1937 Cumulus motor

waa01

PH-SAM
Beste mensen,
Ik heb het voornemen om als volgend winter project een Cumulus te maken
Dit is een model uit 1937 met origineel een Brown Jr. of een Ohlsson & Rice spark plug motor.
Outerzone : Cumulus plan : download free vintage model aircraft plan
Het is een model van 2,4 meter(96") spanwijdte en een streef gewicht van max 2,5kg (5,5Lbs) Ik wil er Trexler lucht wielen onder van 3,5" :)
Trexler Balloon Wheel Co. - Pneumatic Wheels For Model Airplanes
Het mooist is een lange slag 2takt ignition motor.......;)
Maar het zal waarschijnlijk een SAITO Fa 40GK of een 56GK worden en dan met een grote prop (12x5 voor de 40? of 13x6 voor de 56? na het inlopen natuurlijk!) en dan met remote glow plug driver.
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
Lijkt het als!:rolleyes:
Het gewicht zal misschien bepalend worden ivm CG, de 40 gaat voor 300gram en de 56 gaat naar de 435 gram. Er komt een heel klein tankje in!
Het bouw verslagje zal in de andere forum afdeling een keer beginnen!
Maar kunnen jullie mij adviseren wat voor een soort motor hierin zou kunnen Het liefst een langzaam loper met veel torque voor een grote houten prop (net als die diesel op de Simplex, fantastische combinatie!)
Ik ben geen motorzelfbouwer als Jef! En een originele Brown Jr is priceless
Het gaat erom als ik aan de romp begin moet ik de maat van de motor hebben voor de motor "bearers" , de lengte en ruimte tussenin, etc.
Dus iemand suggesties?:confused:
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je zo een Wahl-Brown Jr motor wilt hebben, is dat vaak een kwestie van tijd... consequent speuren. Zijn er ook latere motoren van andere merken te vinden. (McCoy?, ook O.S.?)

https://www.google.nl/search?q=Brow...n+engine&rls=org.mozilla:nl:official&tbm=isch

http://www.collectair.com/vintageengines.html

Ik denk dat je je ook in Engeland zou kunnen oriënteren op dit soort motoren. Daar is voor de oorlog ook een enorme modelmotoren ontwikkeling gaande geweest. Voor modelboten, theter boten en auto's. Dus modellen aan een snaar met een paaltje in het midden en dan maar snelheidsrecords draaien. Dat begon aanvankelijk met flash steam, later wenste men meer vermogen, en werden het brandstofmotoren. Het speelt al van net na WO1!
Dit alles een kwestie van veel inlezen... en aanschrijven...

Grappig... Brown bouwde zij eerste motor in zijn high school tijd, zo las ik...

Natuurlijk een gezochte motor, maar prijzen kunnen nooit overdreven zijn. Bijkans is er reeds een generatie wissel opgegroeid, die niet meer in deze materie geîinteresseerd is? Ook aan een nieuwe Saito hangt een prijskaartje.

De oorspronkelijke zo midden 30er jaren, motor zal niet extreem krachtig zijn geweest of een hoog rpm hebben gedraaid? Is iets om uit te vinden. Mogelijk een behoorlijke prop? Ook soortgelijke gegevens, zal je achter moeten zien te komen, zijn interessant te weten.

Het model van zo een fomaat en gewicht, komt zowat neer op een zwever, zou je behoorlijk lift kunnen verwachten. Zo kan je idd wellicht volstaan met een moderne Saito. Die zou je zelfs nog elektronisch kunnen laten ontsteken. Wel zal je op de Saito een propeller moeten zetten die past bij de motor. Of om een grote prop te draaien een reductie moeten toepassen. Denk ook aan de groot formaat Lazy Bee's van Jim Clancy, die met een gering vermogen rond tuffen.

Anders... een elektromotor, een compacte met reductie, waardoor je een grote prop zou kunnen draaien. Er een dummy motor uit hout, voor de show op te zetten.

Maak je het model RC? Prachtig project! Absoluut!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,

Bedankt voor de link:)
Ik vind die OS46 diesel conversie met die grote maten props een mooi idee
http://www.davisdieseldevelopment.com/john_pavlick.htm
Met een 13x6! misschien?
Wat voor een geluid maakt hij zonder muffler?;)
In het artikeltje zeggen ze wat minder lawaai, lager rpm:rolleyes:
Of heb ik een muffler nodig om het tankje op druk te houden? Ik ga er geen aerobatics mee doen!
@ Jef. Een originele Brown Jr zou mooi zijn, maar is misschien een collectors item.
Als ze daar nu eens replica's van maken (net als Mp-jet met hun kleine diesels) Het zal zonde zijn om hem kapot te vliegen En op E-bay zijn ze vaak niet compleet en durf dat niet erg aan.
Een Saito GK staat wel mooi, maar benaderd niet het origineel, een tweetakt zonder uitlaat(!) lijkt er meer op.
Vanavond op de club avond adviseerden ze mij......ga toch electrisch!
Dus wat zal het worden :pc:
Mischien heb ik al aan een OS40LA met een 12x6 voldoende
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
Hebben jullie ervaring met diesel conversies, bij Davis kun je ook een complete set motor krijgen;)

Kees
 
Laatst bewerkt:
Bas,
Goed om in de gaten te houden komende weken! Bedankt.;)
Moet alleen gaan uitvogelen het ontstekings gedeelte van die motoren
Voor Jef, heb je hier wel eens wat mee gedaan?
Roger Schroeder's Classic Engine Kits Catalogue
Jammer dat deze man ze niet meer maakt, bouw kits van classiekers:rolleyes:
Ik heb zelf wel een EMCO5 draaibankje, maar weinig ervaring mee.
Dus de keus wordt er allemaal niet makkelijker op.....hobby:confused:
Gr
Kees
 
Dag Kees,

Ontsteking? Is een onderbreker op een nok.
Timing is te achterhalen, mocht dat nodig zijn. Er is altijd 'know-how'.
Je zou er een moderne elektronische op kunnen zetten, voor een 'zekere' vonk.
Bedoel maar... zowat elke deelnemende antieke auto op de London to Brighton Veteran Car Run heeft er een verborgen ingebouwd... :rolleyes:

Zou je toch met een 'dummy' willen gaan werken, kan je denken aan dit soort oplossingen.
Hacker Brushless Motor A 30 / A30-12 XL Glider - 205 g - 650 W | eBay
Fabrikanten zijn inmiddels handig ingesprongen op de ontwikkelingen in de markt.
Oude versleten motoren ontmanteld, krukas er uit, lange as er door met lagers, e-motor achterop... Veel DIY bij RC-Network te vinden. Oude Graupner Taxi 1 modellen met soortgelijke oplossingen.

Voordeel? geen herrie. Maakt je welkom op menig modelveld of gewoon op de heide in het wild.
Brullen zonder uitlaat? Kan je het wel vergeten.... heb je een vlieger, kan je nergens vliegen. Verder... geen vet model en een fraaie afwerking die langzaam achteruit gaat.

En de echte motor zat je op je werkkamer als display... Maar een echte op de bok? Dat zou fantastisch zijn.

Gr Bas
 
Hier ook een...
A VINTAGE, O-R/OHLSSON & RICE "23", .232cuin, SPARK IGN AERO ENGINE | eBay

Bij de eerste USA link zie ik een gebroken reservoirhouder.

Wat ik zelf heb, is dat je tevoren goed geinformeerd moet zijn in de materie, voor dat je een aankoop doet. Het is stok oud spul, drie generaties menselevens in handen geweest, en dat is alleen met handige handjes, zelf, met goede know-how en techniek, of dat in de vriendenkring, aan de praat te krijgen.
Zou er zelf geen angst en vrees mee hebben zoiets voor mijzelf aan te pakken... doch na slechts stevig ingelezen te zijn :-)

Ik denk dat er komende periode meer van dit soort motoren los gaan komen.
Probeer de beste eruit te pikken. Niet te gretig... er komt altijd wel weer een ander voorbij. Het is inmiddels specialistengoed... niet meer voor een gamers-generatie weggelegd. Prijzen zullen kelderen.
 
Kees, wil je het mailadres van mijn vliegmaat Roy Brown hebben, die oldtimer kan je misschien wel helpen met die motoren in de us of a...
 
Bas,
Goed om in de gaten te houden komende weken! Bedankt.;)
Moet alleen gaan uitvogelen het ontstekings gedeelte van die motoren
Voor Jef, heb je hier wel eens wat mee gedaan?
Roger Schroeder's Classic Engine Kits Catalogue
Jammer dat deze man ze niet meer maakt, bouw kits van classiekers:rolleyes:
Ik heb zelf wel een EMCO5 draaibankje, maar weinig ervaring mee.
Dus de keus wordt er allemaal niet makkelijker op.....hobby:confused:
Gr
Kees

Ik ken die kits wel maar nog niets van gekocht , voorlopig heb ik nog genoeg te doen maar modelbouwtijd :( te kort .
Op een Emco 5 kan je al mooie dingen maken maar misschien eerst maar beginnen met een simpel motortje , een Boll Aero 1.8 bv http://www.john-tom.com/IC%20Engines/Boll%20Aero/BollAero.pdf , dat je volledig uit staf materiaal kan bouwen en draaiervaring opdoen , voor je aan die "casting kits" begint .
Als je een "petrol engine" wil gebruiken is het misschien geen slecht idee om die van een moderne elektronische ontsteking te voorzien
full


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Theo,
Ik heb dat adres al, nog van toen met het Miss Fortune X verhaaltje.
Ik heb hem toen ook ingelicht over de Tomboy en de Simplex, leuk, ik heb die man zelf nooit ontmoet!
Het ga je goed
Gr
Kees
 
Beste mensen,
Wie heeft er ervaring met de Ohlsson&Rice 23, de motor die ook op de foto van de cumulus is te zien.
Ik denk dat de O&R 60 en de Brown Jr 60 te groot zullen zijn gezien de afmetingen met de tekening.
Ik snap dat electronische ontsteking betrouwaarder zal zijn. Dan zal ik het onderbreker huisje vervangen moeten voor de pick-up, maar dan wel te verstellen of heeft de electronische onsteking automatische voorontsteking(zal wel) De prop meenemer is ook de nokkenschijf voor de onderbreker, die dan vervangen voor een schijf met magneetje voor de pick-up
etc,etc
Iemand hier ervaringen mee?
Gr
Kees
 
Ik heb geen ervaring met die motoren maar je kan het wel zo origineel mogelijk houden en toch een elektronische ontsteking gebruiken. Je moet geen magnetische pick-up gebruiken maar gewoon de contactpuntjes. Daarmee kan je een prima puls genereren. Omdat de stroom door de bobine niet door die contacten loopt zullen ze nauwelijks slijten.
Zo heb ik ooit in het verre verleden een zelfgebouwde "elektronische ontsteking" in mijn brommer gebouwd. Nou ja, het waren meer "elektronische contactpuntjes", maar dat was al zeer vooruitstrevend in 1981. Voor die tijd versleet ik een setje contactpuntjes in een jaar. Na die ombouw heb ik nooit meer contactpuntjes hoeven te vervangen. Een bijkomend voordeel was dat de motor, vooral bij hogere toeren, betrouwbaarder liep. Dat kwam omdat de vonk, ook bij hoge toeren, veel sterker was.
 
Keuze gemaakt

Beste mensen,
Na een aantal dagen e-bay gevolgd te hebben, waar ikzelf geen ervaringen mee heb, zie ik het risico voor een aankoop totaan het werkelijk vliegen met de cumulus een langdurig process zal worden, ook omdat ik nu alleen ervaring heb met diesel op de Tomboy en Simplex. Wat fantastisch werkt en menigeen al tot verbazing heb laten komen!:)
De vintage motoren laat ik nu gaan..........:(
De keuze zal op de Saito vallen en wel de FA 40A GK inlopen met een 11x6 en dan verder met een 12x5 houten prop.
Hopelijk heeft hij genoeg pwr om hem gestaag omhoog te brengen (geen acro of 3D!):rolleyes:
Moet dan wel nog glow spulletjes aanschaffen, is een electro-starter echt nodig?
Anders zal de OS 40LA DD conversion met een 13x6(!) een vervanger worden:-?
Gr
Kees
 
Een elektrostarter is echt niet nodig. Een goed afgestelde motor is met hand te starten. Met elektrostarter kun je ook je motor slopen, en je ontwikkelt geen feeling voor de motor.
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet echt nodig. Voor het geval zou je ook een Saito FA-56 kunnen nemen. Mooie motor. Maar als ik de filmpjes zie op You-Tube... dan zal een 40 vast volstaan.

92" is 2,33 meter. Persoonlijk vind ik de Saito's wat mooier ogen. De 40 van Saito is beter gebouwd dan de FS-40 van OS, me dunkt. Met name de lagering van de klepstoters bij de nokken.
Bij Saito zijn die brons gelagerd, bij OS staal in het aluminium. Heb net een FS-40 klaar gemaakt, was op dat punt totaal versleten door matige smering, en heb er een nieuw blokje voor gevonden. Anders was het boren geweest en bronzen bussen er in.
Maar goed, iedere motor heeft wel iets en af nieuw niet direct al versleten.

Er zijn ook compacte benzine Saito's. Hobby-In in importeur van Saito in Nederland. Je zou je daar nog even kunnen laten informeren.

Over het aanslaan van een Saito of OS, laat je adviseren of begeleiden op een vliegclub.
Een 4-takt kan een gemene terugslag geven, daar moet je op beducht zijn. Propeller hoort daarom ook echt goed vast te zitten, die kan zelfs los schrikken.
Er zijn altijd lieden met slimme truckjes voor het starten. Doen het je voor, zo gezien, zo geleerd.
Als je de motor juist primed, de brandstof goed verdeeld, is de motor met 1 tikje tegen de compressie direct aan... mits, als!!!!! :-)
Zit altijd een boekje bij, manual, verteld je al een hoop.

Maar die elektrische op RC-Groups... heeft ook echt wel iets. Methanol vliegen is prachtig, ik doe niets liever, maar die vette bende op zo een mooi model? Na al dat werk wat je verzet hebt, mooie lakwerk? Je nu toch het antieke benzine concept over boord gooit?
Met een uitgekiende e-aandrijving hou je dat ding een uur in de lucht... laat het 3 kwartier zijn.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1053860&page=12
http://frannybrodigan.com/Cumulus.asp


Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top