Oostenrijk!
Gisteren ook terug gekomen van 2 weken oostenrijk en ik heb het Pixeltje gelukkig niet voor niets gebouwd!
Door de koffer is hij heelhuids in een letterlijk tot het dak volgepropte espace aangekomen op de camping en daarvandaan rustig gezocht naar mogelijkheden.
Het eerste wat ik vond was een club met een magistraal mooie lokatie op een kwartiertje van de camping:
modellfluggruppe mfg feistritz ,Maar een tientje voor een dag gastvliegen en geen helling hebben het tot 1 bezoekje beperkt.
2de poging was de FMT advertentie van modelvlieghotel Glocknerhof op een half uurtje rijden over mooie bergweggetjes. Daar is een motorveld in het dal en een HAUSHANG op 1300 meter hoogte die eigenlijk alleen voor hotelgasten bedoeld is. Maar ik had een FMT met de advertentie bij me en de eigenaar vond het zo gaaf dat ik daarmee aan kwam zetten dat ik er toch mocht vliegen.
De weg omhoog is 25% of meer klimmen, 1ste versnelling en een panische vrouw vanwege het smalle weggetje en dan sta je 20 minuten later hier:
Mooi! Hoog!....en die ene ander modelvlieger, duitse hotelgast, was met een ander Schweissgutkistje aan het vliegen (de chinook). Helaas was hij ook aan het klagen dat hij al 2 weken in het hotel zit en nog geen dag goed vliegweer heeft gehad. Alleen maar het motortje opwarmen maar van zweven geen sprake. Daar ben ik dus ook maar 1 keer geweest, prettig voor de remmen van de auto en het hart van mijn vrouw, en met een half uur vliegen en bijna sneller zakken dan ik met de motor omhoog kon niet echt een goed gevoel.
Ook een pittig plekje want het hele veld is zo steil als hij op de foto omlaag gaat dus landen was apart en iets anders dan op een duin.
Enkle dagen later was ik met het hele gezin op stap naar een mooie kabelbaan vlakbij de ossiachersee: Gerlitzen. Eenmaal boven op 1911 meter was het helemaal bewolkt. de parapenters startten in de mist en vlogen volgens mij op gevoel weg van de berg tot ze uit de wolk en boven het meer hingen om vervolgens naar beneden te stunten want thermiek was er niet. Zicht op de berg was zo'n 150 meter en wat zie ik in de mistflarden? Een easyglider!
Meteen naar de piloot toegegaan en bestookt met vragen hoe, wat, wanneer, waarom????
Recept daar is vrij simpel: op 35mhz even aanmelden in het restaurantje en op 2,4ghz gewoon met piloten overleggen en vliegen. En......ipv moeilijk je spullen in de kabelbaan kan je aan de andere kant van de berg met de auto omhoog! Joepie!!!
Met gemengde gevoelens stond ik naar die man te kijken want ik wilde ook wel even maar mijn pixeltje lag 2km lager achter in de auto en de omstandigeden waren werkelijk KAK! Met z'n easyglider vloog hij de helft van de tijd op de motor om in de lucht te blijven en dat zegt wel wat. In de kabelbaan naar beneden dus besloten dat ik daar zekersteweten terug ging komen...al moest ik er 4 klagende vrouwen voor op sleeptouw nemen!
Ik heb het uiteindelijk op een akkoordje kunnen gooien. Als ik hen bij ons volgende bezoek, met mooi weer, bij de kabelbaan af zou zetten vonden ze het geen probleem als ik het renaultje de berg op zou mishandelen om te vliegen tot het niet meer leuk was.
Het heeft 4 dagen en een mislukte poging, vanwege putweer in het andere dal, geduurd maar toen was het zover. De top van de berg was vanaf het meer in zicht, de parapenters kwamen met bossen van de berg af en de parkeerplaats bij de kabelbaan stond helemaal vol. De meiden afgezet en toen eens gekeken wat het 8kleppertje nu echt kon op een berg.
Simpel gezegt komt die 4 cilinders en 150pk tekort (ik miste mijn pick-upje!!!!!) maar daar gaat dit verslagje niet over haha.
Bovenop de berg zag ik de eerste modellen al hangen....weer alleen maar easygliders!
Toen ik uit de auto stapte leek het alsof de hemel omlaag kwam....maar dat waren dus de GFK F3B/J/maak er maar wat van-bakken die van 150 meter hoogte aandoken om het aanwezige publiek bang te maken. Ik had al kippenvel op mijn armen staan!!
Wat een uitzicht!!:
Maar daar sta je dan als eenvoudige kaaskop. Nooit op een berg gevlogen en alles wat in de luchthangt zijn 1kw-vliegbeesten en easygliders. Wat heb ik daar nou met mijn 1 meter- jedelsky-houten-vleugeltje te zoeken?
Eerst maar eens in elkaar schroeven, kijken en praatje maken. De omstandigheden bleken wisselend, niet genoeg wind om zonder motor weg te komen maar wel wat thermiek maar net aan genoeg. De easyglider piloten vlogen veel op de motor om een beetje naar beneden te zweven en alleen de gfk-elektro-kisten kwamen echt weg.
De vluchten waren van de anderen ook niet lang en wat schertste mijn verbazing?
Zonder uitzondering kwamen ale piloten naar mijn kistje: Ist dass einer von Schweisgut??
Ik vind zelf mijn bouw kwaliteiten niet echt super maar ik kreeg de ene na de andere veer over dat hij zo leuk in elkaar zat.
Toen was het dus zover, met omstandigheden waar een easy niet in de lucht blijft (is toch mijn referentie voor een kistje dat altijd en overal goed vliegt) alles aansluiten, controleren, bibbervingers aan de knuppels en daar gaan we:
De eerste vluchten waren rommelig en kort, veel motor, veel stuurfouten, waardeloze landingen, zwaartepunt een beetje naar achteren, uitslagen veeeeeeel kleiner.
pfff..kan ik nu gewoon echt niet vliegen??? Even een kwartiertje pauze en naar de anderen kijken. Die bleken dus ook gestopt omdat er gewoon even geen goede omstandigheden waren.....het lag dus niet helemaal aan mij.
Dus....accu laden en vol goede moed weer vliegen. De aanpassingen aan het vleugeltje waren goed, de ontspanning kwam in de vingers en langzaamaan ging ik steeds beter vliegen, de bochtjes liepen steeds soepeler en.......het pixeltje begon op hoogte te blijven i.p.v. het dal in te zakken.
Bochtjes maken! Denk aan het aerodynamica draadje!...lekker laten vliegen! en ja hoor!
Langzaam maar steeds sneller begon hij te klimmen! De easypiloot naast mij, die ogenschijnlijk helemaal verliefd op m'n vleugeltje was geworden, riep meteen naar de anderen: Er hat lift!! En tegen de tijd dat zij hun Easy's ook in de lucht hadden zat ik naar een stip te staren!
tja....nu zit hij wel erg hoog.
Duiken vind ik eng dus dan maar op 1 oor en vol up bochtjes trekken. Dat duurde voor mijn gevoel veeeel te lang dus dan maar gek doen. Loopings, rollen, nog meer loopings, andere kant op rollen....toen ik de kleuren op de vleugels weer kon zien even wat ruime bochten en landen en bijkomen. WAUW! 20 seconden motorloop en drie kwartier weggeweest.
De dames begonnen inmiddels te klagen, ik kon er met warme chokolademelk met slagroom nog 1 vlucht uit halen dus toch maar die verse 3S erin (vind hem een beetje te sterk op 3s) en daar gaan we weer. Nu maar 10 seconden motorloop want hij klimt wel ff heel wat bruter (en ineens wat minder eng) en nu eens kijken wat hij kan t.o.v. een easy.
Niets mis mee dus....hij is een stuk sneller maar ik kon dezelfde bochtjes draaien en ik ging net zo hard omhoog dus ik ben helemaal tevreden.
Wat een uitzicht! wat een lokatie! Daar ga ik zeker terug komen maar dan met een pickupbak vol met Climaxx, Diva, Talon en misschien zelfs Twin Astir!
(En niet tevergeten de Pixel natuurlijk!)
Om het af te leren nog een zoekplaatje:
Groeten
Justus