Jaren later,
Jaren later, en de Furio niet vaak gevlogen.
De afgelopen weken weer veel geleerd. Op de Weiherberg bleek de Furio niet mee te kunnen komen met de kleinere belletjes, terwijl een zwaardere F3F zwever er geen moeite mee had. Ik moest steeds aan m'n hoogteroer trekken, en dat gaf een raar vliegbeeld.
Het volgende bleek (nadat ik ontdekt had in eerste instantie het instelhoekverschil verkeerd te hebben gemeten)
Ik vloog een EWD van 1°. Zwaartepunt 108/109mm. Volgens XFRL5 vliegt de Furio daarmee stabiel op 11 meter per seconden. (paarse lijn) Beste glijden ligt op 9 m/s, geringste dalen nog iets langzamer. Vandaar dus dat je steeds aan je hoogteroer trekt om de kist langzamer te laten vliegen. Je wilt hem naar zijn punt van beste glijden/geringste dalen brengen.
Het zwaartepunt in XFRL5, en ook in de Furio, zo geplaatst dat deze bij een EWD van 1° stabiel zou moeten vliegen op het punt van beste glijden. (Rode lijn) (Zwaartepunt ligt nu op circa 115mm, SM van circa 7-8%. Neutraalpunt ligt rond de 128-130mm)
Nou, de verbetering is wel duidelijk! Levendigere kist, makkelijker belletjes uit vliegen. Houdt snelheid beter vast. Ook gelijk maar met ballast gevlogen. Dat brengt dan de nodige rust in het vliegbeeld. Het was druk voor de helling, en daar wordt ik wat nerveus van, zeker als ik eigenlijk hard wil vliegen...
Ook heb ik gezien hoe je een kist als de Furio kunt laten rollen. Daar kan ik ook nog heel wat winnen. (maar wat expo op aileron kan dan geen kwaad...)
Binnenkort maar weer eens aan de lier, of op de sleepmeeting, want zoals het karakter van de Furio nu is, zie ik daar ook meer mogelijkheden.
Zo'n kist is net Formule 1....
Ik wel even een vraag: Nu het zwaartepunt nog meer naar achteren ligt, is het effect van ballast op de verschuiving van het zwaartepunt nog groter.
Hoe gaan mensen die veel met dat soort kisten vliegen om met dat verschuiven van het zwaartepunt?