Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

Op de foto lijkt het alsof er en behoorlijke rups pakking op zit. In werkelijkheid is het een heeeeeeel dun rupsje. Aangebracht zo ver mogelijk naar de buitenkant, zodat zo veel mogelijk pakking aan de buitenkant uitgeperst wordt. Ik heb er in ieder geval alles aan gedaan on geen pakking bij de motor en schoepen te laten komen! Ik ga er dan ook vooralsnog vanuit dat dit goed gegaan moet zijn.




----------------------
Sent from iPhone.
 
Een kleine progressie in de voorbereiding.

Goed gereedschap is belangrijk zoals al eerder aangegeven. Dus ik ben verder gegaan met de vacuüm opstelling. Mijn schoonvader heeft een mooie oude luchttank gevonden. Die opgeknapt en van een kleurtje voorzien. Gisteren meegeholpen om de tank van de juiste aansluitingen te voorzien. Dan kom je op de volgende setup uit.

vp_tank-1.jpg


vp_tank-2.jpg


Erg mooi lijkt me zo! De tank zorgt voor een hele mooie vacuüm buffer. Het systeem trekt binnen 30 seconden naar -0,85 bar en blijft daar dan hangen. Lijkt me opzicht een mooi vacuüm niveau. Iemand daar een mening over?

Echter....
tijdens het testen sloeg de pomp opeens vast. Direct uitgezet natuurlijk, want dat klonk niet goed.. Gelijk schoot me de opmerking hier door het hoofd van pakkingsmateriaal wat mogelijk in de pomp zou zijn gekomen. Gelijk de kop er af gehaald om te kijken wat het probleem was...

Niet het pakkingsmateriaal. De schoepen hebben zich een weg in de kop gevreten. Ohjee.. dit is echt niet goed.

vp_tank-3.jpg


Wat ik nu denk dat er is gebeurd: Door het aanbrengen van pakkingsmateriaal hebben de schoepen de ruimte gekregen om anders dan loodrecht op de kop te draaien. Daardoor konden ze gaan schrapen. Ik had waarschijnlijk noooooooit dat pakkingsmateriaal moeten aanbrengen. Helaas was ik toen nog in de veronderstelling dat de pomp lucht moest lekken, en dat de boel afgedicht moet worden. Inmiddels weet ik beter en moet daar gewoon een terugslagklep voor gebruikt worden. Laat dit een leer voor anderen zijn. Ik denk dat de enige manier waarop de pomp gered kan worden is door 'm professioneel te laten vlakken. Ik heb 'm samen met andere spullen goedkoop op de kop getikt en ik ga daar de moeite en het geld niet meer insteken. Zeker niet omdat we tijdens het testen het drukvat ook eens op een oude koelkastmotor hadden aangesloten. Die haalt ook bijna de -0,85 in het drukvat! Loopt vele malen stiller, alleen doet er veel langer over. Voor mijn toepassing, met zo'n tank er tussen niet zo'n probleem! Ik ga dus overstappen op een koelkastmotor. Vliegmaten van mij gaan proberen te pomp nog te vlakken en dan zien we wel waar het schip met deze pomp strandt.

vp_tank-4.jpg

Setup met open pomp

vp_tank-5.jpg

Nog geprobeerd om de kop helemaal schoon te maken, maar mocht niet baten.

Nog een vraag zo aan het eind. In deze post zie ik dat er een mooie onderdrukschakelaar is gebruikt voor het aan en uit schakelen. Iemand een idee waar ik dit kan bestellen?


Ik hoop volgend weekend de vacuüm installatie helemaal af te maken! De gravity cutter is daarna aan de beurt.
 
Hoi Jaap,
Goed bezig man!
Ik heb voor mijn vacuum installatie een vergelijkbaar grote tank. Geeft een enorme buffer.
Een vacuum schakelaar heb ik niet in mijn installatie. Ik gebruik enkel een tijdschakelaar.
Als de zak mooi dicht is hoeft ie maar 3 minuten per uur te lopen. Bij grotere zakken en daardoor iets meer lek stel ik hem op 5 min per half uur.
Een koelkast pomp houdt het vacuum vast.

Informatie over een vacuum afslag, gemaakt van een auto onderdeel kun je hiet vinden:
Butin Bik - vacuum kiteboard building | 2.4 Bouwen van een vacuümmachine
Maar er zijn vast makkelijker methoden.

nb: -0.85 bar is heel goed.

Succes!
 
Zo, de vacuum installatie kan gebruikt worden. Helaas kan ik nergens de juiste materialen vinden om een afslag te regelen. Als iemand nog iets weet....

Zo gaat het ook, ik zet er dan gewoon een tijdklok tussen. Het vacuüm verloopt bijna niet! Nu dus gewoon met een koelkastpomp. Gaat ook erg mooi!

vp_klaar-2.jpg


vp_klaar-1.jpg


Weet iemand trouwens een manier om te kijken hoeveel olie er nog in die pomp zit? En als dat te weinig zou zijn, welke moet ik er dan instoppen en waar stop ik dat er in?

Volgende klus gaat de gravity cutter worden!
 
Weet iemand trouwens een manier om te kijken hoeveel olie er nog in die pomp zit? En als dat te weinig zou zijn, welke moet ik er dan instoppen en waar stop ik dat er in?
  1. Je kunt de oliestand inderdaad niet aflezen. Er zal ergens tussen de 0,25 en 0,5 L in zitten.
  2. Geen idee wat er in moet, maar als hij ooit droog zou lopen is alles beter dan geen olie...
  3. Mocht bijvullen ooit nodig zijn, dan op z'n zijkant leggen, gaatje in de bodem boren (uit het midden), vullen met olie, draad in het gat tappen, afsluiten met een boutje en een zacht koperen ringetje.
Overigens, mijn 20-jarige koelkast-pomp is nog nooit bijgevuld en loopt hij loopt nog steeds als een zonnetje.

Een clubmaatje van mij heeft ooit eens een elektronische schakeling bedacht op basis van een vacuümsensor. Voor een paar tientjes heb je een ding waarmee je het vacuüm met een potmeter kunt instellen. Komt de druk onder de ingestelde waarde dan slaat de pomp aan, tot een iets groter vacuüm is gerealiseerd. Instelnauwkeurigheid hangt af van type potmeter, en vooral de grootte van de knop. 0,05 is zonder probleem haalbaar.. Ik zou eens kunnen vragen of daar een schema + beschrijving van is te maken. Maar van mij moet je geen support verwachten. Ik ben (bijna) een nitwit wat elektronica betreft.

Dirk.
 
Een clubmaatje van mij heeft ooit eens een elektronische schakeling bedacht op basis van een vacuümsensor. Voor een paar tientjes heb je een ding waarmee je het vacuüm met een potmeter kunt instellen. Komt de druk onder de ingestelde waarde dan slaat de pomp aan, tot een iets groter vacuüm is gerealiseerd. Instelnauwkeurigheid hangt af van type potmeter, en vooral de grootte van de knop. 0,05 is zonder probleem haalbaar.. Ik zou eens kunnen vragen of daar een schema + beschrijving van is te maken. Maar van mij moet je geen support verwachten. Ik ben (bijna) een nitwit wat elektronica betreft.

Dirk, als dat zou kunnen zou dat heel mooi zijn! Ik weet wel iets van elektronica. Jaren geleden nog met vlag en wimpel geslaagt voor de cursus "toegepaste elektronica" bij het ROVC. Daarmee weet ik net genoeg om iets te kunnen met wat een ander ontwerpt ;)
 
@Dirk, ook grote interesse hier!

En Gerhard, jouw librato draadje ken ik bijna van buiten ;) Jouw manier van afslag lijkt me vrij simpel, maar ik krijg het niet geheel door.. Ik wilde je daar nog een PB over sturen. Zou je misschien wat gedetailleerde foto's willen plaatsen? Als ik het goed begrijp werkt ie mechanisch, doordat een PVC kapje hol getrokken wordt, en schakel je daarmee een microswitch?


----------------------
Sent from iPhone.
 
Als ik het goed begrijp werkt ie mechanisch, doordat een PVC kapje hol getrokken wordt, en schakel je daarmee een microswitch?
----------------------
Sent from iPhone.

Dat klopt helemaal. Microswitch is op een aluminium profiel geschroefd met een vleugelbout. Hiermee kan de swich naar voor en achter geschoven worden. Hiermee stel je het vacuüm in. Hoe meer het deksel naar binnen gezogen wordt, hoe hoger het vacuüm.

Hoop dat het wat duidelijker is geworden.;)

Groet, Gerhard
 
Ik heb voor vrijdagavond een afspraak op de club staan:
- schema tekenen
- plan voor een stroken-printplaat maken
- onderdelenlijst maken
- instellingen en afregelingen vastleggen

Binnenkort....

Dirk.
 
Ik volg het met belangstelling!
Hoewel ik tot nu toe prima uitkom met mijn tijdschakelaar kan het altijd beter!

Groet
Patrick
 
Hoi Sinan,

Nu jij de link naar je oude draadje geeft herinner ik het me weer. Op zich een lekker eenvoudige en goedkope oplossing.

Maar ik zie nu ook het probleem weer: die vacuümschakelaar werkt pas vanaf -0,15 bar, e je geeft zelf al de vaste (niet instelbare) hysterese van pakweg 0,3 bar. Dat betekent dat de lichtste onderdruk varieert van -0,15 tot -0,45 bar. Daarmee kun je de allerlichtste schuim (15 kg/m3 = Gamma/Praxis/...schuim) niet verwerken, want dat vervormt blijvend vanaf -0,15 bar. En dat schuim gebruik je voor dikke vleugels, dan wordt gewicht opeens belangrijk (want veel schuim) en de hardheid wat minder belangrijk (vanwege de dikke vleugel). Denk bv. aan een vleugel voor een sleper.

Ik kan rustig -0,05 bar ±0,025 bar instellen, maar ook -0,8 ±0,025 bar, en alles daartussen.

Dirk.
 
Hoi Dirk,

Je hebt gelijk, je kan niet zoveel instellen aan dit schakelaartje en het heeft een vaste hysterese. Voor mijn toepassingen met XPS voldoet het maar bij nader inzien zou ik nu kiezen voor een duurdere digitale variant met eigen schermpje. Die kan je beter instellen, het vervangt ook de vacuümmeter en het ziet er wat gelikter uit.
Maar zelf bouwen is vaak leuker.

Groet, Sinan
 
Zeer interessant dit allemaal! Die drukschakelaar bij conrad had ik ook gezien maar wist niet hoe deze te gebruiken zou zijn. Nu dus wel! Dank daarvoor!

Ik zie bij conrad ook de digitale varianten, maar die kosten gelijk 129 euro. Dat vind ik toch wel erg ver gaan eigenlijk. Voor nu de tijdklok, de mechanische oplossing is in overweging, en de interesse voor de zelfbouw electronische variant blijft :)
 
Een vraagje Jaap, en misschien ook wel een onbeschofte vraag.

Ik zou graag willen weten wat je zo uitgeeft voor de bouw van de Supra.
Dus wat je heb betaald voor al het (zelfbouw) gereedschap en de materiaalkosten.
Ik vraag dit omdat ik nieuwsgierig ben wat uiteindelijk het totaal bedrag wordt.
Ik vindt het namelijk reuze interessant en als de kosten niet te hoog zijn is het zeker een overweging waard ook eens een zo iets te beginnen.

Je kan me ook per PN antwoorden, of natuurlijk gewoon weg nee zeggen als je niet wilt.

Groetjes,

Jordy
 
Hey Jordy!

Dat is helemaal geen gekke vraag hoor! Want dat vraag ik me zelf bij dit soort projecten ook altijd af! Ik zal vanaf nu een uitgaven lijst bijhouden.

De vacuum pomp heeft tot nu toe ongeveer 40 euro gekost.

- 25l Tank, van de oud-ijzer handel gekregen
- Koelkast pomp, gratis op de gemeente vuilstort
- Verschillende aansluitingen, teflon tape, terugslagventiel e.d. gehaald bij de firma Wildkamp, bij elkaar ongeveer 40 euro
- Plank, had ik nog
- Groene verf, had mijn schoonvader nog :)
- 4 zwenkwielen, had mijn schoonvader nog :)

Goed, vanaf nu zal ik overal de precieze uitgaven bij vermelden!
 
Ik heb een schema (schets) plus onderdelenlijst.
Moet de boel nog uitwerken.
Kleine handleiding erbij met de belangrijkste aandachtspunten.
Dat wordt mogelijk pas vrijdag.

Effe geduld nog.

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Het ontbrak mij aan de tijd om het zover uit te werken als ik me had voorgenomen, maar dit moet in principe voldoende zijn om er zelf een te bouwen.

N.B.
Bij draden die elkaar kruisen zonder elektrische verbinding is geen 'bolletje' getekend, draden die (elektrisch) met elkaar verbonden zijn hebben wel zo'n bolletje.

Succes ermee!
Dirk.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top