Hallo Kuperus,
Bij electrospeedboten heb je te maken met algemene regels als:
Het toerental aan de prop:
- onderwaterschroef tot 25000 rpm,
- oppervlakteschroef achter een mono 18000 - 28000 rpm,
- oppervlakteschroef achter een hydro tot 40000 rpm
Het formaat en gewicht van de boot:
De Wiesel is een ECO met onderwaterprop in de 1Kg klasse, daar kom je met een Speed 600 (of het borstelloze equivalent) lekker vooruit.
Méér toeren levert boven een bepaald toerental alleen schuim en een onvaarbare boot op, een dikkere motor (die een grotere prop kan draaien) zorgt voor problemen met het koppel van de aandrijving, lees: je vaart je boot domweg omver.
Een minicat van 40 cm heeft aan een Speed 400 al voldoende op op te glijden, mits de boot licht gebouwd is, meer toeren en koppel zorgt voor meer snelheid, tot je aan de ontwerpgrens van het formaat zit, dan heb je een grotere romp nodig.
In het topic uit je link is al uitgebreid op het stroomverbruik in gegaan, maar bij de keuze van een motor moet je ook kijken naar het koppel ervan:
- een Ø 20 mm binnenloper heeft maar een minieme rotor, daar kun je hooguit een 20 - 22 mm propje achter hangen, anders zal de motor teveel worden afgeremd, te hoge stromen gaan trekken en de hittedood sterven.
In de Wiesel is een Ø 28 mm motor ongeveer de ondergrens om een 28 mm propje te kunnen trekken.
Met een 3600KV motor op 2S kom je dan op 24000rpm en gaat de boot als de spreekwoordelijke brandweer.
Bij een cat is de sky the limit; je kunt een cat van 110 cm dusdanig motoriseren dat 'ie nét in plané komt en het tunneleffect optreedt, zodat je met bescheiden motortjes tegen de 70 km/h komt, wat voor een boot van die afmetingen erg traag lijkt (tot je vaarwater op is, of er een obstakel opduikt...).
Maar diezelfde romp met grotere motoren kan, mits goed afgestemd ruim over de 100 km/h komen.
Bij deze snelheden worden alle ontwerp-, bouw- en set-up foutjes genadeloos afgestraft met een flip, die de boot in de meeste gevallen niet heel overleeft, al helemaal niet als de motoren en accu's niet 'bombenfest' in de romp zitten.
Ik heb cats gezien, waarbij de romp na een klapper nog heel was, afgezien van het feit, dat de accu's zich door de romp een weg naar buiten hadden gebaand...
Als je nog vragen hebt, dan horen wij het wel.
Groeten, Jan.