Ik heb vorige week mijn trex 500 gecrasht. Alles wat niet goed was vervangen incl. 3 tandwielensets van de ds510 servo's. Ik bemerkte dat als ik de stroom erop zette 1 servo soms ineens omhoog schoot en dan niet reageert. Ik heb deze servo weer uit elkaar gehaald en zag dat er nog een oud stuk tandwiel in de groefjes van het hoofdtandwiel (waar servohevel op zit) tussenin zat. Deze verwijderd en nu heb ik dit probleem niet meer. Kan het zijn dat een servo raar reageert als het weerstand krijgt d.m.v. stuk tandwiel wat ergens vast op loopt?
Ja dan gaat de motor staan jitteren. Dit fenomeen heb ik in een versnellingsbak van een slash meegemaakt. Piepklein steentje muurvast onder in de V van een spur. Uren naar gezocht.
Natuurlijk gaat de servo vreemd doen als zijn weg wordt geblokkeerd, hij stopt en kan doorschieten. Ik vraag mij dan af, zwerven er soms meer deeltjes in de servo`s ? Een T-rex 500 is serieus gevaarlijk als er servo`s in zitten die onbetrouwbaar zijn. Bij mij is het altijd servo vervangen bij defect.
Alles werkte wel alleen soms schoot de servo door naar boven en blokkeerde vandaar de servo weer losgehaald en toen zat er in 1 groef van het grote hoofdtandwiel een wit stuk van 7 mm. Na dit weggehaald te hebben heb ik wel 20 keer de stroom erop gezet en gebeurde het niet weer. Moet dan goed zijn toch?
Maar toch zou ik er niet helemaal meer op vertrouwen, er heeft een stukje tussen de tandwielen gezeten. Dat heeft krachten op de tandwielen gezet die daar niet horen. Onder belasting kan dat slecht uitpakken.
Dat is best een precies klusje wat je blijkbaar niet is gelukt door het er even in te gooien. Het wordt nog lulliger als jouw helikopter achteruit komt en niet reageert omdat er een servo blokkeerd. Dit is vragen om ongelukken.
Niet doen. Even voor je achterhoofd: als 1 servo (van alle 4 aan boord) ook maar 1 keer iets niet goed doet, ligt je heli aan puin. Dat is nog niet zo erg, maar hij kan ook op iemand invliegen. Jij hebt geen controle op een servo die het wel/niet doet. Die servo waar het mee mis ging, die is een paar keer geblokkeerd. Dit is doorgaans de doodsteek voor een servo, ze kunnen er echt niet tegen. Het is niet te zeggen hoe grootmde schade is. Misschien heeft de motor er niets van gehad. Misschien is hij bijna volledig gefrituurd. Daar kom je alleen achter door te proberen, en de heli(of hand) vaarwel te zeggen als blijkt dat de servo niet goed was. Ander ding voor je achterhoofd. Iedere servo is een servo op zich. Servo's uit meerdere productie batches wijken van elkaar af. Sterkte, snelheid etc. Heb je meerdere batches servo's op de swash, kun je rare gedragingen krijgen in vlucht. Voor 100%, de 3 swash servo's als set houden. 1 kapot, 3 vervangen. Een crash waarbij tanden afbreken geeft al aan dat er krachten op zijn gekomen waar de servo niet op is berekend.. Ff geen idee wat voor servo's jij hebt. Maar een 610 kan 12 kilo verzetten. Breken de tanden, heeft er een heel stuk meer kracht op gestaan dan dat. Moet je dat nog vertrouwen?