Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

hallo
even mn complimenten voor het model tot deze fase is het dus perfect,
vraagje hoe breed is nou de vooras met deze supersingles eronder??!!!
en waar komen deze vandaan??!!
die ruimte tussen treeplank en spatbord,hoort daar geen luchtfilter of wat je wel eens ziet zo n chroom rond geval??!!
kan ook de treeplank verlengen tot zeg maar een opstapje om bij de voorraam of motorruimte te kunnen komen,
een accubak zit zeker ergens anders bij de 1:1 truck??!!!
en het chroomwerk keurig hoor,
dat oppoetsen met wattestaafje doe je dan zeker als de verf droog is of hoe zit dat,
ik hoor het graag van u,
met vriendelijke groeten markioo

Hoi Markioo,
de totale breedte van de vooras, dus incl banden, is van buitenkant band tot buitenkant band 180 mm.

De vooras is een door mij aangepaste Tamiya achteras.
Het ombouwsetje heb ik van "Der Getriebedoktor"
Een stukkie terug in dit topic staat precies het hoe en wat.;) :lol:

Het oppoetsen van de lak met een wattestaafje doe ik inderdaad pas als de lak helemaal droog is.
Over het algemeen laat ik de lak een paar uurtjes met rust voor ik de wattestaafjes pak.
Het is even uitproberen hoe hard je moet poetsen met de staafjes.
Zit nog wel eens verschil in de ene keer moet ik behoorlijk poetsen en de andere keer hoef ik er alleen maar over heen te vegen.
Ligt denk ik aan de spuitafstand van de airbrush tot het werkstuk. Deze is niet altijd het zelfde.

Let bij het poetsen wel op dat je NOOIT de kop van de wattestaafjes gebruikt, maar altijd de zijkant.
Heb daar zelf al eens de nare ervaring mee gehad dat ik daardoor lelijke krassen in de lak trok.:(
 
waar komen die schokbrekers vandaan als ik vragen mag?

Hoi Cheeta,
heb de schokbrekers bij PK Model Racing gekocht.
Hier de spec's en het artikelnr. van de schokbrekers:

TCSUHK5007T Alloy schock absorbers Off-Road (2), 75mm € 13.95

tcsuhk5008.jpg
tcshockend.jpg

ALUMINIUM OLIE GEDEMPTE SCHOKBREKERS VOOR OFF-ROAD AUTO'S
zeer soepel werkende aluminium schokbrekers, olie gedempt,
voor 1/10 off-road auto's. Lengte uitgeveerd 75mm, ingeveerd 55mm.
Er zitten 2 langere kogelkopjes bij, waarmee beide maten 4.5mm langer
gemaakt kunnen worden.
Deze maat wordt veel aan de voorzijde van een 1/10 off-road auto gebruikt.
Zeer geschikt voor o.a. de Tamiya Gravelhound, Rising Storm etc.,
het weggedrag van deze auto's zal aanzienlijk verbeteren met een set van deze schokbrekers.
De schokbrekers zijn aan beide zijden voorzien van een kogel met een 3mm gat.
Voor montage op auto's waar de standaard schokbrekers met een speciale schroef
gemonteerd zitten ( o.a. de meeste Tamiya's) moet je een setje M3 x 16 schroeven (PKS1016) gebruiken.
 
Hey Ruud,

Ben blij dat de voorwielophanging zo goed gelukt is. Deze ziet er echt knap en robust uit. De aanpassing van de zuiger is een mooie oplossing. Zo te zien op de foto beweegt het geheel nu heel soepel, trailtrucklook (mooi woord he)

Aangaande het gapende ruimte probleem.

Een andere mogelijkheid is om een ladder/opstapje te maken en dit ook te verchromen.

Een mooi voorbeeld van het soort opstapje dat ik bedoel vindt u terug op het amerikaanse truck forum onder topic:
Mercedes Armoured Actros Truck Build: Styrene Work Started pg11

Hoi Jan,
ben zelf ook erg tevreden met het resultaat.:-D
Je ziet dat je inbreng over de plaats van de schokbrekers bij de proefopstelling te harte heb genomen.
Mijn dank nog voor deze inbreng, heeft weer tot een betere en mooiere oplossing geleidt.:p

Je ladder/opstapje oplossing voor de open ruimte tussen de wielbak en de treeplank onder de stuurcabine spreekt me wel aan. :p
Je weet wel CHROOOOOM :lol:
Zal eens kijken welke invulling daar mogelijk is.
 
hallo
bedankt voor de maten,180 mm is perfect,
die alu fuseehouders en de fusee zelf lijken wel die van robbe panther assen??!!!
ik zal die eens opzoeken en passen,
waar komt trouwens dat poppetje vandaan die bij de tank verchroom ring staat???
ik zoek nog een vrouwelijke chauffeuse,
groeten markioo
 
Vrouwelijke chauffeuse is van Robbe te verkrijgen.
Is wel ene tikkeltje kleiner dan een Wedico pop.
Maar vind het zelf reuze meevallen.(gewoon een kleine vrouw)
 
hallo
deze met die paardestaart lijkt veel op de wild wendy de vrouwelijke versie van de wild willy die classsic tamiya jeep zeg maar,
dus als deze te koop is hoor ik het graag of waar ik deze zou kunnen kopen,
groeten markioo
 
hallo
waar komt trouwens dat poppetje vandaan die bij de tank verchroom ring staat???
ik zoek nog een vrouwelijke chauffeuse,
groeten markioo

Hoi Markioo,
dat moet ik even bij de meiden bij mij thuis navragen.
Het poppetje stond bij ons op tafel en heb het uit de gein zo even bij de ringen gezet. :lol:

Als ik het antwoord heb laat ik je het even weten.;)
 
Foutje bedankt.

Zat de net update's van het bouwverslag GMC Fishbowl bus uit Speed weer even door te lezen toen ik er achter kwam dat ik de wielophanging van mijn truck niet goed in elkaar heb zitten. :(

In voorgenoemd verslag was even een discussie ontstaan over het Ackerman principe.

Dr Evil gaf daar een duidelijke uitleg over die mij even wakker schudde.
[68435] gmc-fishbowl-bus-uit-speed-8

Dus snel even de plaatsing van de fusee's bij mijn truck gecheckt, en ja hoor, zitten verkeerd om.
Als de wielen in de bocht staan, stuurt het buitenste wiel meer naar binnen dan het binnenste wiel. :hammer::hammer:

Dus terug naar de tekentafel en kijken hoe dit aan te passen is.:confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Ruud,

Dat is natuurlijk minder, maar heb er hele de dag over zitten denken en heb mischien een oplossing:p.

De as blijft zoals hij is enkel de turn-buckels of hoe die dingen ook heten :confused: worden omgedraaid zodat de stuurstang aan de achterzijde van de as komt te zitten (mischien iets buigen zodat hij onder de cardan gaat), beste is om ineens de spoorstang langs de onderzijde van de stuurarmen te bevestigen inplaats van aan de bovenzijde (meer ruimte voor de schokdemper).

En de schokdemper dan hoor ik jullie zeggen:mrgreen:, zit die niet in de weg? Wel daar heb ik het volgende op bedacht:cool:. De onderste "bevestigingshouder" van de schokdemper/spoorstang aan de as verwisselen met de "bevestigingshouder" die bovenop de as zit. Nu wordt de schokdemper aan de bovenzijde van de as bevestigd, enkel de bovenste schodemper bevestiging zal iets verhoogd dienen te worden (maar zie dat er waarschijnlijk nog genoeg vrije ruimte is onder de kap).

Dit lijkt mij de eenvoudigste en minst ingrijpende oplossing.

Als ik alles zo eens op een rijtje zet.

- Possitie en bevestiging van de spoorstangen blijft
ongewijzigd.
- De schokdemper wordt aan de bovenzijde van de as
bevestigd ipv aan de onderzijde.
- Stuurstang komt aan de onderzijde van de stuurarmen
om zo meer ruimte te bieden voor de schokdempers
- Bovenste bevestigingspunt van de schokdemper dient
wat verhoogd te worden. (Eventueel de helling ook,
maar denk het niet)

Dit is natuurlijk maar een gedachte.

Groetjes.
 
Hey Ruud,

Dat is natuurlijk minder, maar heb er hele de dag over zitten denken en heb mischien een oplossing:p.

Hoi Jan,
nu weet ik wat ik de hele dag heb horen kraken. Dat waren jou gedachte. :lol:

De as blijft zoals hij is enkel de turn-buckels of hoe die dingen ook heten :confused: worden omgedraaid zodat de stuurstang aan de achterzijde van de as komt te zitten (mischien iets buigen zodat hij onder de cardan gaat), beste is om ineens de spoorstang langs de onderzijde van de stuurarmen te bevestigen inplaats van aan de bovenzijde (meer ruimte voor de schokdemper).

Heb de fusee's/turn-buckles omgedraaid. Was geen probleem.;)
De bevesteging van de stuurstang moet aangepast worden omdat deze anders tegen de cadanuitgang van het diff. komt.
Is geen grote ingreep, gewoon een paar moertjes onder de kogelkoppen plaatsen en probleem opgelost.:)

De as kan helaas niet op dezelfde plaats blijven zitten.
Moet een paar milimeter naar achter geplaatst worden om de wielen weer in het midden van de wielbakken te krijgen.
Waardoor dit gebeurt is, is me nog even een raadsel.:confused:


En de schokdemper dan hoor ik jullie zeggen:mrgreen:, zit die niet in de weg? Wel daar heb ik het volgende op bedacht:cool:. De onderste "bevestigingshouder" van de schokdemper/spoorstang aan de as verwisselen met de "bevestigingshouder" die bovenop de as zit. Nu wordt de schokdemper aan de bovenzijde van de as bevestigd, enkel de bovenste schodemper bevestiging zal iets verhoogd dienen te worden (maar zie dat er waarschijnlijk nog genoeg vrije ruimte is onder de kap).

Dit wordt het grootste probleem.
Kan de schokbrekers helaas niet omhoog brengen vanwege de lengte. 75 mm.
Moet dus een geheel nieuwe bevestiging voor gemaakt worden.

Zal eerdaags wel even een stipje aluminium gaan halen en kijken hoe ik de zaak ga oplossen.
Denk dat de hele bevesting van de schokbrekers en onderste spoorstang opnieuw gemaakt moet worden.

Maar hou wel van een uitdaging. :lol:
 
Nieuwe voorwiel ophanging

Weer tijd voor een update.

Zoals jullie al begrepen hadden ben ik terug gestuurd naar de tekentafel omdat de voorwiel ophanging verkeerd was ontworpen en gemonteerd.

Ik had de stuurstang aan de verkeerde kant van het diff. geplaatst waardoor de wieluitslag niet correct was. :(

Na wat passen en meten bleek het niet mogelijk te zijn om deze fout op eenvoudige wijze te herstellen.
Heb dus de hele wiel ophanging maar op nieuw ontworpen en moet zeggen....

Nou kijk zelf maar. :)

Het grootste probleem bij het verplaatsen van de stuurstang bleek de schokdemper ophanging te zijn.
Ik kon de dempers van wege hun lengte niet aan de bovenzijde van de as monteren.
De enigste mogelijkheid was de dempers naar achteren te plaatsen.
Hiervoor heb ik nieuwe steunenplaten moeten maken.
Tijdens het ontwerpen van de steunen heb ik geprobeert ze zo te maken dat ik een zo groot mogelijke wiel uitslag zou krijgen.

Dit zijn de nieuwe schokdemper steunen geworden.
2ziwpj8.jpg


2n6atsw.jpg


Deze steunen worden straks onder de vooras gemonteerd en lopen een stukje parallel onder de framebalken door.
Hierdoor wordt het mogelijk een maximale wieluitslag te realiseren van iets minder dan 45 graden op het naar buiten draaiende wiel. :D

Nog even als geheugen opfrisser, dit was het oude ontwerp.
23mph6q.jpg


En nu het nieuwe ontwerp.
wcbvqs.jpg


103wl8n.jpg


Op de volgende foto's is goed te zien dat de schokbreker steunen die onder de vooras zijn gemonteerd, onder het frame naar binnen lopen.

Boven aanzicht.
ohjyp0.jpg


Onder aanzicht.
2mow088.jpg


Ook heb ik de bevestiging van de as aan de voorzijde van het frame aangepast.

Dit is de nieuwe bevestiging. Simpeler maar even goed.
De bevestigingsplaten voor de spoorstangen heb ik laten vervallen en de spoorstangen zijn nu rechtstreeks aan het frame gemonteerd.
14buyw1.jpg


r7w55h.jpg


2ir9ett.jpg


Nu hoe ik de schokdemper probleem heb opgelost.
Op de volgende foto's zijn de nieuwe montageplaten onder de vooras gemonteerd.
De schokdempers kunnen hier door een heel stuk naar de achterzijde op het frame worden verplaatst en zitten niet meer in de weg bij het draaien van de wielen.
s2e1sn.jpg


a8lfs.jpg


Als er nu gestuurd gaat worden, vallen de wielen tijdens het sturen tussen het midden van de as en de schokbrekers in. :)
vzdizt.jpg


mwr7m8.jpg


Zoals je kan zien is er nu een beste wieluitslag mogelijk.

Bij maximale wieluitslag blijven de banden nog net vrij van de steunplaten.
11w826b.jpg


s5a3px.jpg


Al met al dus een heel andere ophanging, en ik denk zelf een betere, geworden dan de vorige.
Wat een goede discussie al niet in gang zet :lol:

En aan het eind van deze update, zitten de voorwielen weer netjes in het midden van de wielbakken. :D
secbqa.jpg


Weer een stapje verder naar het eind resultaat.

Ga me nu maar eens verdiepen in het 3 assige gebeuren aan de achterkant.;)
En
 
Hallo Ruud,


Nou dat ziet er heel netjes uit zeg !!
Je hebt het je zelf niet makkelijk gemaakt met deze constructie, maar het is toch gelukt, SUPER hoor !!!
De wieluitslag is nu ruim voldoende !!

Succes met de achterbrug ophanging van de 3 achterassen.
 
Laatst bewerkt:
Ben de afgelopen dagen eens druk aan het experimenteren geweest met de achterassen.

Heb hiervoor de lego van mijn kleinzoon eens misbruikt.
Hij vondt het maar wat mooi om samen met opa en de lego te spelen. :lol:

Maar al met al heb ik niet het effect kunnen bereiken wat ik voor ogen had met een gestuurde achter as. :(

Heb diverse opstellingen gemaakt en uitgeprobeert.
1. Laatste achteras stuurbaar.
2. Laatste 2 achterassen stuurbaar.
3. Eerste achteras stuurbaar.

Geen van de opstellingen verkleinde echter de draaicirkel van de truck dus danig dat deze bruikbaar was voor mij.
Bij alle probeersels kwam het frame nog steeds te veel, naar mijn zin, naar de binnen kant van de bochten. :(


Heb nu zitten denken om een soort "articulated" frame te maken om het probleem op te lossen.:p
Moet daar alleen nog wat meer onderzoek naar doen om te kijken of dat wel mogelijk is.

Ga dus denk ik nu in eerste instantie de 3 achterassen maar star monteren en zie wel waar het "schip" strand.
 
Hallo Ruud,

Allereerst proficiat met de mooie oplossing voor de vooras, ziet er goed uit en het werkt nog ook wat wil een mens nu nog meer.

Ivm de achterassen hebt u ook geprobeert om de stuuruitslagen van de achteras groter te maken dan die van de vooras. Dit zorgt er volgens mij voor dat de achterzijde van de hauler meer naar buiten toe wordt gestuwd waardoor het chassis minder naar de binnenzijde van de bocht gaat.
Is maar een ideetje ,weet niet hoe dit in de praktijk gaat uitdraaien

Groetjes Jan
 
ik heb de naloop as van mij daf harder laten sturen dan nodig zodat de achterkant gewrongen harder gestuurd word meschien een idee

overgens is het wel zo dat bij een gestuurde naloopas de draaicircel kleiner is dan bij een gestuurde voorloop as
 
Ben de afgelopen dagen eens druk aan het experimenteren geweest met de achterassen.

Heb hiervoor de lego van mijn kleinzoon eens misbruikt.
Hij vondt het maar wat mooi om samen met opa en de lego te spelen. :lol:

Maar al met al heb ik niet het effect kunnen bereiken wat ik voor ogen had met een gestuurde achter as. :(

Heb diverse opstellingen gemaakt en uitgeprobeert.
1. Laatste achteras stuurbaar.
2. Laatste 2 achterassen stuurbaar.
3. Eerste achteras stuurbaar.

Geen van de opstellingen verkleinde echter de draaicirkel van de truck dus danig dat deze bruikbaar was voor mij.
Bij alle probeersels kwam het frame nog steeds te veel, naar mijn zin, naar de binnen kant van de bochten. :(


Heb nu zitten denken om een soort "articulated" frame te maken om het probleem op te lossen.:p
Moet daar alleen nog wat meer onderzoek naar doen om te kijken of dat wel mogelijk is.

Ga dus denk ik nu in eerste instantie de 3 achterassen maar star monteren en zie wel waar het "schip" strand.


Hallo Ruud,


Even een opmerking !

De draaicirkel wordt alleen maar kleiner bij een 3 asser, waarbij de achterste achteras sturend is (naloop stuuras) !!

Bij jou 5 assige systeem wordt de draaicirkel niet kleiner ,omdat jij in totaal 5 assen hebt en blijven de 2 starre aangedreven assen toch iets wringen, waardoor de achterkant enigzins naar binnenloopt.

Ook als jij de voorste achteras sturend maakt wordt de draaicirkel niet kleiner, dit gebeurt ook niet bij een drieassermet een voorloop stuuras, wel met een naloop stuurasas wordt de draaicirkel kleiner.

Ik denk toch dat je de achterste achteras wel sturend moet maken, want anders gaat de truck behoorlijk wringen en gaat de snelheid bij het insturen van een bocht omlaag, dit kost veel kracht en stroom !!

Ter informatie :
Bij mijn MB Actros zijn de 3 voorste voorassen sturend, dit gaat heel er goed, dit wringt nauwelijks en bij het insturen blijft de MB Actros op snelheid.

Misschien moet jij dan de voorste achteras, of hoe het noemen wil, meesturend maken en een enkel lucht brede band met brrde velg toepassen, dit heb ik ook bij mijn MB Actros gedaan.

Misschien heb je wat aan deze foto's

HPIM2034.jpg


HPIM1998.jpg


HPIM1991.jpg


HPIM2009.jpg


HPIM2008.jpg


HPIM2007.jpg


HPIM2006.jpg


Als je niets aan deze foto's hebt, wil ik ze wel weer verwijderen hoor !

Succes met de verdere bouw !!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ruud,

Wellicht kun je eens experimenteren met de as-druk van de 2 aandrijf-assen !
Waarbij dan de voorste aandrijf-as, meer as-druk heeft dan de achterste.

Van uitgaande, dat je gebruik maakt van de standaard pendel-as systeem van tamiya...
Kun je de achterkant iets omhoog trekken, door middel van soepel dun (staal)draad.
Als je de achterste aandrijf-as net niet laat zweven en je laat de laatste naloop-as ook meesturen...
Dan lijkt het mij, dat je iets zult winnen met de bestuurbaarheid van de achterkant.
Daar je eigenlijk de starheid vermindert, van de aandrijf-assen.(in theorie)

Proberen kun je het in elk geval en zien of het iets doet is ten 2e natuurlijk.

Verders ziet het er allemaal erg top uit, daarvoor mijn complimenten :-)
 
Back
Top