10 cc te veel voor calmato?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door peteranja, 30 nov 2011.

  1. peteranja

    peteranja

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    7
    Locatie:
    nieuwdorp
    hoi,

    mijn 6,5 cc loopt niet lekker op mijn calmato.
    ik heb wel pas een 10 cc motor gekocht voor de heb..

    is die niet te zwaar de de calmato kwa gewicht en kwa power??
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor de kleine calmato te groot en zwaar om leuk te vliegen.

    Mvg Johan
     
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Als het een viertact is kan het wel, maar een tweetact heeft toch wel heel veel power voor een calmato, je kunt er wel mee vliegen maar je haalt er nauwelijks meer snelheid uit.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Tja, bestaat er zoiets als teveel? Ik had er een dikke electro setup op en had daar veel plezier mee. Horizontaal 160km/h en verticaal als een raket. Hoveren geen probleem :)

    Let er wel op dat je de boel verstevigd. Dus scharnieren goed controleren en hevels / links goed nakijken en vervangen als je twijfeld. Ook de rolroer aansturing kan gaan flutteren dus 2 servo's in de vleugel maken met een direct aansturing is aan te bevelen.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Misschien niet als je al een paar jaren vliegt .:D

    Maar voor een beginners echt niet aan te raden.

    Mvg Johan
     
  6. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    hallo,

    op een kleinen calmato (span:1.60 M) moet normaal een 7.5 cc voor.
    maar bij ons op de club vliegen ze ook wel een kleine calmato met een 10 cc.
    je hebt dan zat (teveel) power.
    1 bij ons op de club heeft het zelfs voor elkaar gekregen om tijdens het vliegen met een kleine calmato met 10 cc de motor met de halve voorkant van de calmato af vloog door te veel power :-D:yes::banana:

    groeten, Niek
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zja... de ene 10cc is de andere niet... Euhhh.... 10cc waar doet dat ook al weer aan denken :rolleyes:
    Als het bijvoorbeeld een oud HB motortje is... dikke +500 gram... gaat daar 11 x 7 op? Wel... dan win je niet zoveel...
    Dat gaat dan beter met 46AX, en met een tuned pipe 11 x 8... en dan is de set-up zelfs lichter en sterker. Draai je zowat 11.000 rpm?
    Niet dat de Calmato heel veel harder vliegt... liert ie wel lekker omhoog... kan je aan de prop hangen... en als je landing niet te lekker is red de vol-gas je uit de hoge landingsnood? Grappen en grollen... Of sleep je een zwevertje omhoog....

    Met een .60 heb je meer massa voor op de bok?... zal de motorsteun moeten aanpassen?... wellicht de houder voor het neuswiel, afhankelijk van de motorsteun.

    Met een laagdekker Calmato is het natuurlijk helemaal prachtig wendbaar vliegen. Voor een lessituatie niet aan te raden... maar ben je wat verder en wil je meer pret... dan gaat dat lukken... waarom niet!?

    Maar wat Niek schrijft... niet onhandig om het een en ander te versterken aan de neus...
     
  8. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Is het dan niet gewoon kwestie van die 6,5 cc motor eens goed af te stellen? Waar ligt het aan dat die niet lekker loopt... als er vuil in de brandstof slang zit bijvoorbeeld loopt die 10 ook niet

    gr

    Stefan
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Tank en klunk eens nakijken kan ook helpen. Goede sinterklunk kan ook helpen.
     
  10. peteranja

    peteranja

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    7
    Locatie:
    nieuwdorp
    oke,

    Dank jullie wel.

    ik weet voldoende....
     
  11. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Ik heb mijn beginners Calmato nog steeds en na 2x opnieuw folieën vliegt hij nog steeds na 4 jaar en nu heb ik er een Saito 15cc 4-takt op geschroefd gewoon omdat het kon en ik deze motor nog had liggen.

    Je wil niet weten hoeveel fun ik dit jaar gehad heb met dat ding en er zelfs de meeste vluchten mee heb gemaakt dit jaar. Power zat om te raggen zonder dat hij in 1000 stukjes naar beneden komt;)
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Bij mij geld de regel
    spat het niet in de lucht uit elkaar
    Dan is het model sterk genoeg voor de motor
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ook een manier om van je modellen af te komen.:D

    Alleen niet geschikt voor iemand die net begint.
    ook niet echt een veilige manier om te testen.

    Op een .40 model hoort een .40 motor , heel makkelijk . ;)

    Mvg Johan
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dat ben ik niet met je eens johan..
    ik had een cap 232 gebouwd, en was voor een .40, maar met de .53 had hij nog krap aan voldoende vermogen.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Er zijn ook mensen waar een 80cc nog niet genoeg is op een 2,6 sleper .:D

    Ik bouw ze voor een 45 cc en heb power zat .

    Mvg Johan
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    naja tussen krap vermogen en overpowerd zit een groot verscheel johan,
    nu kan je het wel altijd beter willen weten maar dat geld niet voor de zin,
    Waar een .40 op hoort, moet een .40 op
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ach ja, en als we de Calmato als lestoestel beschouwen, wat het feitelijk is, dan is een .46AX al teveel vermogen.
    De vorderende leerling kan ook leren om fun te hebben, en zal de gevolgen van een zware motor op een toestel wat daar niet voor geschikt, of voor aangepast is, vanzelf ondervinden.
    Hopelijk zonder gevolgschade aan de omgeving.
    Een beetje fun is bij modelvliegen wel op zijn plaats, als daarbij de risico's niet over het hoofd gezien worden.
    Ik zou het gewoon proberen. Als je na een paar vluchten de motor met een metaaldetector moet gaan zoeken was de Calmato niet geschikt.
    Ik weet wel leukere kisten om een 10cc op te zetten, maar dat is weer een ander verhaal.

    Maar je hebt ondertussen de motormuizen van dit forum wel rete nieuwsgierig gemaakt naar waarom die .40 nou zo slecht loopt.
    Calmato met 10cc kan ik mij al van alles bij voorstellen.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2011
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zie nergens dat hij nog aan het lessen is toch?
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op het elektrodeel van dit forum staat een bouw-/gebruiksverslagje van deze kist. Meen dat het een nogal licht wendbaar kistje is. Iets voor de gevorderde knuppelaar. Zelf zou ik in staat zijn om hem met een 50SX voort te sjorrren.
    Past ook op een Puma... of een Bridi Kaos 40

    Gelest heb ik met de Calmato met 46AX erop. Juist door dat vermogen kon een niet al te nette landing straffeloos gered worden met een doorstart. Of door mij of door m'n instructeur. Motervermogen op een leskist is al een oude discussie, maar blijft permanent actueel.
    M'n Calmato is nog steeds tip-top (2005!) en is een blijvertje.

    De Step lijkt me niet iets voor een leskist. Dan geeft een wat grote kist wat meer rust en.... contour op het netvlies... beetje uit de buurt... en het kistje is een stippie. Niet handig voor de les...
    Van mij had de Calmato 2 meter mogen zijn.. met een 10cc en deelbare vleugel. De zelfbouw Super Calmato sleepkist van Hans Meij was destijds prachtig!

    Voor wat het waard is :)
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2011
  20. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    ik had er een oud model irvine 7,5cc opstaan een paar jaar geleden, meer als genoeg power. vind ze altijd wel erg hard binnenkomen voor een (leskist) magoed.

    mijne besloot op den duur iig om op zon 40 meter hoogte halverwege een zeer steile looping verder te gaan als 2 delen, de vleugel brak totaal uit de romp uit hahaha. verder altijd veel plezier gehad door z`n extra vermogen (lees ragbak)
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2011

Deel Deze Pagina