Wat is de Flybar?
Als het goed is zit er aan je CP heli een stang met 2 van die peddels. Die stang noemt men de flybar. Aangezien de flybar vrij kan precesseren, KAN de heli niet anders dan de beweging van de flybar volgen: wil de heli sneller rollen dan vermindert de flybar de cyclische aansturing naar de bladen, en als de heli te traag is, vergroot de flybar die cyclische aansturing.
Wat is FlybarLESS?
Dit is dus een heli zonder de Flybar, hierbij zit meestal direct de swash plate gekoppeld aan de blade grip.
Je hebt 2 mogelijkheden bij het FBL (FlyBarLess) vliegen. Namelijk met of zonder regelende electronica.
Zonder wordt vaak Rigid of Non-Estab vliegen genoemd, echter in de meeste gevallen dat men over FBL praat gaat men ervan uit dat je wel regelende electronica gebruikt.
Deze regelelectronica neemt de functie van de flybar over. Hiervoor is een 3 assige gyro nodig en behoorlijk wat software en regeltechniek.
Rigid/non estab
Voor zeer uitgebreide uitleg over Rigid vliegen zie onderstaande draadje meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen
FBL met Estab.
Zeer belangrijk te weten is dat vrijwel alle FBL systemen een 3 assige gyro hebben en daarmee de rotatiesnelheid meet. Door een eindige integrator is de fbl unit echter in staat zijn hoek beperkte tijd vast te houden.
Als je de heli schuin weghangt dan houdt hij deze hoek vast en zal niet zelf vlak gaan liggen. Word je flybarless heli (met elektronica) door een windvlaag naar rechts 'gerold'.
dan pikt de sensor dit op en corrigeert de rolsnelheid naar 0, en laat de heli naar links rollen. Uiteindelijk is de heli weer terug in zijn oorspronkelijke hoek.
Voordelen FBL
- minder gewicht
- meer wendbaarheid
- langere vliegtijd
- minder speling in overbrenging naar kop
Nadelen FBL
-“opnieuw” leren vliegen (vliegt anders dan je gewend bent)
-Estab vergt veel meer setup vaardigheden
-vibraties kunnen veel problemen geven bij Estab
-bij falen Estab vrijwel zeker crash ten gevolg
Schaal
Bij schaalhelis wordt de heli vaak omgebouwd naar Flybarless vanwege het uiterlijk. Je kunt hier ervoor kiezen dit met of zonder Estab te gaan vliegen.
Voordeel van Estab is dat je na overstap naar FBL (mits je setup goed is) meteen weer kunt vliegen. Er kleven echter grote nadelen aan het Estab vliegen met schaalhelis. Door de heading hold eigenschappen van de FBL systemen kun je slecht aanvoelen waar de mechanische limiet van je heli ligt. En zul je bij overschrijden van die grens direct in de problemen zitten. Dit komt doordat schaalhelis zwaar zijn en relatief weinig toeren en motorvermogen hebben.
Het is heel goed mogelijk om je schaalheli zonder Estab te vliegen echter zul je dit moeten leren. Doordat je al flybar vliegervaring hebt zal het goed te doen zijn al zul je soms verast kunnen worden door bepaalde Rigid eigenaardigheden. Brutus en Student kunnen je hier alles over vertellen.
3D
Steeds meer 3D piloten stappen over op FBL (al zijn er ook wel echte flybar die-hards). De grote voordelen van FBL zijn de afstelmogelijkheden, Heading hold op alle assen en de simpelere kop opbouw. Figuren kunnen simpelweg strakker gevlogen worden doordat het FBL systeem een deel van de functies overneemt.
Sportvlieger
Ook voor de sportvlieger gelden dezelfde voordelen als voor de Schaalheli en 3D piloot. Echter de nadelen ook en deze zijn voor de sportvlieger belangrijker zijn. Wil je graag zonder gezeur lekker veel vliegen dan kan een Estab systeem je veel problemen geven. Je zult je behoorlijk moeten verdiepen in de werking en afstelling en als je pech hebt moet je op zoek naar vibraties of andere storingen. En uiteindelijk geeft het niet veel prestatievoordeel voor de sportvlieger.
Verschillende regel systemen
Hieronder volgt een kort overzicht van de meest populaire FBL controllers
-Microbeast BeastX
· relatief goedkoop en simpel maar degelijk systeem, goede handleiding en support van fabrikant
-Mikado Vstabi
· de benchmark voor de flybarless systemen, echter vanuit mikado een belabberde handleiding. Al is de software wel een stuk beter geworden. En dankzij MrMel een heleboel setup videos beschikbaar.
-Futaba CGY750
· Relatief nieuw systeem. Zoals altijd bij Futaba zijn de handleiding best redelijk alleen vergeten ze uit te leggen wat de functies precies doen. Grote voordeel van dit systeem is dat hij theoretisch immuun is voor vibraties en dus in principe met CA hard aan je heli kan worden gemonteerd.
-Align 3G
· Basic systeem dat goed werkt voor de meeste sportvliegers. Na modificaties en veel tuning ook geschikt in principe geschikt voor 3D.
-Robbe Helicommand.
· Voornamelijk populair onder de schaalvliegers.
Autopilot/bailout/self levelling systemen
Er bestaan ook systemen die naast de 3assige gyro ook acceleratiemeters of zelfs GPS hebben en hierdoor in staat zijn een heli echt te stabiliseren en/of te laten hoveren.
Persoonlijk vind ik dat zulke systemen alleen nut hebben voor fotografen en zeker NIET voor beginners. Je moet het leren vliegen toch echt zelf doen of evt aan de kabel.
Als het goed is zit er aan je CP heli een stang met 2 van die peddels. Die stang noemt men de flybar. Aangezien de flybar vrij kan precesseren, KAN de heli niet anders dan de beweging van de flybar volgen: wil de heli sneller rollen dan vermindert de flybar de cyclische aansturing naar de bladen, en als de heli te traag is, vergroot de flybar die cyclische aansturing.
Wat is FlybarLESS?
Dit is dus een heli zonder de Flybar, hierbij zit meestal direct de swash plate gekoppeld aan de blade grip.
Je hebt 2 mogelijkheden bij het FBL (FlyBarLess) vliegen. Namelijk met of zonder regelende electronica.
Zonder wordt vaak Rigid of Non-Estab vliegen genoemd, echter in de meeste gevallen dat men over FBL praat gaat men ervan uit dat je wel regelende electronica gebruikt.
Deze regelelectronica neemt de functie van de flybar over. Hiervoor is een 3 assige gyro nodig en behoorlijk wat software en regeltechniek.
Rigid/non estab
Voor zeer uitgebreide uitleg over Rigid vliegen zie onderstaande draadje meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen
FBL met Estab.
Zeer belangrijk te weten is dat vrijwel alle FBL systemen een 3 assige gyro hebben en daarmee de rotatiesnelheid meet. Door een eindige integrator is de fbl unit echter in staat zijn hoek beperkte tijd vast te houden.
Als je de heli schuin weghangt dan houdt hij deze hoek vast en zal niet zelf vlak gaan liggen. Word je flybarless heli (met elektronica) door een windvlaag naar rechts 'gerold'.
dan pikt de sensor dit op en corrigeert de rolsnelheid naar 0, en laat de heli naar links rollen. Uiteindelijk is de heli weer terug in zijn oorspronkelijke hoek.
Voordelen FBL
- minder gewicht
- meer wendbaarheid
- langere vliegtijd
- minder speling in overbrenging naar kop
Nadelen FBL
-“opnieuw” leren vliegen (vliegt anders dan je gewend bent)
-Estab vergt veel meer setup vaardigheden
-vibraties kunnen veel problemen geven bij Estab
-bij falen Estab vrijwel zeker crash ten gevolg
Schaal
Bij schaalhelis wordt de heli vaak omgebouwd naar Flybarless vanwege het uiterlijk. Je kunt hier ervoor kiezen dit met of zonder Estab te gaan vliegen.
Voordeel van Estab is dat je na overstap naar FBL (mits je setup goed is) meteen weer kunt vliegen. Er kleven echter grote nadelen aan het Estab vliegen met schaalhelis. Door de heading hold eigenschappen van de FBL systemen kun je slecht aanvoelen waar de mechanische limiet van je heli ligt. En zul je bij overschrijden van die grens direct in de problemen zitten. Dit komt doordat schaalhelis zwaar zijn en relatief weinig toeren en motorvermogen hebben.
Het is heel goed mogelijk om je schaalheli zonder Estab te vliegen echter zul je dit moeten leren. Doordat je al flybar vliegervaring hebt zal het goed te doen zijn al zul je soms verast kunnen worden door bepaalde Rigid eigenaardigheden. Brutus en Student kunnen je hier alles over vertellen.
3D
Steeds meer 3D piloten stappen over op FBL (al zijn er ook wel echte flybar die-hards). De grote voordelen van FBL zijn de afstelmogelijkheden, Heading hold op alle assen en de simpelere kop opbouw. Figuren kunnen simpelweg strakker gevlogen worden doordat het FBL systeem een deel van de functies overneemt.
Sportvlieger
Ook voor de sportvlieger gelden dezelfde voordelen als voor de Schaalheli en 3D piloot. Echter de nadelen ook en deze zijn voor de sportvlieger belangrijker zijn. Wil je graag zonder gezeur lekker veel vliegen dan kan een Estab systeem je veel problemen geven. Je zult je behoorlijk moeten verdiepen in de werking en afstelling en als je pech hebt moet je op zoek naar vibraties of andere storingen. En uiteindelijk geeft het niet veel prestatievoordeel voor de sportvlieger.
Verschillende regel systemen
Hieronder volgt een kort overzicht van de meest populaire FBL controllers
-Microbeast BeastX
· relatief goedkoop en simpel maar degelijk systeem, goede handleiding en support van fabrikant
-Mikado Vstabi
· de benchmark voor de flybarless systemen, echter vanuit mikado een belabberde handleiding. Al is de software wel een stuk beter geworden. En dankzij MrMel een heleboel setup videos beschikbaar.
-Futaba CGY750
· Relatief nieuw systeem. Zoals altijd bij Futaba zijn de handleiding best redelijk alleen vergeten ze uit te leggen wat de functies precies doen. Grote voordeel van dit systeem is dat hij theoretisch immuun is voor vibraties en dus in principe met CA hard aan je heli kan worden gemonteerd.
-Align 3G
· Basic systeem dat goed werkt voor de meeste sportvliegers. Na modificaties en veel tuning ook geschikt in principe geschikt voor 3D.
-Robbe Helicommand.
· Voornamelijk populair onder de schaalvliegers.
Autopilot/bailout/self levelling systemen
Er bestaan ook systemen die naast de 3assige gyro ook acceleratiemeters of zelfs GPS hebben en hierdoor in staat zijn een heli echt te stabiliseren en/of te laten hoveren.
Persoonlijk vind ik dat zulke systemen alleen nut hebben voor fotografen en zeker NIET voor beginners. Je moet het leren vliegen toch echt zelf doen of evt aan de kabel.
Laatst bewerkt door een moderator: