteit cellen met dezelfde eigenschappen.
De fabrikant schrijft over die en over de 2300 cellen:
"We use 10C to charge the batteries without any problems in durability"

Dus tja...
Discharge zeggen ze 15C is OK.

GJ

In post 11 van dit draadje is de link van everydayflyer al eens opgenomen. Zip charging gaat als volgt:
VWBp173i-x4[/media] - 6s1p A123 direct charging method#2
Nadeel is wel dat je je loodakkus weer op moet laden thuis en vaak meezeulen is ook niet ideaal.

10C laden is ook geen probleem dan, maar een ander topic is dat door de warmteontwikkeling in je pakket de spanning toeneemt dus ook je vermogen. Dit zou je setup kunnen nekken als je een motor uitzoekt die redelijk op de grens van zijn vermogen moet werken. met 12C laden en max 42A continu ontladen (19C) geeft een stabiel temperatuurverloop van ca 40-50 graden voor een dag intensief vliegen. met hogere belastingen zal je toch na 3-4 vluchten een afkoelsessie in moeten lassen.
In de praktijk is dus 12A laden voor een xS1P eigenlijk voldoende. voor een xS2P dus 25A en als je die ruimte hebt in je lader is dat erg fijn.

Wil bij maximale belasting (19C dus) dit alleen maar zinvol is bij een model dat die belasting nodig heeft om goed te kunnen vliegen. een lagere belasting heeft dan ook direkt een positief gevolg van een langere vliegtijd, maar ook normale vliegtijden zonder het risico te lopen op een onverwacht leeg pakket. 6 minuten sport vliegen en 10 minuten laden is voor mij een goed compromis ;). Als een model het vermogen niet direkt nodig heeft is het ook beter om of de trekkracht (diameter prop) of de snelheid (spoed) te veranderen.
Bij hogere stromen als 42A begint de spanningsdip goed merkbaar te worden en kan je model zelfs slechter gaan presteren (ervaring ;) )

grtz! Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste mijlpaal: Midwest HotsII (.40)
9s1pA123. Zelfde Roxxy als in de calmato,wonder en Spitfire, maar nu met 10x4cam prop.
Moest de stroom terugbrengen omdat de buitenloper in een kap zit en minimale koeling heeft. Motor zit nu thermisch waarschijnlijk nog net op de grens want kan er nog net de vinger op leggen. Stroom is ongeveer 36A (zal dit nemeten in het wekend met een vol en warm pakket). HotsII gaat net zo vertikaal als de Calmato (met een 11x4 en 42A). met 36A statisch, 36A/2.2A=16C dus 60/16=3.75min volgas, dynamisch dus in vlucht is 6 minuten geen probleem met maar 1700mAh gemiddeld verbruikt.Genoeg reserve over dus. Laadtijden gaan zo ook rap naar beneden ;)

O,ja. 9gr servos gebruikt, 150% uitslag

enjoy!

erik

ps, Plotterwelt nog bedankt voor de carbon look folie voor de cockpitkap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erik, bij deze een vraagje aan jou. De startpost van dit draadje is niet bepaald veelzeggend, en de info zit inmiddels verdeeld over 33 pagina's. Zou jij een keer een startpost a-la tweakers kunnen maken met daarin allerlei info over de LiFePo cellen? Ik denk dat veel mensen er mee geholpen zijn!

Allicht kunnen we je meehelpen en aanvullingen posten!

Waar ik aan dacht:
- korte beschijving van de cellen
- verschillen t.o.v. LiPo en LiIo
- specificaties (voltage, voltage onder belasting, met wel voltage te laden e.d.)
- welke regelaars te gebruiken en hoe om te rekenen naar NiCd/NiMh cellen aantal
- voorbeeldberekening laadtijd (daarna hoe je nooit meer iets voor te rekenen)
- lijstje goedkope leveranciers A123 cellen

Ik besef dat dit wel wat tijd gaat kosten, maar ik denk dat iedereen er wel baat bij heeft!
 
Hier een stukje bijdrage van mijn kant. Graag eerst even controleren...


Specificaties (vertaald uit product information van first-producs.de)

De bekendste LiFePo cellen zijn die van A123 Systems. Deze leveren twee types, de ANR26650M1 (2300mAh) en de APR18650M1 (1100mAh)

Specificaties ANR26650 cellen:

Nominaal Voltage: 3,3V
Voltage onder belasting: 2,7V
Nominale capaciteit: 2,3Ah / 2300mAh
Nominale afmetingen: hoogte 66,5mm en diameter 26mm (met krimpkous 27mm)
Nominaal gewicht: 70 gram per cel

Aanbevolen laadparameters:
Laadstroom: 3A
Laad Voltage: 3,6V
Float-Charge current?: 3,45V

Maximale laadparameters:
Laadstroom: 10A
Afslagspanning: 3,6V
max aanbevolen laad Voltage: 3,8V
max toegestaan laad Voltage: 4,2V

Ontladen:
minimaal voltage: 2,0V
max ontlaadstroom: 60A

De cellen mogen niet heter worden dan 85 graden Celsius. Aanbevolen wordt om ze onder de 75 graden te houden.


Specificaties APR18650 cellen:

Nominaal Voltage: 3,3Volt
Nominale capaciteit: 1,1Ah / 1100mAh
Nominale afmetingen: ???
Nominaal gewicht: 40 gram per cel

Aanbevolen laadparameters:
Laadstroom: 1,5A
Laad Voltage: 3,6V

Maximale laadparameters:
Laadstroom: 5,4A
max aanbevolen laad Voltage: 3,8V
max toegestaan laad Voltage: 4,2V

Ontladen:
minimaal voltage: 2,0V
max ontlaadstroom: 60A

Ook deze cellen mogen niet heter worden dan 85 graden Celsius. Aanbevolen wordt om ze onder de 75 graden te houden.
 
Laatst bewerkt:
kan ook inderdaad. En dan een linkje naar de FAQ opnemen in de TS.

Hopelijk heeft Erik hier zin in. Hij heeft hier waarschijnlijk het meeste ervaring met LiFe cellen.
 
Ik had even helemaal niet verwacht dat dit draadje aan zou slaan op dit forum!
Ik heb ook een LiMnPo draadje opgestart vergelijkbaar als deze en die is een beetje vergeten denk ik ;)

De belangrijkste topics zou ik in post 1 kunnen linken. Het grootste obstakel is mischien de grote variatie aan mogelijkheden en meningen wat idd een behoorlijkeklus wordt om te sorteren. Daar zal ik eens grondig in bezinnen ;) .

Ik had dit draadje ook bewust als een tutorial opgezet en proberen zo te houden. Vooral in het eerste gedeelte staat heel veel nutigge info in en later ben ik steeds meer mijn modellen als praktijkvoorbeelden bij gaan voegen. Ook de meningen van anderen zijn leerzaam om te lezen. In eerdere posts zijn er ook reakties geweest dat het een heel stuk lezen is, maar dan weet je ook meteen alles wat er te zeggen is. ook kan je dan zelf een keuze maken in je voorkeuren.

Mischien is het daarom niet eens zo verkeerd om dit draadje in chronoligische volgorde zo te laten staan voorlopig. Er staat ook veel info in die met FAQ's snel worden overgeslagen maar toch de aandacht verdienen. Let wel: iedere keer als dit draadje aangesproken wordt wordt er niets herhaald maar echt zinvolle onderwerpen aan toe gevoegd! Dit is een heel groot verschil tov bouwdraadjes waardoor het erg lastig is om het duidelijker in te richten.

Er was mij gevraagd om over een paar weken ook een lezing geven over e-vliegen dus voorlopig heb ik even huiswerk genoeg ;)

Jitze, post 497 heeft wat onjuiste parameters die gekorrigeerd moeten worden.

Ben even vliegen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand al eens een custom Lifepo pakket laten maken bij BW design,
scheeld namelijk een behoorlijke duid.

- kwaliteit van het pakket ( stevig , )
- gepunlast of gesoldeerd
- uitgaande kabels dikte
- ?

Bart
 
He Erik

Ik zie op verschillende plaatsen dat ze deze cellen maar tot 2/3 leeg trekken
bij deze high power applications, om de cellen een langere levensduur te geven. Is dat bij lagere stromen 50/60A ook het geval?
Want ik kan mij herrineren dat jij ze gewoon leeg rekt.

Heb de boven genoemden vragen maar bij BW neergelegd.

Bart,
 
In de praktijk vlieg ik ze met 1800-2100 leeg. Helemaal leeg is ongeveer 2150mAh tot 2.0V/cel. Dat geeft geen problemen bij mij. Wel doe ik dan na 5-8 vluchten even balanceren wat slechts 1 minuut na het laden doorgaat dus dat is eigenlijk minimaal. Als je zeer weinig balanceerd (3 maanden ;) ) kan je een cel op 0 V krijgen. Maar ook dat pakket is weer normaal gaan doen. Die houd ik nu dus wat beter bij :)

Net als bij Lipo komt de meeste warmte vrij als je je pakket verder als 2/3 leegtrekt. Ik gebruik max 42A om thermisch cuntinu te kunnen blijven vliegen. Ga je daarboven zitten dan zakt de spanning behoorlijk in bij sportgebruik en vlieg je eigenllijk slechter en korter.
Hotliners gebruiken extreem veel stroom dus trekken ze minder ver het pakket leeg om onder de thermische grens te blijven want die bepaald de levensduur.

grtz! Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erik, als ik dit zo hoor is het dus slim om het pakket in de uitlaat tunnel te hangen om deze op die manier een redelijke koeling te geven ( alle lucht die de kap voor in gaat gat dan dooe de uitlaat tunnel naar buiten ).

Snelle reactie van BW

- kunnen jullie die ook maken
Al onze packs worden gemaakt door onze leverancier.
Dus we hebben een klaar en duidelijk schema (schets) nodig om de geringste misverstanden te vermijden.
- hoe maken jullie de cellen aan elkaar ( solderen, punt lassen )
De cellen worden gesoldeerd
- Is het mogelijk om 2 maal 6mm2 uit de accu te laten komen voor + en - ?
ja
- wat voor soort balencer connecter zetten jullie er aan met 12s/13s
RAY / e-tech /polyquest , deze worden als standaard gebruikt voor al onze toepassingen.


ik neem dus aan dat er 2 * 6s aan komt



- Als blijkt dat 12s te weinig is is het dan mogelijk om er een 13s2p nog van te maken
Als je dit zelf wil of kan , ja , in het andere geval sturen we de batterij terug naar leverancier.
Zelf willen we er niet aan beginnen, niet dat we er niet machtig over zijn , maar de montage prijs zo hoger liggen.
Wat niet interessant wordt voor de klant en zeker niet voor dergelijke packs.

komt dus uit china, volgens mij.
Klint wel allemaal goed, alleen het solderen van de cellen heb ik niet zo veel vertrouwen in, heb het zelf 1 maal geprobeerd maar de - was bijna niet te doen met een 80w ersa station met hele grote punt ( ging niet naar vol vermogen ). De cel was ook nog eens beschadigd/slechter, na het solderen. Moet ik me hier nu druk over maken of kun je met een zwaardere soldeerbout wel de cellen solderen zonder ze te beschadigen ?

Bart,
 
Als je niet boven de 42A KONTINU komt heb je eigenlijk helemaal geen tot weinig koeling nodig (na 4 vluchten pas bij mijn modellen). Je zit dan tegen de 55 graden aan. Bij 45-50 graden heb je de maximale spanning dus ook het meeste vermogen. Overigens koel je aleen de buitenkant van de cellen dus de warmte komt later na de vlucht naar buiten. Lijkt me chemisch gezien ook een verkorting van de levensduur. Als je 38-40A als richtwaarde kiest voor je setup is er geen probleem. Als je veel vermogen wilt hebben kan je het beste meer in serie zetten dus. Het koel houden van de regelaar bij deellast een dan issue want de spanningsverschillen van pakket en regelaar zijn dan een stuk groter. Daar heb ik met de spin55 en 9s (maximale voor de regelaar) Bij de Calmato (en dus ook met de Wonder,HotsII en jepe Spitfire en edf jets) problemen mee gehad. Bij 6s en spin55 nooit een thermische afslag gehad!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus we hebben een klaar en duidelijk schema (schets) nodig om de geringste misverstanden te vermijden.
De cellen worden gesoldeerd
- Is het mogelijk om 2 maal 6mm2 uit de accu te laten komen voor + en - ?
ja
- wat voor soort balencer connecter zetten jullie er aan met 12s/13s
RAY / e-tech /polyquest , deze worden als standaard gebruikt voor al onze toepassingen.


Moet ik me hier nu druk over maken of kun je met een zwaardere soldeerbout wel de cellen solderen zonder ze te beschadigen ?

Bart,

Een tekening waar de vorm van het pakket en de uitgaande kabels goed zijn aangegeven zou voldoende zijn. Gewoon even een schetsje scannen. Heb ik ook met de 13s2p pakket gedaan. Het is ook aan te bevelen om alle verbindingen goed aan te geven. hoe meer info hoe beter. je moet dan wel goed nadenken aan de vorm van je pakket zodat er extra celleen bij kunnen later. Is geen probleem als ze allemaal rechtop staan dus, maar een vierkant van 3 in lijn of piramide 4 in lijn geeft dan problemen. Piramide (als mijn 9s pakket) is het meest robuste. Vierkant is het kortste en geeft minder issues met balanceren.

Solderen wordt met een 200W bout geadviseerd. Als het solderen dus wordt uitbesteed heeft de maker geen "binding" met het pakket dus kan er flink raak gestookt worden. De kans dat er 1 of meer cellen slecht zijn is bij een 12s pakket best groot. Met een pakket dat niet goed is samengesteld heb je dus cellen die slechter zijn en minder als 2200mAh in zich hebben. Je zal de onbalans met grote regelmaat moeten corrigeren met je balancer. Het is dus niet wijs om dan je pakket tot de rand leeg te vliegen. Hier heb je dus dezelfde onbalans als met een niet geselekteerde Lipo pakket. Die moet je altijd balanceren!

Zelf gebruik ik de Shulze balancer voor 14s en vind ik ideaal. Helaas moet je wel de kabel zelf uit duitsland bestellen en naar de pakleverancier toesturen. Is op zich geen probleem hoor want in een kabelpakketje zitten 3 connectors en aangezien je mischien ook een modulaire setup gaat gebruiken heb je maar een minimaal aantal pakketten nodig (1 of 2 en dan niet identiek ;) )

6qmm kabel is bij 42A stroom te veel. in gewicht tikt dit best door in je pakket. 2.5qmm is voldoende met 4mm stekkers. Kijk eens wat er op je regelaar zit ;) . Je gaat met hoge spanningen en lage stromen vliegen. net ff anders als Lipo.

Wat ik gehoord had van Battman 2 jaar geleden was dat je met een 200W bout maar 0.5seconden op je cel mag drukken anders is die kapot. Een hele goede reden dus om ze te laten puntlassen. Dit is voor mij de hoofdreden om bij mijn adresje te blijven (first-produkts). Afwerking is trouwens ook netjes ;)

grtz! Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank Erik, je maakt het alleen niet makkeijker :-)

Toch nog effe zoeken naar solderen en A123 cellen
Maar neig nu toch naar first-product. is wel 120euro meer :-(

Voor mij is het vrij eenvoudig een lange staaf van 12s parallel en 2 breed
Geef jij ook aan, hoe de accu's met elkaar verbonden moeten worden, want volgens mij kunnen
ze maar op 1 manier verbinden en dat is voor iedere S twee parallel, en dan naar de volgende twee paralllel. etc,
De continue stroom ligt ook veel lager dan die 42A, Daar hoe ik me dus ook geen zorgen te maken.

Bart ,
 
staat me even niet bij of je een 12s1p of een 12s2p pakket wilt.

Mijn 13s2p pakket heb ik 2 rijen 13s rechtop staan. Daartussen een ruimte van 1 cm zodat ik een houten lijst tussen kan schuiven om het pakket te bevestigen in mijn model. Elke cel heb ik ook parrallel laten verbinden zodat het pakket zo super homogeen wordt. Wel heb ik aan elke rij stroomkabels ( 2 rode en 2 zwarte) omdat ik 2 regelaars in mij model gebruik. Ik gebruik ook Y-kabels aan mijn lader om de tabs in het pakket te ontlasten. Warme tabs kunnen ook een cel beschadigen ;)

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hee , nu zie ik 4qmm kabel! foutje ;)
Let wel dat de lengte van de kabels in het pakket mee geteld moet worden met de totale lengte van pakket-regelaar! Daarom heb ik de massakabel als langste kabel gekozen om de condensatoren te ontlasten. pakket weegt 2 kilo dus is er 300gr in de afwerking gaan zitten. Koperdraad tikt dus door op de weegschaal.

als je goed kijkt heeft hij de bovenste houten lijst wat laten zakken. tussen de lijst en de tabs zijn de stroom en balancer kabels verwerkt. alle 4 zijden van mijn pakket hebben nu dus geen bedrading. scheelt weer inbouwruimte. door het pakket zit nu een houten spie. in mijn model een spant met gat waar de spie doorheen gaat. aan het einde van de spie hoef je dan aleen maar iets te verzinnen waardoor de spie vast in de romp komt. op de spie zelf zijn na het balanceren van model een paar alu hoeklijstjes (L-profiel) opgeschroefd zodat het pakket vast zit.

Een zwaar pakket kan je niet meer met klitteband in je model vastmaken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als blijkt dat 12s te weinig is is het dan mogelijk om er een 13s2p nog van te maken
Nog even terug daarop, je kunt natuurlijk vragen om een los 1s2p pakketje, die je via de stekkers in serie zet met het overige pakket. Of er aan soldeert via de kabels.



En voor 120€ zou ik het zelf doen, maar ik heb dan ook een beetje ervaring met nimh cellen, dat ging altijd goed. Maar ik ben blij dat ik mijn accu-soldeer-techniek heb kunnen afkijken, er zijn een hoop handigheidjes waar ik anders niet achter gekomen was.
 
Back
Top