vraagje over aanduidingen brushless electro motoren

zit op hobbyking te kijken (en ook andere sites)

en daar zie ik de volgende 3 motoren staan:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 3660SL 3060kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2040SL 4800kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

verschillende stats, met verschillende betekenis.

kan iemand in grote (en kleine) lijnen uitzetten wat nou wat betekend?

enige waar ik nog wel uitkom is rpm/v :)

En naast Kv hoef je verder alleen maar op maximale stroom te letten. Simpeler kan ik het niet maken :) Geen idee waarom ze accucapaciteit opgeven (in mAh). Al hang je er accu aan ter grootte van de maan dan is dat nog geen probleem.

Maximum current spreekt voor zich. Wat ook voor zich spreekt is dat die niet wordt gegeven! Belangrijk getal. Motoren gaan kapot door stroom. Niet door vermogen, niet door spanning.
Maximum voltage spreekt voor zich maar doet er niet toe. Zie mijn link verderop.
Resistance weerstand van de draden in de spoelen in de motor. Maar kan op verschillende manieren gemeten/berekend worden.
Efficiency rendement. Belangrijk getal, wordt ook al niet gegeven. Geeft aan welk deel van ingaande vermogen in motor achterblijft. Dat deel wordt omgezet in warmte/hitte.
Power vermogen. Niet opgegeven. Een 'op de duim' getal, ruwe indicatie. Kv, rendement en max.stroom zijn veel belangrijker.

Toevallig daarstraks dit antwoord over belangrijke kengetallen van motoren geschreven, in het botenforum:
[130295] brushlessmotoren-voor-schepen-2
Idem over grootte van accu:
[133406] align-rce-bl60g-trex-500-max-mah

Laatst bewerkt door een moderator:
bij motor 1 en 3 zijn max volt opgegeven, maar geen max amp....

motor 3 draait veel hoger toerental dan motor 1 (4800rpv ipv 3060)

hieruit maak ik op dat motor 1 beter geschikt is voor speedbootjes, maar is dit ook werkelijk zo?

dat geheel van accu`s snap ik wel... is vrij simpel... mooie vergelijking met grotere brandstoftank btw :)...

maar met de motoren ben ik nog geen stap verder... als ik deze 2 motoren bekijk loopt de 4800 net iets sneller op 2S als de 3060 op 3S... wat is dan het voordeel van de 3060?

als ik het sec bekijk met boerenverstand met de info die ik nu heb is de 4800 motor beter, op 2S draai je meer toeren, dus lager totaal gewicht, daarbij komt dat de motor de helft kost van die 3060.

maar als ik dat lees denk ik ook met m`n boerenverstand dat er meer achter moet zitten. motor 2x zo duur wil vaak iets zeggen over kwaliteit. en dat lees ik hier niet meer terug. ik snap ut nie meer :).

note: voor mijn gevoel zijn het motoren van dezelfde maker (gezien uiterlijk en naam, dus dat je bij de ene motor zou betalen voor een merk en ander niet geloof ik ook niet)

bij gelijke prestatie's bij meer S, zal de motor met de meeste S het koelste lopen. Gelijke prestatie = gelijk vermogen. Vaag hangt er nog een formule in mijn hoofd, V=I*R. Hoe hoger de V, des te lager de I, oftewel bij een hogere spanning, een lagere stroom, des te minder warmteverlies

Laatst bewerkt:
Zoals Ron al aangaf, een motor gaat kapot van teveel stroom, niet van spanning (voltage).
Als je de lichte motor op 2 cellen laat draaien krijg je een bepaald toerental en gaat er een bepaalde stroom lopen. Als je die zwaardere op 3 cellen laat draaien heb je bijna hetzelfde toerental en als je de prop er op aanpast kom je op dezelfde stroom. Dat is dan een grotere prop. Daarmee heb je veel meer vermogen (vermogen=spanning*stroom). Dat is het voordeel van die grotere motor.

Anders gezegd; als je meer vermogen nodig hebt kun je dat doen door de spanning gelijk te houden en meer stroom te gaan trekken, óf door een hogere spanning (meer cellen) en de stroom gelijk houden.

als ik deze 2 motoren bekijk loopt de 4800 net iets sneller op 2S als de 3060 op 3S... wat is dan het voordeel van de 3060? ...
Even los van de specifieke motoren die jij hier noemt: als je twee identieke motoren hebt, de ene met Kv =1000toeren/min, de andere met Kv = 2000toeren/minuten (doordat bij laatste aantal windingen is gehalveerd, maakt het niets uit of je motor 1 op 10Volt laat lopen, of motor 2 op 5Volt. Beide situaties zijn 'identiek': gelijk vermogen, gelijk toerental. Voordeel van werken met hogere spanning is de lagere stroom die door regelaar en aansluitdraden loopt, iets minder verliezen.

Maar je moet niet alleen naar Kv kijken, stroom doet er ook toe. Een grote/zware motor met Kv gelijk aan een klein motortje, zal veel meer vermogen kunnen verwerken.

Qua kiezen: je weet welk toerental je wilt draaien, je weet accuspanning, daaruit volgt je keuze voor Kv (toerental delen door spanning). Vervolgens kies je motor met dat Kv die gewenste stroom goed kan verdragen.

bij gelijke prestatie's bij meer S, zal de motor met de meeste S het koelste lopen. ....
Helaas André, ik moet je teleurstellen. Bij de motor met hoogste spanning loopt de minste stroom. Echter, die motor heeft meer windingen en dunnere draad waardoor, ondanks de lagere stroom, het vermogensverlies in de motor hetzelfde is als bij de motor die gewikkeld is voor lagere spanning.

Leuke tooltjes om mee te spelen voor beter inzicht:
http://www.scriptasylum.com/rc_speed/index.html
-> electrical
-> battery resistance demo
&
-> power calculator

De overige tools zijn ook handig voor elektro-mensen, bookmark.

Laatst bewerkt:
ik kom zelf uit de botenbussiness, en daar is het hoe meer pk, hoe groter de spoed hoe sneller je kan varen...

hoe bepaal je het aantal toeren wat je wil draaien?

voorbeeld1: CAT van ongeveer 1.1 met 2 motoren in de drijvers en surface piercing drives.

voorbeeld2: wiesel bootje

hoe bepaal je voor zo`n boot wat je moet hebben (weet dat het nu meer naar nautic toe gaat, maar goed)

Dat zul je aan botenmensen moeten vragen, daar kan ik je niet mee helpen, en Arjan (vliegen) en André (rijden) waarschijnlijk ook niet. Plaats een linkje naar je vraag/discussie daar hier in deze discussie, kunnen we meekijken.

Behalve pk (vermogen, Watt) is koppel ook belangrijk. Je hebt weinig aan veel vermogen als je een klein schroefje op een dikke diesel zet. En het is de stroom die zorgt voor koppel = stroom/Kv.
In het algemeen: benodigd vermogen stijgt met derde macht van snelheid (auto's) of toerental (boten en vliegtuigen). Koppel stijgt kwadratisch.

Back