Mijn vlieg ervaring van vandaag

Op de filmbeelden zie je mooi dat de hele vlucht één lange duikvlucht is.:(

Hallo Raymond,

Die ga je zeker later plaatsen, kan niet wachten tot ze er op staan

groet


Terence
 
@ fotor, ben ik blij met mijn keychain spycam :) mega klein, en je hebt minder tape nodig ;)
je kan er zelfs 20 op je toestel kleven zonder dat ie t voelt.
 
Firefox, ik ben goed bekend met de keychain cams, heb er 3 in mijn bezit (die niet zelden allen tegelijk op een vliegtuig zitten). De kwaliteit van de GoPro echter is niet te vergelijken: kleur, scherpte, beeldhoek etc zijn vele malen beter. Helaas is de prijs ook vele malen beter :(. Deze GoPro heb ik te leen en ik maak er nu zeer mooie beelden mee, maar de keychain cams zijn zeker goed voor het geld en minder gedoe en zullen in de toekomst nog veelvuldig gebruikt worden.
 
Firefox, ik ben goed bekend met de keychain cams, heb er 3 in mijn bezit (die niet zelden allen tegelijk op een vliegtuig zitten). De kwaliteit van de GoPro echter is niet te vergelijken: kleur, scherpte, beeldhoek etc zijn vele malen beter. Helaas is de prijs ook vele malen beter :(. Deze GoPro heb ik te leen en ik maak er nu zeer mooie beelden mee, maar de keychain cams zijn zeker goed voor het geld en minder gedoe en zullen in de toekomst nog veelvuldig gebruikt worden.

dat is wat ik bedoel se :) gaat je toestel in de grond met zo een dure camera, dan baal je daar nog meer van, dan van het toestel :)

ik ben blij genoeg met de kwaliteit van de keychain cam... alleen bij zonnige dagen, en niet binnen filmen :)
 
Ik heb voor Gert een kort promo filmpje gemaakt, zie hieronder. Voor mezelf maak ik nog een langer filmpje met meer mooie beelden, maar hier alvast enkele highlights. Als ik het langere filmpje klaar heb zal ik hem hier posten, maar dat gaat nog een paar dagen duren door andere bezigheden (zoals het afmaken van deze vakantie en 3 dagen BIGGS Pottes).


Nog 2 voorbeelden van de mogelijkheden van de GoPro (en leuke dingen in Oostenrijk ;)):


Hopelijk komt er nog een stukje buggy rijden bij :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi man, die rodelbahn die ken ik, daar zitten een aantal verraderlijke bochtjes in....... en je zoontje die had er flink de sokken in!
 
Raymond,

Ik zit hier met een smile te kijken. Het vliegen is gaaf om te zien, jullie hebben een prachtig onderkomen (bedankt voor het adres!) en die rodelbahn, die is lang he? Heb die samen met mijn vrouw een keer gedaan, (lang geleden) en het traject af moeten leggen met 1 oog door een mid-air met een grote vlieg. Wel leuk om die baan eens terug te zien. (ga het filmpje maar eens laten zien aan mijn vrouw)

Btw, jullie hebben prachtig weer.... hier is het :onweer:
 
Ik heb voor Gert een kort promo filmpje gemaakt, zie hieronder. Voor mezelf maak ik nog een langer filmpje met meer mooie beelden, maar hier alvast enkele highlights.
Dat zijn hele mooie beelden op een hele mooie locatie, maar het was wel een plof landing op het laatst. Het waren zeker GFK vleugels want ik denk niet dat je plakband zo op bespanning kan plakken en los trekken zonder gevolgen.

dat is wat ik bedoel se :) gaat je toestel in de grond met zo een dure camera, dan baal je daar nog meer van, dan van het toestel :)
Dat valt wel mee, de GoPro's kunnen heel wat hebben en blijven meestal heel na een crash mits verpakt in hun beschermende behuizing. Ik heb zelf een crash gehad waarbij de zwever total loss was en de GoPro ook nog eens 2 maanden buiten lag in zon, wind, en regen. Toen ik het weer terug kreeg, werkte het nog perfect: yPNvlakZInY[/media] Radian crash at Monte Catalfano, Sicily - YouTube. Dat is nu mijn reserve GoPro geworden. Het enige nadeel van de GoPro voor mij is dat het relatief groot is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zijn hele mooie beelden op een hele mooie locatie, maar het was wel een plof landing op het laatst. Het waren zeker GFK vleugels want ik denk niet dat je plakband zo op bespanning kan plakken en los trekken zonder gevolgen.
Tja, af en toe maak je wel eens een ploflanding, zeker op uitdagende lokaties. Ik heb ze nog rotter gemaakt deze vakantie (ook mooier hoor).
De vleugels zijn geen GFK maar gewoon styro/balsa met oracover. Je moet met lostrekken van het tape niet het tape recht van de vleugel af willen trekken, maar het tape 'dubbelvouwen' en evenwijdig aan het vleugeloppervlak eraf trekken. Dan is het prima te doen.

Jouw incident is wel hele goede reclame voor de kwaliteit van deze camera!
 
een DLG in het hooggebergte, en een elektro start ...? oei oei, dat is niet volgens de regels! ;) ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat je een elektrostart afkeurt kan ik begrijpen, maar sinds de Fantasy een keer tijdens een no-wind start op de Wasserkuppe is overtrokken start ik hem uit principe altijd met motor, zeker als iemand anders gooit. De motor is na de start (uiteraard) niet meer aangeweest.
Maar wat is er mis met een DLG in de bergen? Ideaal bij weinig wind! Betere kistjes vind je niet.
 
Zeg...is het bij jou nog steeds mooi weer eigenlijk? Ik word hier zo langzamerhand stapelgek van de wind en regen.....
 
Het is geen mooi weer meer. Maar ik ben dan ook vannacht teruggekeerd uit Oostenrijk. Het is inderdaad pet hier. Afgelopen woensdag overigens ook daar een hele dag regen gehad.
 
Oostenrijk!

Gisteren ook terug gekomen van 2 weken oostenrijk en ik heb het Pixeltje gelukkig niet voor niets gebouwd!
Door de koffer is hij heelhuids in een letterlijk tot het dak volgepropte espace aangekomen op de camping en daarvandaan rustig gezocht naar mogelijkheden.
Het eerste wat ik vond was een club met een magistraal mooie lokatie op een kwartiertje van de camping: modellfluggruppe mfg feistritz ,Maar een tientje voor een dag gastvliegen en geen helling hebben het tot 1 bezoekje beperkt.
2de poging was de FMT advertentie van modelvlieghotel Glocknerhof op een half uurtje rijden over mooie bergweggetjes. Daar is een motorveld in het dal en een HAUSHANG op 1300 meter hoogte die eigenlijk alleen voor hotelgasten bedoeld is. Maar ik had een FMT met de advertentie bij me en de eigenaar vond het zo gaaf dat ik daarmee aan kwam zetten dat ik er toch mocht vliegen.
De weg omhoog is 25% of meer klimmen, 1ste versnelling en een panische vrouw vanwege het smalle weggetje en dan sta je 20 minuten later hier:
Glocknerhof.jpg

Mooi! Hoog!....en die ene ander modelvlieger, duitse hotelgast, was met een ander Schweissgutkistje aan het vliegen (de chinook). Helaas was hij ook aan het klagen dat hij al 2 weken in het hotel zit en nog geen dag goed vliegweer heeft gehad. Alleen maar het motortje opwarmen maar van zweven geen sprake. Daar ben ik dus ook maar 1 keer geweest, prettig voor de remmen van de auto en het hart van mijn vrouw, en met een half uur vliegen en bijna sneller zakken dan ik met de motor omhoog kon niet echt een goed gevoel.
Ook een pittig plekje want het hele veld is zo steil als hij op de foto omlaag gaat dus landen was apart en iets anders dan op een duin.

Enkle dagen later was ik met het hele gezin op stap naar een mooie kabelbaan vlakbij de ossiachersee: Gerlitzen. Eenmaal boven op 1911 meter was het helemaal bewolkt. de parapenters startten in de mist en vlogen volgens mij op gevoel weg van de berg tot ze uit de wolk en boven het meer hingen om vervolgens naar beneden te stunten want thermiek was er niet. Zicht op de berg was zo'n 150 meter en wat zie ik in de mistflarden? Een easyglider!
Meteen naar de piloot toegegaan en bestookt met vragen hoe, wat, wanneer, waarom????
Recept daar is vrij simpel: op 35mhz even aanmelden in het restaurantje en op 2,4ghz gewoon met piloten overleggen en vliegen. En......ipv moeilijk je spullen in de kabelbaan kan je aan de andere kant van de berg met de auto omhoog! Joepie!!!
Met gemengde gevoelens stond ik naar die man te kijken want ik wilde ook wel even maar mijn pixeltje lag 2km lager achter in de auto en de omstandigeden waren werkelijk KAK! Met z'n easyglider vloog hij de helft van de tijd op de motor om in de lucht te blijven en dat zegt wel wat. In de kabelbaan naar beneden dus besloten dat ik daar zekersteweten terug ging komen...al moest ik er 4 klagende vrouwen voor op sleeptouw nemen!

Ik heb het uiteindelijk op een akkoordje kunnen gooien. Als ik hen bij ons volgende bezoek, met mooi weer, bij de kabelbaan af zou zetten vonden ze het geen probleem als ik het renaultje de berg op zou mishandelen om te vliegen tot het niet meer leuk was.

Het heeft 4 dagen en een mislukte poging, vanwege putweer in het andere dal, geduurd maar toen was het zover. De top van de berg was vanaf het meer in zicht, de parapenters kwamen met bossen van de berg af en de parkeerplaats bij de kabelbaan stond helemaal vol. De meiden afgezet en toen eens gekeken wat het 8kleppertje nu echt kon op een berg.
Simpel gezegt komt die 4 cilinders en 150pk tekort (ik miste mijn pick-upje!!!!!) maar daar gaat dit verslagje niet over haha.
Bovenop de berg zag ik de eerste modellen al hangen....weer alleen maar easygliders!
Toen ik uit de auto stapte leek het alsof de hemel omlaag kwam....maar dat waren dus de GFK F3B/J/maak er maar wat van-bakken die van 150 meter hoogte aandoken om het aanwezige publiek bang te maken. Ik had al kippenvel op mijn armen staan!!
Wat een uitzicht!!:
Gerlitzen1.jpg


Maar daar sta je dan als eenvoudige kaaskop. Nooit op een berg gevlogen en alles wat in de luchthangt zijn 1kw-vliegbeesten en easygliders. Wat heb ik daar nou met mijn 1 meter- jedelsky-houten-vleugeltje te zoeken?
Eerst maar eens in elkaar schroeven, kijken en praatje maken. De omstandigheden bleken wisselend, niet genoeg wind om zonder motor weg te komen maar wel wat thermiek maar net aan genoeg. De easyglider piloten vlogen veel op de motor om een beetje naar beneden te zweven en alleen de gfk-elektro-kisten kwamen echt weg.
De vluchten waren van de anderen ook niet lang en wat schertste mijn verbazing?
Zonder uitzondering kwamen ale piloten naar mijn kistje: Ist dass einer von Schweisgut??
Ik vind zelf mijn bouw kwaliteiten niet echt super maar ik kreeg de ene na de andere veer over dat hij zo leuk in elkaar zat.
Toen was het dus zover, met omstandigheden waar een easy niet in de lucht blijft (is toch mijn referentie voor een kistje dat altijd en overal goed vliegt) alles aansluiten, controleren, bibbervingers aan de knuppels en daar gaan we:
Gerlitzen2.jpg

De eerste vluchten waren rommelig en kort, veel motor, veel stuurfouten, waardeloze landingen, zwaartepunt een beetje naar achteren, uitslagen veeeeeeel kleiner.
pfff..kan ik nu gewoon echt niet vliegen??? Even een kwartiertje pauze en naar de anderen kijken. Die bleken dus ook gestopt omdat er gewoon even geen goede omstandigheden waren.....het lag dus niet helemaal aan mij.

Dus....accu laden en vol goede moed weer vliegen. De aanpassingen aan het vleugeltje waren goed, de ontspanning kwam in de vingers en langzaamaan ging ik steeds beter vliegen, de bochtjes liepen steeds soepeler en.......het pixeltje begon op hoogte te blijven i.p.v. het dal in te zakken.
Bochtjes maken! Denk aan het aerodynamica draadje!...lekker laten vliegen! en ja hoor!
Langzaam maar steeds sneller begon hij te klimmen! De easypiloot naast mij, die ogenschijnlijk helemaal verliefd op m'n vleugeltje was geworden, riep meteen naar de anderen: Er hat lift!! En tegen de tijd dat zij hun Easy's ook in de lucht hadden zat ik naar een stip te staren!
Gerlitzen4.jpg

tja....nu zit hij wel erg hoog.
Duiken vind ik eng dus dan maar op 1 oor en vol up bochtjes trekken. Dat duurde voor mijn gevoel veeeel te lang dus dan maar gek doen. Loopings, rollen, nog meer loopings, andere kant op rollen....toen ik de kleuren op de vleugels weer kon zien even wat ruime bochten en landen en bijkomen. WAUW! 20 seconden motorloop en drie kwartier weggeweest.

De dames begonnen inmiddels te klagen, ik kon er met warme chokolademelk met slagroom nog 1 vlucht uit halen dus toch maar die verse 3S erin (vind hem een beetje te sterk op 3s) en daar gaan we weer. Nu maar 10 seconden motorloop want hij klimt wel ff heel wat bruter (en ineens wat minder eng) en nu eens kijken wat hij kan t.o.v. een easy.
Niets mis mee dus....hij is een stuk sneller maar ik kon dezelfde bochtjes draaien en ik ging net zo hard omhoog dus ik ben helemaal tevreden.

Wat een uitzicht! wat een lokatie! Daar ga ik zeker terug komen maar dan met een pickupbak vol met Climaxx, Diva, Talon en misschien zelfs Twin Astir!
(En niet tevergeten de Pixel natuurlijk!)

Om het af te leren nog een zoekplaatje:
Gerlitzen3.jpg



Groeten

Justus
 
Moooooooi hoor leuk verhaal.
Nog 2 weken wachten.
Geef als je wilt even een link naar die plek evt. gps.
Alvast bedankt
Ton
 
Prachtig verhaal Justus!:D

Karinthië is zeker een aanrader voor de modelvlieger.
Minder bekend is de buurprovincie Stiermarken met fantastische bergen voor het hellingvliegen. Ideaal voor de modelvliegers die graag minder drukte op prijs stellen.:)


Johannes
 
ik hoop dat je ooit op dezelfde plek kan staan met wat mooie schaalzwevertjes of dergelijken. dan is het vliegbeeld helemaal af.

het is erg leuk dat je het zo vlot onder de knie had, maar zoals ze zeggen, geef je ogen de kost, dat is de beste leerschool.

ik ben ook blij te horen dat je toch uiteindelijk nog zot hebt kunnen doen. daar gaat het slope soaren tenslotte om! (bij mij toch)

alleen jammer van de eerste dagen. maar aken en keulen zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

hebben ze geen site in oostenrijk zoals ze hebben in frankrijk? met alle bevliegbare hellingen, en de windrichtingen erbij?

DJ
 
Back
Top