Een kleine progressie in de voorbereiding.
Goed gereedschap is belangrijk zoals al eerder aangegeven. Dus ik ben verder gegaan met de vacuüm opstelling. Mijn schoonvader heeft een mooie oude luchttank gevonden. Die opgeknapt en van een kleurtje voorzien. Gisteren meegeholpen om de tank van de juiste aansluitingen te voorzien. Dan kom je op de volgende setup uit.
Erg mooi lijkt me zo! De tank zorgt voor een hele mooie vacuüm buffer. Het systeem trekt binnen 30 seconden naar -0,85 bar en blijft daar dan hangen. Lijkt me opzicht een mooi vacuüm niveau. Iemand daar een mening over?
Echter....
tijdens het testen sloeg de pomp opeens vast. Direct uitgezet natuurlijk, want dat klonk niet goed.. Gelijk schoot me de opmerking hier door het hoofd van pakkingsmateriaal wat mogelijk in de pomp zou zijn gekomen. Gelijk de kop er af gehaald om te kijken wat het probleem was...
Niet het pakkingsmateriaal. De schoepen hebben zich een weg in de kop gevreten. Ohjee.. dit is echt niet goed.
Wat ik nu denk dat er is gebeurd: Door het aanbrengen van pakkingsmateriaal hebben de schoepen de ruimte gekregen om anders dan loodrecht op de kop te draaien. Daardoor konden ze gaan schrapen. Ik had waarschijnlijk noooooooit dat pakkingsmateriaal moeten aanbrengen. Helaas was ik toen nog in de veronderstelling dat de pomp lucht moest lekken, en dat de boel afgedicht moet worden. Inmiddels weet ik beter en moet daar gewoon een terugslagklep voor gebruikt worden. Laat dit een leer voor anderen zijn. Ik denk dat de enige manier waarop de pomp gered kan worden is door 'm professioneel te laten vlakken. Ik heb 'm samen met andere spullen goedkoop op de kop getikt en ik ga daar de moeite en het geld niet meer insteken. Zeker niet omdat we tijdens het testen het drukvat ook eens op een oude koelkastmotor hadden aangesloten. Die haalt ook bijna de -0,85 in het drukvat! Loopt vele malen stiller, alleen doet er veel langer over. Voor mijn toepassing, met zo'n tank er tussen niet zo'n probleem! Ik ga dus overstappen op een koelkastmotor. Vliegmaten van mij gaan proberen te pomp nog te vlakken en dan zien we wel waar het schip met deze pomp strandt.
Setup met open pomp
Nog geprobeerd om de kop helemaal schoon te maken, maar mocht niet baten.
Nog een vraag zo aan het eind. In
deze post zie ik dat er een mooie onderdrukschakelaar is gebruikt voor het aan en uit schakelen. Iemand een idee waar ik dit kan bestellen?
Ik hoop volgend weekend de vacuüm installatie helemaal af te maken! De gravity cutter is daarna aan de beurt.