Algemeen Tamiya TT-01 Chassis Topic

Hallo ,
Mijn naam is Rakesh en kom uit Rotterdam,

Ik had een vraag , Ik heb een tijdje geleden een 2dehandse tt-01 gekocht en heb laatst een ezrun 9T 60 brushless set met regelaar kunnen kopen, Nou wil ik die graag in mijn tt-01 zetten. Mijn vraag is dus wat is de tandwiel verhouding wat ik nodig heb? mijn pinion gear is 19 t (die trouwens kapot is gegaan doordat de inbussleutel vast is gaat zitten en niet meer deruit kan krijgen en de inbusleutel is vervormd) en de tandwiel weet ik niet, ik heb zoveel op internet lopen zoeken maar begrijp er niet zo veel van. ben pas een beginner in het rc gebeuren.

ook ben ik van plan de carson tuning set aan te schaffen plus een alu cardan as.

Graag als jullie me zouden kunnen helpen,

Gr,

Rakesh
 
Hallo Rakesh.
ik zou deze hopups er op zetten om mee te beginnen.
Tamiya (#53673) Toe-in Rear Upright For TT01 & TGS


</B> USD$7.50
Tamiya (#53790) Cup Joint for Universal Shaft For TT01/DF02


</B> USD$7.90
Tamiya (#53792) Assembly Universal Shaft (TT01, TA04)


</B> USD$21.90
Tamiya (#54026) TT-01 Alu.Prop.Joint Shaft


</B> USD$10.50
Tamiya (#54025) TT-01 Type E Ball Bearing Set


</B> USD$18.90
*Yeah Racing (#TT-001BU) Alloy Wheel Washer Set For TT01/DF02 (BU)/(51076)

USD$9.90
3Racing (#TT01-14/LB) Alum Damper Set For TT01

USD$18.90
3Racing (#TT01-E31/LB) Bearing Steering Track For TT01E

USD$16.50
als je hier mee begint dan kun je rustig die BL motor er in zetten.
je kunt gewoon de standaard vertanding gebruiken (19/61)
alleen niet te lang vol gas blijfen.
als je sneller wilt kun je de tandwielen aan passen bijf. 23/61 of 23/58
de pinion tandwielen zijn er in 19, 20, 21, 22, 23, 24 en 25.
de spur tandwiel in 55, 58 en 61.
dus genoeg om voor jou de juiste afstelling te vinden.
de onderdellen kun je hier bestellen www.rcmart.com
meestal met 2 weken al binnen.
succes met de auto en als je dus nog meer wilt tunnen dan krijg je dit :cool:
gr Sander.

autott01003.jpg
 
Hallo sander,

Bedankt voor je tips ik heb hier veel aan, ik ga nu de 25/58 verhouding proberen.
En je auto ziet er vet uit! uiteindelijk wil ik dat ook!

Gr,

Rakesh
 
Hey Rakesh.
een 25/58 is te snel voor je bl.
ik zou dus gewoon de standaard vertanding gebruiken de 19/61.
je zal zien dan je even goed laagvliegt.
omdat je zij dat je net bent begonen met deze leuke hobby zou ik het dus rustig opbouwen.
ik rij nu met een 19t borstel moter (een goedkoope) met 20/61 en een 7,4v 4800mAh lipo.
en hij gaat nu best hard. ik gok tussen de 40/45 km.
met jou bl motor moet je tussen 50/55 km uit kunnen komen met de 19/61.
en dan moet je niet meer sturen want dan gaat hij in de slip:cool:
dus als je met 25/58 gaat rijden een groooooote parkeerplaats en niet meer sturen:p enne als hij af is even een fototje he.
nou succes verder.
gr Sander.
 
Hallo sander, Ik heb de 25/58 set al aangeschaft maar ben nu aan het twijfelen geslagen, wat voor vertanding moet ik hebben om het gewoon stuurbaar te maken? zodat ik gewoon normaal mee kan rijden?


Gr,

Rakesh
 
Hey Rakesh.
ik zou dus beginnen met de 19/61.
en lekker mee gaan rijden.
als je na een paar weken weet hoe de auto regeerd op het stuur, gas en remmen kun je de vertanding gaan aanpassen om dus sneller te gaan.
zoals ik al zij rustig opbouwen ;)
en als ik jou was zou ik ook eerst de hopups bestellen en eropzetten voordat je met de BL motor gaat rijden.
anders draai je meteen de aandrijf assen stuk.
de witte glijlagers die er standaard bij zitten zijn prima als je met een standaard motor rijd.
ze hebben veel spelling waardoor de assen gaan klapperen en stuk gaan.
of je moet er al lagers in hebben.
gr Sander.
PS en de motor en regelaar goed koelen met ventielators.
*Yeah Racing (#YA-0148GM) 540 Motor Heat Sink W/Fan (GM)

USD$7.50
 
Hey Rakesh.
ik zou dus beginnen met de 19/61.
en lekker mee gaan rijden.
als je na een paar weken weet hoe de auto regeerd op het stuur, gas en remmen kun je de vertanding gaan aanpassen om dus sneller te gaan.
zoals ik al zij rustig opbouwen ;)
en als ik jou was zou ik ook eerst de hopups bestellen en eropzetten voordat je met de BL motor gaat rijden.
anders draai je meteen de aandrijf assen stuk.
de witte glijlagers die er standaard bij zitten zijn prima als je met een standaard motor rijd.
ze hebben veel spelling waardoor de assen gaan klapperen en stuk gaan.
of je moet er al lagers in hebben.
gr Sander.
PS en de motor en regelaar goed koelen met ventielators.
*Yeah Racing (#YA-0148GM) 540 Motor Heat Sink W/Fan (GM)

USD$7.50

Helemaal gelijk, maar wanneer je een actieve koeler op je motor nodig bent, is er iets mis met je vertanding;)
 
@Rakesh, als eerste zou ik kijken of je auto volledig is voorzien van kogellagers.
Zoniet, deze als eerste plaatsen. Als er bij de wielen e.d. nog van die witte glijlagers zitten krijg je extra slijtage op je wielassen.
Mocht je later besluiten om de glijlagers te vervangen dan zul je waarschijnlijk ook de wielassen moeten vervangen, deze zullen ook ingesleten zijn.
En dan de volgende stap is het aanschaffen van een aluminium propellershaft, zeker als je met een snellere (brushless)motor wilt gaan rijden.
Ik zou zoals al eerder aangegeven is gewoon gaan rijden met de standaard tandwielverhouding op de brushless motor, sneller kan altijd nog. Speed is nothing without control.
En dan weer maar eens verder kijken wat je wilt...
 
Laatst bewerkt:
5 mm tandwiel

Hoi sander,

Ik had ook een tandwiel uitgeboord en daar een lehner bl opgezet met 110.000 toeren!!!!! Nou dan aat de boel echt wel stuk! Nu heb ik het tandwiel door een machine fabriek precies op maat laten maken( kost wel 25 euro) Maar nu gaat het perfect!
 
Zo de rally tt01-e is klaar :D
heb de volgende hopups er op gezet.
de staalen aandrijfassen van tamiya, en de diff mee nemers met dat lange stallen asje,
55 mm vereing van yeah racing,
de allu midden as van tamiya.
de set kogelaagers,
de kogels kwiklinks van tamiya voor het stuur,
ik heb ook de stuur hub aangepast (zie foto)
zo kan hij verder stuuren tijdens het veren.
heb ook de wielen gebanceerd en ze zijn voor 99% inbalans,
ik zal het regelmatig moeten controleren of ze nog in balans zijn omdat de banden slijten en dan lichter worden.
ook moet ik nog meer rubbers hallen voor om de assen heen te doen zo dat er geen zand of stof tussen de draai gedeeltes komen,
ik had er nog maar 1 :(
verder zit er een 17 jaar oude kyozho regelaar in :confused: ja 17 jaar oud, deze regelaar was toender tijd een 1 van de betere regelaars voor een borstel motor tot 14 turns of hoger.
hij leverd een 160A en een bust van 200A voor 2sec.:evil:
en ja het koste toen ook 260 gulden (en dat was een hoop geld voor die tijd)
er zit een 19t motor in (een goedkope $18 ) en een 7,4v 4800mAh lipo van yeah racing in.
de tandwiel verhouding is 21/61 en moet zegen hij gaat er erg goed mee.
ik gok op een 40/45 km. en hij heeft nog best wel veel wielspin bij het wegrijden.
de motor word wat aan de warme (hete) kant, maar de regelaar blijf gewoon koud.
als de motor stuk gaat is dat jammer voor de motor hahah.
maar goed hier wat fotos van de tt01e rally suzuki sx4.

autott01022.jpg

autott01023.jpg

autott01025.jpg

autott01028.jpg

autott01032.jpg

autott01034.jpg

autott01037.jpg

autott01039.jpg

autott01043.jpg
 
Mooi! vooral de kap is echt prachtig. Heb jij verder geen last van vuil dat in je auto komt? Telkens als ik rally probeer met mijn TT01 komt er enorm veel vuil in de auto.
 
Mooie auto geworden xxsanderxx.
Ik heb nog wel twee vraagjes voor je:
1. hoe heb je die wielen gebalanceerd en merk je verschil?
2. Ik zag dat je je andere tt01 te koop hebt staan. Die heeft een carbon chassis, merk je verschil daardoor met rijden?
 
Mooie auto geworden xxsanderxx.
Ik heb nog wel twee vraagjes voor je:
1. hoe heb je die wielen gebalanceerd en merk je verschil?
2. Ik zag dat je je andere tt01 te koop hebt staan. Die heeft een carbon chassis, merk je verschil daardoor met rijden?
ja ik merk het verschil zeker de auto rijd mooi soepel.
hij stuurt lekker rustig door de bocht, geen getril.
als je je auto in de hand hebt en dan volgas geeft gaan de wielen een beetje trillen, dan trilt ook de hele auto mee,
nu voel ik bijna niks meer, de wielen draaien soepel en trillen ook niet meer.
ik zal morgen even een fototje maken hoe ik het gedaan heb.

gr Sander.
 
hoe de wielen gebalanceerd zijn zie je op de foto's. Een moertje in de velg geplakt;)

Dat had ik al gezien, maar hoe heeft hij het punt bepaald waar het moertje moet komen.
Dat bedoelde ik.

En hoe merk je het verschil tussen het carbon chassis en het orginele chassis?
 
Ik heb vandaag de stuur inrichting van mij tt-01 type e eens los gehaalt. Deze ging erg stroef. Toen ik hem los haalde viel mij op dat het gedeelte waar je het schroefje in draait gebarsten is. Zo ver gebarsten dat het stukje er uit viel. (De auto heeft nog geen meter gereden)
Hebben meer mensen hier last van?
Het gaat dus om dit ding
tt-01_vs_tt-01e_002.jpg


En dan speciaal die van de type e. Bij mij eerdere oude tt-01's heb ik hier nooit last van gehad.
De volgende keer ga ik dus het gaatje waar de schroef in komt een beetje groter maken. Zodat het materiaal niet zo onder spanning komt te staan als je er een schroef in draait.
Ik heb nu het onderdeel van de oude versie gemonteerd.
 
De volgende keer ga ik dus het gaatje waar de schroef in komt een beetje groter maken. Zodat het materiaal niet zo onder spanning komt te staan als je er een schroef in draait.
Ik heb nu het onderdeel van de oude versie gemonteerd.

je moet geen m3 schroefjes gebruiken maar de gewoone die er standaart bij zitten. na een paar keer los vast zeten is het gat iets groter en dan kun je wel m3 gebruiken.
en bij het vast zetten niet te strak maar heel ligt aanzetten zo dat de kunstof ring net niet meer kan draaien. als ik hem te vast zette draaide hij ook best stroef toen iets los gedraait en hij ging lekker soepel.

het carbon is stijfer dan het gewone chassis, met name de torgie.
hij ligt ook iets lager waardoor de aandrijfassen rechter het diff in gaan dus minder wrijfing, meer toeren.
het allu is ook veel stijfer dan de plastic draagarmen en buigen niet.
dat doen de plastike wel een beetje.
dus alles bij elkaar is de auto heel stijf en heeft bijna geen spelling.
waardoor de wielen beter hun stand houden in de bocht en dus sneller.

morgen (26-11-09) zal ik even foto maken van het balanceren van de wielen.

gr Sander.

gr
 
Laatst bewerkt:
Back
Top