Scheeps verlichting draadje

Hallo mede modelbouwers,

Aangezien er verschrikkelijk veel vragen zijn over de verschillende soorten verlichting en wat waar nu voor is hier een informatief draadje over navigatie verlichting volgens het BVA en BPR.

Even voor de goede orde, ik weet niet al te veel over het BPR dus als iemand mij hierin wil bijstaan zou ik dat zeer zeker op prijs stellen.

Voor type lampjes/ LED's zie dit topic:
scheeps-verlichting-draadje-2-lampjes-leds

Allereerst de standaard navigatie verlichting:

Schip kleiner dan 50 meter:

Sectorlichten.png


Groen & Rood geven voor het vaartlopen door het water
Toplicht hek licht: manouvreerbaar
rondom licht: anker licht/ aan de grond gelopen schip

Schip groter dan 50 meter:
scan10018w.jpg


het verschil hier is dat er 2 toplichten zijn en 2 anker lichten.
Toplichten: 1 voorop het schip en 1 achter. Het achterste toplicht dient hoger te zijn dan die aan de voorzijde

Ankerlichten: 1 voorop het schip en 1 achter bij het heklicht.
Achter dient lager te zijn dan voorop.

anker.jpg


grond.jpg



NOC.jpg


R-W-R, Beperkt manouvreerbaar kan dubbel uitgevoerd zijn om 100% rondom schijnent te garanderen.

bm.jpg


bm2.jpg


bm3.jpg


ggb.jpg


sleep1.jpg


sleep2.jpg



sleep3.jpg


voorschrift 24G slepend schip met onopvallende sleep
lengte slepend schip <50m. Lengte sleep >200meter.
sleep4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Continu rood rondom schijnend of rood rondom schijnend flikker licht

In de zeevaart ziet men regelmatig dat 1 van deze lampen word gevoerd.
Wat houd dit in?

Rood rondom schijnend:
-Dit licht behoort in de haven tijdens donkere uren gevoerd te worden indien het schip gevaarlijke stoffen aan het afgeven/ ontvangen is. Overdag word de Bravo vlag/ rode vlag gevoerd.

Waarom word ermee gevaren?
-Er word mee gevaren om duidelijk aan te geven dat het schip in kwestie gevaarlijke stoffen vervoert die onder de IMO classes vallen dan wel een UN nummer hebben.

Is dit verplicht?
-Nee! Het is niet verplicht volgens het BVA dat schepen deze verlichting op open zee moeten voeren.
-Ja in sommige vaarwateren zoals haven gebieden/ rivieren/ passage kanalen is de voering van deze verlichting verplicht volgens lokale regelementen. Bijv Kieler Kanal (Ost West kanal), Suez Kanaal en andere van dit soort gebieden.

Rood rondom schijnend flikkerlicht:

Waarom word ermee gevaren?
-Idem als rood rondom schijnend.

Is dit verplicht?
-Nee! Het is niet verplicht volgens het BVA dat schepen deze verlichting op open zee moeten voeren.
-Ja, in Azië, de (zuid) Chinese zee als ik het goed zeg, is het volgens de lokale regelementen verplicht dit licht te voeren als men gevaarlijke stoffen vervoerd.
 
Laatst bewerkt:
Specaile passage verlichtingen:

Speciale passage verlichtingen:

er zijn diverse plaatsen in de wereld waar er een speciaal licht of licht combinatie gevoerd moet worden om te kunnen/ mogen passeren daar.

Een paar goede voorbeelden zijn het Kieler Kanal en het Suez kanaal.

Kieler kanaal:
Een enkele gele lamp rondom schijnend:
Schip korter dan 75 meter en diepgang minder dan 4meter varend zonder loods

Blauw stuurlicht:
alle schepen met een diepgang groter dan 6,10 meter zijn verplicht een blauw stuurlicht te hebben en te voeren. (zie uitleg Blauw stuurlicht)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
omdat ik twijfel aan enige lamp voorschriften heb ik gemailed naar de aothoriteiten.

1 probleem.. de email adressen kloppen niet dus moet ik even een omweg vinden om de voorschriften te krijgen, danwel erachter komen als ik er zelf weer doorheen moet komende vaar periode
 
Een goed en begrijpelijk draadje, bedankt.
Maar ik ben nog op zoek naar de voorschriften bij werkende werkschepen. in mijn geval een brandblusboot (Weser).
Welke extra lampen, welke straalhoek, waar op het schip, knipper of draailicht, wanneer gebruikt ook varend, zoals politiewagens, ambulance?)

Bedankt
Hans V
 
Misschien beter in een apart draadje?

Wat zijn i.h.a. de ervaringen met verschillende lichtbronnen?
Wat is op dit moment aan te raden?
Ik bedoel kleine lampjes of leds. Stralen leds voldoende rond, is het nodig de speciale high intensity leds te gebruiken?
Enzovoort

Hans V
 
Geplaatst op mijn Zwarte Zee:

Totaal 15 led's op dit vitrine model, totale stroomopname 30mA.
2 led's op de achtermast (wit en geel)
3 op de voormast.
Boordlichten 4 stuks.
heklicht.
machinekamer, hulp lier en roerkoning.
Stuurhut.
Kombuis en bemanningsruimte.
Alarmlicht en schijnwerper.

Alles bedienbaar, ook lampentest ingebouwd.

leuk om te zien als het schemerd of donker is.

groet : Manus
 
beste manus laat ons van dat moois mee genieten :banana:en stuur eens en fototje als alles brand.
want plaatjes zeggen meer als woorden.
groet van willem
 
Hoi Willem,

Dat mag ik (nog) niet omdat ik nieuw ben...helaas, zou je privé wel iets kunnen laten zien...dus mailadres nodig.

groet : Manus.
 
Hallo Manus,

Ook ik ben zeer benieuwd naar foto's.
Ik moet zelf namelijk ook verlichting gaan aanbrengen.
Mail adres stuur ik wel via PB.

Groet, Cees
 
Hallo Manus

Mag ik aannemen dat led tegenwoordig minstens zo goed is als kleine lampjes?

En aan allen: is er echt niemand die me kan vertellen waar en welke extra lampen in de opbouw van de Weser zitten, speciaal voor brandblussers? Rood, blauw, knipper ..... En wanneer die gebruikt worden?
 
Hoi HansV,

Led's zijn er in soorten en maten, denk aan diffuus en helder, verder aan de verschillende kleuren en stroom die ze opnemen zo ook de spanning die nodig is. Een juist gekozen led is in mijn ogen te verkiezen boven echte lampjes, denk hierbij aan de stroomopname en de lange levensduur.

Vergeet echter nooit een serie weerstand in je schakeling op te nemen , anders is het poefffff en weg led. Er zijn ook led's met ingebouwde weerstand in verschillende spanningen in de handel.

groet : Manus
 
Heeft iemand een idee welke leds je het beste kan gebruiken op kleine schepen, zoals de 25 cm lange Moewe? Smd leds? Of een grotere led verbouwen tot navigatie-licht (las elders dat iemand ze verfde en afvijlde om de vorm van een boordlicht te benaderen) En welke helderheid heb je dan nodig? Het is niet de bedoeling om de opbouw te "x-rayen" zeg maar...
 
hallo mensen,

@ Hansv:
De lampen voor jou specifieke boot zijn iig een oranje en een blauwe zwaailamp
Volgens de standaard regel die oa gebruikt word is een oranje zwaailamp als zijnde een "werk licht"/ schip bezig met werkzaamheden.

Blauw zwaailicht voor een "authorisatie voertuig" lees SART/ politie(wasserschutz)/ Brandweer/ Havendiensten

@ Hansv & Indoorvlieger:
LED lampen verbuirken stukken minder stroom en de licht opbrengst is / kan net zo
goed zijn als gloeilampen.

Sinds kort is er bij ons op de club een bestelling van groene, rode leds en warm witte 3mm leds bij mij gedaan voor de boten. als je hiervoor hyperflux leds gebruikt kan je helemaal niet meer stuk, deze hebben een stralingshoek van zo'n 160 graden
 
Eerst: bedankt Cotjuh
Maar ik heb wat extra heldere led's gekocht (die zaten nog niet in mijn onderdelenbak) en aangesloten. Dat zijn de bekende 5 mm. ronde led's. Die geven veel licht, helaas alleen recht vooruit, dwz door het bolle topje met iets van 30 graden. Perfect voor koplampen van auto's en treinen, maar op de boot wil ik rondom schijnende lampen. De gewone soorten led geven rondom nauwelijks licht en als toplicht kunnen ze niet gebruikt worden. Misschien als navigatielicht in een speciale opstelling waarin ze van binnen in de kajuit naar buiten steken.
Of zijn er andere typen die een 360 graden stralingspatroon hebben?
Wat zijn dat voor led's die je hierboven noemt? Heb je een foto, kunnen er meer tegelijk in één opstelling worden gezet om rondom stralen te bereiken?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn elektronica schakelingen genoeg om lampjes te laten knipperen. Maar heeft iemand een goed idee om kleine ZWAAI lichtjes te imiteren?
 
hyperflux leds zijn wat duurdere leds met een grotere stralings hoek.

ze zien er eigenlijn hetzelfde uit.. Voor je navigatie verlichting raad ik aan om geen heldere maar gekleurde leds te gebruiken, deze lichten iets beter rondom op.
Ook zou ik 3 mm nemen omdat deze beter te richten zijn.

Als je goed bent in solderen en een goed oog hebt kun je ook SMD leds gebruiken, deze zijn nog kleiner en kun je nog makkelijker in een groep plaatsen.
voorbeeld SMD leds:
normal_DSCF1381.JPG


blue-LED-0603-2.jpg


Verder is er nog een optie om een lens of spiegellens (net als in een komplamp van een auto of bij een zaklamp) te maken/ kopen/ plaatsen.
Dit vergroot en versterkt soms zelfs je licht vlak.

voor de zwaailamp zou ik eens bij de vrachtwagen afdelingen gaan kijken oa hier op het forum en bij webshops/ websites en winkels. Hier zijn vele opties voor te verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eraan om een 25 cm lang bootje van verlichting te voorzien. Althans, in ieder geval rood en groen boordlicht, zodat ik in het donker kan varen. Ik dacht aan 3 mm leds, en dan de bovenkant plat vijlen, zodat ze meer op boordlichten lijken. Maar dan mis ik wel een groot deel van de lichtopbrengst, zo merk ik. Misschien dan toch maar kleine boordlichten kopen, en de led er met de lens naar buiten wijzend in zetten.
 
Back
Top