Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Een deel van het Lürssen-effekt heb ik in mijn S-131 kunnen realiseren: het naar beneden duiken van de boeg, het "evenwijdig aan het wateroppervlak varen", zeg maar. En de verandering van het zog; mét Lürssen is het zog duidelijk "platter" en begint op grotere afstand achter het model.

Roel,
Dat kan natuurlijk, omdat het waarschijnlijk twee los van elkaar staande effecten zijn. Als het naar beneden duiken van de boeg een effect is dat geen kritische snelheid kent, dan hoeft die schaalregel niet zo te werken. Maar nogmaals, ik begeef me hier op glad ijs (had ik vroeger geen problemen mee, maar nu schaats ik al jaren niet meer....), dus:

WAAR BLIJFT DIE STROMINGSDESKUNDIGE!

Groet,

Ad Bakker

PS, We zijn hier natuurlijk weer het wiel voor de tig-de keer aan het uitvinden. Maar ja, wat is daar op tegen als je het nu eenmaal leuk vindt. Daarnaast was het wiel zo'n slechte uitvinding nog niet.
 
hallo ad

een wiel is eerst een ronde tafel geweest dacht ik ?????
bij de woorden zet die tafel eens opzei is iemand op het idee gekomen om dat tafelblad te rollen omdat hij maar alleen was en zo op het idee gekomen om er in het midden een gat in te maken
daar kon dan een stella paraplu doorheen gestoken worden hahahahahaha
en dan zaten de buren lekker in de schaduw hahahaha

groetjes raf
 
Of het werkt, dat het werkt?... slechts als onderwaterspoiler?
Fowlerflaps werken ook op een vliegend model...
Waarom zouden effectroeren niet werken? Of je die 2% extra speed er uit haald?
Werkend.. of semi werkend... met het erin bouwen zet je het model weer op een ander plan... en kan je je heerlijk verliezen in de techniek.

Even herinneren aan dit draadje....
Baubericht Italeri S100 (RC-Einbau) - SchiffsModell.net

ach en deze... het filmpje is helaas niet meer...
S-Boote Lürssen - SchiffsModell.net

Zo, ga maar eens modelvliegen in het Odoornse....
Morgen maar weer eens de FL-8 uitlaten op het meer... kijken of ik die roeren weer ingemixt krijg na die vreselijke zenderupdate
 
hallo ad

een wiel is eerst een ronde tafel geweest dacht ik ?????
bij de woorden zet die tafel eens opzei is iemand op het idee gekomen om dat tafelblad te rollen omdat hij maar alleen was en zo op het idee gekomen om er in het midden een gat in te maken
daar kon dan een stella paraplu doorheen gestoken worden hahahahahaha
en dan zaten de buren lekker in de schaduw hahahaha

groetjes raf

Heet hè. Hoewel, ik heb gehoord dat het in Belgie nog veel heter is, en het daar zonnesteken regent....

Ad Bakker
 
Laatst bewerkt:
Gutenabend volk...

Even voor de duidelijkheid:
Gaat de 20e September (BBQ in Amersfoort) nog steeds door?
En... wat te doen met eventuele SWEMW's?
En... heeft er iemand bezwaar tegen als ik die dag wat foto's maak om een artikeltje voor de MbA van te bouwen?
Altijd leuk met de verschillende technieken die we allemaal gebruiken...

Mijn 2e S-je is nog steeds niet binnen. De tijd gebruikt voor wat modificaties aan de Drehkranzlafette. Kanon er voorzichtig uitgehaald, en 2C epoxy op de bodem gegoten. Daar kwam veel water door naar binnen. Bodem en zijkanten van de Lafette zijn nu dicht. Gisteravond volgegoten met water, vanochtend stond het er nog steeds in. Eén probleempje minder.

Ook de schroeven veranderd.
Die 32mm 2 blads speedschroeven trokken toch wel behoorlijke amperages.
Dus de buitenste assen voorzien van Dean's schroeven. Qua snelheid moet ik iets inleveren, maar vaartijd is verdubbeld. Middenas nog steeds 32mm 2 blads speedschroef. Maar die gebruik ik toch niet constant, dus...

Warmte-ontwikkeling bij de buitenmotoren nu ook minder. Motoren lauw, accu's iets warmer dan omgevingstemperatuur. Alleen de stekkers zijn handwarm. (Tamiya-stekkers) In de volgende S-boot maar eens goudstekkers plaatsen.

Overigens gisteren een test-opstelling gemaakt met een amperemeter tussen accu's en regelaar. Boot vastgezet met de neus in de walkant, alles aangesloten en gasgeven. (Dus stilliggend en belast)
Buitenste motoren halfgas (samen) 0,75 A
Volgas: 1,55 A
Middenmotor halfgas: 0,65 A
Volgas: 1,35 A
(En toen lag de boot tot de dubbelloops 20mm op de kant...:rolling: )

Iets minder snelheid in de boot, maar met alle drie de motoren aan nog steeds prima. Wel droger aan boord! (drehkranzlafette dicht en minder spatwater scheelt een boel) Nu slechts een paar drupjes water in het midden van de boot, in plaats van 2 volgezogen tampons...
 
Gutenabend volk...

Even voor de duidelijkheid:
Gaat de 20e September (BBQ in Amersfoort) nog steeds door?
En... wat te doen met eventuele SWEMW's?
En... heeft er iemand bezwaar tegen als ik die dag wat foto's maak om een artikeltje voor de MbA van te bouwen?
Altijd leuk met de verschillende technieken die we allemaal gebruiken...

...

- Ik hoop het
- SWEMW's, zo iets als SWIMBO?
- Nee, leuk.

Moet toch eens wat afkijken bij je Roel wat assen enz. betreft.
Ga van de week mijn as "probleem" aan pakken.
Een lange as gaat het voor als nog niet worden voor een leuke prijs dus gaat het uit twee asbuizen en assen worden op gebouwd met koppeling er tussen.
Roel, hoe meet jij je verbruik? Ik ben eens bij een modelzaak geweest en die stopte er nog een brug o.i.d. tussen om alles te meten.
Jij meet gewoon over de motoren???
 
- Ik hoop het
- SWEMW's, zo iets als SWIMBO?
- Nee, leuk.

Moet toch eens wat afkijken bij je Roel wat assen enz. betreft.
Ga van de week mijn as "probleem" aan pakken.
Een lange as gaat het voor als nog niet worden voor een leuke prijs dus gaat het uit twee asbuizen en assen worden op gebouwd met koppeling er tussen.
Roel, hoe meet jij je verbruik? Ik ben eens bij een modelzaak geweest en die stopte er nog een brug o.i.d. tussen om alles te meten.
Jij meet gewoon over de motoren???

SWEMW = She Who Empties My Wallet. Dus, ja, ongeveer hetzelfde als SWIMBO ;)

Hoe ik mijn verbruik meet?
Ik gebruik momenteel Tamiyastekkers tussen mijn accu's en de regelaars.
Stekker tussen accu en regelaar los, daar een meetsnoertje met amperemeter tussen gezet (met twee Tamiya stekkers), aansluiten en klaar.
Amperemeter moet uiteraard wel voldoende capaciteit hebben; de meeste universeelmeters halen het maar tot 500 mA, da's niet genoeg.
Mijn Ameperemeter meet tot 5 A, en dat is tot nu toe voor al mijn modellen voldoende geweest.

Zie tekeningetje:
meetsnoertje.jpg
 
Roel, bedankt!
Heb hier een multi meter liggen.
Ga van de week aan de slag met de S-321.
Hoop van het week einde weer te kunnen gassen met de boot!
Dan weer verder met afbouwen van de rest.
 
@Joris,

ik heb zelf 4mm messing buis genomen, met een binnen diameter van 3mm

Hierin heb ik weer aan de uiteinden glijlagers gemonteerd, gemaakt van messing buis 3mm, met een binnendiameter van 2 mm

de assen heb ik van 2 mm RVS gemaakt, het draaien van 2mm draad koste mij de meeste krachttermen, en veel geduld ;) het iets taps afschuren was later de oplossing.

De langste 2 mm standaard assen, die ik heb kunnen vinden, zijn 23 cm, dus net te kort, dus van daar de zelfbouw
 
@Joris,

ik heb zelf 4mm messing buis genomen, met een binnen diameter van 3mm

Hierin heb ik weer aan de uiteinden glijlagers gemonteerd, gemaakt van messing buis 3mm, met een binnendiameter van 2 mm

de assen heb ik van 2 mm RVS gemaakt, het draaien van 2mm draad koste mij de meeste krachttermen, en veel geduld ;) het iets taps afschuren was later de oplossing.

De langste 2 mm standaard assen, die ik heb kunnen vinden, zijn 23 cm, dus net te kort, dus van daar de zelfbouw

Een goede ijzerzaak heeft het per meter rv
s
 
Dat klopt Frederik, daarom zijn Paul (en ik ook) overgegaan op zelfbouw.

Hij schrijft daarom ook: "De langste 2 mm standaard assen, die ik heb kunnen vinden, zijn 23 cm, dus net te kort, dus van daar de zelfbouw".
 
Ik heb nog helaas nergens een mooi RECHT stuk gevonden.
Ga nu maar werken met het 2 as systeem per motor...
We plaatsen foto's zodra ik het een en ander binnen heb!
 
ehh... 2-as-systeem?? Houdt dat in: 1 as vanaf de motor naar buiten, dan een cardankoppeling en vervolgens vanaf de cardan naar de schroef:confused::confused:

Oh ik meende het ook niet te begrijpen :mrgreen:
Dus het lag toch niet aan mijn
Ik versta daar onder een massieve as en een holle en dan in elkaar
Om twee schroeven tegen elkaar in te laten draaien
mvg
Frederik:D :D
 
Niets moeilijks hoor mannen, gewoon twee assen achter elkaar om de lengte te kunnen overbruggen naar de motoren in het middenschip.
Dus van af de schroef gezien: as-koppeling-as-koppeling-motor.
 
Kijk, weer wat geleerd!! :-)

Thnx heren!!

Midden as is uit een stuk en ga zo proef draaien met dus alleen de midden motor in mijn test bak hier.
Meer later daar over.
 
Net even wat testjes gedaan.

Drieblad schroef met een motor in water boot tegen houden tegen de 10A stroom door de motor.
Toen met 2 blad X speed schroef, ong 8A.
Onbelast uit het water ong 2,6A.

Da's al heel wat minder dan 20A maar ik vind het nog veel.
Denk toch dat de motoren veel "vreten" en ga eens ander type proberen, kijken wat dat doet.
Zo foto van tussen as oplossing van de midden aandrijf lijn.
 
Back
Top