En ook een 8 maal zo hoge vliegsnelheid waardoor je een belletje niet eens meer opmerkt, laat staan uitvliegt !
Leuke analyse! Je vergelijkt twee keer dezelfde vleugel toch? Als ik 'm goed lees roept de grafiek vooral dat het beter is te ballasten om sneller te vliegen dan met een lichte kist aanduiken.... En de puzzel lijkt juist te zijn om een licht model met ballast-kamer te bouwen met een profiel dat ook nog redelijk snel is...
Euh? Dat bedoel je vast anders..... Als ze allebei met 7m/s vliegen vliegen ze allebei even hard, maar heeft de zwaardere kist een aanmerkelijk lagere daalsnelheid dan de lichtere. En hoe hoger de snelheid, hoe meer voordeel voor de zwaardere kist. Bij een vliegsnelheid van 10 m/s (36km/u) is de daalsnelheid van de lichte bijna een keer zo hoog als van de zware! Het hoeft dus niet eens zo heel hard te waaien om met een zwaarder toestel gewoon terug te kunnen vliegen terwijl een lichtere kist dan veel harder zakt. Een paar m/s tegenwind heb je al gauw, hoe rustig het weer ook is. Een hele lichte kist heeft dus voordeel als er geen wind en geen/bijna geen thermiek is. Op alle andere momenten zal het al snel een nadeel zijn als er afstanden moeten worden afgelegd... Spannend
Dan is dit ook een leuke link... http://www.klimaatatlas.nl/klimaatatlas.php?wel=wind&ws=kaart&wom=Gemiddelde windsnelheid 100 m Als ik Arno was zou ik me niet al te veel zorgen maken
Zorgen maak ik mij absoluut niet. Ik denk te weten waar en wanneer de nieuwe generatie F5J's een voordeel heeft t.o.v. de "oudere" generatie .... maar zoals ik al eerder opmerkte: ik zie de battle met die "nieuwe F5J's" vol vertrouwen tegemoet
tja.. 1100 gram, lekker inzetbaar in NL Ik heb zelf 2 Xplorers, de ene heeft me mijn eerste beker opgeleverd, de andere zou ik regelmatig het liefst plattrappen. Overigens uit 1 levering. ( F5J en X3 ) Voor mij gaat het ene beetje te snel alle kanten op met NAN. Da's persoonlijk hè!, ik ben zo sloom met wennen aan een nieuwe kist dat later een spare bestellen een andere uitvoering oplevert
ballastset voor de nieuwe X3 xplorer romp 3 X 190 gram samen dus 570 gram extra dat bij winderig weer kan geplaatst worden 40 € per set +verzendkosten
Voor de goede bekende zoek ik nog een F5J X3 vleugel of complete kist. Liefst ongebouwd. Reactie graag via PB Alvast bedankt, Peter.
Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk met de oude (nieuwe) romp hebben. Dus de tweedelige. Zou niet weten wat nu precies de toegevoegde waarde van een 3 delige romp is
Zie ik daar dat het zadel dieper ligt en onder verwijzing naar het draadje EK-ploeg dat de servo's op de plaat komen te liggen. Ik mis dan een 4e deel van de romp of betekent dit dat Nan van z'n geloof is gevallen en dus de oude midden-delen niet passen? Vond (vind?) ik de charme van de (E)Xplorers, onderdelen van vorige series zijn onderling uit te wisselen. Johnny
De Explorer BF heeft een vleugel die hol is aan de onderzijde Ik denk dat daarom de romp is aangepast. Hij is tevens meer gebogen dan de x2 en x3 romp Het stabilo staat ook iets onder een hoek
Het gekke is dat ik F5JPro model heb gevraagd of er een nieuwe romp is, maar hij zei stellig dat dit niet zo is. Vreemd. Van wie is deze Explorer??