Enigma bouw/foto verslag

Dat van...........

die sterren is zeker te hopen Bas!
Bouwen is leuk, maar uiteindelijk wil je toch vliegen!
Tot 2012 dan maar!....;)
 
Er is meer aan de hand in het leven, dan je te verliezen de cocon van de modelbouw... me dunkt. Zucht! (Vlucht of vlieggedrag?)

@ Wim... dat deuntje klinkt het best met het geluid uit... maar goed dat ik geen behang heb... dat zou van ellende van de muur af rollen... whoeha!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Even een vraag. Ik ben aan het kijken hoe ik de DES428 in het kielvlak ga monteren.

Als ik het stuurstangetje in het binnenste gaatje van het heveltje steek, loopt deze tegen het kielvlak aan, in ieder geval gaat het dekseltje er met geen mogelijkheid meer op.

Ik neem aan dat ik een nieuw gaatje moet boren dichter bij de as? Op hoeveel mm uit het middelpunt?

Alvast bedankt!

Groeten,
Jan

Edit: even terug gezocht, 4,7 mm. Gerben bedankt!
 
Laatst bewerkt:
@ Wim... dat deuntje klinkt het best met het geluid uit... maar goed dat ik geen behang heb... dat zou van ellende van de muur af rollen... whoeha!

't was het eerste dat bij me opkwam toen ik je afgewerkte vlieger zag, en vermits jullie Nederlanders het betere levenslied zowat uitgevonden hebben...
 
@wim ;) Ach ikke ben van de Jazzrockfusion... Zodra ik het levens lied hoor, schiet ik als een schichtige kat in de gordijnen... stukje voorprogrammering van huis uit... ooit was ik een North-Sea-Jazzfestivaljunki... tot mijn oren begonnen te fluiten uit zich zelf...

@jan!!!!! je zou van mij nog ruderhoorntjes aangeleverd krijgen. Bommens!
Ga ik zo voor je klaarmaken. De Mac wordt opgestart.

full



How close can you get!

full


Niet allen de 4,7 mm voor de hevel vanuit het hart gemeten... As je goed kijkt, zie je dat de Z-bend net boven de flens zit. Bovenin de hevel heb ik zo veel mogelijk 'vlees' gelaten. Het puntje van de Z heb ik afgerond met de dremel, zodat het niet wrikkend door het boorgatje moet worden geforceerd.
ik heb het dekseltje zelf gemaakt (omdat ik het originele plaatje constant kwijt was) met een opgehoogd randje, zodat het net iets hoger kwam te liggen. Het heveltje raakt/schampt het dekseltje wel, maar het heeft voldoende flex om mee te geven. Zie tweede plaatje, de schierlijn geeft een indicatie van de ruimte. Het plastic hulsje was tijdelijk voor het passen, is definief uitgevoerd in messing.
In z'n geheel afgeplakt met witte Oracal voor de netheid.

Echter het stangetje staat bij mij onder zulks een hoek, dat het soldeerhulsje de romp raakt. Dus daar heb ik met een sleutelvijltje -rattestaart- een geleidend sleufje geslepen.

Het hulsje is aan servozijde gesoldeerd (komen vornamelijk duwkrachten op) en aan de andere zijde is draad getapt. Daarmee kan ik de stuurstang losnemen of mechanisch het hoogte roer trimmen?!

Algemeenheid; Zoals Gerben heeft aangegeven... servo niet met grote druk inlijmen opdat het fragiele kastje niet vervormd. Ik heb de originele houders laten zitten voor meer stijfheid.

Goed uit positioneren heb ik met geodriehoekjes en tekenhaakjes gedaan. Met steepjes op plakband, zodat de stift niet in de gelcoat trekt.
Om te testen kan je de servo even tijdelijk stitchen met een pietsiepinkeltje CA bij de houders (een niet kritsche plek van het delicate kastje)... kijken of het werkt, afstrepen, loshalen en dan defitief met epoxy.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan,

Een recht-toe rechtaan stangetje voor de hoogteroeraansturing voldoet overigens prima, zonder solderingen en draad tappen.
Stang ongeveer op maat buiten, op 5mm nauwkeurig is goed genoeg.
Stabilo plaatsen en neutraal zetten.
Servo met ingehaakt stangetje inlijmen en tijdens het drogen van de lijm erop letten dat het hoogteroer neutraal staat. Kleine correcties door de servo in de natte lijm iets te verschuiven. En klaar is ie!


Ik zou de servo wat verder in het kielvlak schuiven, wordt hij lekker ondersteund door beide kanten van het kielvlak, scheelt weer speling.
Hier hoe ik het gedaan heb:
[130818] enigma-bouw-foto-verslag-6


Gerben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm... dat is zeker een wakkere tip....
Kan zeker 'even' m'n zendertje opsturen naar Jan voor een shoe-shine... hoewel er niks mis mee is :-)
Wel een noodsprong van zulks een bedrijf... maar er bestaat geen betere reclame!

@Gerben...neeejjjj... niet makkelijk doen als het ook moeilijk kan!!! hèhhhh :mrgreen:

Mijn Z-bend tangetje is wat onwillig... toen dacht ik... dan maar zo... maar eenvoud is altijd beter.
 
Laatst bewerkt:
Programmeer probleem met de HiModel GX-200A regelaar (leermoment)

Gisteren heb ik geprobeerd mijn GX-200A regelaar in te regelen.
De motor liep de verkeerde kant uit. Volgens de instructie (en adviseurs F5B) moet deze met de programmatuur om te zetten zijn.
Echter. De regelaar reageert niet op de settings. Blijft andersom draaien.

Voor de 'motor-reverse' moet je programma 4 aanspreken, 1 beeb of 2 beebs... ene of andere kant.
Dit heb ik gister getracht in te stellen via de gas-schakelaar. Geen gewenst resultaat. (opgelost... knuppelstand half gas om te selcteren)

Vanochtend vroeg even via een gas-knuppelbezetting geprobeerd in te stellen. Immers wie weet? Ook hier nul resultaat. (werkt nu wel... via half gas stand)

Thans ervaren... Programma 4 heeft 6 instellingen.. horen er 4 achter elkaar te zijn...? Meerdere selecties... lijkt daarmee wel die van de accu instelling... (aantal lipo 'S') (wel...bleef rondzingen in het eeenendezelfde voormenu...)
Lijkt het ook of de 6 menu's in een andere volgorde staan? (is dus niet zo)
Overigens... de zaak wordt te warm tijdens het programmeren... (zeker weten)
Lijkt geen jota van het programma te kloppen? Doe ik iets fout? Of heb ik een goed gelijkende copycat in handen gekregen (je weet maar nooit?)... (klop alles edoch als een bus)

Uni-Logger-1, meet rond de 32 graad op motor... :-) meten is weten... dat is weer aardig! Het voelt echter warmer... zelfs aluminium motorspant wordt aardig warm...

Kort door de bocht... Dit is 3x niks! Hoort niet op een F5B zoals het er nu uitziet. (Is niet meer aan de orde... opgelost)

Alles zonder prop getest... anders was het hier Super Chips, top of chops... wat de klok slaat. (met prop... veuls te link... en op 3S is een goed advies Gerben!)
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Was dat een 3-standen schakelaar?
Heb je een BEC of een OPTO versie?

En hoeveel opties hebben de andere menu's?

Programmeren kun je het beste op 3S doen overigens.

Gerben
 
Hallo Gerben,
Ik heb geen 3S pakket met deze stekkers.. zou ik even met klampen kunnen werken.
Dat zou wel lukken.
Vandaar zonder prop... anders levensgevaarlijk. Motor draait overigens smooothhhh. Zeer content over!
Laat hem niet voluit gaan...

Het is de BEC versie. Losse opto er tussen, op jou en GJ's advies.
Verder de UniLog 1 aangesloten met temp, stroom en toeren.

Ik zal straks even tijdens de boterhammen de munu's gaan tellen... je hoort zo...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gerben. Ben er uit!!!! (en op 3S, heel goed!). Er weer ingedoken.
Schakelaar gaat niet! Moet echt op knuppel worden geprogrammeerd. Het is helder.
Keuzeselectie maak je op half gas, niet op volle slag (conform instructie).
Dan krijg je ook een anders soortig beep geluid-sequence.
Ik zat dus de hele tijd in het voor menu... ergens...

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar de overige instellingen... die ik nog niet heb aangepast...
2) De throtlle instellingen...
3) De brake...
4) Cut-off hard/soft?
5) Timing?
6) 8 of 16 klikoHertz? [127708] programeren-regelaar

Dank alom! :) Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja... zo heb ik mij aan laten leren... als een regelneef te oververhit raakt... gaat alles contact maken met wat niet moet... (zelfdenkend soldeertin... vloeit random overal heen) met een in de regelaar ingebouwde opto voorkom je die potentiële kortsluiting niet... fikt alsnog het een en ander aan periferie door... dus meer dan regelaar alleen pijpt dan door...
Met de losse opto op afstand van de regelaar... bij ongewenste rookontwikkelingen... kan je de kist nog bestuurd aan de grond krijgen, daar je met aparte ontvangeraccu werkt...

De logger zo zoals het nu aangesloten is... zou wel op z'n sodedendron krijgen...?
 
Laatst bewerkt:
Bas,

Tsja, daar was ik al bang voor dat je op een 2 standen schakelaar werkte, dat gaat niet met programmeren. De handleiding stelt duidelijk dat je naar halfgas moet om de opties in te kunnen stellen. Gelukkig ben je er nu uit :0

Hoe ik hem in zou stellen:
1) optie 1, Nicad
2) optie 2, fixed throttle
3) optie 4, hard brake
5) optie 1, 1graad timing voor deze motor, je kunt ook naar optie 2 voor iets meer vermogen
6) optie 2, 16khz.

Heb je tussen Unilog en Ontvanger een opto kabeltje? Dan kan de losse opto vervallen tussen regelaar en Unilog en kun ook meteen de bruine draad van de stroomsensor onaangesloten laten.

Groet,
Gerben
 
Als ik het zo lees, lijkt het erop dat je een regelaar hebt met een programma met 4 keuzes en geen 6. Volgens de 6 keuzes kun je de draairichting omdraaien. Bij de 4 keuzes kun je dat niet. Lekker wel. Gewoon omsolderen. Kijk maar in mijn draadje precies hetzelfde gehad. post 85


nieuw-alex-f5b-graupner-new-match-hotliner-6

Daarna geprogrammeerd en klaar is kees.

De eindstanden van de gasstick moeten op -110% en +110% staan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Optie 1 NiCad... boeiend!? Gaat dat beter? Wat is de gedachte achter? Default? Of waarschuwd de Logger?
•- denotes NIMH/NICD battery, this speed controller can auto-detect the number of cells
before start, but you should make sure the battery is fully charged. When the voltage per cell drops lower
than 0.8V, the speed controller will reduce the output, and will fully cut-off when the voltage per cell
drops lower than 0.7V. (all options repeat 3 times)

Opto... tussen ontvanger en Uni-Log... een losse...Tussen Logger en regelaar geen opto...
Stroomsensor... moet ik controleren... maar ik dacht dat ik die reeds onaangesloten heb gelaten...

@JJ Nee het is een met 6 programma's... het was de knuppel die het 'em deed... en nee... op de MPX (nog niet op de MX22) werkt daar alles netjes en hoef ik de gasstanden niet op te hogen tot 110%... zit er een Jeti ontvanger in... daar kan je de servoweg ook nog in ophogen... zal nog even nalopen waarop die staat... meen ook 100%

Dus niet dit verhaal... http://www.rc-network.de/forum/show...-oder-6-Programmierfunktionen?highlight=gx200

Gerben... ik sleur de motor er even uit voor het bruine draadje...
 
Laatst bewerkt:
Gerben... het bruine draadje uit de 400A stroomsensor zit vast. Stoort dat... wat doet het... dus moet het dan los?
Ik moet hem dan doorknippen of uit het witte stekkertje peuteren...

Alles weer uitspitten... ik lees het wel weer :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top