2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Ha-eM Helifun, 12 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. De 2,4 Hgz zenders voor radiografische modelbesturing zijn in Nederland niet toegestaan, aldus een mail die ik ontving naar aanleiding van mijn vraag daarover aan de Agentschap Telecom.

    vr.gr.

    Joyce

    -------- dit is de mail die ik retour kreeg--------------

    Geachte mevrouw Meijer,

    In uw e-mail van 12 februari vraagt u informatie over de frequenties voor modelbesturing.
    De frequenties voor modelbesturing staan vermeld in de nieuwsbrief 'Vergunningsvrije Radiotoepassingen" , tabel 8.
    http://www.agentschap-telecom.nl/in...en/nb_02-06_fis_vrijgestelde_toepassingen.pdf
    Zoals u kunt zien is modelbesturing in de 2,4 GHz niet toegestaan.

    Ik ga er van uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,

    Liesbeth Blink
    Medewerker KCC
    Agentschap Telecom/Ministerie van Economische Zaken
    050-5877444
     
  2. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Tjah, balen.

    Mjah, ze hebben voor de 14MZ toch nog geen 2.4ghz module :wink:

    Cheers,

    Richard
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Maar 2.4ghz is toch voor alle toepassingen open? Zoals video zenders, afstandsbedieningen, wifi enz.

    Er is dus bepaald dat RC alleen op 27, 35 en 40Mhz mag? En IR dan ???? ;) Dan moeten alle piccoz's ook terug naar de winkel :(
     
  4. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Je moet er ook niet te zwaar aan tillen, gewoon lekker mee vliegen... zolang er niks gebeurd is er niks aan de hand. Zolang er niks gebeurd he :roll: Zelfs als er wat gebeurd is het nog afwachten wat er dan weer gebeurd. Njah, ze zullen binnenkort wel legaal worden. Ik meen dat ze in Engeland al wel legaal zijn.

    En met een PiccoZ met IR besturing kan weinig mis... die zullen overigens wel onder de catagorie "speelgoed" vallen, geen modelbouw.

    Cheers,

    Richard
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    tja, zo is het zenden op 1.2ghz ook verboden ;) En 27mhz met veel vermogen enz...

    Ze komen toch nergens achter....
     
  6. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Lijkt me een klus voor de KNVvL om een en ander eens aan te kaarten?

    Volgens de handleiding van de Spektrum DX7 (pagina 98) is deze zender goedgekeurd voor verkoop en gebruik (CE keurmerk) in veel landen waaronder Nederland:

    http://www.spektrumrc.com/Products/Support.aspx?ProdID=SPM2710#manuals

    Denk dat je een 'standaard antwoord' hebt gekregen zonder dat men zich werkelijk in je vraag verdiept heeft....
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Kun je ze dat nog een keer vragen, Joyce? En dan wijzen op de aanwezigheid van tabel 1? Of eigenlijk is dit inderdaad meer een taak voor de KNVvL.

    Het is toch droevig, dat ze het bij Agentschap Telecom zelf niet altijd helemaal weten. Dat heb ik al trouwens al eens eerder meegemaakt. Ook droevig, dat blijkbaar niet alle nieuwsbrieven naar je worden gemaild als je daarop bent geabonneerd. Mijn info stamde nog uit 2005.

    In de nieuwsbrief is ook tabel 1 opgenomen. Hierin staat de 2,4 GHz als vrij toepasbare frequentie vermeld. Zeker-weten, dat de 2,4 GHz sets, die voor automodellen worden verkocht CE gecertificeerd zijn en dus legaal (en waarschijnlijk onder tabel 1 vallen, mogelijk zelfs onder tabel 2). De NOMAC heeft dit ooit opgevraagd, dus misschien dat 1 van de autojongens een verwijzing weet naar het antwoord, dat er toen werd gegeven? Nederland volgt hierin trouwens volledig de Europese Richtlijn.
     
  8. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Naar mijn mening kunnen we er inderdaad ook van uitgaan dat de 2,4 Ghz WEL toegestaan is, meer duidelijkheid is natuurlijk gewenst.
    Heb hierover een topic aangemaakt in het KNVvL subforum....
     
  9. Hallo Jan,
    Ik heb weer eventjes gemaild.
    Het antwoord dat ik kreeg staat hieronder.

    vr.gr.

    Joyce

    -----------------------------------------------------

    Hallo Joyce,

    In tabel 1 van de nieuwsbrief wordt inderdaad de 2,4 GHz genoemd, maar met als toepassing telemetrie, telecommand, alarmering en data.
    Modelbesturing valt in tabel 8.

    Met vriendelijke groet,

    Liesbeth Blink
    Medewerker KCC
    Agentschap Telecom/Ministerie van Economische Zaken
    050-5877444
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Die mevrouw van het Agentschap Telecom heeft goed foutief geantwoord ....

    Er bestaat in Nederland geen apparte frequentie in de 2,4GHz voor modelbesturing ....... maar wel voor algemene toepassingen (voor o.a. data-overdracht) ..... apparatuur die voldoen aan deze normen, is dus data-overdracht apparatuur en kan in die hoedanigheid ook voor o.a. modelbesturing gebruikt worden (=telecommand) .... (de Spectrum apparatuur b.v. voldoet hier aan) ....

    Dus die mevrouw heeft maar gedeeltelijk gelijk ....

    Dus 2,4GHz modelbesturing is toegestaan mits je je houd aan de normen als in tabel 1 vermeld ....
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Verplaatst naar electronica. Wel in de juiste groep plaatsen aub..

    Kan iemand even uitleggen wat 'telecommand' is..
    Laat ik daar nu 'afstandsbesturing' voor lezen ?
    (oeps dubbel met Dirk)

    Verder werken deze spectrum sets met digitaal dataverkeer zoals blue tooth en andere apparatuur op deze band, geen PPM signaal.

    Jan, waar vind ik die nieuwsbrief.
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Zie voor linkje naar de nieuwsbrief de openingspost van de topicstarter... ;)
     
  13. Truster

    Truster Guest

    Ja leuk, maar wie controleert het. Meneer de politie agent staat eerder te kijken van: Gohhhhh, ohhh. leeuukkkkk. Die zal het denk ik een worst zijn met welke frequentie je zend.

    Wanneer je een daadwerkelijke stoorzender wordt voor militair of politie radioverkeer zal het een andere zaak worden. Maar dat soort zendapperatuur is volgens mij ook een stuk krachtiger en zal ook niet zo veel last hebben van onze zenders.

    Buiten dat staat er op de doos van mn 2,4Ghz spektrum zender toch echt een CE keurmerkje. Dus gewoon lekker vliegen/rijden/racen/varen/crashen. Ik hen nog nooit iemand gezien die naar frequenties keek behalve de clubleden:D
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En bestuursleden.
    Je hebt voor deze apparatuur geen kanaal knijper meer nodig cq bij de huidige clubs zijn geen 2.4 ghz knijpers beschikbaar op t bord.

    Laat nou uit ingeroeste gewoonte ieder bestuurslid en mede vlieger in paniek raken als je met een zender ZONDER knijper op t veld gaat staan...
     
  15. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Het boeit natuurlijk helemaal niks, tot dat je op een goede dag met je helicopter iemand voor zijn hoofd vliegt en deze persoon daarna dood/gehandicapt is... dan gaan ze echt wel onderzoeken of ze de schade niet op jou kunnen verhalen o.i.d.

    Cheers,

    Richard
     
  16. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Belangrijk is inderdaad dat er voor bestuursleden van model(vlieg)clubs (en ook voor ons als we een meeting bezoeken met zendercontrole) voor eens en voor altijd duidelijkheid is...
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De 2,4GHz (=2400 tot 2483,5 MHz) is vrijgegeven voor allerlei "onzin" mits je maar niet met meer dan 10 mW e.i.r.p (is praktisch 100mW of te wel 0,1W zendvermogen) uitzend .....

    Toepassingen zijn o.a. WiFi netwerken .... afstandsbedieningen ... telemetrie-zenders .....

    De Spectrum apparatuur voldoet hier volledig aan en is dus legaal te gebruiken in Nederland (en de rest van Europa) ......
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De afstandsbedieningen die al jaren gebruikt worden op de 2,4GHz (en volkomen legaal zijn) dienen om garage deuren te openen, de afstandsbediening van je autosloten/alarm, huisautomatisering (lichten aan/uit, gordijnen open/dicht etc) ......
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dirk, clubbesturen hebben niet zoveel aan een mannetje uit baarn met een chinese atavar.
    ...of de roepende in de woestijn, de man op de zeepkist...

    Dat de RadioControle dienst ZELF blijkbaar niet pcs goed weet, gezien het mailtje uit de startpost,
    is reden genoeg voor menig bestuur om deze apparatuur op de vliegvelden te weigeren...
     
  20. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Maar even gekopieerd uit ander draadje:

    Waar is het draadje gebleven????
    Maar goed, na enige over en weer praten, staat hier het definitieve bericht.

    vr.gr.

    Joyce

    ------------------------------------------------------
    Hallo Joyce,

    Bij navraag is gebleken dat het wel is toegestaan om gebruik te maken van de 2,4 GHz mits men niet meer vermogen gebruikt dan 10mW e.i.r.p.
    Het gebruik valt dan inderdaad onder het genoemde in tabel 1.

    Met vriendelijke groet,

    Liesbeth Blink
    Medewerker KCC
    Agentschap Telecom/Ministerie van Economische Zaken
    050-5877444

    Wellicht kan topicstarter of een moderator de topictitel even aanpassen om verwarring te voorkomen....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina