Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 nov 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je kunt het ook andersom bekijken. Het opgegeven zwaartepunt is niet meer dan een indicatie. Zelf moet je het verleggen tot het prettig vliegt en je dat pompen zo min mogelijk hebt. Het mooie van je logjes is, dat je daarmee de kleinste golfbeweging ziet die je met het oog niet waarneemt.

    Wel goed om te onthouden dat het belangrijkste criterium moet zijn dat jij er prettig en netjes mee kan vliegen. Is namelijk ook erg persoonlijk, of je het wat verder naar voren of naar achter wilt hebben.
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ok, zwaartepunt blijkt nu een paar mm voor het aangegeven zwaartepunt te liggen. Zou dus het pompen kunnen verklaren. Heb dus nu het lood weer aangebracht en daarom ligt ie exact op het aangegeven zwaartepunt. Daar ga ik nu eerst maar weer eens mee vliegen. Nadeel was dat in de duikproef de Climaxx er niet uit kwam. Maar dat was met erg lage bewolking en dus niet echt hoog. Misschien moet ik wat hoger starten en iets langer wachten. We gaan het meemaken.

    Zelf hou ik wel van een wat achterlijker zwaartepunt, zou betekenen dat er nog iets meer lood achterop moet. Andere optie is dat ik met mijn kleine accu wat ga schuiven om zo verschillende instelling te beproeven. Is de stap hierna, eerst maar een goede basis zien te vinden.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  3. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Je kan het zwaartepunt controleren met de kist op de kop.
    Maar dat doen ze veelal bij laagdekkers.
    [​IMG]
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oei volgens mij maak je hier een foutje. Als het toestel niet herstelt zit je met je zwaartepunt kritisch ver naar ACHTER. Kenmerk van een iets voorlijker zwaartepunt is dat hij juist wél hersteld en heel licht gaat pompen. Als je bij een indifferent toestel nog wat lood aan de staart hangt gaat hij steeds steiler duiken en dat wil je zeker niet, dat is bijna onvliegbaar.

    Dus met lood achteraan zit je op een zwaartepunt waar het toestel indifferent is (en het is aan jou of je dat prettig vindt), zonder lood zit je er iets voor en herstelt het toestel wel en krijg je die lichte golfbeweging, precies zoals het hoort.
     
  5. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Arjan en sorry Jacob dat ik hier (in jouw draadje) nog eens navraag.

    Nu snap ik het helemaal niet meer.
    Als ik het zwaartepunt te ver naar achteren schuif hersteld een vliegtuig/zwever zich niet uit een duikvlucht.
    Dus als ik m'n accu naar voren schuif hersteld het vliegtuig zich in een grote boog?
    Eigenlijk raar en onlogisch (?) als je er over denkt.
    Zwaardere staart in de lucht is staart naar beneden en neus naar boven.
    Zo zou ik denken.

    Ik vraag dit nog eens na omdat ik bij m'n AVA (waarschijnlijk) het geluk had dat de CG gelijk heel goed lag.
    Ik had ca. 400 meter hoogt, duikvlucht naar beneden gemaakt en de AVA herstelde zich zelf langzaam.
    Precies zoals ik het wilde hebben.

    Groetjes,

    Jordy
     
  6. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Oostkapelle
    Een Unilog-print bij langere vluchten onder heel rustige condities laat doorgaans een rechte lijn zien, dus verwacht je een gelijkmatige daalsnelheid.
    Nu heb ik de laatste tijd enkele malen onder bijna windstille, mistige condities gevlogen. Een print laat een enkele keer een weinig stijgen zien, hooguit soms wat op hoogte blijven.
    Als je dan een klein stukje van een op het eerste zicht "recht" deel van de glijvlucht apart tekent, is dat de ene keer recht en de andere keer vertoont het een licht "jojo"-effect met elke keer een amplitude van ca. 7,5 sec. Bij Jacob is het effect en de amplitude wat groter.
    Nu blijkt dat een ander, maar vergelijkbaar, model vorig jaar onder still-air condities hetzelfde verschijnsel laat zien.
    Ik heb nooit het gevoel gehad dat het zwaartepunt niet goed lag.

    Verklaring?

    Peter Keim
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/aerodynamica/121419-zwaartepunt-en-instelhoekverschil-en-de-duikproef.html

    @Peter, die golfbeweging maken alle stabiel uitgetrimde vliegtuigen (ook de 1:1). Het heeft een naam maar daar kan ik niet meer op komen. In ieder geval is dat volkomen normaal. Zonder een nauwkeurige logger kun je het niet waarnemen.

    Het toestel kan natuurlijk nooit exact rechtuit blijven vliegen. Als het goed is uitgetrimd en het remt iets af zal de neus vanzelf iets zakken, waarop de snelheid toeneemt en de neus weer omhoog komt. Dan remt het weer iets af enzovoort.
    Zolang het binnen kleine marges blijft is het goed. Het "pompen" wat je soms ziet is hetzelfde effect maar dan te heftig en duidt op een te voorlijk zwaartepunt maar dat weet je natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    a gevonden. De figoïde of in het engels phugoid
     
  9. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Oostkapelle
    Bedankt voor de uitleg! De theorie gaat me te ver....

    Peter
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Step by step

    Vanmiddag duidelijk geen dead-air omstandigheden maar hele wispelturig thermiek!

    Zwaartepunt lig nu op de officiële plek en de duikproef ging goed. Herstel uit duikvlucht duurt gewoon wat langer als ik dacht. Door het betere weer was het mogelijk om van grotere hoogte aan te duiken, Climaxx herstelde zich mooi rustig. Wel was opvallend dat ze wat naar links wegdraaide. Dat klopt dan weer met de trim, die staat op rol een paar kliks naar rechts. Op snelheid komt die neiging om naar links te gaan er blijkbaar versterkt uit. Toch nog eens nauwkeurig gaan kijken of er iets verdraaid is..dacht dat ik netjes gebouwd had.

    Zwaartepunt laat ik nu eerst zo, als het vanavond nog te doen is misschien in dead-air eens kijken wat er gebeurt is met de pomp neiging.

    Dan het weer, vond ik bijzonder, ik zag op grote hoogte wel wat vogels draaien, maar zelfs op lagere hoogte was er regelmatig een goede bel op te pikken. Met de Climaxx vlieg ik steeds volgens de F5J regels, dus max 30 seconden motor (is niet echt nodig :) ) en max op 200 meter hoogte (met hulp van de SkyAssistant) Daarna de 10 minuten werktijd volvliegen en landen op de zakdoek. Bij 1 vlucht ging dat perfect. Vrij snel na de start een bel gevonden en wat draait dat ding dan heerlijk! Thermiekstand erop, en hij cirkelt dan bijna vanzelf:

    [​IMG]

    Na 9:54 stond ik weer op de grond op 30 cm van de zakdoek. Geeft wel een kick.

    Volgende vlucht was weer helemaal niks. Zakken als een gek, speedstand er op en wegwezen maar dat bracht ook niks. Ging bijna twijfelen of er iets verkeerd was ingesteld..

    Een van de volgende vluchten was ook weer zwaar zakken en tijdens de landing kwam er een zwerm draaiende meeuwen voorbij, kon ik net meepikken en zo 3 minuten tussen de 40 en 60 meter blijven hangen. Steeds verder van de landingsplek weg. Ik bleef volhouden, was gewoon benieuwd vanaf hoe ver ik nog upwind kan binnen komen. Dat lukt perfect, op de zakdoek zonder flaps te gebruiken, was ook weer een kick! (Gelukkig zit er nog een motor in als jet het niet zou halen...)

    Totaal 9 keer gestart, laatste start kon je merken dat de accu zwakker werd. Na 14 seconden motorloop 'slechts' op 150 meter. Tijd om te stoppen en de logjes te gaan bekijken. Lekker uurtje gevlogen!

    Groet,

    Jacob
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja! Hier precies het zelfde.

    [​IMG]

    Mooi dat hij het zo goed doet Jacob, ik denk dat we 31 maart echt een leuke dag gaan krijgen
     
  12. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Perfect. Nu begrijp ik het helemaal.
    Mijn AVA zit dus in schema "D" en dat is goed zo.
    Echt interessant om te lezen en alweer een link meer in m'n "Modelbouw-Folder"
    Nochmals bedankt!

    @ Jacob

    Ja, dat is inderdaad heel mooi, vooral "het gevecht" om elke meter.
    Precies zoals jij hebt omschreven had ik dat vorig jaar met m'n Cularis.
    Ik was al bezig met de landing en heb tijdens de laatste cirkels om de vliegplaats een kleine bel te pakken gekregen.
    Wel verwijderde ik me steeds verder van de baan.
    Na bijna 10 minuten "vechten" tussen 50 en 100 meter kreeg ik dan eindelijk de bel die nodig was om weer tot aan de zichtgrens te vliegen.
    Dat zijn gewoon de mooiste momenten.
    Dat jij daarna dan ook nog eens perfect op een zakdoekje kan landen is gelijkwaardig aan een orgasme geloof ik ;)


    Groetjes,

    Jordy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    En dan nog een tip van hele andere orde en speciaal voor de Smartphone bezitters: denk eens aan Evernote en/of Dropbox. Ik kan niet meer zonder.

    De reden dat ik dit roep is dat ik tijdens het afstellen van de Climaxx me ook weer afvroeg hoe het zat met die duikproef. Dus geland, telefoon gepakt, 'duikproef' ingetikt in Evernote (want daar had ik dat stuk van het draadje in opgeslagen) en klaar is klara! Samen met Google Chrome als browser en wat slimme extensies daarin heb je letterlijk binnen 2 seconden alles wat je op het web tegenkomt en wilt bewaren in Evernote zitten en dus in je telefoon omdat het synchroniseert.

    Groet,

    Jacob
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Help: ik ben niet helemaal tevreden . .

    Langzamerhand ben ik tevreden met mijn instellingen van de Climaxx. Mix van hoogte en butterfly is nu helemaal ok, vliegstanden zijn allemaal lekker getrimd. Met het zwaartepunt had ik wat moeite om die op zijn plek te krijgen. Op de staart moest er 9 gram bij. Na een kleine interne verbouwing is die er nu weer af omdat ik de accu nog verder naar achteren heb kunnen krijgen. Voelt beter.. Met een duikproef blijkt dan dat ie toch nog wel verder naar voren kan, hij komt naar mijn idee te langzaam uit de duik, bouwt dan te veel snelheid op en daardoor kreeg ik al een paar keer flutter in de vleugel, is nie leuk nie.

    Overtrek snelheid heb ik ook al een aardig gevoel bij, thermiek stand zit daar net boven. Dat zou dan de laagste daalsnelheid moeten geven.

    Maar: hij daalt me gevoelsmatig te snel. Of mijn verwachtingen waren te hoog. Ik heb het nog niet in echte dead air kunnen uitproberen maar als ik naar de gemiddelde logjes kijk vanuit mijn SkyAssistant zie ik dat ie ergens tussen de 0,7 en 0,9 m/s daalt. Dus bevestigt dat mijn gevoel. En dat vind ik te veel omdat ik anders had verwacht. Ik had verwacht dat ie in de buurt zou komen van mijn Mosquito (0,5 m/s). Gewicht is volgens de opgave (met een sterkere aandrijving) dus vleugelbelasting zit ook op de fabrieksopgave: 30 gr/dm2.

    Wat nu? Het enige waar ik nog niet aan heb gezeten is de instelhoek, is dat de knop waar ik aan moet draaien? Dan ontstaat gelijk mijn volgende vraag: hoe meet je de instelhoek bij een v-staart. Een horizontaal vlak is makkelijker na te meten. Ik denk dat de meetpunten aan voor en achterzijde van de v-staart parallel moeten lopen aan de langsas. Klopt dat?

    Daarvan uitgaande kom ik na metingen op een instelhoek van 2,0 graden. Zou naar 1,5 terug kunnen..

    Los van de instelhoek: graag jullie reacties/advies voor mijn zoektocht naar een lagere daalsnelheid :D

    En ik ben natuurlijk nieuwsgierig wat de daalsnelheden van andere Climaxx bezitters zijn!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Je zwaartepunt vind je nu lekker liggen. Als de hoogteroeren nu neutraal getrimd staan is het instekhoekverschil goed. Punt. Als de hoogteroeren wat naar beneden hangen is je instekhoekverschil te groot, roeren naar boven is instekhoekverschil te klein. Zo hoef je niet per se een waarde te meten.
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Jacob, voor zover ik mijn bijdrage kan/mag leveren.

    Ik denk dat je iets (het is maar een fractie) sneller moet trimmen voor een goede daalsnelheid. Mijn Elipsoid (wel geen Climax) kan ik ook blijven vliegen (of afknijpen) tot de overtrek. Als ik daar net tegen ga zitten verlies ook ik hoogte. Trim ik (ik dacht 3 klikjes) meer dan vliegt ie langzaam maar nét snel genoeg zodat de vleugels genoeg lift produceren.

    Tegen de stal aan vliegen gaat dan tenkoste van de lift.
     
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Heren dank.

    Hoogteroeren staan inderdaad neutraal, en mede omdat het een CNC bouwdoos met Deutsche Gründlichheit vertrouw ik er op dat de instelhoek wel goed zit en dat voorlopig ook maar als vaste waarde aanhoud


    Das ook precies wat ik net gedaan heb. Met iets meer snelheid gaan vliegen. En: zojuist 2 heerlijke spot-on F5J vluchten gemaakt. Verschil is een lichtere accu (-/- 100 gram) en het zwaartepunt 2 mm naar voren gehaald. En natuurlijk een veel lichtere en constantere bries dan de vorige vluchten. Nu leek het ergens op!! Kistje is vanaf windkracht 3-4 zeer waarschijnlijk niet helemaal op zijn plaats.

    Groet,

    Jacob
     
  18. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Als ik je eerste vlucht van Oudenbosch bekijk daalt je mosquito OOK met +- 0,7 m/s. Om te kunnen vergelijken zou je met de twee samen in "neutrale" lucht moeten kunnen vliegen...
     
  19. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Is een goeie wim, zal in dead-air omstandigheden beide beestjes eens los laten.

    Verder was het een Climaxx dagje in het Gorredijkse. Buurjongen Jordi heeft ook een Climaxx gebouwd als eerste kist en vandaag was hij klaar voor de maiden!

    En wat voor een maiden: hoefde alleen een paar tikkies rechts getrimd te worden en verder klaar. Hij heeft een tijdje met helicopter gevlogen dus gevoel voor sturen met zender was wel aanwezig. Duurde niet lang of hij draaide zijn eerste circuitjes al! Niet lang daarna ook de eerste landing. Starten kostte wat meer minuten vliegervaring maar aan het eind van de accu toch gedaan. En het ging allemaal goed! Jordi, van harte!

    De omstandigheden waren natuurlijk perfect voor zo'n stoomcursus vliegen, matig briesje en dat ook nog in de lengte van een weiland wat honderden meters lang is. Maar de basis heeft ie zeker in de vingers: hij laat het vliegtuig vliegen!

    Zelf ook nog mijn Climaxx het zwerk ingestuurd en na wat belletjes oppikken ineens een superbel gevonden: in 2,5 minuut 250 meter hoger. Zichtbaarheid werd minder en daarom maar de kleppen getrokken. Dit is wel hét Climaxx weertje hoor, of eigenlijk voor elke zwever. Voor het nagenieten nog even een plaatje van die bel:

    [​IMG]

    Heerlijke dag! Nu maar hopen dat we volgende week in Dalfsen dit weer ook nog hebben.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  20. Jorkuip

    Jorkuip

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oudeschoot
    Mooi verslag Jacob bedankt!

    Ik heb enorm genoten van mijn maiden, dit is de este kist die ik gebouwd heb en tevens de eerste keer dat ik met een een stel vaste vleugels vlieg. Het ging wonderbaarlijk goed al zeg ik het zelf!

    Hier nog een paar foto's om aan Jacob's verslagje toe te voegen en deze dag weer leuk af te Sluiten.

    [​IMG]
    Eerste glijvlucht.
    [​IMG]
    Eerste start.
    [​IMG]
    Mooi.
    [​IMG]
    En een prachtige eind foto.

    Jacob bedankt.
     

Deel Deze Pagina