Step by step
Vanmiddag duidelijk geen dead-air omstandigheden maar hele wispelturig thermiek!
Zwaartepunt lig nu op de officiële plek en de duikproef ging goed. Herstel uit duikvlucht duurt gewoon wat langer als ik dacht. Door het betere weer was het mogelijk om van grotere hoogte aan te duiken, Climaxx herstelde zich mooi rustig. Wel was opvallend dat ze wat naar links wegdraaide. Dat klopt dan weer met de trim, die staat op rol een paar kliks naar rechts. Op snelheid komt die neiging om naar links te gaan er blijkbaar versterkt uit. Toch nog eens nauwkeurig gaan kijken of er iets verdraaid is..dacht dat ik netjes gebouwd had.
Zwaartepunt laat ik nu eerst zo, als het vanavond nog te doen is misschien in dead-air eens kijken wat er gebeurt is met de pomp neiging.
Dan het weer, vond ik bijzonder, ik zag op grote hoogte wel wat vogels draaien, maar zelfs op lagere hoogte was er regelmatig een goede bel op te pikken. Met de Climaxx vlieg ik steeds volgens de F5J regels, dus max 30 seconden motor (is niet echt nodig

) en max op 200 meter hoogte (met hulp van de SkyAssistant) Daarna de 10 minuten werktijd volvliegen en landen op de zakdoek. Bij 1 vlucht ging dat perfect. Vrij snel na de start een bel gevonden en wat draait dat ding dan heerlijk! Thermiekstand erop, en hij cirkelt dan bijna vanzelf:
Na 9:54 stond ik weer op de grond op 30 cm van de zakdoek. Geeft wel een kick.
Volgende vlucht was weer helemaal niks. Zakken als een gek, speedstand er op en wegwezen maar dat bracht ook niks. Ging bijna twijfelen of er iets verkeerd was ingesteld..
Een van de volgende vluchten was ook weer zwaar zakken en tijdens de landing kwam er een zwerm draaiende meeuwen voorbij, kon ik net meepikken en zo 3 minuten tussen de 40 en 60 meter blijven hangen. Steeds verder van de landingsplek weg. Ik bleef volhouden, was gewoon benieuwd vanaf hoe ver ik nog upwind kan binnen komen. Dat lukt perfect, op de zakdoek zonder flaps te gebruiken, was ook weer een kick! (Gelukkig zit er nog een motor in als jet het niet zou halen...)
Totaal 9 keer gestart, laatste start kon je merken dat de accu zwakker werd. Na 14 seconden motorloop 'slechts' op 150 meter. Tijd om te stoppen en de logjes te gaan bekijken. Lekker uurtje gevlogen!
Groet,
Jacob