10R opknapper

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Joost125, 26 apr 2017.

  1. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Omdat ik de bouwstukjes leuk vind om te lezen en te leren van de reacties heb ik besloten om na het ombouwverslag van mijn Staverse Jol weer een topic op dit forum te plaatsen.

    Sinds kort ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een oude Ten Rater (volgens de verkoper) die al vele jaren niet meer in de buurt van het water geweest is. (Zijn vader, waar de boot van was, is overleden en zelf altijd het plan gehad om ermee te gaan varen maar na een mislukte poging de boot gestald en staat sindsdien in de weg, hierdoor is er schade aan de rig ontstaan, dus toch maar verkopen.) Omdat ik nog niet zolang meeloop in de hobby RC Zeilen heb ik wat vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.
    1. Of de boot als een 10R door kan gaan weet ik eigenlijk niet. - Weet iemand dat?
    Om hier weer mee te kunnen varen moet er nog wel wat aan de boot gebeuren.
    Helaas is de winch en roerservo zo geplaatst dat ze slecht/niet bereikbaar zijn via de dekopeningen / toegangsluiken.
    De electra is ooit via een loodaccu (6 of 12V) van stroom voorzien. Dit wil ik ombouwen naar een Nimh batterij pakketje. In de huidige situatie is er tussen de accu en winch een ? geplaatst.

    2. Weet iemand wat het zwarte dingetje is?

    De roerservo werkte direct. Alleen de bevestiging van de roerpen was niet vast te krijgen. Een plat kantje aan de roerpen gevijld en de speling op het roer is verdwenen. Alleen moet de servo uitslag op -120% staan om het roer recht onder de boot te krijgen. Dit is te herstellen maar dan moet er eerst een gat in het dek gemaakt worden om de hevel op de servo los te halen, servo op 0 zetten en hevel opnieuw vastzetten.

    De winch wil niet direct werken, maar na enkele pogingen en wat hulp toch aan de gang gekregen. Na 10x heen en weer loopt het redelijk vlot. Alleen moet er nog iets gemaakt worden om de lijn naar/van de winch op spanning te houden.

    3. Weet iemand welke winch dit is en/of wat het maximale voltage is?

    De zeilen zijn van JP en zien er nog redelijk uit. Het is minder kleurig dan op mijn Vrouwe Elisabeth staat, maar helemaal wit ook weer niet :). Van de neerhouder ontbreekt een gedeelte en wat er nog wel aanwezig is is krom, van de verstaging ontbreekt een van de vier, de bevestiging van de grootzeilboom is afgebroken en hoe de fok op het dek vast zat is mij niet duidelijk. Het lijkt erop dat er geen fokkeboom gebruikt is en dus alleen op de punt bevestigd is.

    4. Weet iemand hoe de fok hoort te zitten?

    Tot zover het eerste bericht.
     
  2. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    leuk project !
    ik kan je niet veel antwoorden geven behalve dat om een lijn op spanning te houden je er een extra loopwieltje kan plaatsen die door een veer de lijn wat op spanning kan houden. Heb zoiets wel gezien .
    succes,
    ga je project volgen :)
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Leuk Joost, nog een boot aan je vloot toegevoegd.
    Je weet toch dat Tom Koornhof ook een numer kan uitgeven voor jouw boot?
    Mogelijk heeft je 10R al eens een nummer gehad.

    Paar antwoorden van mijn kant:
    1. Van de foto's onmogelijk te zien. Kan je wat foto's maken van het profiel van de romp? Wat zijn de afmetingen en het gewicht? Gewicht van het lood?
    2. Lijkt op een servo verlengkabeltje? Of een spanningsregelaar? Dit laatste kan je meten met je voltmeter. Is er verschil tussen de in- en uitstroom?
    3. Lier ken ik niet, maar "sommigen" houden de lijn strak met een elastiekje. "Anderen" doen het met een rondloopschoot, met een veertje. Vaak hadden oude lieren 6V, maar ook 7,2V komt voor. Zou er eens 7,2V opzetten.:)
    4.Aan het logo te zien zijn de zeilen gemaakt door Peter J. Willes uit Engeland (PJ sails). De fok hoort op een boom. Daar moeten dus oogjes in het dek voor worden gelijmd, cq het railsje moet naar achteren worden verplaatst. Gezien de uitvoering van de fokbevestiging, denk ik ook dat er nooit serieus mee is gezeild. Ook het lummelbeslag versterkt die gedachte.

    Veel plezier met de boot, hoop dat ze goed zeilt.
     
  4. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heren, bedankt voor jullie reacties.

    Wim, foto,s gemaakt, gewogen en gemeten:
    Romp + Kiel = 8,6kg (vaste kiel)
    Lood = 6,0kg
    Lengte= 152cm
    Breedste stuk 32cm


    2. Ik denk zelf dat het een spanningsregelaar is. Ik wilde dit eigenlijk laten zitten omdat het nu kort op de winch zit en anders de stroomdraad hersteld moet worden.

    3. Ik denk dat het met een elastiekje gewerkt heeft (heb wat restanten van de bodem geschrapt). En ik denk dat 6 volt wel voldoende is.;)

    4. Ik heb d.m.v. de mobiele telefoon een foto van onder het voordek gemaakt en ik denk niet dat de huidige constructie stevig genoeg is om oogjes cq het railsje naar achteren te verplaatsen. Vanuit de huidige dek openingen kan ik niet onder het voordek komen dus zal ik ook daar een opening moeten maken om de constructie te verstevigen. Volgens de overlevering is er mee gevaren, maar tussen gevaren en gevaren zitten grote verschillen :hammer:

    DSC00059.JPG DSC00062.JPG DSC00063.JPG
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Boot doet me denken, door de dubbele knikspant, aan ontwerpen die in de 70- er jaren door Marine Modelling Service gepubliceerd werden. Bij voorbeeld de Nooky Bear.
    Ik had daar een boekje van. Zal eens zoeken...

    Zou heel goed een 10R kunnen zijn. Vast een ontwerp, door de korte lengte, dat als radio bestuurde boot was gedacht. Die kwamen toen net in zwang, na de hele lange vaanboten.
     
  6. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wim,
    Zou leuk zijn als het nog te achterhalen is of en welk type 10R het is.

    Ik ga er maar mee aan de slag. Genoeg te doen.
    Als ik de moderne Marblehead zie is een extra gat in het dek geen probleem.
    Zal jullie op de hoogte houden en af en toe nog een vraag stellen.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joost,

    Ik heb de tekening van de Nooky Bear liggen (MM/1326) en de maten komen aardig overeen met jouw metingen:
    LOA: 60,7"(inclusief 0,7"bumper): 151,75 cm
    Beam: 12,25" ( 31,115 cm)
    Diepgang: 17,5" (44,45 cm)
    Waterverplaatsing: 20 lbs (9,072Kg
    Ballast: 14 lbs (6,35 Kg)
    Het is een ontwerp van Tim Fuller en er zijn een aantal gebouwd bij Engelse clubs voor onderlinge wedstrijden, internationaal kon het ontwerp geen potten breken.
    Er is zelfs een mal van gemaakt en de rompen vind je van tijd tot tijd op eBay.UK.
    Dit zijn polyester rompen die behoorlijk zwaar zijn, tegen een goed gebouwd multiplex exemplaar vaar je daarmee geen deuk in een pakje boter.
    Het is me ook een raadsel waarom iemand een mal maakt van een romp die overduidelijk voor houtbouw bedoeld is...

    De tekening maakt deel uit van mijn 'ooit nog eens te bouwen' collectie, ik zal dan wel minstens 90 jaar in goede gezondheid moeten worden, wil ik dat redden...


    Groeten, Jan.
     
    wim bakker vindt dit leuk.
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    IMG_1602.PNG Leuke reactie Jan

    Destijds heb ik ook overwogen de Nooky Bear te bouwen. Fuller was toen hoog geeindigd (gewonnen?) bij de Engelse 10R radio kampioenschappen.

    Uiteindelijk gekozen voor een ouderwets ontwerp, de Taser (?) van John Lewis.
    Meer dan 2 meter lang. De boot heeft een pijlkiel die naar voren wijst.
    Jon Verlinden vaart er nog steeds een paar keer per jaar een toertocht mee. Zeilnummer 32.

    Het 1 metertje op de foto is echt een dwergje vergeleken met de boot van Jon.

    Groet
    Wim
     
  9. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat leuk Jan dat je er zelfs nog een tekening ervan hebt liggen.
    Is een kopietje mogelijk?
    Zou handig zijn om te weten hoe e.e.a. zou moeten zitten.

    Mijn exemplaar heeft ook een polyester romp, dus het lijkt aardig op de genoemde Nooky Bear. Kleine verschil is de lengte 152cm zonder bumper en diepgang is 49cm (schatting: weet nog niet waar de waterlijn loopt).

    Ik gun je de 90 jaar te halen en uiteraard in goede gezondheid, maar misschien is een Micro Magic of RG65 op die leeftijd makkelijker hanteerbaar.

    Wim, De boot van Jon is een opvallende verschijning zowel op de wal als op het water.
    10R Jon.jpg
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joost,

    De tekening is niet meer dan een lijnenplan van de romp 1:2 (zij- en bovenaanzicht) en een 1:1 spantenplan en een 1:8 schets van de tuigage.
    Geen details van de inbouw van de elektronica, het is puur de romp.

    Ik wil er best een kopie van laten maken en naar je opsturen, PM me in dat geval je adres gegevens even.

    Groeten, Jan.
     
  11. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Met de houtboor eerst een gat gemaakt om de roerservo (Robbe RS10) te kunnen bereiken.
    Omdat deze servo een vierkant bevestiging voor de hevel heeft ging mijn plannetje om de hevel los te halen en de servo positie recht te zetten en dan de hevel terug te plaatsen niet op. Nog met de zender instelling geprobeerd maar met de maximale stand van -120% nog net niet recht. Dan maar de stangetjes tussen de servo en roer versteld. Door de niet haakse stand ontstaat er een verschil in roeruitslag wat ik wel weer met de instellingen op de zender heb weten te corrigeren.
    IMG_1761.JPG IMG_1763.JPG Het carbon wat je door het ronde gat ziet zijn inleg vellen/matjes carbon, waarschijnlijk gedaan om de bodem meer stevigheid te geven, een ander nut zie ik niet.
    Ondertussen de elektronica gewijzigd zodat 1 Nimh batterij pakket (6 Volt) voldoende is, de loodbatterij niet nodig is, ontvanger en batterijpakket netjes in een gesloten bakje opgeborgen zitten en zelfs de aan/uit schakelaar werkt (iets wat ik meestal niet toe pas).
    Nu bezig met een nieuw neusje.
    IMG_1774.JPG
    Verder nagedacht over de fok en het ontbreken van een bevestigingspunt "midden" op het voordek. Als ik de stukjes en filmpjes van Smaragd bekijk/lees denk ik dat de fok op dezelfde manier gezeten heeft. Anders zou ik het ook niet weten. Eerst maar even verder bekijken/nadenken voor de zaag in het voordek gaat.

    Jan, heb je mijn PM ontvangen?
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, dan nog maar een gat in het voordek?
    Als je dat echt niet wilt zou ook kunnen kijken of je over het dek iets kan maken dat verbonden is aan de zijkant.
    Alternatief is om iets te maken zolas Walicki, maar dan moet er onder dek ook iets zitten om het moment om de langs as op te vangen.
    We zijn benieuwd!
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joost,

    Ik ben even in mijn verzameling Model Boats gedoken, want ik heb destijds de uitgave van Maart 1982 nabesteld, daar staat het artikel in waar Tim Fuller zijn Nooky Bear voorsteld, interessante lectuur over het hoe en waarom van deze boot.
    Als je belangstelling hebt, PM me dan je mailadres, ik heb de beide pagina's ingescanned en kan ze naar je toe sturen.

    In het artikel staat ook een verkleinde versie van de tekening die ik hier heb, kun je gelijk beoordelen of je daar een kopie van wilt hebben.

    Groeten, Jan.
     
  15. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Al zoekende naar Nookie Bear, kwam ik de volgende site tegen. Misschien ook handig als je nog eens een RC zeilboot zoekt.
    http://www.allradiosailboats.com/all
    Daar staat ook dat de Nookie Bear 10039.0cm2 aan zeil mag voeren. Best veel. Is er ergens terug te vinden hoe je dat zelf kan opmeten, of kan dat alleen via de officiële meters.

    De neus bijgewerkt en tegen verf beschadigingen ook een stukje folie geplakt. Zie de foto van onderaf genomen.
    IMG_1788.JPG
    Morgen mogelijk weer verder.
     
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Op de IRSA site staan de klasse voorschriften van de 10R.
    Daar kan je ook zien hoe het zeiloppervlak gemeten moet worden.

    De boot heeft een vrij korte waterlijn en daarom aardig wat zeil.

    De 10R van Jon heeft een A tuig dat niet past bij de waterlijn. Veel te groot.
    Zijn B tuig heeft een oppervlak dat wel bij de waterlijn past. Maar dat is erg klein voor licht weer.
     
  17. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Jan,
    Heel erg bedankt voor de genomen moeite. Woorden schieten te kort.:worship:

    IMG_1797.JPG

    Wim,
    Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben in de IRSA site gedoken, nog wat uitleg van vernieuwde regeltjes gelezen ..... :frustie:...., verder gevonden zoals jij het al aangaf. Maar zonder achterliggende informatie c.q. hulpmiddelen zal het mij niet lukken om hier iets van te maken. Waarschijnlijk ook wel helemaal niet belangrijk aangezien ik met de Nookie Bear geen 10R wedstrijden zal gaan varen. Al was deze boot in 1981 de winnaar van de Engelse R10R Nationals is dit oudje geen match meer voor de huidige generatie 10R. Is natuurlijk nog wel een leuke boot voor toertochten of misschien zelfs voor een ANSF wedstrijd. We zien wel.

    IMG_1790.JPG IMG_1795.JPG Het "dekhuis" is op dit moment niet erg water dicht. Het staat wel leuk maar zal lastig zijn om waterdicht te maken. Misschien geheel vervangen door een passende diepvriesdoos of voor folie, maar daar is het gat misschien wel wat groot voor en te onhandig om accu pakketje te vervangen?

    IMG_1799.JPG Uiteraard nog steeds zoekende naar een oplossing voor het bevestiging/draaipunt van de fokkeboom. Zou de oplossing zoals op de foto wat zijn of komt er dan te veel krachten op de twee bevestigingspunten te staan? Nog even los van het feit dat de schoot van de fok dan precies onder deze constructie door het dek komt.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joost,

    Op de Nylet site (in 'History': http://www.nylet.co.uk/gallery.html ) kom je de naam van Tim Fuller ook nog tegen; het lijkt er op dat daar de mal voor jouw boot is gemaakt evenals de eerste serie rompen.
    De tekening voor een houten versie schijnt naderhand gemaakt te zijn.
    Het polyesterwerk is later overgenomen door Kingston Mouldings, waarschijnlijk is de Nookie Bear mal mee verhuisd en later in handen van de eBay verkoper terecht gekomen.

    Als het dek ook polyester laminaat is, en je hebt toegang tot de ruimte onder het voordek (met enige moeite waarschijnlijk, gezien het formaat van het dekluik...), dan zou je kunnen proberen een (aluminium) verstevigingsplaat(je) onder het voordek te schuiven en de bevestigings rail voor het fokdraaipunt daar met schroefdraad in vast te zetten.
    Een dot kit onder het plaatje zorgt, eenmaal uitgehard, ervoor dat het niet naar beneden valt tijdens het boren en tappen van de schroefdraad in het aluminium.
    Óf je boort de gaten en tapt de schroefdraad vóór het onder het dek schuiven van tevoren en tekent de corresponderende gaten af op het voordek met het alu plaatje als mal.
    Dit vereist echter wel enige handigheid in het maken van een hulpstuk, om de alu versteviging onder het voordek te krijgen...(dit is wel de manier waarop ik het zou proberen).

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2017
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Wat je ook kan doen is een buisje op de juiste plek in het voordek plaatsen.
    Gat voor buisje in voordek, gat voor buisje in romp. Buisje erdoor en klaar.
    Je moet wel een stukje rvs staf door het buisje steken en vastlijmen.
    Aan het staf komt het touwtje dat bij het dek naar buiten komt.
    Aan het touwtje een ringetje waar de fokkeboom aan kan hangen.

    Dit systeem wordt al jaren lang door Bantock gebruikt en zit op mijn IOM, M en 10R.

    Als je wilt kan ik wel een foto maken. De beschrijving leest mogelijk ingewikkelder dan de installatie.
    Heb het zelf op de A klasser achteraf aangebracht. Nu is de boot van Kim.
    Heb wel 2 kleine gaten in de buurt van het buisje gemaakt

    Groet
    Wim
     
  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Jouw voorstel met een buis zoals op Paradox kan zeker werken.
    Naar mijn idee weinig elegant.
    Sterkte zou ik me niet al te veel zorgen over maken.
    Doorgaans maken we constructies onnodig te sterk en dus veel te zwaar.
     

Deel Deze Pagina