Hoi Bruno.
Op het gevaar af van een "off topic" waarschuwing...
ff rechtzetten: ik ben idd faliekant tegen het "rudder only" vliegen in de
moderne tijd. Met leerlingen dan.
Een stapje terug in de tijd: het paste volledig in de tijd en de beperkingen van de toenmalige modellen: slechts één of hooguit twee "kanalen" ter beschikking, kosten/complexiteit van twee escapements/servo's, véél te grote V-stelling voor goed werkende ailerons, ofwel prima effect op rudder.
Het waren eigenlijk zeer stabiele vrije vlucht modellen, die met rudder besturing min of meer in de buurt gehouden konden worden.
Dus als je een klassiek model bouwt en vliegt met rudder only: eat Your heart out en geniet van die leuke ouwe bakkies.
Maar het brengt niks meer in de moderne tijd, tenminste in een
opleidings omgeving.
Moderne trainers hebben weinig V-stelling, dus goed effect op ailerons en véél minder op rudder.
Véél kanalen te beschikking.
Geringe extra kosten om een of twee servo's het werk aan de ailerons te laten doen.
Het leren vliegen met (eerst) "rudder only" verlengt een opleiding alleen maar. Nadat je "los" bent bent met vliegen en over wilt stappen op een kist met ailerons, vallen sommige mensen (het zit doorgaans tussen de oren) dusdanig terug dat ze er niet "overheen" komen, met name ouderen.
Complete nonsense dus om mensen eerst mensen te leren vliegen op een "verkeerde" manier en dan ergens in de opleiding over te schakelen. Niet zelden gaat dit ook gepaard met een wisseling van de sticks omdat ze nu het rudder/neuswiel op de andere stick willen, lestechnisch een regelrechte RAMP dit zo te willen leren.
Ik verklaar instructeurs die het nog steeds op deze ongelofelijk achterhaalde manier adviseren echt niet meer goed bij hun hoofd.
Moderne vliegopleidingen gaan dus beter met "Calmato" achtige kisten, die weliswaar véél minder eigenstabiel zijn als de "rudder only" kisten van weleer. Maar daar heb je weer "buddy" zenders voor om even de eerste vluchten bij te springen.
Dus misschien aan het begin een iets of wat vlakkere leercurve, maar daarna geen terugval meer, ergo: in totaliteit een snellere doorstroming naar het brevet.
Als instructeur op sportvliegtuigen zou ik het "rudder only" leren vliegen écht wel willen toepassen in het begin van een vliegopleiding, mits dit toegevoegde waarde zou hebben, maar ik denk dat het IVW hartelijk zou gaan lachen om zo'n syllabus!
Je leert gelijk meteen de normale besturings vorm te hanteren, geen poppenkast!
Neemt niet weg dat ik soms wel eens leerlingen die categorisch vergeten het rudder goed te gebruiken, soms voor "straf" hele circuits met voeten (rudder) alléén laat vliegen!
Vooral met Cessna's leren de mensen rudder slecht gebruiken (als ondersteuning van ailerons), de lui die (vroeger) op Piper Cubs hebben leren vliegen, vliegen doorgaans beter omdat ze het consequent gebruik van rudder aangeleerd hebben. Nét zoals zweefvliegers overigens.
Maar iemand alléén met rudder een model leren vliegen....., neeeeee hè

het is 2009, niet 1959.....