Tuurlijk gps moet je niet voor de hoogte nemen. Daar heb je de altis voor. Maar alle sensor data verzamelen en meervoudig analyseren. Daarna hypothese opstellen en deze heroverwegen met vervolg vluchten. Daarna een uitgebreide uiteenzetting op papier (al dan niet digitaal) pennen en voor een college van wijsheren verdedigen. Succes
Mijn ervaringen met een SIRF III chip in de bergen: hij zit er (met een flink aantal satellieten, >6) soms zomaar 150 hoogtemeters naast.
suggesties ? Ik meende aan de hand van veel leesvoer (misschien verouderd) dat de Sirf III een van de betere was ..
Arno, klopt de SirfIII was een van de betere toen die uit kwam zo'n 10 jaar terug. Tegenwoordig zijn er volgens mij weer nieuwere en betere beschikbaar. Maar de systemen die mijn broer plaatst voor plaatsen booreilanden enz zijn veel complexer. Bestaan vaak uit meerdere verschillende gps systemen die niet dicht bij elkaar staat/liggen/hangen. Da's voor ons niet te doen. Dus moeten we het doen met de middelen die we hebben en ja gps is niet voor hoogte <punt> het is bedoeld voor lokatie x/y en niet voor z. Daar moet je iets met luchtdruk, luchtsnelheid, temperatuur en een basis station met dezelfde systemen om verloop te minimaliseren.. En zelfs dan ... Volgens mij tijd voor het wedstrijd seizoen... we praten te veel en ik vlieg te weinig
Het is een beetje een wirwar maar wat jullie zien is een heel groot veld waar ik heel veel vlieg De GPS lijntjes leerden mij in elk geval dat 600 meter (slechts) voor mij de grens is om het model nog goed te kunnen volgen/zien. (tel daarbij wat hoogte meters en je komt uit op een max. van 650)
http://www.dx.com/p/usb-gps-rechargeable-65-channel-data-logger-dongle-black-58695#.Vwf27LWLTIU Deze "uitgekleed" en met een aansluiting direkt op de ontvanger.
Tegenwoordig vlieg ik wat minder vaak maar start nr. 1300 wil ik jullie niet onthouden Het was grijs en koud dus ik kwam een tikkie hoger uit bij de start maar de laatste 8 minuten wist ik vol te maken tussen de 30 en 50 meter; soms wil dat wel eens lukken En na deze 1300 starts is er eigenlijk nog helemaal niets stuk gegaan Nog altijd de eerste aandrijfset (1025 & YGE60) en nog altijd dezelfde servo's.(MKS6100). Natuurlijk heeft de kist links en rechts een krasje en een enkel deukje maar dan had hij maar geen vliegtuig moeten worden
Hij heeft gevlogen. 't was een beetje winderig, maar ik kreeg toch de indruk dat hij nog een slag beter is dan de SSL. Ik had het ZW-pnt op 115 mm gelegd. NAN-models gaf aan 112 mm. Ik vlieg meestal met een achterlijker ZW-punt dan de fabrikant aangeeft. Vandaar. Maar hier was 112 mm wel goed. Op 115 mm bleef hij doorgaan met de duikproef. Dirk is blij!
Gefeliciteerd met de maiden flight. Voor een X1 4000 zit je inderdaad goed met zp 112-113 mm, verder dan 113 (115) dan wordt het kritisch. Ik vlieg sinds jaar en dag de X1 4000 op 113 mm. En dat bevalt me prima.
Het is een Xplorer v1. Dus idd. 112 mm. Dat ben ik niet gewend van een fabrikant: echt het goede ZW-punt opgeven.