[geen bouwverslag] De Longrange FPV TBS discovery. (filmpje dat die klaar is en test vluchtje)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 29 jan 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee geen bouwverslag dit keer... De reden is dat ik van me eerste TBS wel een heel compleet verslag heb gemaakt, leek het me niet zo zinvol om dat bij deze ook te doen.

    Het voegt niet zoveel toe en kost wel erg veel tijd.. Hoewel ik het leuk vindt om verslagen te schrijven bewaar ik mijn moeite voor wat nieuws, en ik vermoed dat er tzt wel weer wat nieuws komt.... Enfin als ik de gemaakte beloftes mag geloven komt er nog wel iets leuks aan ;)

    Hier mijn eerste verslag van de tbs dicovery,dan heb je een idee hoe deze ook ongeveer inelkaar zit. ;) :
    bouwverslag-team-black-sheep-discovery__-maiden-flight-post-4-_update-19-12-2012-a



    Terug naar deze bouw.
    Alles word uiteengezet in dit filmpje:








    En hier een test filmpje..
    (helaas geen filmpje van de maiden.. De maiden is trouwens op de heide uitgevoerd, er vloog namelijk een flexacopter + zenmuse en op het bekende vliegveldje) Gezien he teen duur dingetje is deze combo , had ik weinig zin om daar ook te vliegen, met iets wat gemaidend word...



    Enfin ik heb hier wel even een kort vluchtje op een veldje :
    (iemand op de uitkijk en geen kinderen te zien in de wijde omtrek)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Had al eerder vraag gesteld in ander topic, maar ben benieuwd naar je video RX setup op 1.2ghz. Heb je dit uitgebreid getest zonder dat je blocking krijgt van UHF?

    In het geval dat je niet wist. Veel receivers hebben moeite met UHF frequenties die erin komen. Dan bedoel ik niet 2de of 3de harmonische, maar meer hele harde signalen van dichtbij die van binnen bepaalde transistors verzadigen. Resultaat is veel zwarte dropouts in je beeld.
    Oplossing is uiteraard een SAW filter in je RX of een high pass filter op je RX wat minder goed werkt.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik ben nog niet toegekomen aan "echte long range" testen... De normale range testen waren prima, had niet anders verwacht...

    Dus ik kan je (nog) geen antwoord geven op je vragen... Het is voor mij de eerste keer dat ik een mix doe van 433 besturing en 1.2 op video... Mocht het wel problemen geven dan is een SAW filter het eerste wat erin komt... En dan maar verder zien...
     
  4. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Er zijn sommige receivers die er minder last van hebben.

    Simpel testje....hoeft niet eens ver te zijn.


    Hou de quad oftewel vtx en vrx een afstandje uit mekaar en zet je UHF besturing aan en hou deze vlak bij de antenne van je video receiver en kijk of dit invloed heeft op je beeld.

    Hier een voorbeeld. Soms is het nog erger dan in de video hier bij sommige andere receivers.



    Heb zelf dezelfde weg bewandeld, dus deel alleen mijn ervaring hier :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dat word ook zeker gewaardeerd!... Beter vroeg op de punten gewezen worden dan achteraf "klagen" ;)

    Ik heb het op de testbank al even geprobeerd, (vrx op de tv en quad met vtx in de keuken)en daar gebeurde niets , maar dat was een afstand van maar een meter of drie en een half. Zal als het weer wat beter word eens kijken met een wat langere afstand..
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat is al een goed teken....ik kon mijn goedkopere chineze receiver al op een korte afstand helemaal op zwart krijgen.

    Nu zou je inderdaad op een grotere range moeten proberen.....met TX aan en met TX uit. Kijken of je verschil ziet.

    Welke video receiver is het overigens?

    Heb nu ook als ik met de jongens samen ga vliegen die 1.2ghz receivers gebruiken dat ik op een afstandje van 10meter ongeveer moet zitten.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Set komt uit spanje weg, bij electronicarc, merk weet ik zo niet...
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Denk dat je er wel last van mogelijk kan hebben, want die gebruikt Roni ook. Probeer maar eens de quad even stukje verder weg leggen.....buiten ofzo. Hoeft niet extreem ver, muren van een huis zijn goed genoeg verwacht ik en dan beeld testen met en zonder zender aan.
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    SAW filter howto
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx.. we zullen eens even testen tzt, en zo niet hebben we al een mooi filmpje voor hoe we het filter der in moeten zetten ;)
     
  11. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Wat is dat nou voor rare opmerking. Een Flexacopter vliegt toch maximaal een kwartier? Die Flexacopter heeft toch geen alleenrecht om daar te vliegen?
    Het is juist leuk, om ook andere multicopters te zien vliegen.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Heb je op zich 100% gelijk in...
    Maar het was ook aan mij hoor, ik besloot weg te gaan.Heb de man ook niet gesproken...
    Ik zag het ding vliegen,Ik had wat haast, en ben doorgereden naar de heide even verders op.. Leek me de snelste keuze...

    Normaal mag ik graag een praatje maken, maar nu even niet ;) De vrouw moest de auto weer mee voor der werk, dus dan even snel doorgereden naar de heide..
     
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Wel eens naar een met geweest Emile? Daar vlieg je ook met meer tegelijk:)
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Jawel.. Emil(zonder e) ;) is der wel eens geweest..(niet op de fpv meetings)

    Het is niet zozeer dat er meerderen vliegen.. Als we met zijn allen op het veldje bij de mac staan/vliegen rijden, zijn er soms 4 multis en 3 tuigjes in de lucht... Maar het ging in dit geval om de maiden flight, niet om een plezier vluchtje ;)
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Haha tja, ik zeg altijd maar zo het vliegt of het vliegt niet:) eerste maidens/testen zijn hier vaak op bedrijven terrein tje of in tuin , of metslecht weer binnen:)

    Maar zo heeft ieder zijn manier/gevoel natuurlijk;)
     
  16. richierich

    richierich

    Lid geworden:
    22 jan 2013
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Heemstede
    Mooi ding zeg!
     
  17. Rop922

    Rop922

    Lid geworden:
    6 nov 2012
    Berichten:
    27
    Leuk! Ben benieuwd naar de range en problemen waar je misschien nog tegen aan loopt. Misschien wordt mijn tbs ook zo uitgerust. Vlieg momenteel met 1.2ghz video en 2.4ghz rc
     
  18. Tron78

    Tron78

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Bennebroek, Netherlands
    Vorige week de TBS discovery gebouwd met EZUHF en 500mw 1.3ghz. Nog geen range test gedaan (vluchttijd is maar 9 min:). Voor het stunten is CC3D wel erg leuk alleen geen RTH.....

    [youtube]6HNSNPDRsl0[/youtube]

    TBS Discovery CC3D - YouTube
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    RTH is niet nodig :D. Goede failsafe instelling op je rx.....altijd een beetje de route in de gaten houden en onthouden mocht er wat misgaan. Beeper erop, OSD om je lipo in de gaten te houden en zodra de spanning gaat dalen terug vliegen.
    Als hardware zou falen, dan crash je met RTH ook nog. Het is een luxe natuurlijk, maar vlieg al anderhalf jaar zonder :D.
     
  20. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Tron , met welke UHF systeem vlieg je? Stoort het niet op je 1,3ghz setje??
     

Deel Deze Pagina