Indoorvlieger
Forum veteraan
Als liefhebber van de wat oudere Kyosho buggies, heb ik al een paar 4WD auto's mogen opknappen. Maar nog geen 2WD. Toen ik echter een gaaf uitziende Ultima II op eBay zag, en de verkoper de auto ook los, zonder voor mij waardeloze zender, accu's en lader wilde verkopen, was ik om.
Zo zag de auto er uit op de foto's bij de advertentie:
Behalve de doorgezakte achterkant bleek bij aankomst er wel het een en ander mis te zijn met de auto. Bovendien wilde ik wat dingen vervangen zoals de "Stock 05" motor, die niet echt snel is. En de mechanische snelheidsregelaar is wel mooi nostalgisch, en gaat zeker niet weg, maar om te rijden is een echte regelaar wel zo prettig. Daardoor, en door de bouwfoutjes, besloot ik hem zo goed als volledig te strippen.
Eerste probleem diende zich al snel aan, de voorste shocktower was nogal verbogen (de oorzaak wordt later behandeld) zoals op deze foto is te zien:
Even een nieuwe halen in de winkel is er niet bij met deze "oudjes" dus gewapend met 2 tangen, en wat geduld, heb ik een poging gedaan het op te lossen. Dit was het resultaat:
Niet verkeerd, dacht ik zo. Ik heb het erg voorzichtig gedaan, en geen "stresslijntje" zien ontstaan in het oppervlakte van het alu, dus ik acht de kans op verzwakking en snel breken als gevolg van deze hersteloperatie erg klein.
Ik kwam ook snel achter de reden voor het verbuigen van de shocktower, de bouwer had de voorste schokbrekers gebouwd met de piston-rods van de achterste, en andersom. Dus de achterste schokbrekers waren veel te kort, en de voorste te lang. Die ook uit elkaar gehaald, en op de juiste manier in elkaar gezet. Ik vond de veerspanning op de dempers wat aan de hoge kant als de extra "pre-load" ring erop gezet werd, dus in eerste instantie de schokbrekers zonder deze ring gebouwd.
Daarna was de voorwielophanging aan de beurt. Hier was weinig mis, behalve dat er iets te grote voorwielen op zaten, 2.2 inch ipv 2.0 wat toen gebruikelijk was, en dat er plastic ringen waren gebruikt als wiellagers. Deze wiellagers bleken te zijn gebruikt als afstandringetjes om de mechanische snelheidsregelaar op het top deck te monteren. Hmmm... dat soort "foutjes" waren voor mij dus de doorslaggevende reden om de auto compleet uit elkaar te halen, ipv alleen de zichtbare fouten te herstellen. Na schoonmaken had ik dit:
En met de herbouwde schokbrekers weer op hun plek zag het er zo uit:
Mocht iemand zich afvragen wat er op het chassis staat, en waarom het niet lijkt op het woord "Kyosho", dat komt omdat Kyosho in die tijd onderdelen maakte van "Kelron", een soort kunststof wat erg sterk en duurzaam zou zijn.
(wordt vervolgd)
Zo zag de auto er uit op de foto's bij de advertentie:
Behalve de doorgezakte achterkant bleek bij aankomst er wel het een en ander mis te zijn met de auto. Bovendien wilde ik wat dingen vervangen zoals de "Stock 05" motor, die niet echt snel is. En de mechanische snelheidsregelaar is wel mooi nostalgisch, en gaat zeker niet weg, maar om te rijden is een echte regelaar wel zo prettig. Daardoor, en door de bouwfoutjes, besloot ik hem zo goed als volledig te strippen.
Eerste probleem diende zich al snel aan, de voorste shocktower was nogal verbogen (de oorzaak wordt later behandeld) zoals op deze foto is te zien:

Even een nieuwe halen in de winkel is er niet bij met deze "oudjes" dus gewapend met 2 tangen, en wat geduld, heb ik een poging gedaan het op te lossen. Dit was het resultaat:

Niet verkeerd, dacht ik zo. Ik heb het erg voorzichtig gedaan, en geen "stresslijntje" zien ontstaan in het oppervlakte van het alu, dus ik acht de kans op verzwakking en snel breken als gevolg van deze hersteloperatie erg klein.
Ik kwam ook snel achter de reden voor het verbuigen van de shocktower, de bouwer had de voorste schokbrekers gebouwd met de piston-rods van de achterste, en andersom. Dus de achterste schokbrekers waren veel te kort, en de voorste te lang. Die ook uit elkaar gehaald, en op de juiste manier in elkaar gezet. Ik vond de veerspanning op de dempers wat aan de hoge kant als de extra "pre-load" ring erop gezet werd, dus in eerste instantie de schokbrekers zonder deze ring gebouwd.
Daarna was de voorwielophanging aan de beurt. Hier was weinig mis, behalve dat er iets te grote voorwielen op zaten, 2.2 inch ipv 2.0 wat toen gebruikelijk was, en dat er plastic ringen waren gebruikt als wiellagers. Deze wiellagers bleken te zijn gebruikt als afstandringetjes om de mechanische snelheidsregelaar op het top deck te monteren. Hmmm... dat soort "foutjes" waren voor mij dus de doorslaggevende reden om de auto compleet uit elkaar te halen, ipv alleen de zichtbare fouten te herstellen. Na schoonmaken had ik dit:

En met de herbouwde schokbrekers weer op hun plek zag het er zo uit:

Mocht iemand zich afvragen wat er op het chassis staat, en waarom het niet lijkt op het woord "Kyosho", dat komt omdat Kyosho in die tijd onderdelen maakte van "Kelron", een soort kunststof wat erg sterk en duurzaam zou zijn.
(wordt vervolgd)
Laatst bewerkt: