hoe bepaal je de setup voor een boot? 1:1 kom ik aardig mee uit de voeten ... maar dat is dan ook 4 tact en worden PK`s gemeten. hoe zit dat met electro? bij electro snap ik er op dit moment niets van. zie o.a. vragen in volgende thread: vraagje-over-aanduidingen-brushless-electro-motoren voorbeeld 1: Cat met 2 motoren met surface piercing drives, hoe bepaal je wat je nodig hebt? voorbeeld 2: wiesel bootje hoe bepaal je prop/motor/ 2s/3s of meer
nope, heb nog niets, gaat me vooral om algemene info. ik wil in de nabije toekomst eventueel een cat gaan bouwen, maar nu nog geen tijd voor. de 2 modellen heb ik even genomen als doorsnee voorbeeld.
Hallo Kuperus, Bij electrospeedboten heb je te maken met algemene regels als: Het toerental aan de prop: - onderwaterschroef tot 25000 rpm, - oppervlakteschroef achter een mono 18000 - 28000 rpm, - oppervlakteschroef achter een hydro tot 40000 rpm Het formaat en gewicht van de boot: De Wiesel is een ECO met onderwaterprop in de 1Kg klasse, daar kom je met een Speed 600 (of het borstelloze equivalent) lekker vooruit. Méér toeren levert boven een bepaald toerental alleen schuim en een onvaarbare boot op, een dikkere motor (die een grotere prop kan draaien) zorgt voor problemen met het koppel van de aandrijving, lees: je vaart je boot domweg omver. Een minicat van 40 cm heeft aan een Speed 400 al voldoende op op te glijden, mits de boot licht gebouwd is, meer toeren en koppel zorgt voor meer snelheid, tot je aan de ontwerpgrens van het formaat zit, dan heb je een grotere romp nodig. In het topic uit je link is al uitgebreid op het stroomverbruik in gegaan, maar bij de keuze van een motor moet je ook kijken naar het koppel ervan: - een Ø 20 mm binnenloper heeft maar een minieme rotor, daar kun je hooguit een 20 - 22 mm propje achter hangen, anders zal de motor teveel worden afgeremd, te hoge stromen gaan trekken en de hittedood sterven. In de Wiesel is een Ø 28 mm motor ongeveer de ondergrens om een 28 mm propje te kunnen trekken. Met een 3600KV motor op 2S kom je dan op 24000rpm en gaat de boot als de spreekwoordelijke brandweer. Bij een cat is de sky the limit; je kunt een cat van 110 cm dusdanig motoriseren dat 'ie nét in plané komt en het tunneleffect optreedt, zodat je met bescheiden motortjes tegen de 70 km/h komt, wat voor een boot van die afmetingen erg traag lijkt (tot je vaarwater op is, of er een obstakel opduikt...). Maar diezelfde romp met grotere motoren kan, mits goed afgestemd ruim over de 100 km/h komen. Bij deze snelheden worden alle ontwerp-, bouw- en set-up foutjes genadeloos afgestraft met een flip, die de boot in de meeste gevallen niet heel overleeft, al helemaal niet als de motoren en accu's niet 'bombenfest' in de romp zitten. Ik heb cats gezien, waarbij de romp na een klapper nog heel was, afgezien van het feit, dat de accu's zich door de romp een weg naar buiten hadden gebaand... Als je nog vragen hebt, dan horen wij het wel. Groeten, Jan.
hallo reeds veel op het net gezocht maar nog niet gevonden een tabel waarmee je een Brushed met een BL motor kan vergelijken robbe geeft op een bepaald ogenblik aan dat een motor BL over eenkomt met een navy kompakt door jos werdt mij er op gewezen dat de voorgestelde BL motor maar voor 2 kilo boten geschikt was en de boot waar er twee in moesten woog 9 kilo terwijl hij dus wel mooi vaart met de twee navy kompakt's bij de navy kompakt kan je op de site geen detail info meer vinden dus een vergelijk is moeilijk gr raf
Een 3060 KV motor op 3s kan best sneller cq stabieler varen dan een 4800 KV op 2s... Als het rendement bij 3s bij een geschikte schroef en de verdere setup ook goed is. Het koppel van een 4800 KV is ook niet zo groot als bij een 3060 KV motor. Motor, regelaar, schroef en accu's moeten goed afgestemd zijn op de boot. Ook de romp moet geschikt zijn cq overweg kunnen met de krachten die de motor(en) op de boot zetten. Wat dat betreft kan men gewone cq sportboten al niet meer vergelijken met speedboten waar men tot het uiterste gaat om de limiet te bereiken. Ik liet 's een Mega Dragstar 2 varen met een simpele outrunner motor op 3s, deze ging nu planeren in de bochten i.p.v. met een inrunner motor normaal door de bochten te gaan! Ook stond de boot veel sneller achterste voren bij hard roer. De motor was krachtiger dan de ontwerpgrens van de boot. Ik moet zeggen, dat ik dit nog niet verwacht had bij deze romp! Maar ook daar kom je pas in de praktijk achter... Verder zijn schroeven ook een heel 'experimenteerveld' om een boot beter te laten varen. Theorie is leuk, maar vaak zie je in de praktijk pas hoe het écht werkt; Testen, testen, testen.... Bij 4800 KV motoren werk je normaal met kleine schroeven (27-33 mm), het heeft geen zin om hier met 40+ mm schroeven te gaan varen. Dan wordt de motor veel te zwaar belast, en daarmee ook de regelaar en de accu's. Als het al vooruit komt, wat het heeft vaak een tegenovergestelde werking. Varen op 3s i.p.v. 2s doet men vaak om de stroom wat te drukken, immers Watt= Volt x Ampere (UxI). Wil je hetzelfde vermogen maar vaar je op een hogere spanning dan trek je zo wat minder stroom. In feite een simpel rekensommetje. Maar vaak wil men ook nog sneller varen op 3s dan op 2s en dan gaat het verhaal niet op, en trek je (on)gewild meer stroom met als gevolg een kortere vaartijd en je setup wordt nog 's zwaarder belast. Waar je dus nét niet op zit te wachten... Groeten BJ
@pompebled: ik zou juist verwachten dat een oppervlakte schroef meer toeren draait dan een onderwaterschroef. ik ga trouwens niet voor snelheids monster... wil gewoon een leuke eigenbouw cat maken die wel wat snelheid kan maken... ga vooral voor de techniek en de productie dan het varen an-sich. zat ook eerst te denken over Z-drive, maar prijzen daarvan vind ik echt niet leuk meer . btw hoe bepaal je voor een boot welke motor je nodig hebt etc? is daar een berekening voor? of is het maar natte vinger werk?
@ron: welke bedoel je, heb die site al vaak bezocht maar niet zo 123 wat gevonden. @leon: ik zit te denken aan ongeveer 1 meter. 90-110 cm oid
Aanvulling: koppel T is rechtevenredig met motorstroom Im, T = Kt x Im (Kt = koppel/Ampère = 1/Kv, Kt x Kv = 1 in SI eenheden). Beter: koppel per Ampère. Bovenstaande geldt mits beide motoren voor de rest hetzelfde zijn, alleen verschillend in aantal wikkelingen. Bij motoren van verschillend type/grootte kun je de vergelijking niet aan de hand van Kv maken. Motorstroom stijgt sneller dan spanning, gaat kwadratisch omhoog met spanning. Van 2 naar 3 cellen, zonder aanpassing van schroef/reductie, wil spanning stijgen met factor (1,5)² = 2,25, stroom verdubbelt. Wat betreft toerentallen bij snelle motoren, hou ook de 'snelheid' van de regelaar in de gaten. Een regelaar kan maar tot een bepaald toerental werken, daarboven kan hij het niet bijbenen qua rekensnelheid van de processor. Dat maximale toerental zakt als aantal magneetpolen toeneemt. Max. toerental per merk/type regelaar, bij #magneetpolen, tabel: http://www.bavaria-direct.co.za/ -> Motor building Info -> ESC Max. RPM Limits (Je kunt Christo v.d. Merwe in die Nederlans schrijven). Ik doelde niet op een bepaalde boot daar. Maar voor een beginner is het adagium vaak 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'. Handiger en sneller dan je meteen uitgebreid te verdiepen (aanbevelenswaardig) in bovenstaande techno-geek-speak van elektrotechneuten (afschuwelijk volk). 'Pk' denkers en 'kW' denkers communiceren niet altijd even goed
ik ben ook maar een noob maar een scorpion 3026/1900 is goed in een 90cm cat, als je dan naar de specs van de motor kijkt dan weet je dat ongeveer
@Leon: ik denk niet dat ik een outrunner zou kiezen ivm mantel waterkoeling @ron: kw & pk denkers lopen altijd al tegen elkaar is nog nooit anders geweest.
waarom niet, zijn er meer voor je geweest die dat gedaan hebben. en dan het spant water gekoelt maken. ik heb de 3026/1600 in een V zitten. genoeg power, en wordt niet heet. wel met spant koeling. er staat er een cat op het forum met 2 motoren (buitenlopers) en tegen de 8000watt (als ik het goed heb)
Even het water testen voor deze nieuwe fabrikant, ik heb ze twee jaar geleden d.m.v. wat linkjes met neuzen de goede kant op gezet ... een binnenlopertje van 10-15kW. Ze hebben ook kleiner. Joby Motors & http://www.makanipower.com/
Dat is ook zo. Die 25000 toeren vind je alleen bij kleine propjes onder bijvoorbeeld een Eco, deze rompjes zijn relatief licht en de props caviteren als een gek vanwege de lucht die onder de romp komt, toch varen ze over het algemeen sneller dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Mono I. De toerentallen, die ik noemde zijn natuurlijk niet absoluut, en hangen af van de gekozen prop; met meer spoed en minder toeren vaar je net zo hard als met meer toeren en minder spoed. Ook is het rendement van een grotere prop beter dan zo'n klein Ø28 mm propje, daarmee moet je het verlies in rendement compenseren met toeren. Praktijkvoorbeeld: Mijn 65 cm Xcalibur vaart met een 3630 1520KV buitenloper op 3S (ruim 15000 toeren onder last)en een Ø 45 prop nagenoeg even snel als met een 3640 3900KV binnenloper op 2S (ruim 25000 toeren onder last) en een 37,5mm prop. De vaartijd op 2S is korter, dus het stroomverbruik van de laag voltage set-up is hoger. Groeten, Jan.
@Ron: leuk design, maar gaat over vliegtuig motortjes... hoe moet je deze waterkoelen?? ennuh... is de diameter niet wat mega?
idee wat ik wil gaan bouwen is Cat met surface drives waarbij je de drives eventueel nog wat op en neer kan trimmen. zag een trimsysteem waarbij de strut je trim is. alleen heb dit nergens nog kunnen vinden... verder probeer ik het zo budget mogelijk te houden, want cashflow is wat problematisch op het moment.
@Ron: ow bloody hell... lees net de maten... GRAPJAS... 199mm doorsnede... hoe moet je dat in godesnaam in een cat van 90 cm plakken? ... heb je bijna een extra boot nodig voor de motor.... of motor plat monteren en met overbrenging naar achter.... hmm wel leuke uitdaging trouwens